• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۹-۱۶
  • شناسه خبر: 29992

راهی جز تمرکز زدایی و توجه به استانها نداریم

برنامه هفتم بسیارمهم است و خروجی یک آسیب شناسی از نظام هفتادساله است و با این آسیب شناسی صورت گرفته برنامه هفتم را مسئله محور کردیم. تمرکز زدایی را دنبال می کنیم چون راهی جز تمرکز زدایی و توجه به استانها نداریم چون هیچ ...

به گزارش «پپایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» بابک افقهی، مشاور رئیس سازمان و رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور در شورای برنامه ریزی و توسعه استان زنجان اظهار کرد: از آغاز به کار دولت سیزدهم با مجموعه ای از مسائل و مشکلات مواجه بودیم و همه همت ما در دولت این بود که روی آینده تمرکز کنیم و از گذشته حرفی نزنیم .اما واقعیت این است که دولت با شرایط وحشتناکی تحویل شد در حالی که رشد اقتصادی دولت قبل حدود ۴/. درصد بود و تورم بالای ۵۰ درصدی را متحمل میشد، بیش از۶۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی هزینه شده بود، کاهش ذخایر کالاهای اساسی داشتیم و ازهمه بدتر و مهم تر مطالبات تلنبار شده صنوف مختلف بود.
افقهی گفت: سال گذشته عددی که برای حقوق و مزایای دولتی در نظر گرفته شد ۴۴ همت در ماه بود و الان خیلی افزایش یافته است. دولت در شش ماهه پایان عمر خودش با صنوف مختلف مهربان شد از همسان سازی حقوق بازنشستگان تا رتبه بندی معلمان و همسان سازی دستگاه های مختلف در شرایطی که خزانه ای که تحویل گرفتیم تکافوی چنین هزینه های را نمی داد. ضمن اینکه در مردم توقع ایجاد شده بود و حق هم داشتند. اما اگر احساس مسئولیت و وظیفه بود این مهربانی از همان اول دولت باید اتفاق می افتاد نه شش ماه آخر دولت که تمام تعهداتش منتقل شود به دولت بعدی.

وی با بیان اینکه بیش از ۳هزار هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور داریم گفت: با تامین مالی که در محدوده بودجه در کشور داریم و پروژه های عمرانی را تامین مالی می کنیم ده سال طول می کشد پروژه ها تمام شود. یعنی وضعیت کشور از حیث کسری بودجه و جبرانش از محل پایه پولی وضعیت بسیار بی ثباتی بود. اما دولت مستقر شد و وظیفه خود دانست که مطالبات مردم را پاسخ دهد اما دولت باید با چه زبانی می گفت که محدودیت بودجه داریم و از همه بدتر خود بودجه ۱۴۰۰ بود که با کسری خیلی بیشتری بسته شده بود یعنی در حالی که هزینه ها افزایش پیدا کرده بود و تکالیفی هم مشخص شده بود منابعی که دیده شده بود منابع پایدار نبود.

وی افزود: مثلا پیش بینی کرده بودند از محل فروش دارایی ها و اموال مازاد دستگاه ها افزایش حقوق را داشته باشید و پروژه هارا هم انجام دهید و الان که هشت ماه از دولت گذشته عملکردش صفر بوده است. چون ظرفیت فروش اموال دستگاه ها به نوعی نیست که بخواهیم مبلغ قابل توجهی از هزینه های جاری دستگاه های اجرایی در استانها را از آن تامین کنیم و نتیجه اش این شد که هرجا که میرویم می گویند در جداول بودجه چنین عددی برای ما دیده شده اما سازمان برنامه و بودجه تخصیص نمی دهد.

افقهی گفت: از طرفی هم رئیس جمهور خط قرمزی برای ما تعیین کردند و آن هم عدم تامین کسری بودجه از محل پایه پولی بود .دولتها معمولا وقتی پول کم می آوردند به استقراض و پول بدون پشتوانه روی می آورند که یکی از مشکلاتی که ما در سازمان برنامه و بودجه با آن مواجه بودیم همین بود که الان هم داریم قسط آن را می دهیم و این یعنی تورم ۵۰درصدی برای مردم و یعنی غیرمتعهدانه کار کردن.
افقهی با بیان اینکه ما در دولت به دنبال این هستیم که به رشد اقتصادی با ثبات برسیم و انتظارات را به گونه های تنظیم کنیم که سرمایه گذاری در بخش های مختلف و ظرفیت های تولید و صادراتی را فعال کنیم گفت: در همین راستا همه دستگاه اجرایی یک برنامه ریزی برای تحقق سهم خودشان در جهت رشد اقتصادی داشته باشند.

وی افزود: هدف ما دردولت سیزدهم توجه به استانها است و عملا به آن اعتقاد داریم و در دهه های گذشته هم اگر رشدی در حوزه تولید و سرمایه گذاری اتفاق افتاده ناشی از توجه به استانها بوده است. تاکید دولت بر آمایش سرزمینی و توسعه مبتنی بر آن است به این معنا که هر استانی با توجه به ظرفیت خودش از مزیت های خود بهره خواهد برد و در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برنامه محور کردن دستگاه های اجرایی اساس کار دولت در نظام بودجه ریزی است.

مشاور رئیس سازمان و رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه بخش قابل توجهی از پروژه هایی که در دولت تعریف شده اصلا نباید دولت به آن ورود می کرد چون این طرح ها بودجه هار می بلعد گفت: ضمن اینکه هزینه نگهداری و هزینه های بعدی هم دارد مثل ساخت فرهنگسرا و ورزشگاه ها که باید به دست بخش خصوصی اتفاق بیفتد. اصلا در کسوت دولت نیست که اینها را بسازد وظیفه دولت رگولاتوری و تنظیم گری است.

بابک افقهی تاکید کرد: برنامه هفتم بسیارمهم است و خروجی یک آسیب شناسی از نظام هفتادساله است و با این آسیب شناسی صورت گرفته برنامه هفتم را مسئله محور کردیم.

وی گفت: تمرکز زدایی را دنبال می کنیم چون راهی جز تمرکز زدایی و توجه به استانها نداریم چون هیچ کس صلاحیت دار تر از مسئولین استانی برای تصمیم گیری برای استان نیستند .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست