• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۱-۰۸
  • شناسه خبر: 30905

مشکل بیکاری در استان زنجان مثل استانهای دیگر نیست/ مشکل اساسی نبود تکنسین های فنی است/تکمیل زنجیره های تولید اولویت سازمان صمت زنجان

دراین حوزه مشکل اساسی نیروی کار نیست بلکه وجود نیروی ماهر و متخصص است. مشکل بیکاری در استان زنجان به آن معنایی که در استانهای دیگر وجود دارد، نیست، مشکل اساسی ما نبود تکنسین های فنی است. به خاطر همین به اداره آموزش تک ...

مجید گلشنی  مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» درخصوص اولویت ها و سیاست های جدید سازمان صمت زنجان اظهار کرد: با توجه به اهداف سازمان صمت، در سه حوزه بطور جدی هدفگذاری کردیم و کار می کنیم .

گلشنی گفت: اولین موضوع اجزاء سازمان و بحث دورن ساختاری است که باید حل شود . یعنی تا ساختار های درونی سازمان را سامان ندهیم و اصلاح درون سازمانی نداشته باشیم نمی توانیم قدم های بعدی را برداریم .بویژه در حوزه شهرستانها کارخوب پیشرفته است چون هیچوقت نگاه به شهرستان ها جدی نبود و در تلاشیم که طی دوماه این موضوع را حل کنیم .

وی با بیان اینکه اولویت دوم سازمان صمت مربوط به تصمیماتی است که از قبل گرفته شده است گفت: ما نمی گوییم هرچه قبلا تصمیم گیری شده اشتباه بوده است و فقط ما درست می گوییم، با این نگاه شروع کردیم که کارهایی که قبلا انجام شده را پایش کردیم و مواردی که مشکل دار بود را کنار گذاشتیم و با توجه به این نگاه، گام سومی را که هدف اصلی سازمان است، شروع کردیم .

گلشنی گفت: مهم ترین مسئله ما در هدفگذاری سازمان صمت این بود که سند راهبردی سازمان را تنظیم کنیم . سندی که مبتنی بر عدالت اقتصادی باشد و با یک آمایش سرزمینی اتفاق بیفتد.یعنی میخواهیم کاملا روشن کنیم با چه شاخص ها و چه مصداق هایی و در کجا می خواهیم به چه رشد اقتصادی برسیم ؟ و روی چه چیزی سرمایه گذاری کنیم ؟

وی افزود: این سند یک سند جامع است که در واقع یک شعار و یک نوشته نیست ما دنبال این هستیم که بدانیم دقیقا در کجا باید چه کار کنیم؟ یعنی بخش معاونت های اجرایی سازمان صمت باید بدانند که برای رسیدن به اهداف تعیین شده در سند، می خواهند چه کار کنند؟ که این حلقه مفقوده در سندها و هدفگذاری ها بوده است. همیشه هدف ها خوب تعیین می شدند ولی معاونت های اجرایی نمی دانستند باید چه کار کنند.

گلشنی گفت: این سند آماده شده و کارهای کارشناسی آن نیز انجام شده است و طی بهمن ماه این سند را به صورت یک تفاهم نامه با استانداری زنجان هب امضا میرسانیم .

مدیر کل سازمان صمت استان زنجان با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعات این سند راهبردی،تکمیل زنجیره های تولید و توجه به حلقه هایی است که در زنجیره های تولید استان هست ولی دیده نشده است گفت: مثلا در زنجیره فولاد در حوزه ذوب خیلی خوب هستیم و ما نمی خواهیم کورکورانه سرمایه گذار جذب کنیم و اتفاقی مثل صعنت روی بیافتد. یعنی در زنجیره فولاد اگر کسی می خواهد سرمایه گذاری کند می گوییم در حلقه آهن اسنفجی که کم داریم سرمایه گذاری کند. این موضوع دو حسن دارد اول جذب سرمایه و دوم بهره وری که هردو باعث پیشرفت استان میشود.

مجید گلشنی با اشاره به اینکه مثلادر حوزه نساجی که خوب هستیم می خواهیم برویم در حلقه های ابتدایی یا انتهایی که مشکل داریم سرمایه گذاری کنیم گفت: در تصفیه پنبه که باید با جهاد کشاروزی ارتباط خوبی داشته باشیم ویا انتهای حلقه انتهایی که باید برش و دوخت داشته باشیم از سرمایه گذاراستفاده کنیم که هم بتوانیم هزینه های حمل و نقل و هم هزینه های بسته بندی را کاهش دهیم و هم برای تولید کننده های خود حاشیه سود را بالا ببریم و هزینه تولید را در مجموع پایین بیاوریم .

وی توجه به خوشه های صنعتی را موضوع مهم دیگر در سند راهبردی سازمان صمت استان معرفی کرد و گفت: خوشه های فرش، کفش، دوزندگی و خوشه های دیگر برای ما آیتم های مهمی هستند که باید طبق این سند اجرا کنیم . چون اعتقاد ما این است که اگر می خواهیم در تولید را به بستر جامعه ببریم باید از همین خوشه ها استفاده کنیم.

گلشنی گفت: موضوع مهم دیگر مورد توجه در سند، بحث آموزش و پژوهش است که اینجا خیلی مفصل در سند آورده شده است.دراین حوزه مشکل اساسی نیروی کار نیست بلکه وجود نیروی ماهر و متخصص است. مشکل بیکاری در استان به آن معنایی که در استانهای دیگر وجود دارد، نیست، مشکل اساسی ما نبود تکنسین های فنی است. به خاطر همین به اداره آموزش تکلیف کرده ایم که حتما در این مقوله حتی با هزینه خود واحدهای صنعتی و معدنی کار کنند.

وی گفت: باتوجه به اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی باید تخصصی که باید کسب میکردند و نکردند می تواند تهدیدی برای ما باشد. با توجه به خروجی که از دانشگاه ها داریم می بینیم فارغ الاتحصیلان ما برای ورود به کارهای تخصصی یک ضعف ساختاری دارند که می خواهیم از این تهدید به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و با هزینه بخش های صنعتی و معدنی این فارغ التحصیلان آموزشهای لازم را کسب کنند و وارد رشته های تخصصی خود شوند . و تلاش ما این است که فارغ التحصیلان رشته های تخصصی در رشته تخصصی خودشان مشغول شوند و به حوزه های غیر مرتبط نروند و در چند ماه آینده خبرهای خوبی در این موضوع خواهیم داشت .

 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست