• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۲-۱۹
  • شناسه خبر: 32512

هزینه هر هکتار زیرساخت درپروژه های نهضت ملی مسکن  در زنجان ۸ میلیارد تومان است/ تأخیر در پروژه ها به ضرر پیمانکاران است نه به نفعشان

نقشی که دولت در ساخت مسکن دارد کمک به زیرساخت ها است .هر هکتار زیرساخت ۸ میلیارد تومان هزینه دارد . پروژه شرق زنجان که در حال ساخت است ۷ هکتار است و پروژه ای هم متولد نمی شود مگر اینکه زمین آن تسهیل و زیرساختهای آن آماد ...

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اصغر اسماعیلی مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: راه و شهرسازی به واسطه مأموریتهایی که دارد در حوزه های مختلف مشغول به کاراست . به عنوان دستگاهی که ساخت محورهای اصلی را به عهده دارد ، در حال حاضر ۷پروژه دردست احداث است که همه این ۷ پروژه فعال هستند و ردیف اعتبار ملی دارند.

اسماعیلی گفت: محورهای اصلی شریانهایی هستند که محور اتصال به شهرهای دیگر را پوشش می دهند . محور زنجان- بیجار، محور زنجان-تکاب-تخت سلیمان، محور زنجان-قزوین، سه راهی سلطانیه-قیدار-کبودرآهنگ، محور زنجان-منجیل و محور کلور-درام در طارم هفت پروژه فعال در بخش راهسازی استان زنجان هستند.

وی افزود: ماموریت دیگر راه و شهرسازی در بخش اجرای پروژه های ساختمانی دولتی است که در این بخش هم ۶ پروژه فعال هستند. همینطور پروژه های بازآفرینی نیز در قالب همکاری و کمک به دستگاه هایی که متولی بازآفرینی هستند یکی دیگر از ماموریتهای راه و شهرسازی است  در حال حاضر نیز  8 محله هدف بازآفرینی  داریم که در بهبود سرانه این محلات تلاش می کنیم .

اسماعیلی گفت: بخش دیگر ماموریتهای راه وشهرسازی در حوزه معماری و شهرسازی است که در قالب تهیه طرح تفصیلی و طرح جامع شهری  و به تبع آن افقی که مشخص شده تهیه نقشه پایه است که برنامه کاری اداره راه و شهرسازی را در بخش معماری و شهرسازی پوشش می دهد.

وی گفت: بخش آخر و اصلی وظایف راه وشهرسازی ساخت مسکن و به تبع شعار تولید مسکن در دولت، یکی از اولویتهای ما ساخت مسکن، به ویژه نهضت ملی مسکن است .

اسماعیلی با بیان اینکه ساخت حدود ۷۱ هزار واحد برای ۴ سال سهم استان زنجان از ساخت  4 میلیون واحد در ۴ سال است گفت:  27 هزار واحد در بخش مسکن حمایتی در دو بخش شرق و غرب زنجان در حال ساخت است و  20 هزار واحد در مسکن روستایی داریم که بنیاد مسکن آن را مدیریت می کند.  12 هزار واحد هم در بخش خودمالکی و خصوصی داریم  که در بخش اعطای تسهیلات  بانکی است و ۹ هزار واحد در اعطای تسهیلات بازآفرینی است که مجموعاه ۷۱ هزار واحدی است که در دوره ۴ساله پیش بینی شده است .

وی گفت: از ۲۷ هزار واحد بخش حمایتی قرارداد ۱۷هزار واحد بسته شده و در حال ساخت است . این پروژه ها فقط ۲ خط اعتباری آورده مردمی و تسهیلات بانکی دارد  و تا امروز پروژه هایی که از انتهای سال ۹۹ شروع شده اند به طور میانگین بالای ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه پروژه هایی که در بخش های مختلف درنهضت ملی مسکن آغاز شد و زمین  به حسب نیازی که استان داشت و به نسبت متقاضیان کم بودگفت:  پروژه کوی زنگان  از زمینهایی بود که دولت در اختیار داشت و برای بارگذاری سایر پروژه ها  باید وارد خرید زمین می شدیم  از جمله در غرب زنجان  و دولت این اختیار را به راه و شهرسازی داده است که وارد تهاتر و یا خرید زمین  از اشخاص حقیقی و حقوقی برای نهضت ملی مسکن شود. مثل کوی زیتون که بخشی از  اراضی بنیاد مستضعفان است که خریداری شد و برای بخش دیگری از متقاضیان که هنوز به تخصیص زمین و آغاز پروژه نرسیده ایم زمین دیگری  با عنوان زمین های لیل آباد از بنیاد مستضعفان که ۱۰۰۰ هکتار است  خریداری کردیم که باید الحاق به شهر شود.

وی درخصوص نحوه انتخاب پیمانکاران پروژ ه های نهضت ملی مسکن نیز گفت: راه وشهرسازی در هر استانی از جمله زنجان همانطور که در مقابل متقاضیان مسکن وظیفه دارد، یک وظیفه  هم درقبال پیمانکاران و سازندگان در بخش راه و مسکن دارد . ۹۰ درصد پیمانکاران و سازندگان در نهضت ملی مسکن زنجان بومی هستند و عمده پروژه های ما در بخش مسکن با پیمانکاران و مهندسین بومی هدایت میشوند که با اجرای این پروژه ها علاوه بر اینکه بخشی از مشکل مسکن مردم حل می شود  پویایی جامعه مهندسین استان را هم به دنبال دارد. در این مورد سعی کردیم ازهمه ظرفیت جامعه حقوقی و مهندسی استان استفاده کنیم . انتخاب پیمانکاران و سازندگان با احراز شرایط و انتخاب براساس بالاترین امتیاز بوده و اگر احساس کنیم در ادامه کار ، خللی از سوی این شرکتها وجود دارد اقدام خواهیم کرد و انتخاب این شرکتها به دلیل نسبت فامیلی آنها با مدیران و کارکنان راه و شهرسازی نمیتواند درست باشد. در حال حاضر هم پروژه ها در وضعیت مطلوب است که حاصل دقتی است که در انتخاب پیمانکاران داشته ایم . البته ممکن است در پروژه ای با این حجم مشکلاتی از سوی پیمانکاران هم به وجود بیاید.

اسماعیلی در مورد انتشار قرارداد پروژه های نهضت ملی مسکن نیز گفت: در این پروژه ها ما با متقاضی قرارداد نبسته ایم. اداره راه و شهرسازی به عنوان نماینده متقاضیان مسکن با سازنده تفاهم نامه ای دارد و مشکلی از جهت انتشار مفاد آن نداریم . ولی این قرارداد فی مابین اداره راه و شهرسازی و سازنده بسته شده است و از لحاظ حقوقی قرارداد را  می توانید در اختیارکسی بگذارید که آن قرارداد را با خودش بسته باشید و این قرار داد بین راه و شهرسازی و شرکت سازنده است و به این معنا نیست که مردم نمی توانند از مفاد آن اطلاع پیدا کنند. اداره راه و شهرسازی به نمایندگی از متقاضیان این تفاهم نامه را امضا کرده و وقتی  واحدها به پیشرفت بالای ۷۰درصد رسیدند متقاضی وارد قرارداد میشود و اداره راه وشهرسازی قرارداد را اقاله می کند وپس از آن  متقاضی با سازنده قرارداد را ادامه می دهد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه نقشی که دولت در ساخت مسکن دارد کمک به زیرساخت ها است  گفت: هر هکتار زیرساخت ۸ میلیارد تومان هزینه دارد . فقط پروژه شرق زنجان در حال ساخت است ۷ هکتار است که هزینه زیرساخت آن تقریبا ۵۶میلیارد تومان است.  پروژه ای متولد نمی شود مگر اینکه زمین آن تسهیل و آماده شود  و نیز  ساخت مدرسه و سایر امکاناتی که برای ساکنان این واحد ها نیاز است پیش بینی شده است.

اسماعیلی درمورد فاصله زمانی واریز وجوه مردمی نیز گفت: در اوایل پروژه به دلیل زمان بر بودن مراحل ساخت واحدها،  در فاصله بیشتری  مبالغ از مردم  درخواست می شد و هرچه  که پروژه پیشرفت می کند و مراحل مختلف آن پیش می رود سرعت تکمیل آن بیشتر میشود و به تبع آن فاصله درخواست وجه از مردم نیز کمتر میشود.  هر چه به پایان پروژه ها نزدیک تر می شویم مراحل تکمیل آن زودتر اتفاق می افتد ونیاز به وجوه زودتر احساس می شود.

وی در خصوص شائبه تاخیر عمدی در پروژه ها توسط پیمانکار به دلیل دریافت وجوه بیشتر نیز گفت: به ازای هر تاخیری که در پروژه باشد پیمانکار باید هزینه آن را بدهد  و اصلا تاخیر در تکمیل پروژه به نفع پیمانکار نیست،  چون پیمانکار دنیال این است که یک سود متعارف درکمترین زمان به دستش برسد و هرچه روزدتر تمام کند بازده و سود بیشتری برای او  خواهد داشت . طولانی شدن پروژه هیچ نفعی برای او ندارد. برای همین از متقاضیان درخواست می کنیم که وجوه درخواستی را به  طور مرتب واریز کنند. که پروژه تاخیر نداشته باشد.

که البته پیشرفت فیزیکی پروژه ها نهشت ملی مسکن در زنجان نشانگر این است که حرکت ما مثبت بوده است.

اسماعیلی گفت: قیمت تمام شده پروژه های نهضت ملی مسکن را هم  تا زمانی که پروژه به بالای ۷۵ درصدپیشرفت  نرسیده است نمی توان گفت. وقتی قیمت ها متغیر است پروژه هایی که در زمان متفاوت شروع و تکمیل میشوند هم قیمت تمام شده متفاوتی خواهند داشت. قیمت تمام شده واحدها تابع زمان است.

وی در مورد چگونگی اعطای زمین به خانواده های دارای فرزند سوم و بیشتر نیز گفت: خانواد هایی که فرزند سوم و بیشتر آنها از تاریخ ۲۴/۰۸/۱۴۰۰ به بعد مولد شده است شامل این قانون می شوند. کیفیت زمین هم یکسان است و این امتیازی است که در قانون جوانی جمعیت در نظر گرفته شده و کسانی که یکبار از امکانات دولتی استفاده کرده اند هم میتوانند شامل این قانون شوند.  فقط زمین نیست، زمین یا واحد مسکونی خواهد بود و این نیز بستگی به موجودی زمین و واحد مسکونی شهرها دارد که در قالب گروه ساخت در اختیار آنها قرار خواهد گرفت  و حداکثر ۲۰۰ متر خواهد بود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست