• تاریخ: ۱۳۹۴-۱۰-۰۵
  • شناسه خبر: 313

نمایشگاهی به نام مطبوعات به کام نامزدهای انتخابات

پیام ملت – پس از ماه‌ها انتظار و صحبت‌هایی که در زمینه برگزاری دومین نمایشگاه مطبوعاتزنجان  می‌شد، بالاخره اعلام شد که امسال برخلاف سال قبل، در کارخانه کبریت زنجان که به تازگی به محل برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های ...

پیام ملت – پس از ماه‌ها انتظار و صحبت‌هایی که در زمینه برگزاری دومین نمایشگاه مطبوعاتزنجان  می‌شد، بالاخره اعلام شد که امسال برخلاف سال قبل، در کارخانه کبریت زنجان که به تازگی به محل برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های متعدد تبدیل شده برگزار خواهد شد.

پس از قطعی شدن برگزاری نمایشگاه، اعلام شد که قرار است دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان زنجان از روز یکم تا هفتم دی ماه سال جاری برگزار شود که پس از تقارن آن با برنامه جشنواره یلدا برنامه تغییر و قرار شد که این نمایشگاه یک روز دیرتر و از دوم تا هفتم دی ماه برگزار شود.

با تحویل غرفه‌ها از یک روز به رسانه‌ها که به گفته مسئولان بر اساس حروف الفبا تعیین شده بود، اعلام شد که روز دوم دی ماه مراسم نمایشگاه از ساعت ۱۵ عصر برگزار خواهد شد، اما در کمال تعجب با وجود رسانه‌های مختلف مراسم افتتاحیه با تاخیر بسیار و بدون مراسم افتتاحیه و فقط با بریدن روبان قرمز برگزار شد.

نمایشگاه مطبوعات این بار شامل سه بخش است، که یک بخش از مطبوعات در سمت راست قرار داشتند، رسانه‌هایی که در راهروی نمایشگاه قرار دارند و رسانه‌هایی که در طرف چپ نمایشگاه قرار دارند.

*سکوت کامل در روز نخست نمایشگاه

روز اول نمایشگاه بدون حضور هیچ کدام از مسئولان و در سکوت کامل و به سردی سپری شد، روز نخست نمایشگاه صرفا همراه با بحث در زمینه چینش غرفه‌ها به پایان رسید.

برخی اقدام به تعویض غرفه‌ها کرده و برخی نیز مباحثی در زمینه حق‌خوری در زمینه چینش غرفه‌ها را مطرح کردند.

روز نخست دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در حالی برگزار شد که استقبال سردی از آن صورت گرفت، گویا همه اطلاع داشتند که هوای نمایشگاه به قدری سرد است که توان تحمل آن را نخواهند داشت و این اصحاب رسانه‌ بودند که از غرفه‌های خالی یکدیگر بازدید می‌کردند.

استقبال از نمایشگاه مطبوعات در روز نخست به حدی سرد بود، که ۱۵ دقیقه مانده به پایان زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات چراغ‌های نمایشگاه به نشانه پایان خاموش و برخی از رسانه‌ها مجبور شدند، مصاحبه‌های خود را در تاریکی انجام دهند.

*رفیقم کجایی، کجایی

پس از برگزاری روز نخست نمایشگاه مطبوعات یکی از رسانه‌های استان با تیتری با عنوان دومین نمایشگاه مطبوعات افتتاح شد، «رفیقم کجایی، کجایی» را منتشر کرد.

روز دوم نمایشگاه که نسبت به روز اول پر رونق‌تر بود، با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساعات اولیه نمایشگاه قوت گرفت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این روز با حضور در غرفه‌های مختلف نمایشگاه به غرفه‌آرایی بهتر از سوی مسئولان غرفه‌ها تاکید کرد و نمایشگاه مطبوعات را فرصتی برای ارائه عملکرد رسانه‌های استان عنوان کرد.

دقایقی پس از حضور مدیرکل ارشاد استان زنجان در نمایشگاه مطبوعات، رونق سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی در نمایشگاه مطبوعات ایجاد شد.

در روز دوم طیف‌های مختلفی در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کردند، شاهد حضور کاندیداهای مجلس در نمایشگاه بودیم، که به بهانه‌های مختلف در غرفه‌ها حضور پیدا کرده و سوابق خود را بیان می‌کردند، کاندیدهایی که اصلا برایشان مهم نبود در غرفه کدام رسانه هستند و فقط به دنبال راهکاری برای تبلیغ با استفاده از رسانه‌ها بودند، گویی برگزاری نمایشگاه مطبوعات نیز به مزاج آنها خوش آمده بود.

روز دوم اما همراه با حضور مسئولان نیز بود، مسئولانی که لطفشان به برخی از غرفه‌ها بیشتر بود و به صورت گزینشی مصاحبه می‌کردند و یا بازدید از نمایشگاه را از سمتی که رسانه‌های همسو قرار داشتند، آغاز می‌کردند، برخی از مسئولان که لطف بیشتری داشتند نیز اصلا در برخی از رسانه‌ها حضور پیدا نمی‌کردند تا زحمتی بر غرفه‌دار تحمیل نشود.

برخی از مسئولان نیز برای فرار از مصاحبه و حاضر شدن در جمع خبرنگاران در موقع اذان در نمایشگاه صرفا برای رفع تکلیف حضور پیدا کرده و برای عدم پاسخگویی به خبرنگاران اقامه فریضه نماز در نمایشگاهی بهانه‌ می‌کردند که نه صدای اذان در آن شنیده می‌شد، صدای خوشی که از روز سوم در نمایشگاه طنین‌انداز شد.

*حضور فعالان سیاسی در نمایشگاه

بازدیدکنندگان نمایشگاه مطبوعات اما فقط مسئولان استان نبودند، برخی از فعالان جناح‌های سیاسی نیز به طرز محسوس و غیرمحسوس در نمایشگاه مطبوعات حاضر شده و وضعیت رسانه‌ای استان را برای استفاده در انتخابات محک می‌زدند.

روز دوم نمایشگاه مطبوعات با حضور و استقبال مردم نیز مواجه بود، استقبالی که شاید فقط به قصد آشنا شدن با فضای رسانه‌ای استان هم نبود نکته‌ای که در نمایشگاه مطبوعات زنجان وجود داشته این بود که برخی از مردم برای خرید اقلام از جمله لوازم‌التحریر و یا حتی اقلام غذایی وارد نمایشگاه می‌شدند و وقتی با جواب غرفه‌داران در زمینه هدف اصلی نمایشگاه مواجه می‌شدند، برمی‌گشتند.

اما در این بین شهروندانی نیز بودند که با مراجعه آگاهانه به رسانه‌ها خواستار پیگیری مشکلات و سوژه‌های خبری خود بودند.

با برگزاری روز دوم و با استقبالی که از سوی بازدیدکنندگان مواجه شد، برخلاف روز نخست که نمایشگاه ۱۵ دقیقه زودتر تعطیل شد، برگزاری آن تا ۲۱ تمدید و حتی پس از آن نیز برای دقایقی ادامه یافت.

روز سوم نمایشگاه اما شبیه روزهای اول و دوم نبود و از همان دقایق ابتدایی با شور و حال خاصی مواجه بود، نخستین حاشیه این روز این بود که یکی از نشریات زنجان به علت اعتراض به محل غرفه و چینش آن بساط خود را جمع کرده و از حضور در نمایشگاه انصراف داد.

از همان دقایق ابتدایی زمزمه‌های حضور استاندار و نماینده ولی فقیه در استان زنجان در نمایشگاه شنیده می‌شد که بالاخره نیز این امر محقق شد، در ابتدای امر نماینده ولی فقیه در استان زنجان در نمایشگاه حضور پیدا کرده و از غرفه‌های مختلف آن بازدید کرد.

پس از دقایقی استاندار زنجان برای بازدید در نمایشگاه مطبوعات زنجان حاضر شد، انصاری برخلاف سایر مسئولان سمت چپ نمایشگاه مطبوعات را برای بازدید اولیه انتخاب کرد، وی در همه غرفه‌ها حاضر شده و با وجود اسرار اغلب رسانه‌ها حاضر به مصاحبه اختصاصی نشد.

استاندار سپس از سایر بخش‌های نمایشگاه بازدید کرده و پس از آن از اصحاب رسانه برای حضور در نشست خبری استاندار دعوت شد.

در ابتدای این نشست خبری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ضمن ارائه گزارشی از اهداف برگزاری نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد، که اختتامیه نمایشگاه مطبوعات به همراه اختتامیه جشنواره مطبوعات با تقدیر از نفرات برتر با حضور استاندار زنجان برگزار خواهد شد.

*پاسخ ندادن استاندار به برخی سوال‌های غیر نمایشگاهی

در ادامه استاندار زنجان با تقدیر از برگزاری نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد که به علت سفر کاری نمی‌تواند در اختتامیه نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کند.

انصاری در این نشست با اشاره به اینکه علت عدم پاسخگویی وی در غرفه‌های مختلف نمایشگاه برگزاری یک نشست کلی بوده است، از اصحاب رسانه خواست: چنانچه سوالاتی در زمینه‌های مختلف دارند مطرح کنند، تا به آنها پاسخگو باشد.

رسانه‎های استان در این نشست سوالاتی در زمینه انتخابات، نمایشگاه مطبوعات و جرایم انتخاباتی مطرح کردند و استاندار زنجان به همه آنها پاسخ گفت.

در پایان این نشست خبرنگار یکی از نشریات استان با انتقاد از محل نامناسب نشست خبری با بیان اینکه استاندار زنجان در غرفه‌های منتقد دولت کمتر از سایر غرفه‌ها توقف کرده است، از وی خواست علت این امر را توضیح دهد.

این خبرنگار همچنین از استاندار زنجان خواست، نظر خود را در زمینه تبلیغاتی شدن نمایشگاه مطبوعات زنجان از جمله حضور مدیرعامل شرکت پتروشیمی در نمایشگاه و روز باشکوه نهم دی ماه روز تجدید میثاق امت با ولایت بیان کند.

استاندار زنجان در پاسخ این خبرنگار با بیان اینکه نشست مذکور صرفا برای نمایشگاه مطبوعات برگزار شده است، گفت: پاسخ هیچ یک از سوال‌ها را نمی‌دهم و اگر شما منتظر شنیدن این پاسخ‌ها هستید می‌توانید در نشست خبری ماهانه شرکت کنید.

خبرنگار نبض زنجان نیز در پاسخ توضیحات استاندار زنجان گفت: نمایشگاه مطبوعات این فرصت را فراهم کرده است تا با شما مستقیم صحبت کنم، چرا که نشست‌های خبری به خبرنگاران این نشریه اجازه حضور نمی‌دهند، که استاندار زنجان نیز در پاسخ وی گفت: دستوری خواهد داد که از این بعد اجازه حضور خبرنگار آن نشریه در نشست خبری استاندار داده شود.

امیرحسین شکوری که از جوانان نخبه استان زنجان است، در پایان از استاندار زنجان خواست تا جلسات مستمر نخبگان جوان با استاندار همچون قبل به صورت مستمر برگزار شود.

*حضور کاندیدهای مجلس در نمایشگاه

روز سوم نمایشگاه مطبوعات علاوه بر اینکه پذیرای استاندار و امام جمعه زنجان بود، همراه با حضور کاندیداهای مطرح مجلس شورای اسلامی نیز بود، کاندیداهایی که با هیئت همراه برای بازدید آمده بودند.

ابوالفضل شکوری، رسول بیات، پرستو رهنورد، مهاجری، امیر کرم زاده، نصرالله ابراهیمی و … از جمله کسانی بودند که در روز سوم به همراه همراهان خود در نمایشگاه حاضر شدند.

البته در بین نامزدهای انتخاباتی، بودند کسانی که در مواجه با سوالات خبرنگاران در مورد فتنه ۸۸ از جواب طفره رفتند. همچنین بودند نامزدهایی هم که با شجاعت گفتند که در روز ۹ دی در صف نخست راهپیمایی بودند.

                                                                                                                                                                                    منبع : فارس

 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست