• تاریخ: ۱۳۹۴-۱۰-۰۵
  • شناسه خبر: 316

۸۶۶ هزار ایرانی بیسواد هستند !

پیام ملت – رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۸۶۶ هزار نفر بیسواد هستند، گفت: برای ۵۲ میلیون ایرانی، پوشه آموزشی تهیه شد. علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوا ...

پیام ملت رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۸۶۶ هزار نفر بیسواد هستند، گفت: برای ۵۲ میلیون ایرانی، پوشه آموزشی تهیه شد.

علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در نشست خبری که روز شنبه پنجم دی ماه در محل این سازمان برگزار شد با اشاره به فرمان حضرت امام(ره) برای تشکیل نهضت سوادآموزی اظهار داشت: با گذشت ۳۶ سال از پیام حضرت امام(ره)،هنوز این پیام با مدرن‌ترین و تازه‌‌ترین روش‌ها در زمینه سوادآموزی تناسب دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال سند آموزش برای همه از جمله اقداماتی است که سران کشورها برای پوشش آموزش برای همه در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ مطرح کردند و این در حالی است که امام(ره) در پیام خود از «آموزش برای همگان» یاد کرده است؛ مورد دیگر در پیام امام(ره)، «اهمیت آموزش مهم‌تر از بهداشت و مسکن» است که در پیام یونسکو نیز که امسال اعلام شده بود، این نکته مطرح شده است.

باقرزاده اضافه کرد: در پیام امام(ره) آمده است که «ایران را به صورت مدرسه‌ای درآوریم» که نظریه نوین در جهان نیز در این خصوص مبنی بر یادگیری مداوم و مادم‌العمر مطرح است و دیگر اینکه در پایان پیام امام(ره)، ایشان از خدواند سعادت، سلامت و رفاه مردم را خواستار شده‌اند که این سه موضوع اشاره به شاخص‌های توسعه انسانی دارد.

* در سال ۱۳۹۰، سه میلیون و ۴۵۶ هزار نفر خود را بیسواد اعلام کردند

 معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به هفته نهضت سوادآموزی که از پنجم تا یازدهم دی‌ماه در کشور برگزار می‌شود، اظهار داشت: معیار حداقل سواد در ۱۳۰ کشور دنیا، خواندن و نوشتن است و در برخی کشورها نیز حساب کردن را نیز به آن اضافه کرده‌اند، اما در ایران، خواندن و نوشتن، حساب کردن در حد ۴ عمل اصلی و روخوانی قرآن، یعنی آموزش در حد سوم ابتدایی، به‌ عنوان حداقل سواد پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری آمار در کشور از طریق مرکز آمار ایران انجام می‌شود، افزود: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۳ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۱۸۱ نفر خود را بیسواد اعلام کردند که این عدد معادل ۷ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال است.

باقرزاده ادامه داد: از تعداد افرادی که خود را بیسواد اعلام کرده‌اند، ۴۳۰ هزار نفر اتباع خارجی هستند که پروژه‌ جداگانه‌ای را برای سوادآموزی این افراد در نظر گرفته‌ایم؛ اطلاعات ۳۹۰ هزار نفر نیز پیدا نشد و مشخص نیست چه کسانی هستند، ضمن اینکه ۴۳۲ هزار نفر نیز قبل از اینکه باسواد شوند، وارد گروه بالای ۵۰ سال شدند.

وی با بیان اینکه از تعداد افراد بیسواد ذکرشده، یک میلیون و ۵۰ هزار نفر با سواد شده یا باسواد شناسایی شده‌اند، افزود: از این تعداد ۷۹۰ هزار نفر کم‌سواد شناسایی شده‌اند، ضمن اینکه ۷۹ هزار نفر آموزش‌ناپذیر بوده و ۲۳ هزار نفر فوت کردند؛ در نتیجه ۸۶۶ هزار نفر باقی مانده‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هنوز در کشور به‌رغم تلاش‌های انجام‌شده وضعیت سواد ۴ میلیون نفر نامشخص است، گفت:‌ این افراد میزان سواد خود را اعلام نکردند و در پایگاه‌های اطلاعاتی نیز سواد آنها درج نشده است و این درحالی است که ۵۲۰ هزار نفر، دارای سن بیش از ۲۵ سال هستند.

* تهیه پوشه آموزشی برای ۵۲ میلیون نفر

باقرزاده از تهیه پوشه آموزشی برای ۵۲ میلیون نفر در کشور خبر داد و اظهار داشت: سازمان نهضت سوادآموزی برای تمام افراد ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور براساس کد ملی و مشخصات فردی آنها، یک پوشه آموزشی ایجاد کرده است و تمام سوابق آموزشی و تحصیلی افراد حتی در مقطع آموزش عالی در این پوشه ثبت است؛ البته سوابق آموزشی آن ۴ میلیون نفر که تحصیلات آنها در هیچ کجا ثبت نیست، در این پوشه قرار ندارد و تنها مشخصات اسمی آنها در پوشه است.

وی به عملکرد سازمان نهضت سوادآموزی تا ۳۰ آذر سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: ۴۰۵ هزار و ۴۶۳ نفر در فعالیت‌های سوادآموزی ثبت‌نام کرده‌اند که نیمی از این تعداد، بیسواد مطلق بودند؛ از تعداد افرادی که در سال ۹۴ برای سوادآموزی ثبت‌نام کرده‌اند، ۷۸ درصد زن و ۲۲ درصد مرد هستند که ۵۱ درصد فعالیت‌های سوادآموزی در حوزه شهرها و ۴۹ درصد در حوزه روستاها انجام شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از نظر توزیع سنی نیز حدود ۱۸ هزار نفر از این تعداد زیر ۱۹ سال، ۱۶ درصد بین ۲۰ تا ۲۹ سال،‌ ۳۰ درصد بین ۳۰ تا ۳۹ سال و ۴۷ درصد ۴۰ تا ۴۹ سال هستند.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد فعالیت‌ها در حال حاضر توسط بخش غیردولتی و از طریق خرید خدمات آموزشی انجام می‌شود، افزود: ۱۶ درصد فعالیّت‌ها نیز توسط مدرسان رسمی و پیمانی آموزش و پرورش  انجام می‌شود.

* شناسایی ۶۲۳ هزار نفر از اولیای بیسواد دانش‌آموزان

باقرزاده به طرح آموزش اولیای بیسواد دانش‌آموزان اشاره کرد و ادامه داد: دستورالعمل این طرح سال گذشته توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد و همه مدیران مدارس موظف شدند، اولیای بیسواد دانش‌آموزان مدارس را تحت پوشش قرار دهند.

وی اضافه کرد: ۶۲۳ هزار نفر اولیای بیسواد دانش‌آموزان در مدارس شناسایی شدند که از این تعداد برخی باسواد شده یا آموزش‌ناپذیر بوده یا فوت شدند و در نهایت ۳۷۵ نفر باقی ماندند که تاکنون ۱۶۳ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در آمار امسال ۲۰۰ هزار بیسواد مطلق را تحت پوشش قرار دادیم، افزود: ۹۳ هزار نفر از بیسوادان مطلق را والدین دانش‌آموزان تشکیل می‌دادند.

باقرزاده به برنامه‌هایی که آموزش و پرورش در برنامه‌ریزی کلان سوادآموزی در نظر دارد اشاره کرد و افزود: مصمم هستیم در سیاست‌گذاری به جای برنامه‌ریزی ملی به سوی برنامه‌های استانی پیش برویم و به جای اینکه در مدیریت، متصدی همه امور باشیم، باید فعالیت‌ها به استان‌ها واگذار شود و به جای کمیّت‌گرایی باید به سمت اطلاعات اسمی افراد بیسواد برویم.

وی افزود: در محتوای آموزشی به این نتیجه رسیدیم که سیاست تک تألیفی مؤثر نیست و باید به سوی سیاست چند تألیفی برویم و برای زنان،‌ زندانیان، نیروهای مسلح یعنی افرادی که در پادگان‌ها دوره آموزشی را می‌بینند، کتاب جداگانه طراحی کردیم و در حال حاضر برای کارگران و اصناف نیز درحال تهیه کتاب جداگانه‌ای هستیم، ضمن اینکه در نظر داریم روش آموزش را نیز تغییر دهیم و به جای روش کلاسی از آموزش‌های فرد به فرد، داوطلبانه یا خودآموز استفاده کنیم.

باقرزاده از امضای تفاهم‌نامه با بنیاد ICDL خبر داد و افزود: در این طرح افراد کم‌سواد ضمن آموزش مهارت سوادآموزی با مهارت‌های بنیادی ICDL نیز آشنا می‌شوند.

* اجرای طرح کتابت آیات نور

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به اجرای طرح کتابت آیات نور در هفته سوادآموزی خبر داد و گفت: در این طرح، افرادی که در دوره انتقال هستند یعنی دوره دوم سوادآموزی را می‌گذرانند، در روز ۹ دی، براساس آموزش‌هایی که دیده‌اند، یک صفحه از کتاب قرآن را کتابت می‌کنند که هم انس با قرآن بوده و هم تمرین مهارت خواندن و نوشتن قرآن است.

وی اضافه کرد: ۵ نسخه قرآن دست‌نویس، در این طرح تولید می‌شود که پس از اطمینان از صحیح بودن کلمات و اعراب، صحافی شده و به حرم امیرالمؤمنین(ع)، حرم امام حسین(ع)، حرم حضرت ابوالفضل(ع) و حرم رضوی(ع) اهدا خواهد شد، ضمن اینکه با هر یک از سوادآموزان نیز میثاق‌نامه امضا می‌شود که صفحه مورد نظر را همواره قرائت کنند.

وی از اجرای طرح مسابقه انشاء نویسی با محور پرسش مهر رئیس‌جمهور خبر داد و افزود: در سال گذشته ۱۳۶ هزار نفر از سوادآموزان حول محور آب، که پرسش رئیس‌جمهور بود، در مسابقه انشاء شرکت کردند و در بخش کتابخوانی نیز درخصوص شعار سال که همدلی و همزبانی دولت و ملت است، کتابی چاپ شده است و مسابقه‌ای دهه فجر برگزار خواهد شد که در سال گذشته ۵۵ هزار نفر در این مسابقه شرکت کردند.

* ۹۳ درصد از موتورسوارانی که در تصادفات جاده‌ای فوت کرده‌اند، بیسواد بودند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به محدودیت‌های بیسوادی که قرار بود برای افراد بیسواد در کشور در نظر گرفته شود، اشاره کرد و گفت: براساس این طرح، مقرر شده بود، افراد بیسواد از سال ۹۵ از چند امتیاز مانند تمدید و صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی، اخذ پروانه کسب و عدم پرداخت مستمری برای آن دسته که از افرادی که از کمیته‌های امداد و بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند، لحاظ شود.

وی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۳ درصد از موتورسواران، ۷۵ درصد عابرین و ۴۵ درصد رانندگانی که در تصادف جاده‌ای فوت کرده‌اند، بیسواد و کم‌سواد هستند.

باقرزاده افزود: این مصوبه توسط اداره تطبیق قوانین، دارای اشکالاتی مطرح شد که در حال بررسی است و امیدواریم به زودی به تصویب برسد.

وی درخصوص طرح آموزش به افراد بیسواد اشاره کرد و افزود: میانگین دستمزد آموزشیار در دوره اول سوادآموزی به ازای هر فرد بیسواد، ۶۷۲ هزار تومان برای ۴۰۰ ساعت آموزش، در دوره دوم سوادآموزی ۸۰۰ هزار تومان برای ۶۰۰ ساعت آموزش و در دوره سوم ۱۲۰ هزار تومان برای ۷۰ ساعت آموزش است.

* ۲۵ هزار دانش‌آموز کار و خیابانی تحت پوشش آموزش قرار می‌گیرند

معاون وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح تحت پوشش قرار دادن کودکان در معرض آسیب توسط نهضت سوادآموزی، افزود: در این طرح مقرر شد با همکاری بخش غیردولتی، کودکان کار، کودکان خیابانی و کودکان بدسرپرست که به‌دلیل عدم پرداخت پول بیمه، لوازم‌التحریر و لباس فرم مدرسه از تحصیل بازمی‌مانند، تحت پوشش قرار گیرند.

وی اضافه کرد: با معاونت وزارت تعاون و رفاه اجتماعی کارگروهی را تشکیل داده‌ایم تا هزینه تحصیلی این دانش‌آموزان را تقبل کنیم که شیوه‌نامه آن تهیه شده است، اما باتوجه به اینکه در بودجه ۹۴، هزینه آن پیش‌بینی نشده است، از ابتدای سال ۹۵، اجرا خواهیم کرد و هدف‌گذاری نیز برای سال آینده، ۲۵ هزار کودک در معرض آسیب است.

باقرزاده در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص جشن شکرگزاری که سال‌های گذشته توسط نهضت سوادآموزی برگزار می‌شد،‌ گفت: در ۱۸ هزار روستا و آبادی و ۱۸۰ شهر و شهرهای کوچک، جشن پایانی بیسوادی برگزار شد، اما به‌دلیل برگشت بیسوادی و مشکل عدم اظهار بیسوادی توسط برخی افراد، آمارها دچار تغییراتی شد که موجب شد این طرح در همان سال‌های ۹۰ متوقف شود و بنده نیز فی‌النفسه با برگزاری این مراسم مخالفتی ندارم، اما باتوجه به اینکه برگزاری این جشن‌ها موجب ظهور بیسوادی شده، مخالفیم.

                                                                                                                                                                                        منبع : فارس

 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست