• تاریخ: ۱۳۹۴-۱۰-۰۷
  • شناسه خبر: 344

آیت‌الله استاد محمد شجاعی دار فانی را وداع گفت

پیام ملت – آیت‌الله استاد محمد شجاعی از اساتید اخلاق و از شاگردان علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی (ره) جان به جان آفرین تسلیم کرد.  این روحانی که بیشتر به عنوان استاد اخلاق شناخته می‌شد و کتاب‌های زیادی در زمینه‌ها ...

پیام ملت آیت‌الله استاد محمد شجاعی از اساتید اخلاق و از شاگردان علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی (ره) جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 این روحانی که بیشتر به عنوان استاد اخلاق شناخته می‌شد و کتاب‌های زیادی در زمینه‌های اخلاقی و دینی از وی منتشر شده، بعد از حدود یک ماه حضور در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان از دنیا رفت. در چند سال اخیر رادیو قرآن و برخی شبکه‌های رادیویی دیگر، مواعظ اخلاقی این روحانی اصالتا زنجانی را با لهجه شیرین آذری پخش می‌کرد . آیت الله محمد شجاعی بیستم شهریور ۱۳۱۹ هجری شمسی در یکی از توابع شهر زنجان متولد شد.

استاد محمد شجاعی در سال ۱۳۳۵، از زنجان، به سرزمین دانش و تقوا، قم، هجرت کرد و در آنجا رسالت علم‌اندوزی را به کمال رساند آنگاه در درس خارج حضرت امام خمینی (ره) حاضر شد تا از مبانی علم اصول فقه بهره مند شود . همزمان، علم آموزی در محضر آیت الله محقق داماد و شرکت در درس خارج فقه ایشان راه استنباط احکام شرعی و اجتهاد را برای او هموار کرد.

وی همچنین در دروس فلسفه و نیز دروس اخلاقی علامه طباطبایی(ره) شرکت می‌کرد و در شمار شاگردان صاحب تفسیر گرانقدر المیزان بود.

پس از وقایع خرداد ۱۳۴۲ و تبعید امام (ره) و تعطیلی دروس علامه طباطبایی(ره) و همچنین درگذشت آیت الله محقق داماد ، استاد شجاعی، که هر تابستان در زنجان اقامت می‌کرد و در آغاز سال تحصیلی هر سال مجددا به قم باز می‌گشت، در سال ۱۳۴۶ با تعطیل شدن تمام درسهایش در قم، دیگر به آنجا باز نگشت.

این واقعه اگرچه برای او سنگین بود، آثار مبارکی داشت و منشا برکات و سرآغاز تشکیل جلسات و مباحث معارفی و تهذیب نفس و تفسیر آیت الله شجاعی در زنجان شد و جلسات عمومی و خصوصی درسها و مباحث عرفانی، تفسیری و معارفی استاد شجاعی در دو دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی در زنجان برگزار شد که ثمره آن شاگردان و بهره مندان فراوان از این مجالس است .

در دوران مبارزات مردم ایران، فعالیت های سیاسی وی باعث دستگیری و زندانی شدن او به دست ساواک شد. بعد از انقلاب به عنوان نماینده مردم زنجان در دوره اول مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. اما پس از مدتی از سیاست کنار کشید و دیگر هیچ‌گاه به سیاست بازنگشت و در تهران ساکن شد. ایشان در دو دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی در تهران جلسات تفسیر قرآن و مباحث اخلاقی را ادامه داد.

برخی از آثار وی عبارتند از: معاد یا بازگشت به سوی خدا، انسان و خلافت الهی ،اسماء حسنی، خواب و نشان‌های آن، بازگشت به هستی، عروج روح ،قیام قیامت، مواقف حشر، چراغ هدایت و ضیافت حقیقی.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست