• تاریخ: ۱۳۹۴-۱۰-۰۸
  • شناسه خبر: 367

کارنامه مجلس در مواجهه با دولت تدبیر و امید / کاهش دغدغه بهارستان نشینان

پیام ملت ؛ سمیه لاری – نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره نهم بیش از ۱۵ هزار تذکر به دولتمردان پیشین و حال داده و از آنان۳ هزار سوال پرسیده اند که بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ مورد آن، مربوط به دولت دهم بوده که نشان دهنده ...

پیام ملت ؛ سمیه لاری – نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره نهم بیش از ۱۵ هزار تذکر به دولتمردان پیشین و حال داده و از آنان۳ هزار سوال پرسیده اند که بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ مورد آن، مربوط به دولت دهم بوده که نشان دهنده بیشترین حجم سوال و تذکر مجلس از آن دولت، با احتساب نسبت تقارن زمانی کرسی نشینان دو قوه است.

تذکر، سوال و استیضاح سه ابزار نظارتی است که نمایندگان ملت می توانند با بهره گیری از آن از دولتمردان سوال کنند، سوال، استیضاح و تذکر سه ابزاری است که قانون در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده تا با استفاده از آن بتوانند وظیفه نظارتی خود را به نحو احسن انجام دهند.
بر اساس ماده ۲۰۸ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، در کلیه مواردی که نماینده یا نمایندگان مطابق اصل هشتاد و هشتم (۸۸) قانون اساسی، از رئیس جمهور یا وزیر درباره یکی از وظایف آنان حق سؤال دارند، می‏توانند درخصوص موضوع موردنظر به رئیس جمهور و وزیر مسؤول کتباً تذکر دهند.
هیأت رئیسه خلاصه تذکر را در جلسه علنی مجلس قرائت و متن کامل تذکر را به رئیس جمهور یا وزیر مربوط ابلاغ می‏کند.
همچنین در ماده ۲۰۹ آیین نامه داخلی مجلس درباره نحوه رسیدگی به سؤال نماینده از وزیر توضیحاتی را مطرح کرده که بر اساس آن، هر نماینده می تواند راجع به مسائل داخلی و خارجی کشور از وزیر مسؤول درباره وظایف او سؤال کند. سؤال باید کتبی و صریح بوده و در فرم مخصوص که هیأت رئیسه تهیه می نماید توسط نماینده تنظیم و به هیأت رئیسه تسلیم شود، هیأت رئیسه موظف است سؤال را فوری به کمیسیون تخصصی ذی ربط ارسال کند.
کمیسیون موظف است حداکثر ظرف پانزده روز پس از وصول سؤال، جلسه ای با حضور وزیر و سؤال کننده تشکیل دهد و با استماع نظرات سؤال کننده و وزیر و بررسی های لازم، به موضوع رسیدگی کند.
چنانچه سؤال کننده، توضیحات وزیر را قانع کننده نداند، کمیسیون با تعیین قلمرو «ملی» یا «منطقه ای» سؤال، بلافاصله نسبت به ارجاع سؤال ملی به هیأت رئیسه جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی اقدام می کند.
در رابطه با سؤال منطقه ای، کمیسیون موظف است حداکثر ظرف ۱۰ روز نسبت به ارائه راه حل و ارسال گزارش به هیأت رئیسه مجلس و رئیس جمهور(توسط رئیس مجلس) اقدام کند،هیأت رئیسه مساعی لازم نسبت به حل موضوع سؤال منطقه ای را به عمل می آورد.
چنانچه پس از پانزده روز از ارجاع نامه کمیسیون، نماینده سؤال کننده همچنان موضوع را حل و فصل نشده بداند، از هیأت رئیسه درخواست طرح سؤال منطقه ای را در جلسه علنی می کند.
هیأت رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی، سؤال منطقه ای را اعلام وصول و فوری به وزیر ابلاغ و به کمیسیون ذی ربط ارسال نماید. کمیسیون موظف است ظرف یک هفته گزارش نهایی را به هیأت رئیسه ارائه نماید.
طبق اصل هشتاد و هشتم(۸۸) قانون اساسی، وزیر مورد سؤال مکلف است حداکثر ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ سؤال در مجلس حضور یافته و به سؤال پاسخ دهد مگر آنکه وزیر به صورت رسمی و با عذرموجه تقاضای تأخیر حداکثر برای مدت ده روز داشته باشد.
آمار تذکرات و سوالات مجلس نهم به دولت دهم در یکسال بیشتر از سه سال دولت یازدهم
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای مجلس نهم تا ۱۵ آذرماه سه هزار و ۳۶۷ سوال از دولتمردان پرسیده اند که از این تعداد یک هزار و ۱۱۸ سوال سهم دولت دهم و دو هزار و ۲۴۹ سوال سهم دولت یازدهم است.
نمایندگان مجلس نهم همچنین ۱۵ هزار و ۲۹۳ تذکر به دولت داده اند که از این تعداد ۶ هزار و دویست و ۲۱ تذکر به دولت دهم و ۹ هزار و ۹۰ تذکر به دولت یازدهم داده شده است، این آمار نشان می دهد که تعداد سوالات و تذکراتی که از دولت دهم در طول یکسالی که در مجلس نهم قرار داشت پرسیده شده به صورت تخمینی و با احتساب مدت زمان فعالیت، بالاتر از سوالات و تذکراتی است که در طول سه سال از دولت یازدهم پرسیده شده است.
با نگاهی گذرا به این آمار درمی یابیم که سهم دولت گذشته به تناسب مدت زمان فعالیتش بیشتر از این دولت در میزان دریافت تذکر و سوال بوده است و همچنین شاهدیم که بعد از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، نمودار سوال و تذکرات مجلس از دولت، سیر نزولی را طی کرده است.
کاهش تعداد سوال و تذکر نمایندگان در دولت جدید یکی از مسائلی است که می توان با استناد به آن اعلام کرد که در این دولت همکاری و تعامل با مجلس بیشتر شده است و به همین دلیل است که نمایندگان مردم در خانه ملت رضایت بیشتری از عملکرد وزرا نسبت به دولت قبل دارند.
دولت یازدهم وارث نابسامانی ها و بدهی های دولت گذشته است
کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که دولت قبل به هیچ وجه حقی برای نمایندگان متصور نبود، گفت: یکی از دلایل افزایش سوالات در یکسال دولت قبل، این است که آن دولت به هیچ وجه پاسخگوی سوالات نمایندگان نبود.
وی افزود: دولت قبل، در زمان درآمد افسانه ای نفت که بهایی به نمایندگان و مجلس نمی داد و بر مبنای سفرهای استانی بودجه مملکت را بدون بها دادن به آمایش سرزمین تاراج می کرد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته دولت یازدهم با وجود محدودیت ها، وارث نابسامانی ها و بدهی از دولت گذشته است و متاسفانه از این روست که امروز مظلومانه تخریب می شود.
کاهش دغدغه های نمایندگان به دلیل همراهی خوب دولت با مجلس
موید حسینی صدر نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که دولت سعی کرده همراهی خوبی با مجلس داشته است، اظهار داشت: با وجود این که انتظار می رفت در سال دوم ، سوم و چهارم نمایندگی تعداد سوالات نمایندگان افزایش یابد، ولی ما شاهدیم که نمایندگان ملاحظات کشور را در نظر گرفتند.
وی تاکید کرد: با توجه به همراهی خوب دولت و مجلس، تعداد سوالات از دولت تدبیر و امید کاهش یافت که این جای تقدیر دارد.

منبع : ایرنا

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست