• تاریخ: ۱۳۹۴-۱۱-۰۲
  • شناسه خبر: 790

نقش احزاب در برگزاری انتخابات سالم و انتخاب نماینده اصلح

پیام ملت – در میزگرد ایرنای مرکز زنجان که با حضور نمایندگان احزاب اصولگرا و اصلاح طلب برگزار شد، نقش احزاب در برگزاری انتخابات سالم و انتخاب نماینده اصلح بررسی شد. در دومین میزگرد از سری میزگردهای انتخاباتی خبرگزار ...

پیام ملت در میزگرد ایرنای مرکز زنجان که با حضور نمایندگان احزاب اصولگرا و اصلاح طلب برگزار شد، نقش احزاب در برگزاری انتخابات سالم و انتخاب نماینده اصلح بررسی شد.

در دومین میزگرد از سری میزگردهای انتخاباتی خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز استان زنجان، موضوع نقش احزاب در جامعه و انتخابات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و روح الله صمدی دبیر حزب موتلفه اسلامی و داوود بیات عضو شورای مرکزی اصلاح طلبان نظرات و آرای خود را در این زمینه مطرح و بر لزوم وجود حزب و تشکل سیاسی در جامعه تاکید کردند.
** حزب در جامعه جمهوری اسلامی دارای جایگاه قانونی است
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: انتخابات یک جشن ملی است و این روزها، روزهای متبرک و مبارکی محسوب می شود و در نظام جمهوری اسلامی تمشیت امور توسط مردم محقق می شود.
روح الله صمدی افزود: سال به سال نظام اسلامی با حضور گسترده مردم نو و بالنده می شود و این انتخاباتی که به هیچ طیف و گروهی منسوب نیست و مردم صاحب و مالک آن هستند، یک قضیه مبارکی است که باید آن را مغتنم شمرد.
وی یادآورشد: اهمیت این قضیه را نیز رسانه ها و نخبگان باید تبیین کنند تا مردم به نحو احسن از حق خود استفاده کنند.
صمدی تاکید کرد: حزب جایگاه قانونی در جامعه جمهوری اسلامی دارد و برای تبیین و تشکیل آن در باید فکری کرد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: آیا حزب به عنوان تشکل فراگیر وجود دارد؟ یا خود مردم سواد حزبی یا تشکلی دارند؟ متاسفانه آنگونه که باید در این زمینه کار نشده است.
وی با بیان اینکه به حتم تحزب باید در جامعه وجود داشته باشد، خاطر نشان کرد: رغبت به تشکل و فعالیت تشکیلاتی در نظامی که بنای آن جمهوری است به حتم باید وجود داشت.
صمدی ادامه داد: چگونه می توان مداخله سازنده، بالنده و تاثیرگذار در نظام های قانون گذاری داشت، همه که نمی توانند وارد شوند و به شکل مستقیم دخالت کنند، در نتیجه باید نماینده وجود داشته باشد و تشکیلاتی که مصالح نظام و امت را پیش بینی و افرادی را در این زمینه تربیت کند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: کار اساسی باید رخ دهد، گرایش به تشکل و فعالیت های تشکیلاتی باید از مدارس، در رسانه ها و حتی در دانشگاه مطرح و تدریس شود و مردم اهمیت وجود آن را بدانند.
وی تاکید کرد: الفبای این قضیه در بین علمای سیاسی این است، فردی که قصد فعالیت سیاسی دارد گام نخست تشکیل تشکل سیاسی است.
صمدی افزود: وقتی تشکل سیاسی تشکیل شد، باید ایدئولوژی خود را برای آحاد ملت تشریح کند و بعد از تعریف ایدئولوژی برنامه ای برای اداره کشور بدهد و افراد را تربیت و هم خود را اداره کند و هم با این افراد بتواند آن برنامه را پیاده کند و وقتی که چنین شد، بسیار روشن می شود که حضور تشکل در جامعه لازم و ضروری است.
**ساختار دولت مدرن و تحزب در فقه شیعه قابل استنباط است
عضو شورای اصلاح طلبان استان زنجان گفت: در زمینه تکوین دولت مدرن و شکل گیری احزاب سیاسی قرائت درون دینی مرحوم نایینی حایز توجه است.
داود بیات افزود: جامعه ایران تا نهضت مشروطه یک نظم سلطانی را که در آن تفاوتی بین حکومت و سلطنت وجود ندارد، تجربه کرده است.
وی ادامه داد: با مواجه جامعه ایرانی با مدرنیته این دریافت به وجود آمد که ساختار و سامانه سیاسی ایران پاسخگوی مسائل و مشکلات نیست، بنابراین جامعه خود را نیازمند آن می بیند که از نظم سلطانی و پدرسالاری گذشته به سمت نظم دموکراتیک که در آن نهاد قدرت پاسخگو است، گذر کند.
بیات با بیان اینکه مساله مرحوم نایینی که از جدی ترین چهره های فقه سیاسی تشیع است، فساد قدرت سیاسی است، تصریح کرد: نایینی با تکیه بر متون دینی چنین استنباط می کند که لازم است در زمان غیبت معصوم در ساختار حکومتی، هیات های مسدده که متناظر با مفهوم پارلمان است با حضور انجمن های صحیح که همان احزاب سیاسی است، شکل بگیرد تا جامعه به واسطه حاکمیت قانون و با تمسک به اصل شورا اداره شود.
بیات تاکید کرد: این تبیین و استنباط از فقه شیعه، در نظام جمهوری اسلامی به وجه اکمل آن می رسد و در متن قانون اساسی جمهوری اسلامی به اصل تحزب عنایت و توجه صورت می گیرد چرا که فقها نیز در خبرگان اول ضرورت حزب در ساختار دولت مدرن را که بر اساس تفکیک قوا است مدنظر قرار می دهند و آن را در قانون وارد می کنند.
این فعال سیاسی افزود: بر خلاف عنایت و توجه قانون مشروطه و قانون اساسی به موضوع تحزب، حزب به معنای واقعی آن در جامعه ایرانی شکل نگرفته و نهادینه نشده است.
** خط سیر تحزب از غدیر ترسیم شده است
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: خط سیر تحزب از غدیر ترسیم شده است و اگر مکتب شیعه را به صورت ریشه ای و با تحلیل سیاسی بررسی کنیم، می توان دید که شیعه خود تشکل و تحزب تمام عیار است و ائمه در این زمینه به واقع فعال هستند.
صمدی افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) می فرمایند که مثال امام مثال کعبه است، همانگونه که مردم به کعبه می روند، پیامبر آنگونه نیست و از جانب خداوند مبعوث شده است که مردم را از جانب خدا به سمت توحید و دین دعوت کند، اما باید مردم به سراغ امام بروند و مردم زمانی به سراغ امام که انسان کامل و اکمل و جانشین پیامبر است می روند که به رشد سیاسی کاملی دست یافته باشند.
وی یادآورشد: امام باقر(ع) می فرمایند خداوند رحمت کند آنهایی را که جمع شوند در محافل خود و سنت ما را احیا کنند معارف اهل بیت را در این محافل تبیین کنند. این مساله را فقط امام خمینی(ره) درک کردند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از افراد جمع می شدند و می گفتند که حکومت اسلامی است و قانون مشخص است و به مجلس نیازی ندارد، اما امام راحل فرمود که مردم باید تصمیم بگیرند و نقش داشته باشند و از همین رو نیز انتخابات برگزار شد.
صمدی اظهار کرد: شهید بهشتی که به واقع ملت بود، می فرمود قبل از انقلاب بارها به محضر حضرت امام خمینی(ره) مشرف شدیم و معظم له فرمود که من تاسف می خورم از اینکه تمام اصناف در جامعه یک تشکل صنفی دارند اما سیاست مداران جامعه یک تشکل سیاسی ندارند که در جامعه فراگیر شود، همین ذهنیت امام راحل باعث شد که ما حزب جمهوری اسلامی را تشکیل دادیم.
وی خاطر نشان کرد: البته حزب جمهوری اسلامی چون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل یافت نام حزب دارد اما امام خمینی(ره) معتقد بود که قبل از انقلاب نیز چنین محفلی وجود داشت.
دبیر حزب موتلفه اسلامی تاکیدکرد: ریشه حزب در تشیع و اسلام وجود دارد و از همین روست که مورد تاکید واقع شده است.
صمدی ادامه داد: چالش تحزب در جامعه، یک ریشه اجتماعی و یک ریشه قانونی دارد، ریشه اجتماعی این است که ما مقداری ترس از تحزب و گریز از تحزب داریم و این ریشه تاریخی دارد به خصوص در غرب کشور که حزب توده و امثالهم وجود داشته است، اقبال آنچنانی به کار حزبی از سوی مردم وجود ندارد و امروز می بینیم که چقدر نظام اسلامی از اینکه تشکل سیاسی یا حزبی وجود ندارد متحمل هزینه شده است.
وی افزود: گاه برخی افراد نیز به این نوع نگرش دامن زده اند، چرا که می بینند اگر تحزب وجود داشته باشد، شایسته سالاری می شود به آنان پست و مقامی نمی رسد و البته برخی افراد سودجو نیز از این مساله خوف دارند، چون می بینند که با حرافی می توانند رای مردم را جلب کنند اما اگر وارد تشکل شود باید به برنامه این تشکل احترام بگذارد چرا که یک حزب خواهان پایداری خود و حضور همیشگی است.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: امروز شما نماینده ای انتخاب می کنید که عضو تشکل نیست می رود تا چهار سال بعد و دست هیچ شخصی نیز به وی نمی رسد، اما تشکل دفتر دارد و باید به مردم پاسخگو باشد اما برخی افراد می بینند که اگر عضو حزبی باشند به مقصود خود نمی رسند ولی با حرافی و دو دوزه بازی و برخی راه های ناصحیح نفوذ پیدا می کنند و می بیینند که می توانند رای مردم را جذب کنند و پس از آنکه رای مردم را دریافت کردند سراغ کار خود می روند.
صمدی یادآورشد: پارلمان ما به گونه ای است که نیازی به معرفی حزب نیست، امروز همین رد صلاحیت ها نشات گرفته از همین قضیه است که خیلی ساده و سهل افراد مدارک را می برند و ثبت نام کنند.
وی اظهار کرد: به طور معمول شان اجتماعی نیز برای افرادی که کاندیدا شده اند فرق دارد و در جامعه یک نوع منزلت اجتماعی پیدا می کنند در صورتی که کاندیدا شدن هزینه ای ندارد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: در صورتی که اگر حزب باشد، این گونه نمی شود، چون حزب افراد شایسته و توانمند را معرفی می کند.
صمدی خاطرنشان کرد: یک راهکار قانونی دارد، اگر دولت یک دولت تشکیلاتی باشد باید در این زمینه یک لایحه ارائه کند و اگر نشد در مجلس راهکارهای عملی در این زمینه بررسی و پیدا شود، اگر در مجلسی که چنین ذهنیتی وجود داشته باشد، یک طرح می دهد که نظریات و افکاری که در مورد احزاب وجود داشته در مدارس تدریس شود یا غفلت از قانون احزاب را مورد بررسی قرار می دهد، علت اجرایی نشدن قانون اساسی را بررسی و در صحن علنی مجلس قوانین مورد نیاز را تصویب می کند یا قوانین موجود را اعتلا می بخشند.
وی ادامه داد: در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی، زمزمه این بود که نمایندگانی که وارد مجلس می شوند، نمایندگان تشکل های سیاسی باشند و تشکل سیاسی شفاف و روشن است که یک تشکلی که اهداف آن بر اساس مبانی نظام جمهوری اسلامی است، بالاخره شفاف خود را نمایان می کند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: این موانع وجود دارد که باعث شده است تا کنون احزاب آنگونه که باید و شاید نتوانسته اند، در انتخابات مجلس شورای اسلامی تاثیر گذار باشد به گونه ای که یک پارلمان حزبی تشکیل شود.
صمدی با بیان اینکه مستقل بودن نامزد در انتخابات معنا ندارد، افزود: متاسفانه در جامعه از این موضوع استقبال می شود در حالی که باید با برنامه و از جانب یک طیف خاص کاندیداها وارد شوند تا پشتیبان داشته باشند.
** جامعه ایرانی دارای ذهنیت مطلقه و غیرمشارکتی است
بیات گفت: قدمت دولت مدرن در ایران به بیش از صد سال نمی رسد بنابراین در طول تاریخ دو هزار و ۵۰۰ساله و وجود حکومت های مطلقه سلطنتی و وجود نظم سلطانی، ذهنیت جامعه ایرانی نیز بر مدار آن شکل گرفته و از این رو فرهنگ سیاسی ما غیرمشارکتی و غیرتشکیلاتی شده است که این امر یکی از موانع جدی برای تحقق فعالیت های حزبی در جامعه ایران به شمار می رود.
وی ادامه داد: این ذهنیت مطلقه حتی در نزد کنشگرانی که داعیه فعالیت حزبی دارند نیز دیده می شود به طوری که افراد درون یک حزب نیز مشارکت و همراهی آن چنانی با تشکیلات ندارند و به تعبیر هابرماس از ذنیت بین الاذهانی و عقل ارتباطی به دور هستند.
بیات اظهار کرد: عامل بعدی که فعالیت حزبی را تحت الشعاع خود قرار داده، تلقی و تفسیر ما از حزبی است که در قرآن آمده است(ان حزب الله هم الغالبون)، که به زعم عده ای به استناد آن، یک حزب باید در اجتماع باشد، در حالیکه این حزب که در قرآن آمده با معنای حزب مدرن که به معنای یک تشکیلات منسجم با ویژگی های خاص است، تفاوت دارد.
وی تاکید کرد: این تلقی و تفسیر از حزب، مانع شکل گیری کار جمعی و تشکیلاتی است که در طول زمان هم در ذهنیت و هم در عینیت جامعه خود را نشان داده و دست آخر موجب آن شده که جامعه چندان موافق بحث تحزب نباشد.
وی به تجربه های کار حزبی در تاریخ معاصر ایران اشاره کرد و افزود: اگرچه در دوره کوتاهی در تاریخ معاصر به ویژه در اوایل انقلاب اسلامی زیباترین لحظه های تحزب را شاهد بودیم ولی در برخی اوقات آنچه ذهنیت مردم را نسبت به تحزب بدبین کرد عملکرد خود احزاب هم بوده است.
بیات ادامه داد: ما با تعدد و تکثر غیر معمول در احزاب مواجهیم که با وجود این انشقاق های مکرر، ذهنیت مردم به حزب همواره با تصور تشتت و هرج و مرج و آنارشیسم قرین می شود.
این فعال اصلاح طلب گفت: عامل خارجی، از دیگر عوامل ناکامی در فعالیت های حزبی در تاریخ معاصر کشور بوده است.
بیات افزود: در مقاطعی از تاریخ عامل خارجی و استعمار از بعضی از احزاب سو استفاده کرده و احزاب نیز آلت دست آنان قرار گرفتند.
وی به نظریه تضاد دولت- ملت محمدعلی همایون کاتوزیان اشاره کرد و افزود: دولت مطلقه شبه مدرن نفتی نیز از موانع شکل گیری جامعه مدنی و به تبع آن احزاب در جامعه ایران است.
بیات ادامه داد: وجود دولت رانتی و تحصیلدار که خود را نیازمند مردم نمی بیند و درآمد عمده اش را از طریق فروش نفت تامین می کند، چنین دولتی به طور طبیعی توجهی به بخش خصوصی و به تبع آن به جامعه مدنی نمی کند و در نتیجه وجود احزاب نیز در جامعه نهادینه نمی شود.
وی با بیان اینکه از منظر اقتصاد سیاسی جامعه مدنی در جایی شکل می گیرد که بخش خصوصی در آن قدرتمند باشد، تصریح کرد: توسعه نیافتگی اقتصادی به معنای واقعی کلمه، توسعه سیاسی نیافتن را به دنبال دارد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب به قانون احزاب و انتخابات کشور اشاره کرد و افزود: این دو قانون در کشور جدا از هم تدوین شده اند و این انفکاک و جدایی امر امکان ناپذیر و غیر معقولی است.
بیات ادامه داد: با نظر در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی این نکته دریافت می شود که تنها در ماده های ۳۰ و قانون ۷۴ انتخابات ریاست جمهوری اشاره اندکی به حزب آن هم در پوشش کلمات دیگر شده است.
وی تاکید کرد: در قانون احزاب هم که در سال ۶۰ تصویب شده است به واسطه نگرش طردگونه و حذفی به احزاب نوعی مچ گیری از احزاب مطرح است و اشاره ای به حقوق احزاب در آن نشده است که البته چنین نگاهی به عملکرد قبیح برخی از احزاب همچون سازمان مجاهدین خلق در آن دوره بر می گردد که به فاز ترور و آنارشی رفتند.
بیات تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی یکی از علل کلیدی نهادینه نشدن تحزب و فعالیت حزبی در کشور این است که ارتباط و لینکی در قانون انتخابات و احزاب ایجاد نشده است که لازم است به آن سمت حرکت کنیم.
** موضوع تحزب در دانشگاه ها و کرسی های آزاد اندیشی مورد بحث قرار گیرد
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: موضوعی که امام خمینی(ره) و رهبری تاکید دارند بر کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه ها و مجامع علمی است، جای چنین بحث هایی دانشگاه ها هستند تا از مباحث و نتایج آن استفاده شود.
صمدی افزود: وقتی که ایدئولوژی حزب برای جامعه تعریف و جامعه در این زمینه آگاه و متوجه شد که حزب مدافع ملت است، به سمت حزب گرایش پیدا می کنند.
وی با بیان اینکه به طور معمول افراد برای ایده حق متفرق هستند، اما افراد باطل، جمع و متحد هستند، این اتفاق را موجب به نتیجه رسیدن باطل عنوان کرد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: علما میگویند غیر ممکن است که باطل بر حق غلبه کند، در مقابل می پرسند پس چرا در احد چنین اتفاقی رخ داد؟ علما می گویند آن گونه نبود که در احد کفار بر مسلمانان غلبه کنند، اتحاد که حق است بر تفرق که باطل است غلبه کرد.
صمدی اظهار کرد: ما یک تشکلی که در راستای منویات نظام و آرمان های انقلاب باشد، برای بالندگی و دست یابی انسان ها به مقام تعالی و قرب تشکیل شود، نداریم، اما دشمنان نیز در حد خود موفق بوده اند، حزب توده را روسیه درست کرد، حزب کمونیست شوروی برای پیشبرد منویات و اهداف خود چنین حزبی را درست می کند و وقتی که نمی تواند پیش برود، اسلحه بر می دارد تا به اهداف خود دست یابد.
وی تصریح کرد: در بررسی تشکل هایی که منشا لیبرال یا دموکرات یا سوسیال می بینند که از نظر جریان شناسی تاریخی سر نخ همه آنها دست گروهی در خارج از کشور بوده است و هدایت می شده اند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: ما هنوز حزبی که ایدئولوژی را تعریف کند و خدوم ملت باشد و در راستای خواسته های آن جامعه و نظام شکل بگیرد و حرکت کند، نداریم.
صمدی تاکید کرد: جریان شناسی و بررسی تاریخی باید وارد شود و بررسی کند که چه مشکلات و مسائلی وجود داشت که مانع از تشکیل چنین حزب و تشکلی در ایران شده است.
وی خاطرنشان کرد: الآن در اقتصاد نفتی و به حق رهبری چندین سال است که اقتصاد مقاومتی و خودداری از فروش نفت را مورد تاکید قرار می دهند و ما از این موضوع غافل بوده ایم در حالی که رهبر خود شخصی حزبی است و نگرشی تشکلی دارد.
وی تاکید کرد : حزب در ایران از عمری نزدیک به بالای ۱۰۰ سال برخوردار است و احزاب، خود باعث شده اند تا مردم نسبت به تحزب ذهنیت منفی پیدا کنند و عوامل خارجی نیز همواره از وجود احزاب در ایران به نفع خود بهره گرفته اند در حالیکه احزاب نباید آلت دست خارجی ها باشند.
** نفت یکی از کلیدی ترین مشکل تشکیل احزاب است
عضو شورای مرکزی اصلاح طلبان گفت: عامل نفت یکی از کلیدی ترین مشکل برای تشکیل احزاب محسوب می شود و تاکنون تحزب در ایران به معنای واقعی کلمه شکل نگرفته است و جامعه هنوز به آن سمت و تکامل نرسیده است تا تحزب نقش خود را ایفا کنند.
بیات افزود: اینکه چرا احزاب در ایران ناکارآمد شده اند به این دلیل است که در خصوص نقش حزب تعریفی صورت نگرفته است و در فرهنگ سیاسی تک ذهنیتی هستیم و آماده برای انجام کار گروهی نیستیم.
وی یادآورشد: حزب را همه مردم قبول دارند و چاره ای جز پذیرش احزاب نیز نداریم و اگر عقب بیفتیم خود ضرر می کنیم و ایران در سطح خاورمیانه جزو معدود کشورهایی است که تجربه مشروطیت و دموکراسی دارد و قابل قیاس با کشورهای منطقه نیست.
عضو شورای اصلاح طلبان گفت: باید حزب را با فرهنگ سازی درونی کنیم و عمده مشکل این است که در مباحث بنیادی مشکل نداریم بلکه در کلیات مانده ایم و به صورت ریز و فنی کار نکرده ایم.
بیات اظهار کرد: باید با کارکردهای حزب آشنا شد و از سویی نیز جایگاه احزاب در قدرت تعریف شود و برای حفظ سیستم و دولت و وارد نیامدن ضربه به نظام نیاز است احزاب که به نوعی ضربه گیر هستند تقویت شوند و تا حزب نباشد مشکلات و گرفتاری ها برای همیشه خواهد بود.
** امام خمینی(ره) معتقد به وجود حزب و تشکل سیاسی است
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: جمهوری اسلامی نظامی خاص است که برای تشکل و اداره جامعه تعریف خاصی دارد.
صمدی با بیان اینکه امام خمینی(ره) مجدد نظام اسلامی است، افزود: در این زمینه تفکر سیاسی امام راحل در جامعه جهانی ساری و جاری است و جواب نیز داده است و اقبال عمومی در میان مسلمانان دارد، ایشان معتقد به وجود حزب در جامعه بود و از جمله حزب موتلفه اسلامی تشکل امام ساخته است.
وی یادآورشد: امام خمینی(ره) می فرماید که شما عضویابی نکنید، با توجه به اینکه عضو با رسوبات ذهنی که کارهای اجتماعی و فردی در جامعه دارد، وارد شده است می خواهد خود را به عنوان یک فرد در تشکل مطرح شود.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان با بیان اینکه امام راحل می فرمایند که برادر یابی کنید، گفت: این جمله بدان معناست که افرادی را دعوت کنید که پیش از این ایدئولوژی اجتماعی و سیاسی در آنان شکل گرفته است و تربیت شده اند و دیدگاه اسلامی دارند.
صمدی اظهار کرد: امام می فرمایند که وقتی شما اکثریت شدید، اقلیت را وادار به تسلیم نکنید بلکه اقلیت را اقناع کنید.
وی خاطرنشان کرد: هنجار یا ارزش شدن مبانی اعتقادی و ارزش های اجتماعی زمان بر است و تمرین دموکراسی نیز بر همین اساس با این میزان موانع موجود، نیاز به زمان دارد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: در زمینه تشکل های سیاسی و احزاب باید طی زمان با افت و خیز و فراز و فرود مواجه شویم تا تشکل فراگیر و نهادینه شود.
صمدی با بیان اینکه پایه دین وحدت است و اتحاد باید سیستماتیک و همراه با برنامه ریزی باشد، ادامه داد: با این اتفاق مشخص می شود که در چه زمانی افراد باید وارد جامعه شوند، چه نوع موضعی اتخاذ شود، چنین دینی است که می تواند یک دیدگاه نو در مورد حزب و تشکل ارائه کند و این موضوع در اسلام وجود دارد.
وی به وجود نوآوری در انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که اروپا بیش از ۳۰۰ سال است که دموکراسی دارد و حتی موقعیت جغرافیایی نیز در گرفتن موضع موثر است و بافت جغرافیایی اروپا چنان است که استبداد آنچنانی که در شرق وجود داشته در آن وجود نداشته است.
صمدی اضافه کرد: از سوی دیگر مردم همین منطقه در محافلی جمع می شدند و در مورد موضوع های مختلف بحث و صحبت می کردند، لذا از همان دوران در مورد بحث حزبی و تشکل سیاسی تجربه و آشنایی دارند.
** احزاب باید از حق ناس بودن انتخابات استفاده کنند
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند بر این موضوع که انتخابات حق ناس است و مسئولان در این زمینه باید به قانون انتخابات تمکین کنند.
صمدی افزود: حقیقت مطلب این است که احزاب باید ضمن آنکه از این حق استفاده می کنند، به تکلیف خود نیز عمل کنند، تکلیف این است همانگونه که رزمندگان در جبهه های حق علیه باطل برای ماندگار شدن و تعالی نظام و انقلاب، ایثارگری کرده اند در اینجا نیز در صحنه مسائل اجتماعی و سیاسی نوابغ و متفکران جامعه و صاحبان تشکل ها، به نوعی باید دین خود را ادا کنند و لازمه آن این است که در چند زمینه باید عمل شود که یکی از این ابعاد همین احزاب و استفاده از حق ناس است.
وی یادآورشد: در این مقطع زمانی خاص که رهبر موضوع نفوذ و توطئه دشمن علیه نظام اسلامی را مطرح می کند، مردم نیز باید به نوعی از سرگردانی نجات پیدا کنند.
دبیر حزب موتلفه با توجه به برخی نارسایی هایی که در جامعه وجود دارد اشاره و اظهار کرد: همچون انتخابات در تهران که مردم باید به چند نفر رای دهند در حالی که از نظر جامعه شناسی ثابت شده است که وقتی انسان برای یک موضوع واحد و مهم بیش از یک نفر را انتخاب کنند با مشکل مواجه می شوند، به حتم انتخاب آنان که بر اساس انتخابات حزبی نیست، کاری سخت و دشوار است.
وی بر لزوم تلاش برای حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند شاید مرا قبول نداشته باشید اما ایران برای شماست و حقیقت مطلب نیز چنین است، به واقع با عظمتی که امام خمینی(ره) داشت ما را صاحب مملکت کرد و این موضوع باید برای مردمی که بناست برای این کشور نماینده انتخاب کنند، تبیین شود.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: نماینده به جایگاهی می رود که در آن می تواند در سطح کلان کشور قانون وضع و بر اجرای آن نظارت کند.
صمدی به وجود برخی انحرافات در جامعه نسبت به جایگاه نماینده اشاره کرد و ادامه داد: تصور نادرست در مورد وظایف و جایگاه نماینده، سطح نماینده را تا سطح پارلمان محلی پایین آورده است می توان احساس کرد که نماینده، نماینده شورای محلی است، در حالی که چنین نیست.
وی تاکید کرد: در سطح خرد نیز چنین نگاهی به نماینده هر منطقه باید وجود داشته باشد و مردم بدانند که یک انحراف باعث تحمیل خسارتی به جامعه می شود و در این زمینه باید آگاه سازی عمومی و تنویر افکار رخ دهد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در زنجان گفت: به واقع اصلح و صالح و شخصی که کاربلد است باید به مردم معرفی شود و مردم از این سرگردانی نجات پیدا کنند، ضمن آنکه نگرانی رهبر معظم انقلاب در آن وجود نداشته باشد که مبادا افراد متمایل به آمریکا در این جایگاه قرار گیرند و در عین حال شخصیت هایی که بدانند در مجلس چه مسئولیتی دارند و بتوانند باری از دوش مردم بردارند و این می تواند در این مقطع نقش احزاب باشد که چنین شخصیت هایی را به مردم معرفی و مردم با طیب خاطر به وظیفه خود عمل کنند و به نتیجه مطلوب برسند.
صمدی افزود: ناظران نیز باید تلاش کنند که مبادا خدشه ای به این قانون وارد شود و هم پیش از انتخابات و بعد از انتخابات نیز به اجرای قانون تمکین شود.
** نیازمند درونی سازی فرهنگ حزب و فعالیت های حزبی در جامعه هستیم
بیات افزود: الزام ها و تکامل ساختاری دولت مدرن ما را به سمت تحزب می برد و ما ناچار از پذیرش آن هستیم و هرچه تحقق این امر را عقب بیندازیم خودمان ضرر خواهیم کرد.
وی عنوان کرد: ساختار حکومت و حتی جامعه بعد از انقلاب اسلامی به خصوص از سال ۶۱، به سمت ترس و وحشت از حزب حرکت کرده که منشا به وجود آمدن چنین فضایی بخشی به عملکرد خود احزاب و بخشی به ساختار حکومت برمی گردد.
بیات با بیان اینکه نیازمند درونی سازی فرهنگ حزب و فعالیت های حزبی در جامعه هستیم، اظهار کرد: با وجود برخی نارسایی ها در عرصه فعالیت های حزبی در کشور، ایران جزو معدود کشورهای منطقه است که در آن تجربه دموکراسی و ساز و کار دموکراتیک در آن حاکم است و از این جهت در قیاس با کشورهای منطقه جلو هستیم.
وی تاکید کرد: نباید چنین تلقی کنیم که تحزب یک مفهوم و امر وارداتی از غرب است بلکه ریشه تاریخی و فقهی آن در نزد خودمان وجود دارد.
بیات حضور در انتخابات و جمع آوری رأی، ایدئوژلوی زایی، آموزش و رابط و واسط بودن بین ملت و دولت را از کارکردهای حزب برشمرد و اظهار کرد: لازم است جایگاه حزب در ساختار قدرت در کشور تعریف شود و احزاب در متن و بدنه جامعه وارد شوند.
وی تصریح کرد: به هرحال ما در نظام جمهوری اسلامی مدعی شده ایم که ایدئوژلوی ما مبتنی بر تعامل اسلام و جمهوریت است، بنابراین لازم است در جهت تحقق هر چه بیشتر آن کوشش کنیم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست