• تاریخ: ۱۳۹۴-۱۱-۰۶
  • شناسه خبر: 872

یک کارشناس شهر سازی : زنجان هویت معماری شهری ندارد

پیام ملت – عضو هیِئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان زنجان گفت: می توان ادعا کرد که شهر زنجان از همان ابتدا هویت معماری غالبی نداشته است. هومن ثبوتی در گفت و گو با خبرنگار پیام ملت با اشاره به تعاریف متعدد شهر از اب ...

پیام ملت عضو هیِئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان زنجان گفت: می توان ادعا کرد که شهر زنجان از همان ابتدا هویت معماری غالبی نداشته است.
هومن ثبوتی در گفت و گو با خبرنگار پیام ملت با اشاره به تعاریف متعدد شهر از ابعاد اقتصادی، مبلمان شهری و مناسب سازی شهری برای تردد معلولین، حمل و نقل شهری و غیره عنوان کرد: هر کسی از یک منظر به تعریف شهر می پردازد و این نشانگر این است که شهر مجموعه ای از فعالیت ها می باشد و برآیند این نیروها است که شکل شهر را به خود می گیرد.
وی با اشاره به نقصیه های شهر زنجان به عنوان یک کالبد زنده، ابراز کرد: اولین نقیصه در حوزه معماری شهر زنجان، نبود هویت برای معماری شهر است.
عضو هیِئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان زنجان تصریح کرد: می توانیم ادعا کنیم که شهر زنجان از همان ابتدا هویت معماری غالبی نداشته و عموما حکومت های گذشته نیز وارد بحث هویت معماری در سطح کلان نشده بودند.
وی خاطر نشان کرد: مصداق بارز این ادعا را در منطقه اعتمادیه مشاهده می کنیم چرا که این منطقه در سال های بسیار دور به صورت زمین خالی در خارج از شهر بود که با گذشت زمان این منطقه به باغ تبدیل شد و همین باغ ها نیز با توسعه شهر چون نزدیک شهر شدند تبدیل به خانه های ویلایی برای افرادی شد که توان خرید مسکن در داخل شهر را نداشتند و تغییرات همچنان ادامه داشت تا اینکه این منطقه به منطقه ثروتمندان شهر تبدیل شد و هم اکنون نیز شاهد این هستیم که این منطقه به محله دانشگاهی و خوابگاه دانشجویی تبدیل شده و این در حالی است که این تغییر هویت ها در دنیا اتفاق نمی افتد.
ثبوتی اظهار کرد: به نظر می رسد نقص قانونی و یا کمبود قوانین موجب این تغییر هویت شهری شده است چرا که در دنیا بدنه شهری متعلق به دولت است.
وی با اشاره به تغییرات متعدد مدیریت شهری گفت: در طول این سال ها هر بار که دولت عوض شده مدیریت و سیستم شهری نیز تغییر کرده است.
عضو هیِئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان زنجان عنوان کرد: برای سال ۸۸ پیش بینی شده بود که شهر زنجان ۴۲۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد و مساحت شهر نیز در حد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار بماند و این در حال است که امروز به جمعیت ۴۲۰ هزار نفری نرسیدیم ولی مساحت زنجان به ۷ هزار هکتار رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: گسترش شهر در حالی که جمعیت پیش بینی شده برای مساحت مورد نظر را ندارد هزینه های هنگفتی را برای فراهم نمودن زیر ساخت ها و امکانات شهری بر شهرداری و سایر ارگان های مرتبط تحمیل می کند.
ثبوتی ابراز کرد: در حال حاضر در طول روز اکثریت جمعیت شهر به دلیل تراکم مراکز تجاری، پزشکی و غیره در محدوده کوچکی از مرکز شهر تجمع پیدا می کنند و شهرک های اقماری تبدیل به خوابگاه های شهری شده اند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه مدیریت استان کارهای خوبی در راستای مدیریت شهری آغاز کرده است که جلوگیری از گسترش شهر و پخش یروژه ها در سطح شهر از جمله این اقدامات می باشد.
عضو هیِئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان زنجان با اشاره به پروژه سبزه میدان گفت: سبزه میدان تنها میدان بزرگ شهر نسیت که هر مدیری که منصوب می شود تمام تمرکز خود را به این پروژه معطوف می کند و این در حالی است که به جای خراب کردن این میدان، می شود مکان های دیگر را ساخت و بازسازی کرد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست