• تاریخ: ۱۳۹۴-۱۱-۲۸
  • شناسه خبر: 1198

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح کرد؛ بمب‌گذاری دولت قبل در اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی

پیام ملت – آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی با اشاره به مزاحمت‌هایی که از اول انقلاب تاکنون علیه تأسیس و ادامه راه دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته است، گفت: سر ادامه راه، اخلاص است؛ آنهایی که در خدمت مردم و به نفع مردم ...

پیام ملت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی با اشاره به مزاحمت‌هایی که از اول انقلاب تاکنون علیه تأسیس و ادامه راه دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته است، گفت: سر ادامه راه، اخلاص است؛ آنهایی که در خدمت مردم و به نفع مردم هستند، می‌مانند و دوام دارند.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در هفتادمین اجلاس شورای مرکزی این دانشگاه با اشاره به سخنان دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، درباره عملکرد این دانشگاه که در ابتدای اجلاس مطرح شد، اظهار کرد: آنچه گفته شد گوشه‌ای از یک جریان علمی است که ۳۵ سال پیش راه افتاد. همچون هسته درختی که می‌کارید و بعد از سال‌ها در حال رشد است که اخیرا رشد آن به طور طبیعی سرعت گرفته است.

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: خداوند تضمین کرده است پدیده‌هایی که با اخلاص شروع می‌شود، استمرار یابد؛ اما پدیده‌هایی که انگیزه‌های مادی و غلط دارند یک‌مدت ضرر می‌زنند و از بین می‌روند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: آنچه به نفع مردم است حق است و آنچه به نفع مردم نیست باطل است. من واقعا در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی این جریان (حق) را در طول ۳۵ سال می‌بینم.

دو آتشه‌ها، دانشگاه آزاد را ارتداد از انقلاب می‌دانستند

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره تأسیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: مذاکره ابتدایی بین من و آقای جاسبی شکل گرفت؛‌ چون با هم کار می‌کردیم و مسئله کمبود دانشگاه و تقاضای فراوان مردم را می‌دیدیم. حالت وحشتناکی بود که همه مطالبه برای تحصیلات داشتند و از طرف دیگر با کمبود فوق‌العاده‌ای مواجه بودیم؛ در حالی‌که جنگ نیز جریان داشت. کجا امکان داشت که دست مردم محروم و فقیر به دانشگاه‌ها برسد و ما باید چه می‌کردیم. نهایتا باید ارز می‌فروختیم و برای همه‌ چیز کوپن می‌دادیم که با این کار نیاز برای تحصیل رفع نمی‌شد.

وی افزود: گفتیم بیاییم از امکانات موجود استفاده کنیم و افرادی که باسواد هستند و در جایی درس نمی‌دهند فضایی برایشان ایجاد شود تا بتوانیم آموزش را گسترش دهیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: در آن زمان مشکل این بود که نیروهای انقلابی دوآتشه کار غیردولتی و خصوصی را تحمل نمی‌کردند و می‌گفتند همه کارها باید دولتی باشد. گفتند باید امام(ره) اجازه دهد. ما به خدمت امام(ره) رفتیم، آمار دادیم و گفتیم که این‌قدر نیاز داریم. ایشان که خیلی از ما هوشیارتر بود فوری قبول کردند و حتی حرف ما نیمه‌تمام ماند. من گفتم که نمی‌گذارند این کار انجام شود، ایشان گفتند آن با من. من گفتم پول برای شروع نداریم که حتی یک اتاق اجاره کنیم، امام(ره) یک‌میلیون تومان پول دادند تا کار پیش برود. کار را شروع کردیم و من هم در نماز جمعه توضیحی در این‌ رابطه دادم.

وی با اشاره به آیات قرآن، درباره سرّ ادامه راه دانشگاه آزاد گفت: آنهایی که در خدمت مردم و به نفع مردم هستند، می‌مانند و دوام دارند که اخلاص شرط است.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به ماجرای مسجد ضرار تصریح کرد: منافقین در مدینه می‌خواستند در پوشش اسلام تجمع کنند که قرآن اهداف آنها را معرفی کرد. آنهایی که مسجد ضرار را ساختند هدفشان ایجاد نزاع و تضعیف جامعه است. جایی که حتی ظاهر خوبی داشته باشد اما با اهداف بدی ساخته شده باشد، مسجد نیست.

وی در ادامه گفت: این دانشگاه که ساخته شد هیچ نفعی برای مؤسسان نداشت. در ابتدا من، آقای جاسبی، آیت‌الله خامنه‌ای، آقای میرحسین موسوی، آیت‌الله موسوی اردبیلی و حاج‌ احمدآقا که مشکلات ما را خیلی حل می‌کرد برای تأسیس دانشگاه آزاد پیش‌قدم شدند و فقط برای این بود که دانشگاهی تأسیس کنیم و نیاز مردم با اتکا به خود مردم تأمین شود. این گروه مؤسس یک ریال هم نفع شخصی نبرد. آنها کار زیاد داشتند و مدیریت اجرایی این کار را به عهده من قرار دادند.

رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه‌ آزاد اسلامی با اشاره به تأسیس مرکز علوم تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: پایین این محوطه چشمه‌ای قرار داشت که مالک آن می‌خواست آن را به خیریه و یکی از نهادهای انقلاب بدهد و بر سر اصلاحاتی که پیش‌ آمده بود آن را به امام(ره) داده بودند. امام نیز گفته بود برای آن در جلسه سران تصمیم‌گیری کنند و در جلسه سران نیز آن را به دانشگاه آزاد دادند و علوم تحقیقات این‌گونه شکل گرفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: کلا در دانشگاه خیلی مزاحم داشتیم. عده‌ای کار غیردولتی را نمی‌پذیرفتند و آن را ارتداد از انقلاب می‌دانستند اما امام(ره) بود و جرأت نمی‌کردند مخالفت کنند و موفق نشدند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به قدردانی از برخی موسسان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که پیش از سخنرانی او انجام شد، ادامه داد: کسانی که لوح تقدیر گرفتند در روزهای غربت دانشگاه آزاد و برای تأسیس آن تلاش کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در زمان احمدی‌نژاد آنها که برای دانشگاه آزاد کار می‌کردند انگ می‌خوردند.

هاشمی رفسنجانی گفت: از اول سنگ بنای دانشگاه آزاد اخلاص بود. کسانی که حالا کار می‌کنند، وقت می‌گذارند، تدریس می‌کنند مانند بقیه جاها حقوق می‌گیرند اما در سال‌های اول خیلی‌ها حقوق نمی‌گرفتند. آقای جاسبی چیزی نمی‌گرفت و بعد که درآمدش کم شد از من درخواست کرد و چیزی گرفت.

هر کس با دانشگاه آزاد مخالفت کرد، شکست خورد

چند نفر آدم تندرو دانشگاه آزاد را به خاطر وضع فرهنگی محکوم می‌کنند. اما در این دانشگاه ۲۰۰ مسجد آماده شده و اما دانشگاه‌های دولتی را ببینید که چه وضعی دارد. دانشگاه آزاد از وقف هم وقف‌تر است چون صاحب ملکی ندارد و صاحبش دانش است

 رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آزاد یک موجود مقدس بسیار بزرگی در سراسر کشور است که بال گشوده و درخت تنومندی است که شاخه‌هایش در خانه‌هاست.

وی ادامه داد: هنوز هم مزاحم‌های واقعی داریم که نمی‌خواهیم با آنها سر و کله بزنیم. ولی هرکسی که با دانشگاه آزاد مخالفت کرد شکست خورد. نمونه آن دولت قبلی بود که اولین بمب را در اساسنامه گذاشتند و می‌خواستند دانشگاه آزاد را از بین ببرند. در شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی یک بند از اساسنامه را اصلاح کردند در حالی که بر اساس اساسنامه هر تغییری در آن باید با نظر هیات مؤسس باشد، اما آنها این بند را بی‌اعتبار کردند. ما به دادگاه شکایت کردیم اما مدیریت قضایی حکم دادگاه را متوقف کرد. می‌خواستند هیات امنا را از ما بگیرند.

دانشگاه آزاد، ۵۰ درصد آموزش عالی را برعهده دارد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از معاونان وزیر علوم مصاحبه می‌کند که اسناد دانشگاه آزاد اعتبار ندارد. این در حالی است که وقتی یکی،دو شب گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئله پالایش آموزش عالی مطرح بوده، مطرح شد که دانشگاه آزاد ۵۰درصد آموزش عالی را برعهده دارد. درحالی که دانشگاه‌های دولتی این همه بودجه و پول می‌گیرند و امکانات در اختیار دارند اما ما یک ریال هم از دولت نمی‌گیریم و مالیاتی که کارمندان دانشگاه آزاد می‌دهند رقم عظیمی است. از طرفی یک‌میلیون متر مربع ساختمان دانشگاه آزاد دارد که آبادی کشور را به همراه داشته است. اینها از عهده یک نفر و گروه برنمی‌آید بلکه اراده خداوند پشتیبان آن است.

وی تأکید کرد: حداقل باید نیمی از مسئولیت آموزش‌ عالی را به دانشگاه آزاد بدهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این برنامه گفت: نخست‌وزیر انگلستان اخیرا بخشنامه‌ای صادر کرده و گفته باید دانشگاه‌ها به روستاها و مناطق محروم این کشور بروند و به دنبال مردمی که محروم هستند و درس نمی‌خوانند باشند و این کاری است که دانشگاه آزاد از لحظه اول در دستور کار خود قرار داد و تشخیص دادیم که کشور ما چنین چیزی را نیاز دارد. قبلا در نماز جمعه گفته بودم که مهمترین راه خدمت برای حذف اختلاف طبقاتی این است که محرومین درس بخوانند تا بتوانند به طبقه متوسط بیایند.

وی ادامه داد: دست روستاییان ما کجا به دانشگاه‌های دولتی می‌رسید؟ اما در شهرهایی دانشگاه ایجاد کردیم که اصلا تصورش را نمی‌کردند و ما از طرف نماینده شهرها، فرمانداران، استانداران و بزرگان تحت فشار قرار گرفتیم که در شهرهای مختلف دانشگاه آزاد تاسیس شود.

وی در ادامه گفت: در روستای ما فردی بود که همبازی ما بود و بعدها با تلاش پولدار شد و بعدا برای آن منطقه دانشگاهی تاسیس کرد. چند روز پیش زمانی که برای عیادت مهدی به بیمارستان رفته بودم دیدم که وی سرطان دارد ولی خوشحال بود که کار خیر انجام داده است.

هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت: مردم برای تعطیلی یک مدرسه چقدر عصبانی می‌شوند؟ چطور ما دانشگاهی را تعطیل کنیم؟ هرچند زیان‌ده است، اما با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان سودآور خواهد بود.

وی افزود: این کاری که نخست‌وزیر انگلستان کرده به این خاطر است که داعش و تروریست‌ها از فرزندان فقیران درمی‌آیند. فقیر و محتاج گیر می‌افتد و بچه‌هایشان عصبانی می‌شوند و احساس تبعیض می‌کنند. ما وظیفه داریم این کار را انجام دهیم و مردم را باسواد کنیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به تاسیس واحد خارک دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در زمان جنگ جزیره خارک خیلی خطرناک بود چون عراقی‌ها آنجا را هدف گرفته بودند، من برای مسائل جنگ به آنجا می‌رفتم که مردم گفتند برای ما دانشگاه بسازید تا بچه‌های ما بی‌سواد پرورش نیایند. از طرف دیگر بسیاری از نیروهای دریایی ما خارجی بودند ولی الان اکثر مدیران و کارشناسان داخلی هستند و دانشگاه آزاد به یک مرکز مدیرسازی و کارسازی در خارک درآمده است. در حالی که می‌دانستیم در خارک دانشجو کم و هزینه زیاد است. اما الان با همه اینها سرافرازیم که مشکل نیروی کیفی دریایی را رفع کردیم. دانشگاه آزاد بیش از شش ‌میلیون فارغ‌التحصیل دارد یعنی شش میلیون خانواده خود را از دانشگاه آزاد می‌دانند.

وی تاکید کرد: جالب اینکه واحدهایی در خارج داریم. از جمله اخیرا مسئولین از اسلواکی از من خواهش کردند که واحدی از دانشگاه آزاد در آنجا به خاطر وجود ایرانیان تاسیس شود. در اوگاندا نیز به خاطر مشکل دندانپزشکی وقتی که از اصفهان بازدید کردند از ما درخواست کردند که یک واحد دندانپزشکی در آنجا تاسیس کنیم، بنابراین دانشگاه آزاد الان چهره‌اش به روی دنیا باز شده است.

وی تصریح کرد: اگر این جمعیت در خارج تحصیل می‌کردند چقدر هزینه ارزی به کشور تحمیل می‌شد، ولی آنها در داخل تحصیل کردند و هیچ باری هم برای دولت نداشتند. برخی الان انتقاد می‌کنند که تحصیلکرده‌ها بیکار هستند. خب معلوم است که وقتی که تحریم باشیم، رکود می‌شود و بیکاری به وجود می‌آید، اما وقتی تصمیم گرفتیم و آقای روحانی تحریم را شکستند، دنیا کشور ما را به عنوان نقطه تعادل و لنگر ثبات در منطقه شناخت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: چند نفر آدم تندرو دانشگاه آزاد را به خاطر وضع فرهنگی محکوم می‌کنند. اما در این دانشگاه ۲۰۰ مسجد آماده شده و اما دانشگاه‌های دولتی را ببینید که چه وضعی دارد. دانشگاه آزاد از وقف هم وقف‌تر است چون صاحب ملکی ندارد و صاحبش دانش است.

وی اضافه کرد: نمی‌دانم چرا بعضی‌ها بی‌خود حسادت می‌کنند. این دانشگاه مال کسی نیست بلکه مال همه است. اگر دولت می‌تواند بیاید کاری انجام دهد، اما نمی‌تواند. ما تبلیغات‌مان کم است و صدا و سیما هم اگر چیز منفی پیدا کند می‌گوید. من به آقای میرزاده گفتم که در فیسبوک صفحه‌ای درست کنند و کارهای دانشگاه آزاد را مطرح کنند.

منبع : آنا

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست