• تاریخ: ۱۳۹۵-۰۱-۱۵
  • شناسه خبر: 1539

موسویان : بی اعتمادی ایران و سپاه پاسداران به آمریکا بی مبنا نیست

پیام ملت – دیپلمات و عضو تیم اسبق مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت : ایران در دوران همه روسای جمهور بعد ازانقلاب همیشه برای رفع خصومت با آمریکا حسن نیت نشان داد و آمریکا بدعهدی کرد. به گزارش ایرنا، سید ...

پیام ملت دیپلمات و عضو تیم اسبق مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت : ایران در دوران همه روسای جمهور بعد ازانقلاب همیشه برای رفع خصومت با آمریکا حسن نیت نشان داد و آمریکا بدعهدی کرد.

به گزارش ایرنا، سید حسین موسویان در نشست شورای روابط جهانی شهر کلیولند ایالت اوهایو آمریکا با بیان اینکه مسیرصلح بین ایران وآمریکا پیچیده ترین مسیرصلح در عالم دیپلماسی امروز است، گفت:آمریکا باید چهار محور را دررفتار با ایران رعایت کند که از آن جمله؛ استفاده از دیپلماسی و نه تحریم،گفت و گو با زبان احترام و نه تهدید و تحقیر،تضمین عدم مداخله و نفوذ در ایران و بهره مندی از منافع مشترک است.

وی با اشاره به موارد استمرار خصومت های آمریکا بعد از برجام همچون کارشکنی کنگره در ارائه تحریم های جدید ، ۱۰ دلیل بی اعتمادی ایران به آمریکا را برشمرد و به ذکر مواردی از خیانت های آمریکایی ها در حق ملت ایران پرداخت.

موسویان افزود: ساماندهی کودتای ۱۹۵۳ علیه مصدق، حمایت از دیکتاتوری شاه، اعمال سیاست تغییر رژیم در ایران،حمایت از تجاوز صدام، حمایت از بکارگیری سلاح شیمیایی علیه ایران ، جنگ سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی در دودهه گذشته ، ساقط کردن هواپیمای مسافری و کشتن ۲۹۰ ایرانی،حمایت بی چون و چرا از جنایات اسراییل علیه فلسطینی ها،رفتار دوگانه در موضوع هسته ای با تحریم ایران و برقراری روابط استراتژیک با اسراییل و پاکستان و هند که هم معاهده ان پی تی را نپذیرفته و هم بمب هسته ای ساخته اند، حمایت از رژیم های فاسد و دیکتاتور در منطقه از آن جمله است؛ آمریکایی ها باید بفهمند که دلایل بی اعتمادی ایران به آمریکا گسترده ، مشروع و واقعی است.

معاون پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با اشاره به چهار تحول بی سابقه در روابط تهران و واشنگتن بعد از برجام گفت: مذاکرات مستقیم دیپلمات های عالیرتبه ایران و آمریکا اولین تحول و عامل مهم حصول توافق هسته ای بود.
موسویان اضافه کرد: مذاکرات سیستم های امنیتی آمریکا و ایران در مورد تبادل زندانیان دومین واقعه بی سابقه، آزادی سریع ملوانان آمریکایی و توافق بر آزادسازی ۷/۱ میلیارد دلار دارایی ایران نیز سومین و چهارمین تحول بی سابقه در روابط دو کشور بعد از انقلاب تلقی می شوند.

موسویان در ادامه اظهار داشت: ایرانی ها ملت مغروری هستند و زبان زور و تحقیر را تحمل نمی کنند؛ متاسفانه اکثر سیاستمداران آمریکا عادت کرده اند با ایران با زبان زور و تهدید حرف بزنند؛ این روش، نتیجه معکوس داشته و سیاسیون آمریکا باید درک کنند که با ایران با تاریخ و تمدن چند هزار ساله، با احترام حرف بزنند.

وی با اشاره به مطالعات شرق شناس بزرگ آرتور پوپ، گفت: مطالعات این دانشمند شرق شناس نشان می دهد که ایرانی ها اولین تمدن بشری را تشکیل دادند.

این دیپلمات سابق کشورمان تصریح کرد: تمدن ایرانی ها ۵۰۰ سال قبل از مصر، هزار سال قبل از هند، ۲ هزار سال قبل از چین، سه هزار سال قبل از یونان و ۴ هزار سال قبل از تمدن رم بوده است. لذا مردم ایران حق دارند که به چنین تمدنی افتخار کنند و زبان تحقیر خارجی را تحمل نکنند.
موسویان تاکید کرد: علت موفقیت مذاکرات هسته ای این بود که هیات آمریکایی با زبان احترام با همتایان ایرانی حرف زدند. واشنگتن بداند که هرگاه با زبان تهدید با ایرانی ها صحبت کنند، ایرانی ها تهاجمی برخورد خواهند کرد.

سفیر سابق ایران در آلمان همچنین در مورد نگرانی های ایران از نفوذ خارجی گفت: تمامیت ارضی کشور ایران در دو قرن گذشته بارها بخاطر اشغالگری برخی قدرتهای بزرگ و تجاوز برخی از کشورهای منطقه مورد تهدید قرار داشته است؛ لذا آمریکا باید حساسیت ایرانی ها در مورد مداخله و نفوذ خارجی را درک کند.

وی همچنین با اشاره به تلاش های جناح های تندرو آمریکا، لابی صهیونیست و وهابی ها گفت: این جماعت باید بدانند که پس از برجام، آمریکا قادر به بازگرداندن اجماع جهانی علیه ایران نخواهد بود و آمریکا هم نمی تواند مانع تعامل جهانی با ایران شود.

این عضو سابق تیم هسته ای کشورمان تصریح کرد: دولت آمریکا هم باید حساب روابط با ایران را از روابط با اسراییل و عربستان جدا کرده و اجازه مداخله خارجی در روند کاهش تخاصم با تهران را ندهد.

موسویان با اشاره به موفقیت ایران و قدرتهای جهانی در حل بحران هسته ای ایران از طریق دیپلماسی گفت: البته ما نباید دچار توهم شویم. ایران و آمریکا بعد از برجام هم اختلافات زیادی همچون مسئله اسراییل، سوریه، تروریسم و یمن دارند و اینها هم به سادگی برطرف نمی شود اما برجام راهبرد دیپلماسی را برای حل و فصل سایر اختلافات دو کشور روی میز گذاشته است.

وی با یادآوری سخنان اوباما مبنی بر اینکه ایران در اجرای تعهدات خود پاسخگو و متعهد بوده است گفت: اما من تردید دارم که در آینده آمریکا بتواند متعهد و پاسخگو باقی بماند زیرا کاندیداهای فعلی ریاست جمهوری در تبلیغات انتخاباتی خود و اعضای کنگره درمورد برخورد تند با ایران مسابقه گذاشته اند.

این دیپلمات سابق کشورمان در پاسخ به این پرسش که شما می گویید ایران معقول، پاسخگو و منطقی است اما در جناح تندرو، سپاه پاسداران، چه می گویید؟ به دفاع از سپاه پاسداران پرداخت و گفت: وقتی اصول توافق هسته ای در آوریل ۲۰۱۵بین ایران و قدرتهای جهانی حاصل شد، فرمانده سپاه ایران در زمره اولین شخصیتهایی بود که تبریک گفت.

موسویان اضافه کرد: سخت ترین بخش تعهدات ایران در اجرای برجام، درمورد بازرسی های مربوط به پی ام دی بود که نیازمند بازرسی از تاسیسات نظامی پارچین بود؛ سپاه پاسداران ایران در این زمینه همراهی کرد.

وی ادامه داد: اخیرا، ملوانان آمریکا وارد آبهای ایران شدند و این نقض آشکار مقررات بین الملل بود؛ آقای کری با آقای ظریف تماس گرفت وکمک خواست؛ مسئله ظرف ۱۵ ساعت حل شد؛ آزادی ملوانان آمریکایی هم بدون همکاری سپاه مقدور نبود.

این دیپلمات سابق کشورمان افزود: در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی هم آمریکا از ایران تقاضای کمک برای نجات گروگانهای آمریکایی و غربی در لبنان را کرد و قول داد در مقابل حسن نیت ایران، حسن نیت نشان دهد. آقای هاشمی معاون وزیر خارجه و من را مسئول پیگیری این امر کرد؛ همه گروگانهای غربی و آمریکایی آزاد شدند و این کار بدون همکاری سپاه ممکن نبود اما این آمریکا بود که به جای حسن نیت متقابل، فشارها را افزایش داد.

موسویان خاطر نشان کرد: حتی در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی، ایران و آمریکا در مبارزه با تروریسم طالبان والقاعده همکاری داشتند و این هم بدون سپاه ممکن نبود اما متاسفانه باز هم این آمریکا بود که بعد از فتح کابل، ایران را محور شرارت خواند؛ لذا بی اعتمادی ایران و سپاه پاسداران به آمریکا بی مبنا نیست.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا شما واقعا معتقدید که ایران حامی تروریسم نیست؟ گفت: بگذارید با هم صادقانه وصریح حرف بزنیم. اختلافات ما در مورد تروریسم در دوبخش است. بخش اول که معضل اصلی امروز امنیت منطقه ای و جهانی است ، مربوط به تروریسم داعش و القاعده و جبهه النصره و امثالهم است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی افزود: امروز آمریکا و اروپا و سایر قدرتهای جهانی پذیرفته اند که عربستان و متحدین آن، منبع اصلی ایدئولوژی و تسلیحاتی و مالی این جریان تروریستی هستند و ایران در خط مقدم مبارزه با این گروههای تکفیری است.

موسویان ادامه داد : اصل اختلاف ایران و آمریکا در مورد تروریسم، به گروههای جهادی بویژه حزب الله است که مربوط به قضیه اسراییل است. در این مورد هم اول باید فلسفه پیدایش حزب الله را درک کنید. حزب الله در اوایل دهه ۱۹۸۰ بوجود آمد؛ وقتی که اسراییل به لبنان تجاوز کرد و تا بیروت را اشغال کرد و هزاران نفر را به خاک و خون کشید و قدرتهای جهانی و رژیم های عربی دست روی دست گذاشتند. حزب الله لبنان برای مقابله با تجاوز اسراییل وحفظ تمامیت ارضی لبنان بوجود آمد و در چند دهه هم همین وظیفه را به عهده داشت. به همین خاطر هم لبنانیها وجود حزب الله را برای مقابله با تجاوزهای اسراییل لازم می دانند و از آن حمایت می کنند. نقش اضافی حزب الله هم که اخیرا عهده دار شده ، مبارزه با گروههای تروریستی همچون داعش است.

وی اضافه کرد:حضور حزب الله در سوریه هم برای دفع تجاوزات گروههای تروریستی به لبنان و با دعوت دولت سوریه صورت گرفته است؛ دولتی که از نظر شورای امنیت سازمان ملل تنها دولت قانونی سوریه است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست