• تاریخ: ۱۳۹۵-۰۲-۰۱
  • شناسه خبر: 1657

تامین اجتماعی ؛ تدبیر یا بی تدبیری ؟

پیام ملت – تامين اجتماعي استان زنجان از رانندگان تاكسي خواسته است از اول تير سال جاري حق بيمه خود را به صورت انفرادي و بدون واسطه گري شركت تعاوني تاكسيراني پرداخت كنند در حالي كه به اذعان رانندگان تاكسي در زنجان، ت ...

پیام ملت تامين اجتماعي استان زنجان از رانندگان تاكسي خواسته است از اول تير سال جاري حق بيمه خود را به صورت انفرادي و بدون واسطه گري شركت تعاوني تاكسيراني پرداخت كنند در حالي كه به اذعان رانندگان تاكسي در زنجان، تاكنون در پرداخت گروهي با واسطه گري شركت، خللي مشاهده نشده است.

مديركل تامين اجتماعي استان زنجان در اين باره به ايرنا گفت: روال معمول در پرداخت حق بيمه رانندگان درون شهري اين بود كه اين كار با واسطه شركت هاي تعاوني تاكسيراني و يا كارگزاري ها انجام مي شد و اين مراكز با دريافت حق بيمه تاكسيرانان و تنظيم ليست بيمه شدگان آن را به تامين اجتماعي ارائه مي دادند.
مسعود علياري با بيان اينكه با توجه به تخلفي كه در شهر تهران توسط يك كارگزاري صورت گرفت و كارگزاري مذكور حق بيمه چند ماه رانندگان را با وجود دريافت از آنان پرداخت نكرد، خاطرنشان كرد: سازمان مركزي تأمين اجتماعي براي جلوگيري از تضييع حقوق تاكسيرانان و خدمت‌رساني به آنان، اداره هاي كل استان ها را مكلف كرده است تا از ابتداي تير سال جاري، ليستي از تعاوني ها و كارگزاران بيمه تاكسراني دريافت نكنند و به جاي بيمه گروهي از تاكسيرانان بخواهند تا به صورت انفرادي حق بيمه خود را پرداخت كنند.
وي اظهار كرد: در زمان حاضر ۱۵ هزار و ۵۵۵ نفر در استان زنجان تحت پوشش بيمه رانندگان قرار دارند كه از اين تعداد هفت هزار و ۱۸ نفر راننده درون شهري و مابقي رانندگان برون شهري هستند.
مديركل تامين اجتماعي استان زنجان گفت: از ابتدا نيز پرداخت گروهي و يا انفرادي حق بيمه امري اختياري بود و رانندگان مي توانستند حق بيمه خود را به صورت انفرداي نيز پرداخت كنند.
علياري با بيان اينكه واريز حق بيمه رانندگان برون شهري از همان ابتدا به صورت انفرداي صورت مي گرفت افزود: حق بيمه رانندگان ۲۷ درصد است كه ۱۳.۵ درصد آن از محل كمك دولت و هدفمندي يارانه ها تامين مي شود و چنانچه حق بيمه در موعد مقرر واريز نشود مشمول كمك ۱۳.۵ درصدي دولت نمي شود.
مشهود ميرابي، مديرعامل سازمان تاكسيراني زنجان گفت: فعاليت شركت تعاوني تاكسيراني در زنجان زير نظر اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي انجام مي شود و نظارت بر فعاليت آن ها نيز از دايره وظايف و اختيارات سازمان تاكسيراني خارج است.
وي تصريح كرد: از آغاز فعاليت شركت تعاوني تاكسيراني در زنجان از سال ۸۶ تا كنون، مشكل و يا مسأله خاصي در نحوه فعاليت هاي آن به ويژه در امور بيمه رانندگان تاكسي به وجود نيامده است.
محسن حسني، مديرعامل شركت تعاوني تاكسيراني زنجان نيز به خبرنگار ايرنا گفت: طي مدت فعاليت اين شركت از سال ۸۶ تاكنون هيچگونه خلل و مغايرتي در پرداخت حق بيمه رانندگان تاكسي با واسطه گري اين شركت رخ نداده است.
وي ادامه داد: روال واسطه گري شركت تعاوني تاكسيراني در خصوص پرداخت حق بيمه رانندگان اين است كه رانندگان هر سه ماه يك بار حق بيمه خود را به اين شركت مي دهند و مبالغ مذكور در حساب شركت تعاوني نزد بانك توسعه و تعاون تجميع شده و در موعدهاي مقرر به حساب تامين اجتماعي واريز مي شود.
حسني با بيان اينكه غالب رانندگان زنجاني تمايل دارند تا بيمه خود را به روال سابق و با واسطه شركت تعاوني تاكسيراني پرداخت كنند، تاكيد كرد: اگر كنترل و نظارتي بر واسطه گري شركت هاي تعاوني تاكسيراني در خصوص پرداخت حق بيمه صورت بگيرد و از طرفي در انتخاب اعضاي هيات مديره توسط اعضاي شركت تعاوني دقت و توجه بيشتري شود، شاهد بروز تخلف نخواهيم بود.
يوسف رضايي يكي از رانندگان تاكسي در شهر زنجان به خبرنگار ايرنا گفت: من تاكنون تجربه اي در پرداخت انفرادي حق بيمه ندارم و هنوز از ساز و كار و مزاياي آن بي اطلاع هستم، ولي آن طور كه شنيدم ۱۵ درصدي كه علاوه بر حق بيمه به عنوان كارمزد به شركت تعاوني تاكسيراني جهت واسطه گري پرداخت مي كرديم در پرداخت انفرداي حق بيمه در جيب خودمان مي ماند.
وي اضافه كرد: تا كنون مشكل و مساله اي در پرداخت حق بيمه از طريق شركت تعاوني براي من و همكارانم در زنجان پيش نيامده است.
مهدي خامه از رانندگان تاكسي در شهر زنجان، اظهار كرد: ممكن است در جايي عده اي تخلفي كرده باشند اين نبايد دليلي باشد تا ساير جاهايي كه فعاليت درستي دارند، از انجام امور منع شوند.
وي افزود: شركت تعاوني تكسيراني به نوعي زمينه اي به وجود آورده تا رانندگان تاكسي مسائل صنفي خود را نيز از طريق آن پي گيري مي كنند و تا كنون مشكلي در زنجان در فعاليت هاي آن مشاهده نشده است.
صفرعلي اسماعيلي نيز از رانندگان تاكسي در زنجان معتقد است اگر تامين اجتماعي پرداخت انفرداي حق بيمه را مدنظر دارد بايد تاكسيرانان را نسبت به نحوه انجام و مزاياي آن توجيه كند.
اگر چه تدبير جديد تامين اجتماعي در نحوه پرداخت حق بيمه، براي جلوگيري از احتمال تضييع حقوق رانندگان تاكسي انجام شده است ولي به سبب بروز تخلف در يك كارگزاري نبايد تر و خشك را باهم سوزاند و عملكرد درست ساير شركت هاي تعاوني را ناديده گرفت.
از سوي ديگر، تقويت جايگاه تعاوني ها به عنوان مردمي ترين نهاد اقتصاد در كشور نيازمند توجه و پشتيباني است و بايد از ظرفيت آن ها در جهت تسهيل امور با لحاظ ساز و كارهاي نظارتي موثر، بهره گرفت.
نكته ديگر اينكه حذف واسطه گري شركت هاي تعاوني تاكسيراني در پرداخت حق بيمه رانندگان درون شهري در ابتدا خود تامين اجتماعي را متحمل زحمت خواهد كرد چرا كه به جاي يك مراجعه، ممكن است شاهد چند هزار مراجعه شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست