• تاریخ: ۱۳۹۵-۰۲-۲۸
  • شناسه خبر: 1731

حداد عادل: این انتخابات نشان داد ملت ایران زنده هستند

پیام ملت – رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین با اصولگرا دانستن اکثریت مجلس دهم گفت که در شرایط فعلی چندان نگران وضع مجلس آینده نیست و این مجلس را تکرار مجلس ششم نمی‌داند. سخنگوی ائتلاف اصولگرایان، علل متعددی را ...

پیام ملت رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین با اصولگرا دانستن اکثریت مجلس دهم گفت که در شرایط فعلی چندان نگران وضع مجلس آینده نیست و این مجلس را تکرار مجلس ششم نمی‌داند.
سخنگوی ائتلاف اصولگرایان، علل متعددی را برای نتیجه انتخابات مجلس در تهران متصور دانست و گفت که یکی از این دلایل ابراز نگرانی ما از نقض عهد و عهدشکنی آمریکایی‌ها در مقابل امید دولتی‌ها بود کما اینکه گذر زمان و رفتارهای آمریکایی‌ها ثابت می‌کند حق با آنهایی است که نگران بودند.

متن گفتگوی حداد با ایسنا را در زیر می آید:

با توجه به اینکه شما از راه‌یابی به مجلس دهم باز ماندید، چه برنامه‌ای بعد از اتمام دوره نمایندگی‌تان دارید؟

با توجه به اینکه خدمت در جمهوری اسلامی منحصر در یک شغل خاص نیست، برای ما که توفیق نمایندگی و حضور در مجلس را پیدا نکرده‌ایم کار زیاد است که بتوانیم وظیفه‌مان را نسبت به نظام انجام دهیم. البته در طول سال‌های حضورم در مجلس نیز مسوولیت‌های متعددی در موسسات علمی و فرهنگی نظیر فرهنگستان ادب و زبان فارسی داشتم که امیدوارم بعد از اتمام دوران نمایندگی نیز بتوانم بیشتر به آن مسوولیت‌ها بپردازم.همچنین برخی کارهای علمی، فلسفی و دانشگاهی نیز داشته و دارم که امیدوارم فرصتی برای رسیدگی به آن کارها فراهم شود.

با این توضیحات آیا شما مسوولیتی بعد از اتمام دوران نمایندگی نخواهید داشت؟

دنبال این که نیستم که بخواهم سمتی یا شغلی بگیرم. خوشبختانه من بیکار نیستم و هیچ گاه هم جویای پست و سمت نبوده‌ام همیشه، کار دنبال من بوده تا این که من دنبال کار باشم.

در همین رابطه یکی از تخریب‌های رقبای سیاسی بنده در ایام انتخابات و درفضای مجازی مربوط به تعداد مسوولیت و کارهای بنده با این محتوا بود که حدادعادل شغل‌های بسیاری دارد؛ با این وجود بعد از اعلام نتایج انتخابات، تصویری از بنده در فضای مجازی منتشر شد که درآن محیطی شبیه خانه به تصویر کشیده شده بود که بنده به پشتی تکیه دادم و زیر آن نوشته بودند همسر حداد عادل: مرد بلند شو دنبال یک کاری از خانه برو بیرون.

بعد از دیدن این تصویر با خود گفتم مگر شماها نبودید که می‌گفتید چرا حداد عادل این همه کار دارد؟ طبیعتا با تصورات شما یکی از کارهایم با اتمام دوران نمایندگی کم شده است.

این توضیحات را می‌توان این گونه تعبیر کرد که پیشنهادی به شما برای قبول مسوولیت در پست خاصی نشده است؟

بعد از اعلام نتایج انتخابات شایعاتی در مورد ریاست بنده در صدا و سیما منتشر شد که همان زمان آن را تکذیب کردم؛ در هر صورت نیز خودم مشتاق مسوولیت نیستم.

انتخابات مجلس به خصوص در حوزه تهران نتایجی را به دنبال داشت که اصولگرایان تحلیل‌های مختلفی در مورد آن ارائه کردند، فارغ از این نظرات به نظر شما چرا نتیجه انتخابات در تهران این گونه رقم خورد؟

این پدیده تک علتی نیست و علت‌های متعددی دارد. یک دلیل آن است که ما در قضیه برجام بیشتر نگران نقض عهد و عهدشکنی آمریکایی‌ها بودیم و دولتی‌ها در مقابل بیشتر امید می‌دادند. در این بین مردم گرفتار ترجیح دادند فعلا به آنهایی که جانب امیدواری را تقویت می‌کنند رای دهند. اکنون نیز ما امیدواریم که مشکلات مردم حل شود اما هر چه زمان می‌گذرد رفتار آمریکایی‌ها ثابت می‌کند حق با آنهایی است که نگران بودند .

به هر حال نتایج انتخابات تهران علل و عوامل مختلفی دارد که نمی‌توان آن را در یک علت خلاصه کرد و بحث آن مفصل‌تر از آن است که در یک مصاحبه بگنجد.

در حال حاضر تحلیل‌های مختلفی راجع به اکثریت مجلس دهم مطرح می‌شود که وجه مشترک آن‌ این است که گرایش مستقل‌ها تعیین کننده اکثریت مجلس آینده خواهد بود. نظر شما در این رابطه چیست؟ فکر می‌کنید اکثریت مجلس دهم در دست کدام جناح سیاسی خواهد بود؟

مستقل کلمه مبهمی در عالم سیاست است و بیشتر شامل کسانی می‌شود که نمی‌خواهند گرایش باطنی خود را اظهار کنند و به همین دلیل نام خود را مستقل می‌گذارند. همین موضوع شامل معتدل‌ها نیز می‌شود و معتدل هم کلمه‌ مبهمی است.

با این وجود بنده حدس می‌زنم اکثریت مجلس آینده در دست نمایندگان اصول‌گرا باشد البته در حال حاضر نمی‌توانم دقیقا رفتار مجلس دهم را پیش‌بینی کنم اما در شرایط فعلی چندان نگران وضع مجلس آینده نیستم همانطور که قبلا گفتم این مجلس را تکرار مجلس ششم نمی‌دانم.

با این پیش بینی فکر می‌کنید رییس مجلس دهم چه کسی خواهد بود؟

به نظرم نباید اصرار برای پیش‌بینی موضوعی داشت که برای فهمیدن نتیجه آن می‌توان چند روز صبر کرد .

با توجه به این که شما در بین اصول‌گرایان فردی شناخته شده و تاثیرگذار هستید و نظرتان برای آن‌ها م هم است، آیا پیش‌بینی شما ریاست آقای لاریجانی در مجلس دهم نیست؟

به هر حال بنده فردی اصول‌گرا هستم و کسی در آن شک ندارد. پس بقیه موضوع روشن است.

موضوع دیگر آن است بعد از اعلام نتایج انتخابات مجلس یک سری از نمایندگان و مسوولان از ورود زودهنگام به انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کردند و با تاکید بر لزوم وجود آرامش در کشور، ورود به انتخابات ریاست جمهوری را زود دانستند نظر شما چیست؟ آیا نباید فکری در این رابطه کرد؟

فکر آن است که در کشور ما همچون کشورهای نوکر آمریکا همه چیز از قبل تعیین شده باشد و مردم دخالتی نداشته باشند البته اکنون در داخل آمریکا نیز غوغاها برای انتخابات ریاست جمهوری بیشتر از ایران است. به هر حال لازمه یک کشور آزاد وجود شور و غوغای انتخابات است بدان معنا که ممکن است این رویکرد عیب‌هایی داشته باشد اما حسن عمده دارد. عیب‌ها جزیی است و حسن عمده آن است که نشان می‌دهد در کشور ما مردم خودشان تصمیم می‌گیرند هر جا آزادی باشد مشکلات فردی هم پیش می‌آید اما مشکلات فردی در قبال آن آزادی قابل تامل و صرف نظر کردن است.

این انتخابات‌ها زنده بودن ملت ایران را می‌رساند که در آن انتخابات همچون انتخابات ریاست جمهوری جدی است.

با وجودی که انتخابات نماد دموکراسی دینی است، آیا شما ورود به انتخابات ریاست جمهوری را در مقطع فعلی زود نمی‌دانید؟

بالاخره هر کاری یک سری مقدمات دارد برای انتخابات ریاست جمهوری یک سال زمان زیادی نیست و طبیعتا نمی‌شود که یک هفته قبل از آن، انتخابات را شروع کرد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست