• تاریخ: ۱۳۹۵-۰۴-۱۴
  • شناسه خبر: 1878

خبرگزاری ایرنا کجای جریان اطلاع رسانی کشور است؟

پیام ملت – مصطفی فقیهی مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی «انتخاب» در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو درباره انتقاد این پایگاه از تیم رسانه‌ای دولت، با بیان این مطلب که «اساساً تیم اطلاع رسانی دولت وجود خارجی ندارد»، گفت: هم ...

پیام ملت مصطفی فقیهی مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی «انتخاب» در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو درباره انتقاد این پایگاه از تیم رسانه‌ای دولت، با بیان این مطلب که «اساساً تیم اطلاع رسانی دولت وجود خارجی ندارد»، گفت: هم خبرگزاري‌ها و روزنامه‌های زیرمجموعه دولت مثل خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران، هم نهادهاي مربوطه مثل شورای اطلاع رسانی دولت و معاون ارتباطات دفتر ریاست جمهوری گوشه‌ای نشسته‌اند و از دور، نزاع رقیب و دولت را تماشا می‌کنند. حقيقتا در چنين شرايطي نمی‌دانم اساساً چیزی به عنوان تیم رسانه‌ای دولت وجود دارد یا نه!؟ اگر هست سیاستی پشتش هست یا نه!؟

فقیهی در پاسخ به سئوالی در مورد وظایف شورای اطلاع رسانی دولت، با بیان اینکه نگاه دولت به رسانه غلط است، اضافه کرد: من نمی‌دانم این شورا دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟ الآن در این قضیه فیش‌های حقوقی که به نظر من پروژه انتخاباتی رقیب است، چه کرده‌اند؟ تیم اطلاع‌رسانی دولت در این قضیه کاملاً عقب‌نشینی کرده و فضا را برای رسانه‌های رقیب باز گذاشته است. اگر جز این است، خوب است اعلام کنند در این زمینه چه کرده‌اند.

مدیرمسئول سایت «انتخاب» اظهار داشت: تیم اطلاع رسانی دولت از وظایف اولیه خود هم سرباز می‌زند. شنیده‌ام در بعضی موارد آقای رئیس جمهور اساساً از برخی اخبار مطلع نیست؛ طبعاً هم نباید از رئیس جمهور توقع داشت خودش یک به یک رسانه‌ها و سایت‌ها سر بزند و از وضعیت کشور کسب اطلاع کند. مثلاً در همین موضوع اخیر که رسانه‌های ضد انقلاب گفتند آقای روحانی در برابر صحبت‌های رهبر انقلاب موضع گرفته است، اطلاع دارم که اساساً رئیس جمهور از سخنان روز گذشته رهبری مطلع نبوده اند. خب این نشان می‌دهد تیم رسانه‌ای دولت، از اولیات وظیفه خود آگاه نیست.

وی افزود: وقتی کسی که سخنگوی ستاد آقای قالیباف بوده، امروز معاون ارتباطات رئیس جمهور است نباید انتظاری بیشتر از این داشت. آقای اسماعیلی فرد بسیار شریفی است، اما حضور ایشان در این جایگاه، باعث ضربات جبران ناپذیری به دولت شده است. استفاده از نیروی رقیب برای چنین جایگاهی، با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست.

این فعال رسانه‌ای ‌حامي دولت ادامه داد: اگر سیاست دولت این بوده که از جریان سیاسی رقیب مسئول رسانه‌ای انتخاب کنند، از تیم رقیب هم گلچین مناسبی نكرده است. قطعاً افراد بسیار بهتری در جریان رقیب برای این کار بودند.

فقیهی اعضای تیم اطلاع رسانی دولت را از جنسی جز «رسانه» خواند، و اضافه کرد: شما تیم رسانه‌ای این دولت را با دولت قبلی مقایسه کنید. به نظر من خدمات این دولت در بسياري موارد قابل مقایسه با دولت قبل نیست اما تیم رسانه‌ای آقای احمدی‌نژاد طوری فضا را ترسیم کرده بود که بسیاری تصور می‌کردند احمدي نژاد ناجي كشور بوده است. نگاه كنيد به فسادهاي مختلف دولت قبل و مديريت ويژه تيم رسانه‌اي آن دوره و مقايسه آن با موضوع فيش هاي حقوقی که میراث دولت قبل است.

وی ادامه داد: به هر حال وقتی مسئولان رسانه‌ای دولت دغدغه شعارهای رييس جمهور را ندارند و اساسا ارزشي براي ان قائل نيستند، خب خیلی هم به خودشان فشار نمی‌آورند که به دولت کمکی برسانند. بارها مشاهده شده كه حتي قلم يك كانال تلگرامي تاثيرش از تلاش كليت تيم رسانه اي دولت در برابر يك پروژه ضددولتي بيشتر بوده است.

فقیهی وضعیت خبرگزاری ایرنا را وخیم دانست و گفت: شما نگاه کنید اساساً ایرنا در کجای جریان اطلاع رسانی کشور است؟ مجموعه‌ای با آن عظمت، امروز چه می‌کند؟ این همه هجمه به دولت شده و ایرنا، چرا سکوت اختیار كرده؟ اما به جاي آن مي‌بينيم فعالیت های پرسروصدا كم ندارند ، بطوريكه باعث شده عده‌اي تصور کنند برخي در پی خروج از ایرنا یا تلاش برای به عهده گرفتن یک سفارتخانه هستند. چنين عاقبتي نيز به دليل رويكرد سياسي كاملا متفاوت مديريت جديد ايرنا با دولت و البته بي تجربگي مفرط و شناخت ضعيف و سطحي مديرانش از حوزه خبر و اطلاع رساني است.

مدیر مسئول «انتخاب» با بیان این مطلب که «يكي از اشكالات مهم دولت اين است كه رسانه های مخالف در چشم دولت، موجودیت دارند» اظهار داشت: متاسفانه به انبوه رسانه‌های حامی دولت، چونان بدنه اجتماعی که روز به روز از تعدادش کم می‌شود، توجهی نمی‌شود.

فقیهی با اشاره به اینکه «تداوم این روند، بدنه سنگین اجتماعی و رسانه های خودجوش حامی روحانی را با بی‌انگیزگی مواجه می‌کند كه در انتخابات آتي به شدت به ضررش خواهد بود»، افزود: رئیس جمهور در چنین شرایطی بس مظلوم واقع شده، چرا که مجبور است برای هر موضوعی، خود قدم به میدان بگذارد و رقیب را به چالش بکشد. در حالیکه تیم اطلاع رسانی (اگر وجود داشته باشد)، از دور این نزاع را تماشا می‌کند.

این فعال رسانه‌ای‌ حامي دولت درباره تصمیم دولت برای برخورد با رسانه‌های منتقد گفت: من از اساس با روندی که در پیش گرفته موافق نیستم و بعید می دانم رئیس جمهور نیز با آن موفق باشد.

او با ابراز تاسف از توقیف سایت جهان و روزنامه قانون گفت: هیچ‌وقت از بسته شدن یک رسانه خوشحال نمی‌شوم. برخی از همکاران «جهان‌نیوز» دوستان ما هستند. ممکن از نظر موضع سیاسی اختلاف نظر و حتی تقابل دیدگاه داشته باشیم اما راضی نیستیم همکارانمان رسانه‌شان تعطیل شود؛ چرا که توقیف عین «مرگ» برای يك رسانه است.

فقیهی ادامه داد: اوایل دولت، آقای روحانی دستور پس گرفتن شکایت‌ها را دادند، من دوست ندارم وقتی رئیس جمهور بعدی آمد بگوید شکایت‌های دولت قبل را پس بگیرند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست