• تاریخ: ۱۳۹۵-۰۶-۱۹
  • شناسه خبر: 1961

جمشید انصاری معاون رئیس جمهور : مشکلات جریان سیاسی با فرافکنی حل نمی شود

پیام ملّت – جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و استاندار سابق زنجان ، چهره ای شناخته شده در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور است و به گمان کسانی که وی را می شناسند ، صراحت و دقت در بیان جملات و ارائه نظرات کارشناسی در حوزه ها ...

پیام ملّت جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و استاندار سابق زنجان ، چهره ای شناخته شده در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور است و به گمان کسانی که وی را می شناسند ، صراحت و دقت در بیان جملات و ارائه نظرات کارشناسی در حوزه های مختلف مدیریتی ضمن اینکه از نقاط قوت او هست ولی بعضا به مذاق بعضی ها خوش نمی آید . استانداری که به گفته خودش از وزرا برای پیگیری کارهایش وقت قبلی نمی گرفت و البته این موضوع به ارتباط نزدیک وی با رؤسای پیشین و حاضر جمهور مانند آیت الله هاشمی ، سید محمد خاتمی و حسن روحانی و اکثر مدیران ارشد کشور برمی گشت .

درآخرین روزهای مسئولیت استانداری زنجان در یک گفتگوی صمیمی در مورد  برخی از نقدهایی که عده ای در دوران مدیریتش مطرح میکردند پرسیدیم و او به بخشی پاسخ گفت اگرچه انصاری بخشی از این گفتگوکه ناگفته هایش را تشکیل می داد اجازه نداد ضبط و منتشر شود و معتقد است نقد لازمه پویایی جامعه است و ناگفته ها را اگر زمانی لازم باشد با مردم در میان خواهد گذاشت .

مشروح گفت و شنود جمشید انصاری با « هفته نامه » عصرملّت را در ادامه مطالعه می کنید .

  • آقای انصاری چطور شد استاندار زنجان شدید ؟

بعد ازانتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ و پیروزی آقای دکتر روحانی کمیته هایی در ستاد آقای روحانی شکل گرفت که مسئولین پیشنهادی برای دستگاه های مختلف را همراه با برنامه پیشنهادی خدمت آقای روحانی معرفی می کردند که من هم یکی از اعضای این کمیته ها بودم و برای بعضی از مسئولیت ها نیز مطرح بودم ولی برنامه ای برای مسئولیت های اجرایی ندادم چون قصد پذیرش مسئولیت اجرایی نداشتم .

اما پس از تشکیل دولت و ضرورت هایی که در کمک به دولت احساس می شد فکر کردم اگر بنا باشد مسئولیت اجرایی بپذیرم همکاری در وزارت کشور و استان ها مناسب تر است که پیشنهادهایی هم در این زمینه مطرح بود .9

  • استانداری زنجان در این مرحله مطرح شد ؟

نه ، ابتدا چند گزینه به عنوان استانداری مطرح شد ولی من در بین استان هایی که مطرح شد بیشتر به آذربایجان شرقی تمایل داشتم  چون در زمینه آذربایجان یک سری ایده هایی داشتم که انجام آنها را ضروری و مفید می دانستم .

بعد پیشنهادی هم برای زنجان مطرح شد من هم به دلیل تعهدی که به شهر و استان خودم و مردمانش داشتم فکر کردم اگر قرار است خدمتی انجام دهم چه بهترکه این خدمت را به شهر محل تولد خودم انجام دهم و پذیرفتم که به زنجان بیایم.

  • تا آنجا که به خاطر دارم اجماع و اقبال زیادی در مورد انتصاب شما به استانداری زنجان وجود داشت

خب این ظاهر کار بود . بقول این شعر که به میر فندرسکی منتسب است :

صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی !!

همان موقع نیز این انتصاب مخالفان جدی ( به ویژه بین سیاسیون شهر ) داشت ولی به دلیل اقبال مردمی که برای انتصاب یک مدیر بومی باتجربه برای استانداری ایجاد شده بود مجال بروز و ظهور نیافت . برخی از کسانی که بعدها لباس همراهی و موافقت از تن بدر آوردند و کسوت مخالفت جدی و آشکار برتن کردند از همان ابتدا مخالف آمدن من بودند و از هیچ اقدامی برای جلوگیری از این کار فروگذار نکردند . تعدادی از آنها صادقانه به خود من هم مراجعه کردند و گفتند که مخالفند و از من خواستند که از پذیرش این مسئولیت صرفنظر کنم  و در این سه سال هم از هیچ کارشکنی و مخالفتی کوتاهی نکردند که این مخالفت ها هم دلایل خاص خود را داشت و دارد که اگر زمانی مجالی بود و مصلحت مردم اقتضا کرد به آن خواهم پرداخت .

  • ممکن است به بعضی از دلایل و نیز این مخالفان اشاره کنید.

خب ! این آقایان گزینه های خود را داشتند و همان زمان هم مطرح می کردند . بعضی نیز خودشان را برای این کار آماده کرده بودند و پشت هر یک ، گروهی از سیا سیون بودند که خود و یا افراد مورد نظرشان را برای مسئولیت ها آماده کرده بودند .  روحیات مرا هم اکثر این دوستان می دانستند و توقع نداشتند با حضور من در این مسئولیت اوضاع خیلی باب میل آنها پیش برود . پیشنهاد میکنم از این بحث بگذریم .

  • یک سئوال پیش می آید و آن اینکه آقای انصاری از روابط دوستانه و کاری و ارتباط با اعضای دولت و مسئولان عالی کشور برای مردم و زنجان توانست استفاده کند ؟

باتوجه به روابطی که با وزرا در تهران داشتم گاهی برای حل مشکلات دستگاههای اجرایی نیازبود ملاقاتهایی انجام شود که عموما با تلفن و ملاقاتهای حضوری بدون وقت قبلی مرتفع می شد و تاجایی که توانستم برای مردم و استان تلاش کردم و اعتقاد دارم آیندگان در این خصوص قضاوت خواهند کرد .

  • از این بحث می گذریم ، دولت متناسب با استعدادهای منطقه ای و استانی اولویت های توسعه را تدوین می کند ، نگاه دولت یازدهم به استان زنجان بر مبنای چه اولویت هایی بوده است ؟

تا آنجایی که من استنباط کرده ام دولت به استان زنجان نگاه خاصی دارد و این علاوه بر قابلیت ها و ظرفیت های استان برای توسعه درونی خود ، به دلیل ظرفیت هایی است که می تواند در بحث توسعه ملی داشته باشد و بخاطر توان این استان برای ایفای نقش در فرایند توسعه کشوراست .

همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی ، زنجان می تواند بخشی از مسئولیت های ملی را در زمینه هایی عهده دار شود و بر همین مبنا بود که بعضی از پیشنهادات در خصوص توسعه استان در جریان سفر ریاست جمهوری به استان و سایر دیدارها مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت .

  • دولت به چه میزان توانسته در شناسایی استعدادهای توسعه استان زنجان درست گام بردارد و شما در ابتدای مسئولیت خودتان چگونه این نقش را ایفا کردید .

بر مبنای تجربه ، پیشبرد برنامه های توسعه نیازمند یک راهنمای عمل و به تعبیری یک برنامه راهبردی است .

بعد از حضورم در استان زنجان ، یک ارزیابی از برنامه های توسعه استان در سنوات قبل به ویژه برنامه پنجم توسعه به عمل آمد نتیجه گرفتیم که باید یک برنامه راهبردی در راستای توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استان تدوین شود .

بر این مبنا ، اتاق های فکر به صورت تدریجی و بر اساس اولویت در بخش های مختلف اعم از صنعت و معدن، آب و کشاورزی، عمران و مدیریت شهری، فرهنگ عمومی ، اجتماعی ، خدمات و گردشگری با حضور نخبگان و صاحبنظران در کنار مدیران دولتی تشکیل شد و به تدریج نتایج کار این اتاقهای فکر به صورت برنامه راهبردی نهایی شد.

  • با توجه به صحبت هایی که اشاره کردیدارزيابي تان از وضعیت استان در شاخص های فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی نسبت به استانهای مجاور چگونه است ؟

اين سوال بسيار كلي است و هیچ پاسخی ، ولو با دقت كافي به آن ، نمي تواند بيانگر وضعيت و جايگاه استان در كشور باشد .  بعد از برنامه سوم توسعه ، هیچ گزارش تجمیعی و مقايسه اي برای ارزیابی وضعیت توسعه ای استان های کشوراستخراج و منتشر نشده است و صرفا گزارش هایِ بخشی اعم از صنعت و معدن ، فرهنگ و آموزش ، زیرساخت های ارتباطی، انرژی ، کشاورزی و آب و ….. ارائه شده است .

بر اساس این گزارش ها استان زنجان در برخی از شاخص ها وضعیتی بهتر از متوسط کشوری و در تعداد کمتری از  شاخص ها جایگاهی پایین تر از متوسط کشور دارد . البته آنچه باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد مقایسه استان زنجان با استان های هم تراز خود به لحاظ جمعیتی، وسعت سرزمینی ، قابلیتها ، منابع و سایر مولفه ها است .

استان زنجان به لحاظ جمعیتی در جایگاه ۲۶ کشور ، به لحظ وسعت سرزمینی در جایگاه  ۲۶ کشور ، در فعاليت هاي صنعتي در جایگاه ۱۵ کشور و در فعالیت های معدنی در جایگاه ۱۲ کشور قراردارد . همچنين استان در سهم درآمد سرانه از GDP از استانهای شمال غربی و غرب مانند گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی ، اردبیل، همدان ، کردستان، کرمانشاه وضعیت بهتری  دارد . وضعيت اشتغال و بيكاري استان نيز در همين شرايط است و استان با نرخ بيكاري ۶/۹ درصد جزء۹ استاني است كه نرخ بيكاري آنها تك رقمي است .

طبعا استان زنجان در برخی از شاخص ها نيز جایگاه خوبی ندارد . در نسبت با سوادي  در جایگاه پایین تری از متوسط کشور قرار دارد وبه عبارت دیگر بیسوادان بیشتری دارد که یکی از دلایل آن دو زبانه بودن استان است و تمام استان های دو زبانه در این جایگاه در موقعیت مشابهی قرار دارند . ضمن اينكه در آموزش عالي وضعيت استان بسيار بالاتر از جايگاه جمعيتي آن بوده و در اين حوزه و نيز حوزه هايي مانند ارتباطات ، حمل و نقل ، انرژي ، كشاورزي و آب وضعيت شاخص ها بیانگرجایگاه بالاتر از حد متوسط كشور با توجه به  مؤلفه ها و استعداد ها در مقایسه با سایر مناطق کشور است .

البته گزارش هاي دقيقي در هر بخش توسط مركز آمار و دستگاه هاي بخشي توليد شده است كه سازمان مديريت و برنامه ريزي استان آنها را منتشر مي كند و بيشتر كاربرد تخصصي دارند .

  • یکی از مسائلی که در بحث توسعه مخصوصا در توسعه منطقه ای وجود دارد عدم باور عمومی به شکل گیری توسعه است ، تحلیل تان را از نقش باورمندی عمومی به توسعه بفرمایید .

معتقدم توسعه را مردم محقق می کنند ، مشارکت مردم در تحقق توسعه حرف اول را می زند و توسعه زماني محقق ميشود كه مردم با رفتار و عمل خود آن را بخواهند ، اشکالی که ما در زنجان داریم و برخی از نخبگان ما در ایجاد آن تاثیرگذار بوده اند این است که توقع داريم دیگران در استان زنجان سرمایه گذاری کنند و توسعه استان ما را پيش ببرند درصورتی که هر استانی از سرمایه گذاران خود انتظار دارد که ابتدا درشهر و دیار خودشان سرمایه گذاری کنند .

استان زنجان به دلیل جایگاه استراتژیک خود همواره مورد توجه سرمایه گذاران ديگر مناطق كشور بوده و خواهد بود و دولت نیز در برخی زمینه هاهمانند توسعه راه آهن یا توسعه راهها و زیر ساخت های انرژی و ارتباطات ناگزیر از سرمایه گذاری در زنجان است .

بیش از ۷۰ درصد سرمايه گذاري صنعتي استان به سرمايه گذاران غير بومي تعلق دارد و جاي اين سئوال بصورت جدي باقي است كه چرا ما نقش كمتري در توسعه استان خودمان داريم ؟

ممکن است ادعا گردد پتانسیل و منابع موجود مردم استان برای توسعه استان کفاف نمی کند و لازم است از پتانسیل سرمایه گذاری ملی و خارجی برای استان بهره بگیریم .

شاید این توقع درست باشد ، ولي استان زنجان به لحاظ ارتباط با تهران به عنوان مرکز کشور دارای یک موقعیت ممتاز و برتر است و همچنین دارای منابع معدنی ، آب و خاک مستعد و پتانسیل های زیادی برای توسعه می باشد و حتما مي تواند از سرريز سرمايه گذاري تهران بهره مند شود ولی نکته مهم در فرایند توسعه ، ایفاي سهم خود مردم در این فرایند است و بعد مي توان از دیگران توقع داشت در استان حضور يابند و برای فعال کردن پتانسیل ها و قابليت هاي استان مشاركت و کمک کنند.

  • منتقدان در محافل عمومی برای بیان توسعه نیافتگی استان روی این نکته تاکید دارند و زنجان را با شهرها و استانهای دیگر مقایسه می کنند .

با مقایسه های غیر منطقی نمی توان اهداف توسعه را محقق کرد مثلا شهر ۴۰۰ هزار نفری زنجان  با شهر دو میلیون نفری تبريز قابل مقایسه نيست چون هم درآمدهاي اين دو شهر و هم مسائل و مشكلاتشان نسبت به هم بسيار متفاوت هست و منطق حکم می کند شهر ۴۰۰ هزار نفری با یک شهر ۴۰۰ هزار نفری مشابه مقایسه شود .

اگر این مقایسه ها درست انجام شود استان زنجان به دلیل موقعیت استقراری به طور طبیعی مورد توجه و اقبال خیلی از سرمایه گذاران استانهای دیگر قرار می گیرد .

موقعیت جغرافيايي و ارتباطي استان زنجان یک برند و پتانسیل برای توسعه است و باید از این ظرفیت استفاده کرد اما باز هم تاکید می کنم شرط اصلي تحقق توسعه استان و شهر زنجان ، مشاركت مسئولانه و جدی خود مردم است .

  • برای تحقق توسعه فکر می کنید چکار باید کرد 4

برای توسعه استان و شهر زنجان باید آستین ها را بالا زد و باید دست هایمان را روی زانوي خودمان  بگذاریم و بلند شویم ، نه اینکه بنشینیم و منتظر باشيم  دیگران بیایند برای ما کاری انجام دهند و اين توقع که دیگران برای ما کاری انجام دهند خیلی در شرایط امروز پذیرفته نیست و نباید بگوییم مردم ما ناتوان هستند ، معتقدم مردم زنجان به خصوص در درك و فهم مسائل اقتصادی از مردم خیلی از استانهای دیگر جلوتر هستند ، مردم ما در بورس حضور بیشتر از استانهای دیگر دارند چون اقتصاد را خوب درک می کنند و چون اقتصاد را شناخته اند از آنها انتظار می رود که برای توسعه استان خود نیز گام بردارند و فعاليت و مشاركت بيشتري از آنها شاهد باشيم .

  • آیا شما توانستید نقاط قوت و ضعف استان را دقیق شناسایی کنید ؟

 ما در جریان تدوین برنامه راهبردی استان در اتاق های فکر ، یک تحلیل محیطی از فرصت ها ، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف استان انجام دادیم و متناسب با هدف گذاری که انجام می دادیم راهبرد متناسب با اهداف را مد نظر قرار داده و برنامه های مشخص هر حوزه را بر اساس سیاست های کلی برنامه ششم توسعه مشخص کردیم.

  • مشخص شده است که چکار باید کرد ؟ منظورم برنامه ها و پروژه ها است .

امروز راه توسعه استان بر اساس برنامه های راهبردی تهیه شده مشخص است و ما می دانیم باید چکار کنیم و در این زمینه نگاه دولت را نیز در نظر گرفته ایم .

دولت می خواهد استان زنجان سهم ملی بیشتری در حوزه ارتباطات، حمل و نقل و توسعه صنعتی داشته باشد و هیچ توسعه ای بدون برنامه و راهنمای عمل نمی تواند محقق شود و اساساً روزمره گی است . باید بگوییم جهت گیری ما برای توسعه چیست ؟ لذا ما یک روش علمی را برای برنامه ریزی توسعه استان انتخاب کرده و به سر انجام رساندیم .

  • یکی از آفت های توسعه خرد نگری هاست این موضوع چقدر می تواند در بحث توسعه کلان استان زنجان تاثیر منفی بگذارد ؟

اگر منظورتان از خردنگری برنامه عملیاتی است هر برنامه راهبردی ، باید یک برنامه عملیاتی نیز داشته باشد ، اساسا تقابلی بین این دو نیست . ما با تعیین راهبردها در راستای توسعه استان ، برنامه های عملیاتی لازم و متناسب با آن را طراحی کردیم و بلافاصله به دستگاه ها ابلاغ شد پروژه های متناسب با هر برنامه را ذیل همان برنامه تعریف کنند .

به فرض در حوزه کشاورزی و آب برای فعالیت های کشاورزی باید از شیوه های نوین آبیاری استفاده کرد و نمی توان به روش ها و متدهای سنتی اکتفا کرد درواقع هدف این است با آب کمتر بتوان بازدهی بیشتری در عرصه تولید محصول کشاورزی به دست آورد .

بر اساس این برنامه ، کشاورزان ما  می توانند زمین خود را زیر کشت صیفی جات آن هم با آبیاری سنتی ببرند اما زمانی می توانند از حمایت های دولت برخوردار شوند که گلخانه ایجاد کنند و کشت های گلخانه ای را توسعه دهند و از حداقل داشته ها بیشترین بهره را داشته باشند .

در واقع مطالبات مردم در مقابل فرایند برنامه ریزی قرار ندارد بلکه مطالبات مردم این است که نتیجه ملموس کارهایی را که انجام می دهند در رونق اقتصادی و فعالیت های خود ببینند و البته با راهنمایی و مشاوره هایی که در این خصوص انجام می شود می توانند این فرایند را بهبود بخشند.

  • وضعیت بخش خصوصی در استان زنجان چگونه بود ؟

بخش خصوصی فعالیت خود را انجام می دهد و این فعالیت ها بر مبنای یک منطق اقتصادی است که همان سودآوری و انتفاع مناسب است و اساسا همه فعالیت ها در بخش خصوصی بر همین ویژگی استوار است . استان زنجان بخش خصوصی علاقه مندی دارد ولی آن بخش که بومی است در پروژه های بزرگ و متوسط حضور قوی تری باید داشته باشد و این میسر نمی شود مگر روحیه کار جمعی و مشارکت با سرمایه گذاران بیرون استانی در بخش خصوصی ما تقویت شود . من بر این نکته تاکید داشتم که یکی از شروط حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استان وجود شرکا و همکارانی از درون استان برای آنها است و حتی تلاش کردم که یک شرکت معین سرمایه گذاری برای اینکار شکل بگیرد . فکر می کنم این مسئله ( یعنی تقویت روحیه مشارکت در بخش خصوصی استان ) به عنوان یک ضرورت باید جدی تر دنبال شود .

  • در دوران شما وضعیت واگذاری ها به این بخش چگونه بود ؟

وقتی دولت سهام شرکت های متعلق به خود را در بنگاهی عرضه می کند هیچ وقت آن را در یک استان عرضه نمی کند بلکه از طریق سازمان خصوصی سازی و بورس برای سطح کشور عرضه می کند و خریدارانش نیز استانی نیستند . لذا ، موضوع واگذاری های دولت رویکرد و کارکرداستانی ندارد ،

  • در جریان سفر آقای دکتر روحانی به استان زنجان ، در خواست هایی مطرح شد سرانجام این درخواست ها به کجا ختم شده است ؟

در جریان سفر آقای رئیس جمهور ، ما دو گروه درخواست از آقای رییس جمهور داشتیم:

گروه اول ؛ مجموعه ای از تصمیم های بزرگی  بود که دولت قبل در جریان سفر هیات دولت به استان زنجان گرفته بود و این تصمیمات در حد حرف و وعده محدود مانده و عملیاتی نشده بودند ،  مانند : دو خطه کردن راه آهن زنجان به تهران ، احداث پتروشیمی ، ایجاد منطقه ویژه ، احداث سه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی و احداث پالایشگاه و از این دست وعده ها که به مطالبه عمومی مردم تبدیل شده بودند .

گروه دوم ؛ شامل مجموعه اقداماتی بود که ما در برنامه ریزی های خود ضرورت آنها را تشخیص داده بودیم و فکر می کردیم دولت باید در مورد آنها تصمیم بگیرد و به استان کمک کند که در جریان سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی به استان زنجان پیشنهاد دادیم و اکنون بسیاری از این پیشنهاد ها و درخواست ها یا در مرحله اجرا هستند و یا عملیات اجرایی آنها به زودی شروع خواهد شد و اغلب این درخواست ها از نوع کارهای زیر بنایی برای استان بود . مانند سرعت دادن به گازرسانی روستاها ، تبدیل استان به قطب برق ، الکترونیک و IT، احداث لجستیک پارک شمالغرب در استان ، توسعه آبیاری تحت فشار استان به میزان ۲۵،۰۰۰ هکتار و از این جنس پیشنهادات .

  • بحث دوخطه کردن راه آهن طی سالهای متمادی مطرح شده است سرانجام این طرح به کجا ختم شده است ؟

وقتی ما در سال ۱۳۹۳ پیگیر موضوع شدیم دیدیم عملا هیچ کاری حتی طراحی و مطالعات مسیر انجام نشده بود و تنها کاری که در آن مقطع شده بود تنها و تنها یک وعده اعلام شده بود . برای عملیاتی و اجرایی کردن این وعده دولت که به هرحال برای مردم استان زنجان به یک مطالبه تبدیل شده بود یک سال مطالعات به طول کشید و در حال حاضر طراحی ها انجام شده و آنچه به زنجان مربوط است سه قطعه از این چهار قطعه است . البته هر چهار قطعه به پیمانکار داده شده و اجرای آنها شروع شده است و امیدوارم موضوع دوخطه کردن راه آهن تا پایان سال ۱۳۹۶ به اتمام برسد . برای اتمام این پروژه بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد .

  • برای تعیین تکلیف پروژه پتروشیمی زنجان چه اقداماتی شده است .

این پروژه سهامدار خصوصی دارد اما تصور مردم این است که  چون با وعده دولت در سال ۱۳۸۵ شروع شده است دولت باید آن را اجرا کنذ . با پیگیری هایی که انجام شده است  یک گروه سهامدار قوی به عنوان سهامدار اصلی آمدند و توانستند تا اوایل خرداد فرایند افزایش سرمایه را انجام دهند و مشکلی در تامین منابع ارزی آن به میزان ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی با توجه به دستور صریح ریاست محترم جمهور وجود ندارد و آنچه مربوط به دولت بوده تامین منابع ارزی بود که دستور داده شد و امیدوارم هرچه سریعتر عملیات اجرای آن مجددا آغاز گردد .

  • در خصوص پروژه های پیشنهادی استان مانند گاز رسانی به روستاهای استان بفرمایید .

علی رغم اینکه استان زنجان از مناطق سردسیر کشور است و با توجه به عقب ماندگی استان در خصوص گازرسانی روستایی ، در زمان آغاز به کار دولت فقط ۴۲ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز برخوردار بودند در حالی که استانهای مجاور از جمله آذربایجان شرقی بالای ۸۰ درصد روستاهای خود را تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار داده بودند .

برای جبران کوتاهی های گذشته در این زمینه با مکانیزمی که متکی به بودجه مستقیم دولت نباشد از رئیس جمهور محترم درخواست شد با توجه به سازو کار تامین منابع از محل تبدیل سوخت گازوئیل و نفت سفید به گاز و صرفه جویی ناشی از آن ،  منابع مورد نیاز  را پیش بینی کنیم و از ایشان خواستیم تا موافقت کنند و ۳۲۰ روستای خود را با این روش گازرسانی کنیم. اعتبار مورد نیاز این کار ۳۰۰ میلیارد تومان براورد شده است  .

  • این کار شروع شده است ؟

تا کنون عملیات گازرسانی بیش از ۱۲۰ روستا به بهره برداری رسیده است و پوشش جمعیت روستایی بهره مند از گاز استان به ۶۵ درصد افزایش یافته است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده عملیات گازرسانی بقیه روستاهای استان تا تیرماه سال ۱۳۹۶ به بهره برداری خواهد رسید و با اتمام این میزان گازرسانی بیش از  ۸۵ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز برخوردار خواهند شد . البته این ابتکار استان رویه و مدلی شد برای سایر استانهای کشور تا از آن استفاده کنند .

  • در بحث محدودیت هایی که به منابع آب اشاره کردید چه اقداماتی شروع شده و یا شروع خواهد شد

در این سفر درخواست شد منابع لازم برای افزایش اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار برای افزایش راندمان و صرفه جویی در مصرف آب را به میزان ۲۵ هزار هکتار در اختیار ما قرار دهند که ایشان موافقت کردند و این منابع به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان پیش بینی  شد و در حال حاضر نزدیک به  ۱۰ هزار هکتار از ۲۵ هزار هکتار زمین تحت پوشش روش های نوین آبیاری قرار گرفته است .

  • با توجه به مشاع بودن منابع آب و اختلافات در اراضی زراعی و باغی این تصمیم تاچه حد می تواند اجرایی شود

دولت آمادگی اجرای تا ۲۵ هزار هکتار را دارد اما مشکل اختلاف در اراضی و مالکیت آب نیز وجود دارد به گونه ای که برای استفاده از آب یک حلقه چاه که ممکن است ۱۰۰ نفر در آن سهیم باشند و برای بهره گیری از آبیاری تحت فشار باید تمامی این ۱۰۰ نفر راضی باشند وگرنه در تامین منابع مالی و ارائه تسهیلات مشکلی وجود ندارد.

  • در مورد تبدیل استان زنجان به یکی از قطب های صنایع الکترونیک، برق و آی تی چه اقداماتی انجام شده است

استان زنجان در برق ، الکترونیک و فناوری اطلاعات  ظرفیت های خوبی  دارد و بر اساس همین ظرفیتها و استعداد های منطقه ای و استانی نقشه راه تبدیل استان زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی تی کشور تهیه شده و به تصویب وزرای ذیربط رسیده است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و در صورت اجرای نقشه راه مصوب امید است تا پایان برنامه ششم توسعه استان  به یکی از قطب های برتر کشور در این حوزه تبدیل شود.

  • و در مورد ایجاد لجستیک پارک یا همان نقطه آماد شمالغرب در زنجان چه اقداماتی صورت گرفته است ؟

زنجان در یک نقطه جغرافیایی مطلوب قرار دارد بطوری که ۵۰% جمعیت کشور در شعاع ۳۰۰ کیلومتری آن زندگی می کنند و همین موضوع یکی از مزیت های استان برای توسعه می باشد . با توجه به اینکه زنجان در مسیر مواصلاتی غرب و شمالغرب به مرکز کشور قرار دارد در این زمینه مطالعات ، طراحی و تامین زمین برای ایجاد لجستیک پارک یا نقطه آماد شمالغرب کشور انجام شده است .

برای عملیاتی کردن کار ، مجوزهای لازم از وزارت صنعت،معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی اخذ شده و مکان یابی آن در مجاورت شهرک صنعتی علی آباد تا جاده تبریز به جهت دسترسی به راه آهن و جاده انجام شده است و طرح اجرایی آن برای شروع عملیات آماده است و امیدوارم به زودی عملیات اجرایی آن توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی آغاز شود.

  • شما چندبار به کلنگ هایی که زمین زده اند انتقاد کرده اید و برخی معتقدند آقای انصاری با کلنگ رابطه خوبی ندارد دلیلش را می خواستیم بدانیم .3

کلنگ زنی های  انجام شده در دولت قبل و صرفا در بخش دولتی برای عملیاتی شدن نیازمند ۱۴ سال زمان است به یک عبارت اگر بخواهیم کلنگ زنی های دولت گذشته را اجرا کنیم باید ۱۴ سال بودجه عمرانی را صرف آنها کنیم و هیچ کار دیگری انجام ندهیم .

من معتقدم ترویج نهضت کلنگ زنی فریبکاری است و سخن راست گفتن به مردم نیست ، وقتی در روز پایانی دولت قبل کلنگ احداث پالایشگاه در زنجان به زمین زده می شود مردم حق دارند به جای اینکه خوشحال باشند بپرسند چرا این کلنگ زنی در طول هشت سال اتفاق نیفتاد ؟ و در روز آخر کار دولت کلنگ زنی می کنید؟ ما زمانی اقدام به کلنگ زنی لجستیک پارک یا سایر پروژه ها می کنیم که بدانیم از فردا عملیات اجرایی آن شروع می شود.

  • برخی گله ها از دولت درخصوص پروژه های شهری مطرح می شود این گلایه ها را چقدر وارد می دانید ؟

دولت در تامین اعتبار پروژه های عمران شهری مسئولیت ونقشی ندارد.آبادانی و عمران شهری باید با هزینه شهرداری و با پول مردم و تصمیمات شورای شهر که اعضای آن از سوی مردم انتخاب شده اند پیش برود و مردم باید مسئولیت های دولت و این نوع نهادها را از همدیگر تفکیک کنند . دولت می تواند نقش حمایتی و تسهیل کنندگی در این پروژه ها داشته باشد ولی منابع مالی آنها باید توسط شهرداری و از بودجه و درآمدهای شهر تامین شود . لذا ، شورای شهری که مردم انتخاب کرده اند و شهردار که از سوی این شورا انتخاب شده است مسئولیت اجرای پروژه های عمرانی شهر مانند سبزه میدان ، پل سید الشهدا ، آسفالت خیابان ها ، احداث پارک ها و موارد مشابه دیگر را بر عهده دارند . ما نیز کمک می کنیم مانند آنچه در مسیر گشایی خیابان غرب پادگان و یا تسهیل انعقاد قرارداد پروژه سبزه میدان انجام دادیم .

  • مهمترین مطالبات گروه های سیاسی استان از شما چه بود؟

باید از گروه های سیاسی سوال کنید .

  • چه میزان از انتقادهای به خودتان را منطقی می دانید؟

البته در جایگاه اداره امور اگر انتقادی نیز وجود دارد باید بر عملکرد افراد باشد . در طول این مدت انتقادهای کم و محدودی در حوزه عملکرد و یا نقد بر برنامه های ما وجود داشته یا مطرح شده است . آنچه هم که با ما مطرح می کردند محدود بود که یا با ارایه توضیحات لازم آنها را مجاب می کردیم یا آنها با استدلال منطقی ما را مجاب می کردند و ما در تصمیمات خود تغییر می دادیم و این موارد از هر دو جنس کم نبوده اند .

  • ممکن است یک گروه سیاسی شکست یا پیروزی خود را ناشی از همکاری یا عدم انتصاب به دولت بداند نظرتان در این موردچیست؟

اگر جریانی به عنوان جریان حامی دولت در انتخابات مطرح شود و عملا هم حامی دولت باشد حتما کسانی که از عملکرد دولت راضی هستند از این جریان در انتخابات حمایت می کنند . یعنی اگر رای دهندگان از کار و عملکرد دولت راضی باشند به افرادی رای خواهند داد که در مجلس حامی دولت باشد و از آن حمایت کند آنچه که مهم به نظر می رسد این است که مردم باید باور کنند که آن جریان و کاندیدای مربوط به آن حامی دولت است و با صرف ادعا نمی توان خود را حامی دولت نشان داد .

در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی جریانی که در مجلس نهم مخالف دولت شناخته میشد نتوانست در سطح استان هیچ موفقیتی کسب کند و همه کاندیداهای منتسب به آن جریان شکست خوردند که این به معنی نفی جریان مخالف دولت از سوی مردم استان و تاکید آنان به همراهی با دولت بود . اکثرکسانی هم که در انتخابات مجلس در مناطق استان زنجان رای آوردند در جریان انتخابات به جد خود را حامی دولت نشان دادند و یا اینکه مخالفت جدی با برنامه های دولت نداشتند . ولی کسانی هم بودند که ادعای حمایت از دولت داشتند ولی نتوانستند مردم را در مورد ادعای خود مجاب کنند . این افراد و جریانات باید دلایل عدم توفیق خود را تجزیه و تحلیل کنند و در عملکرد خود دنبال دلایل واقعی آنچه اتفاق افتاد باشند و بدانند با فرافکنی مشکل جریان سیاسی و عدم موفقیت در انتخابات حل نمی شود.

  • نظرتان در مورد استفاده از مدیران بومی چیست ؟

برای استفاده از مدیران بومی معایب و محاسنی وجود دارد، مدیر بومی شناخت خوبی از استان داشته و زمانی را که یک مدیر غیر بومی باید صرف شناخت استان نماید درآن وقت صرفه جویی می شود  .

همچنین مدیر بومی برای دستیابی به نتیجه در مورد تصمیم گیری  برای حوزه کاری خود راحت تر است اما از آنجایی که مدیر بومی را تعداد زیادی از مردم می شناسند باید وقت زیادی را برای رسیدگی به درخواست های مردم صرف کند . مردم در مراجعات کاملا شخصی به جای اینکه حرف های خود رابه کارشناسان عرضه کنند مستقیم با استاندار و مدیران ادارات  مطرح کرده و توقع دارند به آنها رسیدگی شود.

مدیر بومی باید یک و نیم برابر مدیرغیربومی وقت صرف کند و این نیم برابر وقت صرف پاسخ گویی به مطالباتی است که از مدیر غیر بومی انتظار نمی رود.

بنظر من آنچه مهم است بومی و غیر بومی بودن مدیران نیست بلکه مهم این است که مسایل و مشکلات مردم حل شوند . البته اگر با شرایط برابر افراد بومی داشته باشیم اولویت با استفاده از افراد بومی است ولی در نهایت باید اصالت به انجام شدن ماموریت دستگاهها داده شود چون هم هزینه کمتر و هم نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت.

  • در مورد اطلاع رسانی استان نقدهایی به عملکرد استانداری وجود داشت. نظرتان در مورد این نقدها چیست ؟

بنطر من همکاران روابط عمومی استانداری زحمت زیادی برای اطلاع رسانی می کشیدند و مناسبات خوبی با اکثر رسانه های استان داشتند . ولی توجه کنید وظیفه ما یک چیز بیشتر نیست اما کار دیگری انتظار  می رود . وظیفه ما این است که کاری را که انجام شده به اطلاع عموم برسانیم اما از ما انتظار داشته و دارند که طراحی و پیش بینی تکنیک های اطلاع رسانی را نیز ما عهده دار شویم .

ما مطبوعات و رسانه های علاقمندی داریم که عمدتا همراه و کمک کار دولت هستند اما به اندازه کافی حرفه ای نیستند که بتوانند اطلاعاتی را که می گیرند با تکنیک خاص خود به عموم مردم منتقل کنند .  طی ۳۵ ماه که اینجانب استاندار بودم ۳۵ مصاحبه مطبوعاتی ماهانه انجام دادم و به عنوان نماینده عالی دولت اغلب اقدامات دولت را در استان اطلاع رسانی کردیم و کاری نبوده که انجام داده باشیم و به مردم نگفته باشیم .

  • منکر نقص در سیستم اطلاع رسانی تان نیستید ؟

نقص همه جا هست و حتما در کار همکاران من هم بوده است . ولی این توقع که روابط عمومی ها کار فنی و حرفه ای رسانه ای انجام دهند درست نیست . روابط عمومی باید کار خود را انجام دهد و رسانه ها هم کار خود را ، از این رو بخشی از این نقص ناشی از حرفه ای نبودن سیستم اطلاع رسانی است و البته این حرفه ای نبودن شامل اغلب رسانه های کشور و استان می شود.

باید تاکید کنم که این نقص از منظر رفتار حرفه ای است و گرنه فضای غالب رسانه ای استان همسو با دولت است. فضای رسانه ای آنقدر که همسو و همراه با دولت بوده در تقابل با دولت نبوده است .

  • با توجه به اینکه جنابعالی در آذربایجان غربی مسئولیت استانداری آن استان را برعهده داشتید تفاوت مسئولیت در آذربایجان غربی با زنجان را چگونه دیدید ؟

ابتدا باید مشخص کنیم استان آذربایجان غربی با زنجان چه تفاوت هایی دارند ، آذربایجان غربی سه برابر زنجان مساحت ، چهار برابر زنجان جمعیت و ده برابر زنجان مشکلات دارد . ترکیب جمعیت ، توقعات آنان ، رویکرد و رفتار نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی ، توسعه یافتگی مدیریت و نظام اداری و اجرایی در این دو استان تفاوت های جدی با هم دارند .

کار در آذربایجان غربی دشوارتر از زنجان است در واقع پیشبرد برنامه های توسعه ای در آذربایجان غربی دشوارتر از زنجان است و پیشبرد این برنامه ها در زنجان ساده تر و با موانع کمتری مواجه است.

ولی در زنجان تصوری در مردم هست که مقامات ارشد اختیارات کاملی دارند و می توانند خارج از قانون اقداماتی انجام دهند و این موضوع وقت زیادی از ما می گرفت . در آذربایجان غربی من از سال سوم ، بعداز ظهرها فقط برای بازدید از پروژه ها وقت صرف می کردم اما اینجا به خاطر همین دلایلی که عنوان شد زودتر از ساعت ۹ و ده شب به خانه نمی رفتم . جنس کار در دو استان متفاوت است در آذربایجان غربی استاندار فقط برنامه توسعه استان را راهبری می کند و مسول تامین امنیت است ، اما اینجا من باید به مراجعات متعدد مردمی در زمینه های مختلف اعم از تخلفات ساختمانی ، درخواست های اداری مربوط به سایر دستگاه های اجرایی مسایل مربوط به قوه قضاییه ، گله و شکایت از کارکنان دولت و عمدتا درخواست های شخصی مردم که به نوعی مرا می شناختندو نمی توانستم آنها را رد کنم رسیدگی می کردم.

  • پیامدها و تلخی کامی های مسئولیت در زنجان آقای انصاری را خسته کرد ؟

نه ، واقعا شهر زنجان و استان زنجان را دوست دارم و اکثر شهرها و بسیاری از روستاهای آن را رفته ام و حتی اطلاعات من درخصوص برخی از روستاها بیشتر از مسئولین مرتبط آن بخش ها است و چون زنجانی هستم فرهنگ رفتاری همشهریان خود را درک می کنم و همانطور که قبلا هم گفته ام (حتی نامهربانی های شهر زنجان را دوست دارم)و فکر می کنم همه ما در هر جایی که هستیم دینی به گردنمان است برای اینکه به این شهر کمک کنیم تا روند توسعه این شهر و استان شتاب بیشتری به خود بگیرد .

  • درسه سال گذشته بسیاری در انتقاد از شما سخن گفتند و پاسخی ندادید نمی خواهید ناگفته هایتان را مطرح کنید .

ناگفته های بسیاری در سینه دارم و طی این ۳ سال در استان زنجان هر چند بسیار سخن گفته ام اما ناگفته هایم بسیار زیادتر از گفته هایم است و یک روز که مناسب باشد برخی از این سخنان گفته خواهد شد.

برای تامین آرامش و حفظ اتحاد و انسجام مردم باید بسیاری از حرف ها را نشنیده گرفت و بسیاری از کارها را نباید دید و پاسخ همه حرفی را نباید داد . ارزش سکوت در این جایگاه بیشتر از حرف زدن است . سکوتی که در این سه سال داشته ام بسیار بوده است و بقول یکی از بزرگان ، ارزش حرف هایی که گفته نمی شوند بسیار بیشتر از حرف هایی است که به زبان جای می شوند . اینکه بتوانیم تحمل کنیم ، صبر کنیم و کم حرف بزنیم از ضرورت ها و اقتضائات  قرار گرفتن در این جایگاه است.

  • اگر مایل باشید برای مردم از سخنانی که نا گفته دارید بگویید .

اصرار نکنید همه چیز در یک مقطع زمانی گفته شود . همانطور که گفتم قرار گرفتن در این جایگاه اقتضائش بیشتر حرف نزدن است تا حرف زدن . اعتقاد دارم برای خدمت به کشور و مردم ،  مسئولان باید صبور ، خویشتن دار و انتقادپذیر باشند و حتما نیاز نیست به هر آنچه که مورد بحث و تحلیل افراد قرار میگیرد پاسخ بدهند بلکه کافی است به آنها توجه کنند . مردم و دولت و نظام از استاندار توقع پختگی در عمل و اظهار نظر بر اساس مصالح عمومی دارند نه عکس العمل احساسی به حرف هایی که بعضا از سر نا راحتی و یا کم اطلاعی بیان می شود .

به هر حال من از همه آنهایی که مشفقانه و منصفانه من و همکارانم را نقد کردند و با این کار موجبات اصلاح امور و بهتر شدن کارها را فراهم کردند تشکر می کنم .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست