• تاریخ: ۱۳۹۵-۰۷-۱۷
  • شناسه خبر: 2032

چراغ قرمز، فرصتی سبز برای نان آوران کوچک

پیام ملّت – کودکان کار و فروشندگان خردسال، نان آورانی کوچک هستند که درآمدشان به ثانیه شمار چراغ قرمز معابر وابسته است. شاید شما هم در سر چهار راه ها و هنگام توقف چند ثانیه ای در پشت چراغ قرمز متوجه حضور کودکانی دست ...

پیام ملّت کودکان کار و فروشندگان خردسال، نان آورانی کوچک هستند که درآمدشان به ثانیه شمار چراغ قرمز معابر وابسته است.

شاید شما هم در سر چهار راه ها و هنگام توقف چند ثانیه ای در پشت چراغ قرمز متوجه حضور کودکانی دست فروش شده باشید که با چهره های معصومانه خود درخواست خرید وسایلی از جمله دستمال کاغذی، شاخه گل، بسته های آدامس، صنایع دستی و اقلام دیگر را دارند.

چهره های آفتاب سوخته، موهای ژولیده و لباس های رنگ باخته و دستان پینه بسته این کودکان، تنها دل برخی از رهگذاران را به رحم می آورد تا شاید بسته ای دستمال کاغذی کوچک از آنها بخرند اما برخی از روی بی مهری شیشه ماشین خود را بالا کشیده و به قولی خود را از این مزاحم ها رها کرده و منتظر سبز شدن چراغ راهنما می شوند.
این کودکان با قوطی واکس، جعبه های دستمال کاغذی، گل، فال، اسپری شیشه شوی و … دستمایه ای برای خود که به جبر فقر و نداری، نان آور خانه و خانواده شده اند فراهم اورده اند.
در این میان چراغ قرمز چهار راه اگر چه علامت خطر برای تردد خودروها به شمار رود اما فرصتی سبز برای کودکانی است که رویاهای بهزیستی را در کسب درآمد برای خانه و خانواده می بینند.
این کودکان زودتر از هم سن و سالهای خود با معنی فقر و نداری آشنا شده و با دست های نحیف و کوچک خود نقشی مردانه را اجرا می کنند.
اما این تمام قصه نیست و این کودکان فرداهای خود را برای تامین مبلغی ناچیز که شاید خانواده هایشان امروز بیشتر از هر زمان دیگری به آن محتاج هستند، تباه می کنند.
اگر چه خانواده هایی از سر نداری و فقر، کودکان را روانه کار می کنند اما احساس این خطر که آیینه های پاک به بهایی ناچیز مخدوش می شوند هنوز در کانون نگاه ها قرار نگرفته است.
اما حکایت این کودکان و درد دلهای آنان از توقف چند ثانیه ای ما پشت چراغ قرمز بیشتر است، رنج پیدا کردن نان و تامین معاش خانواده که شهرتی در خم کردن کمر مردان دارد سنگینی آن برای این کودکان ناعادلانه است.
یکی از این کودکان که هر روز عصر در چهار راه بسیج سنندج دست فروشی می کند، وریا نام دارد وی در نوبتی که مدرسه نمی رود در این چهار راه دستمال کاغذی های کوچک جیبی را می فروشد.
وی می گوید: درآمد ما به فاصله زمانی قرمز و سبز شدن چراغ راهنما بستگی دارد و برخی از رانندگان و مسافران با گشاده رویی از ما خرید می کنند اما بعضی رانندگان فکر می کنند ما گدایی می کنیم.
وریا هر روز به همراه مادر بیمارش به این چهار راه می آید و تا غروب اجناس خود را عرضه می کند و شب هنگام به خانه بر می گردند.
این خانواده در یکی از مناطق حاشیه ای سنندج ساکن هستند و در یک حادثه رانندگی سرپرست خود را از دست دادند و تنها نان آور خانواده آنها وریا است.
در شهر سنندج یک موسسه برای کمک به کودکان کار و خانواده های آنها به نام موسسه همراز شمیم باران راه اندازی شده است.
مسئول مشارکت های مردمی این موسسه به ایرنا گفت: این موسسه سال گذشته به عنوان مرکز ساماندهی اجتماعی سازمان بهزیستی به موضوع ساماندهی کودکان کار خیابانی ورود پیدا کرد و فعالیت های موثری در این راستا انجام داده است.
یدالله اکبری افزود: این موسسه سال گذشته ۱۳۶ کودک خیابانی را در سنندج ساماندهی کرد و با برگزاری دوره های کوتاه مدت، آموزش های مختلف را به این کودکان یاد داد.
وی ادامه داد: این موسسه همچنین در نظر دارد در ماه مبارک رمضان امسال با جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی طرحی را با عنوان ‘همراز با خدا’ جهت تامین اقلام مورد نیاز افطاری خانواده ها و سرپرستان بی بضاعت کودکان کار خیابانی در شهر سنندج اجرا کند.
معاون اجتماعی مدیرکل بهزیستی کردستان نیز گفت: این اداره کل در قالب ۲ طرح اوقات فراغت و طرح کودک و خانواده از کودکان کار حمایت می کند.
محسن شجاعی افزود: امسال در طرح اوقات فراغت ۷۰ کودک در سنندج در طول تعطیلات تابستان در دوره های مختلف این طرح شرکت کردند و در طرح کودک و خانواده ۳۰ کوردک مورد حمایت قرار گرفتند.
وی اضافه کرد: در قالب این طرح کودکان کار بر اساس استعداد و علایق خود در دوره ها و کلاس های زود بازده شرکت می کنند و پس از کسب مهارت می توانند شغلی آبرومند داشته باشند.
شجاعی گفت: شرکت در کلاس های ورزشی شنا، فوتسال و توجه و برآورد کردن خواسته منطقی کودکان از دیگر برنامه های این طرح است.
وی اظهار کرد: بهزیستی با برگزاری دوره هایی برای خانواده های این کودکان، مهارت های زندگی و روش های مقابله با آسیب های اجتماعی را نیز به آنها یاد می دهد.
کودکان کار به عنوان سرمایه های گرانبها نیازمند توجه بیشتری از سوی مردم و مسئولان هستند، از یک طرف این کودکان به امید پیدا کردن روزی خانواده های خود تلاش می کنند و از طرف دیگر آنان بخشی از آینده سازان این مملکت هستند که لازم است برای ایفای نقشی بهتر در جامعه آماده شوند.
رشد روز افزون کلان شهرها، مهاجرت روستاییان و گسترش این پدیده به عنوان یک پدیده آسیب زا در سطح فردی و اجتماعی نیازمند توجه بیشتر صاحبنظران اجتماعی، آسیب شناسان و نیز مدیران وبرنامه ریزان شهری است.

منبع : ایرنا

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست