• تاریخ: ۱۳۹۵-۰۹-۲۲
  • شناسه خبر: 2943

یک در صد دانش آموزان زنجانی به شپش سر مبتلا شده اند

پیام ملت –رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان زنجان گفت:تنها یک درصد از دانش آموزان زنجانی در ۲ هزار ۲۰۰ مدرسه به ویژه مدارس دخترانه به موی سر مبتلا شده اند. ایرج مقدمی در گفتگو با خبرنگار پیام ملت با بی ...

پیام ملترئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان زنجان گفت:تنها یک درصد از دانش آموزان زنجانی در ۲ هزار ۲۰۰ مدرسه به ویژه مدارس دخترانه به meh_1461664980موی سر مبتلا شده اند.

ایرج مقدمی در گفتگو با خبرنگار پیام ملت با بیان اینکه وضعیت شیوع شپش سر در مدارس استان خوب ارزیابی شده است،اظهار داشت:طرح غربالگری از ابتدای سال تحصیلی آغاز شده است و اغلب دانش آموزان ازاز طریق مربیان بهداشت مورد غربالگری قرار گرفتند .

وی ادامه داد: از آغاز سال تحصیلی کارگاه های آموزشی برای مربیان بهداشت ،دبیران علوم و زیست برگزار شده ودانش آموزان روستایی نیز توسط بهورزان مورد غربالگری قرار گرفتنند.

مقدمی با اشاره به اینکه ،میزبان برخی از انواع شپش ها انسان بوده وحیوان نیز میزبانی اختصاصی برخی دیگر از انواع شپش ها می باشد،تصریح کرد:اگر چه بهبود وضعیت بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی به شپش داشته است، اما همچنان این انگل گسترش جهانی دارد.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان زنجان یاد آور شد:اگرچه شپش به طور معمول در مناطق فقیر و متراکم شایع است  و لی در شرایط همه گیری کلیه طبقات اجتماعی در معرض خطر آلودگی شپش سر قرار می گیرند.

وی خاطر نشان ساخت:محل شایع حضور و تکثیر شپش ها در موهای پشت سر و بالای گوش می باشدوگاه تعداد این تخم ها آنقدر زیاد است که مانند سفیدی مو بروز می کند.

مقدمی با اشاره به اینکه، شپش سر از فرد مبتلا از طریق تماس با وسایل فرد مبتلا مانند،بالش،پتو،ملحفه،برس و شانه،گیره مو،گل سر،مقنعه،شال و وسایل قابل انتقال است،اظهار داشت:.در این هنگام بیمار احساس خارش در سر می کند به تدریج خارش سر افزایش یافته ودر سر ، عفونت زرد زخم بروز می کند که در چنین مواردی حتما باید به فکر شپش سر بوده و باید سر بیمار از لحاظ وجود شپش با تخم آن معاینه گردد.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان زنجان، در پایان به راههای مبارزه این آلودگی اشاره کرد و افزود:با استفاده از شامپوهای ضد شپش پرمترین ،جوشاندن کلیه وسایل شخصی شستشوی منظم و یا پودر پاشی وسایل خواب می توان از آلوده شدن جلوگیری کرد.

انتهای خبر/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست