• تاریخ: ۱۳۹۵-۱۰-۱۳
  • شناسه خبر: 3240

اشتغال تنها با دادن وام به افراد ایجاد نمی شود

پیام ملت –معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اشتغال تنها با دادن وام به افراد ایجاد نمی شود و ارائه تسهیلات از سوی دستگا های اجرایی به نوعی دخالت در توسعه استان به شمار می آید. عیسی منصوری در ...

پیام ملتمعاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اشتغال تنها با دادن وام به افراد ایجاد نمی شود و ارائه تسهیلات از سوی دستگا های اجرایی به نوعی دخالت در توسعه استان به شمار می آید.contentimages_102063

عیسی منصوری در جلسه کار گروه اشتغال و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان با بیان اینکه در راستای ایجاد اشتغال  باید به سایر امور از جمله آموزش و بازاریابی  نیزتوجه شود  اظهار داشت:اشتغالی  که با وام ایجاد می شود اشتغال پایدار به شمار نمی آید، چرا که تامین مالی یکی از ابزارها در ایجاد اشتغال است.

وی توجه به بازار کار و ایجاد رشد اقتصادی پایدار را امری ضروری دانست وافزود:سهم اشتغال غیر رسمی در کشور از ۳۰ درصد به ۴۸ در صد افزایش یافته است و کارفرمایان برای پرداخت بیمه کمتر ،بنگاه و یا شاغلان واحد خود را ثبت نمی کنند.

معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ۴۸ درصد اشتغال کشور به اشتغال غیررسمی اختصاص دارد،خاطر نشان ساخت: عدم رضایت افراد از شغل به دلیل مرتبط نبودن شغل با تحصیلات دانشگاهی است.

منصوری تصریح کرد:در قالب طرحی جدید ،دینامیک کسب و کار استان ها در ۷ استان ارزیابی و اجرا شده است و می توان گفت وزارت کار مسئول اشتغال است اما مسئول کار کردن به جای سایر وزارتخانه ها نیست.

.وی ،شکل گیری یک نظام جامع بازار کار را امری ضروری دانست ویادآور شد:با تشخیص جهت گیری اقتصاد استان ،واگذار نمودن بخشی از امور به بخش خصوصی ،تسهیل سرمایه گذاری و حضور در بازار های جهانی و شناسایی حوزه ها می توان ارزش افزوده بالایی تولید و ایجاد اشتغال نمود.

این مقام مسئول خاطر نشان ساخت:سهم زنان در ورود به بازارهای کار رو به رشد است به طوری که در نیمه نخست امسال۶ هزار نفر وارد بازار کار شده اند .

معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی از ۳۷ درصد به ۴۰ درصد رسیده است،ادامه داد: تمایل جامعه به فعالیت اقتصادی در سه سال گذشته افزایش یافته است به گونه ای که سالانه یک میلیون نفر به جمعیت فعال جامعه افزوده شده ولی ۷۰۰ هزار اشتغال ایجاد شده است.

منصوری ابراز داشت:اغلب مردم جامعه به ویژه فارغ التحصیلان از وضعیت اشتغال و معیشت در کشور احساس نارضایتی دارند زیرا منزلت اجتماعی این افراد اجازه ورد این افراد را به هر شغلی نمی دهد و می توان گفت سیاست های میانی و جهت گیری آموزش عالی و مهارتی در تطابق با نیاز کشور نیست .

وی ادامه داد:هم اکنون  ارزش مصرف  پوشاک کشور۱۴ میلیارد دلار است و بین ۴ تا۸ میلیارد دلار نیز به صورت قاچاق وارد کشور می شود به طوری که یکی از شرکت های صاحب برند ،سالانه ۲۰۰ میلیون دلار پوشاک به کشور می فروشند .

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه افرادی که نقش کارگزار اشتغال استان ایفای نقش می کنند، باید آموزش های بین المللی  را برای توسعه اقتصادی سپری نمایند،تصریح کرد: در زنجان مطالعه ای از جنس جریان شناسی اشتغالزایی و فعالیت های اقتصادی انجام نشده  است وهمه دستگاه های مربوطه و تصمیم گیر باید برای انجام و تدوین چنین مطالعه همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند.

منصوری استان  زنجان را از جمله استان های متوازن کشوردانست  و وجود موقعیت جغرافیایی مناسب آن را فرصتی برای توسعه و ترقی این استان برشمرد و گفت:ایجاد توازن در بخش های مختلف اشتغال به ویژه در حوزه صنعت در استان رعایت شده و ثبات اقتصادی و موقعیت جغرافیایی این استان موجب تمایل افراد به سرمایه گذاری در آن شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت :کارآفرینی به شدت وابسته به جغرافیا، تمدن و فرهنگ جامعه بوده و زنجان از جمله استان‌هایی است که وضعیت مناسبی در کارآفرینی دارد  و باید طرح تکاپو را در استان زنجان اجرا نماییم .

وی با بیان اینکه استان زنجان یکی از استان‌های متوازن در بحث اشتغال است افزود: باید همه مسئولین تلاش نمایند به صورت مطلوب از ظرفیت موجود در استان استفاده شود   که خوشبختانه ثبات اقتصادی در این استان وجود دارد.

منصوری یادآور شد:پیش بینی انجام شده در برنامه ششم برای رشد کشاورزی ۶ درصد بود که با تلاش فعالان بخش کشاورزی این نرخ به ۸ درصد رسید ه است و  زنجان از استان‌هایی است که سابقه خوبی در بحث کارآفرینی دارد.

معاون وزیر کار با اشاره به رشد مشارکت اقتصادی و نرخ ۴۰ درصدی آن گفت: باید سیاست‌های اشتغال متناسب با ظرفیت استانها تغییر یابد و در این راستا کشور نیاز به شکل‌گیری نظام جامع اطلاعات بازار کار دارد.

این مقام مسئول ابراز داشت:اقتصاد مقاومتی شعار نیست و مبانی فکری در پشت این سیاست وجود دارد که اگر به درستی مورد توجه قرار گیرد نقطه عطفی در حوزه اقتصاد کشور می‌شود.

منصوری با تا کید بر اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل شده تا این موضوع را به نظام اجرایی متصل کند،افزود:متاسفانه در سال های گذشته موضوع اقتصاد مقاومتی  به درستی هضم نمی شد اما با تدبیری که این دولت اتخاذ کرده تا حدودی توانسته ایم این موضوع را به نظام اجرایی پیوند دهیم.

وی خاطر نشان ساخت:باید نسل جدید از شغل را تعریف کنیم و در این راستا باید  به حوزه گردشگری و آی.تی وسایر بخش ها و رشته ها هم توجه ویژه ای شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به پیشینه استان زنجان در تمدن و فرهنگ و کارآفرینی اشاره کرد و گفت: آمادگی اجرای طرح “تکاپو” به عنوان طرح توسعه اشتعال و کارآفرینی در استان زنجان را داریم.

انتهای خبر/ع

 

 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست