• تاریخ: ۱۳۹۵-۱۰-۲۴
  • شناسه خبر: 3462

آخرین ساعات زندگی آیت الله هاشمی چگونه سپری شد ؟

پیام ملّت – رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین امام(ره) و رهبری‌ ناگهانی و در اوج ناباوری رخ داد و بسیاری هنوز فقدان ایشان را باور ندارند. علت فوت آیت‌الله، سکته قلبی و تنفسی اعلام شده است اما چطور شد که عارضه ...

پیام ملّت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین امام(ره) و رهبری‌ ناگهانی و در اوج ناباوری رخ داد و بسیاری هنوز فقدان ایشان را باور ندارند. علت فوت آیت‌الله، سکته قلبی و تنفسی اعلام شده است اما چطور شد که عارضه قلبی سراغ ایشان آمد و آخرین روز عمر وی چطور گذشت؟

ایشان همیشه جویای احوال دوستان امام(ره) و انقلاب بودند و تفقد می‌کردند.» آنطور که مشاور آیت‌الله هاشمی می‌گوید ایشان آن روز سرحال و شاداب بودند و نشانی از کسالت در چهره‌شان وجود نداشت: «آقای هاشمی در ادامه به همان وضعی که هر روز از من جدا می‌شدند، ۱۹پله را در کمال شادابی و با لبخند طی کردند و تا ظهر هم در جلسه کمیسیون نظارت مجمع بودند و با وزرای بهداشت و نیرو نیز ملاقات کردند و خیلی راحت و بدون هیچ مشکلی تا ساعت ۵ در مجمع حضور داشتند.»

در این مدت ایشان ناهار را همراه با وزیر بهداشت صرف کردند که وزیر بهداشت در این‌باره در کانال تلگرامی خود نوشت: «ناهار را ۲نفری در محل مجمع تشخیص مصلحت نظام صرف کردیم. بسیار سرحال و امیدوار به آینده بودند و نزدیک به یک ساعت صحبت کردیم. ایشان از مسائل سیاسی روز و آرزوهای بلندش برای کشور و انقلاب گفت که بیانش فرصتی دیگر را می‌طلبد. هنوز باور نمی‌کنم که این آخرین ناهار آیت‌الله بوده باشد و حالا من مانده‌ام و بهتی به بلندای تمام خاطرات ۳۸سال گذشته.» پس از آن بود که حدود ساعت ۵ بعدازظهر سوار بر خودروی خود به سمت خانه حرکت کردند.

اما سکته چه زمانی سراغ رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت آمد؟ این پرسشی است که تا عصر دیروز پاسخ روشنی برای آن وجود نداشت اما حسین مرعشی، برادر همسر آیت‌الله در این‌باره به همشهری می‌گوید: «وقتی آقای هاشمی از مجمع به قصد بازگشت به منزل خارج شدند ناگهان در بین راه و داخل ماشین احساس ناراحتی کردند. ماشین ایشان در راه بود و تیم همراه تصمیم گرفتند ایشان را به نزدیک‌ترین بیمارستانِ در مسیر که شهدای تجریش بود، منتقل کنند اما متأسفانه ایشان دچار سکته قلبی شده بودند و تلاش تیم پزشکی بیمارستان نیز راه به جایی نبرد و ایشان دعوت حق را لبیک گفتند.»

یکی از نکات بحث برانگیز در این میان عدم‌همراهی آیت‌الله هاشمی توسط تیم پزشکی بود. مرعشی در پاسخ به این پرسش که چرا تیم پزشکی آیت‌الله هاشمی را که در دایره مسئولان طراز اول نظام قرار داشتند، همراهی نمی‌کرد، می‌گوید: «دلیل عدم همراهی تیم پزشکی مشخص نیست اما چیزی که مشخص است اینکه هیچ پزشک یا کوچک‌ترین امکانات پزشکی همراه با ایشان نبود و ایشان در خودرو دچار سکته قلبی شدند».

حمله قلبی که در حوالی ساعت۱۸ رخ داد آنچنان ناگهانی بود که حتی فرصت تماس با اورژانس نیز وجود نداشت. دکتر حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران به همشهری می‌گوید: «پس از حمله قلبی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هیچ تماسی با مرکز اورژانس تهران در این‌باره گرفته نشد و همراهان او شخصا وی را به بیمارستان منتقل کردند.»

پس از انتقال آیت‌الله به بیمارستان تلاش تیم‌های پزشکی برای نجات جان وی آغاز شد.محمدآقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت می‌گوید :«ایشان در ساعت۶ عصر یکشنبه دچار ایست قلبی شده و بلافاصله به اورژانس بیمارستان شهدای تجریش منتقل شدند. تیم پزشکی پرستاری و بیهوشی ایشان کامل بود اما بعد از ۹۰دقیقه عملیات احیا و ماساژ و تنفس مصنوعی، احیا موفقیت‌آمیز نبود و ایشان دار فانی را وداع گفتند. آیت‌الله هاشمی زمانی به بیمارستان منتقل شدند که علایم حیاتی نداشتند و با وجود ایست قلبی کامل و با توجه به ۸۲سالگی و همچنین زمینه قبلی بیماری، حتی اگر در زمان حادثه در مرکز درمانی بودند، امکان احیا خیلی سخت بود.»

آقاجانی ادامه می‌دهد: «ایشان وضعیت جسمی خوبی داشتند و ورزش می‌کردند و از لحاظ جسمی وضعیت خوبی داشتند، اما با وجود زمینه بیماری قلبی‌شان و در این سن احتمال بروز سکته قلبی دور از ذهن نیست. پس از رسیدن ایشان به بیمارستان بلافاصله اقدامات درمانی شامل تنفس مکانیکال، تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی و تزریق انواع دارو که بتوانیم به قلب شانس ضربان بدهیم به‌مدت ٩٠دقیقه انجام شد، اما اقدامات درمانی مؤثر نبود و ایشان ساعت۱۹:۳۰ دار فانی را وداع گفتند.»

در این میان محمد هاشمی، برادر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز به خبرگزاری صدا و سیما گفت: «به محض اینکه برادرم دچار ایست قلبی شد او را به نزدیک‌ترین بیمارستان که بیمارستان شهدای تجریش بود رساندیم. خدمات بیمارستان بسیار خوب بود و تیم قوی و وزیر بهداشت هم آمد و سعی کردند ایشان را احیا کنند ولی موفق نشدند.»

اما عدم‌همراهی تیم پزشکی با آیت‌الله هاشمی نکته‌ای است که حتی وزیر بهداشت نیز به آن اذعان دارد. دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی در این‌باره به مهر می‌گوید:« آنطور که به من گزارش شده ظاهرا تیم پزشکی همراه ایشان نبوده، درحالی‌که همراه شخصیت‌ها باید تیم پزشکی حاضر باشد.» وی توضیح می‌دهد: «آیت‌الله هاشمی دچار عارضه قلبی و تنفسی شدند و تیم پزشکی زمانی که متوجه شدند، فرصت از دست رفته بود و شاید اگر بودند هم نمی‌توانستند کاری کنند.»

با این حال محمدآقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت به ایرنا گفته است: «‌ آیت‌الله هاشمی فقط قبول کرده بودند که در سفرها تیم پزشکی همراه‌شان باشد و نپذیرفته بودند که در تهران این تیم ایشان را همراهی کند. بنابراین هیچ کوتاهی‌ای در روند درمان ایشان اتفاق نیفتاده است.»‌

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست