• تاریخ: ۱۳۹۵-۱۱-۱۸
  • شناسه خبر: 3923

تغییرنظام توسعه شهری در گرو حمل و نقل ریلی است

پیام ملت– وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر بتوانیم یک حمل و نقل سریع ریلی بین کلان‌شهر و حومه داشته باشیم، نظام توسعه شهری عوض خواهد شد. عباس آخوندی در مراسم افتتاح ترمینال مسافری راه‌آهن زنجان با بیان اینکه می‌توانیم ب ...

پیام ملت وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر بتوانیم یک حمل و نقل سریع ریلی بین کلان‌شهر و حومه داشته باشیم، نظام توسعه شهری عوض خواهد شد.

عباس آخوندی در مراسم افتتاح ترمینال مسافری راه‌آهن زنجان با بیان اینکه می‌توانیم به سمت شهرسازی ریل‌پایه حرکت کنیم، افزود: با توسعه زیر ساخت های ریلی و حمل و نقل سریع و مطمئن راه آهنی می توان موقعیت چهار راه جهانی ایران را به یک مرکز پردرآمد تبدیل کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران در یک شاهراه جهانی قرار داد، افزود: قرار گرفتن در این شاهراه نقش کشور را در اتصال شبکه ریلی ایران به شبکه ریلی کشورهای منطقه و در توسعه بیشتر نشان می دهد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران از شمال غرب تا دریای مدیترانه تنها  ۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد، تصریح کرد: این اتصال شبکه ریلی هم ضامن امنیت ایران است و هم ضامن توسعه می باشد.

آخوندی خاطر نشان کرد: لازمه بهره‌برداری از این موقعیت آن است که به بحث زیرساخت‌ها بیش از آنچه که تا به امروز پرداخته‌ایم، رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه امروزه راه آهن یکی از زیرساخت های مهم می باشد، گفت: نکته مهم در این رابطه این است که راه‌آهن بتواند با نیروی دریایی و هوایی ترکیب شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ترکیب حمل و نقل دریای و هوایی کار سختی است، افزود: چرا که امروز در شرایط خشکسالی جدی منابع مالی قرار داریم اما به نظر من اگر نگاه‌مان را نگاه فراملی کنیم، این کار عملی است.

آخوندی ادامه داد: با توجه به اینکه حمل و نقل برای ما ترکیبی بسیار حائز اهمیت است و این هدفی است که در وزارتخانه به دنبال تحقق آن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه میزان امنیت در راه‌آهن بسیار بالاتر از سایر ناوگان حمل و نقل عمومی است، عنوان کرد: راه‌آهن عمدتا در ایران جنبه حمل و نقل باری داشته است و ما معتقدیم راه‌آهن باید در هر دو بعد خوب عمل کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین راه‌آهن می‌تواند محور توسعه شهری باشد که کمتر به آن پرداخته شده است.

آخوندی با یان اینکه خیلی مهم است که شهری همچون زنجان با دارا بودن تمدن کهن بتواند نقش تاریخی خود را در دوران معاصر حفظ کند، افزود:  ایستگاهی که امروز شاهد افتتاح آن در زنجان بودیم، می‌تواند به مرکزی برای توسعه این منطقه تبدیل شود.

وی تاکید کرد: لذا می‌توانیم بحث شهرسازی ریل‌پایه را از همین نقطه نیز پیگیری کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توسعه ریل در داخل کلان شهرها و حومه آن ها، نظام توسعه شهری دستخوش تغییر می شود و از حاشیه شهرها که اغلب تبدیل به کانون های فقر شده اند، فقر زدایی خواهد شد.

آخوندی به فاصله استان زنجان از مرزها اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه زنجان دارای فاصله با معنا از مرزها است می تواند با توجه به این ظرفیت،همانگونه که کانون امنیت و توسعه بوده و نقش بارانداز ملی را ایفا می کرده است با توسعه شبکه حمل و نقل ریلی نیز نقش خدماتی خود را در حمل و نقل، کشاورزی، گردشگری و صنعتی ایفا کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دو خطه کردن راه آهن زنجان- قزوین، گفت: دو خطه کردن راه آهن کرج به قزوین نیز در مراحل نهایی است.

آخوندی یاد آور شد: همزمان با دهه فجر امسال، هشت پروژه در حوزه راه آهن با اعتبار ۱۳ هزار میلیارد ریال افتتاح شد که هفت هزار و ۳۵۰ میلیون ریال آن برای ایجاد ۱۹۸ کیلومتر خط جدید و مابقی نیز به ۲خطه کردن خطوط ریلی به طول ۴۹۶ کیلومتر اختصاص داده شد.

 

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست