• تاریخ: ۱۳۹۵-۱۲-۰۳
  • شناسه خبر: 4123

اجرای طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری در زنجان

پیام ملت– معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: اجرای طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری با هدف افزایش بهره‌وری در زنجان اجرایی شده است. رحمان رستمخانی در گفت و گو با خبرنگار پیام ملت، اظهار کرد: ...

پیام ملت معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: اجرای طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری با هدف افزایش بهره‌وری در زنجان اجرایی شده است.

رحمان رستمخانی در گفت و گو با خبرنگار پیام ملت، اظهار کرد: با اجرای این طرح در هر زایش ۳ تا ۴ بره تولید می‌شود و مورد استقبال دادمداران کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به پتانسیل به وجود آمده در گوسفند افشاری اصلاح شده افزود: در زمینه های بره‌زایی، سرعت رشد، کاهش حجم دنبه، بهبود کمی و کیفی پشم و بهبود ضریب تبدیل غذایی، با استقبال بسیار مناسبی از سوی پرورش دهندگان گوسفند افشاری ۱۵ استان کشور مواجه شده است.

این مسئول استقبال دادمداران کشور را بسیار مناسب ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، کرمانشاه، لرستان، اردبیل، فارس، اصفهان، البرز، تهران، مرکزی، مازندران و خوزستان  از جمله استان هایی هستند که پرورش دهندگان گوسفند آنها از قوچ های اصلاح شده افشاری در استان زنجان برای افزایش بهره وری و اصلاح نژاد گله خود مورد استفاده قرارداده اند.

رستمخانی با بیان اینکه غالب گله های بهره مند در استان های فوق دارای گله‌ی گوسفند افشاری بوده‌اند که از سنوات قبل در این مناطق پرورش داده می‌شدند، خاطر نشان کرد: افزایش بهره وری صفات اقتصادی مهم پرورش گوسفند( بره زایی ، سرعت رشد و … ) در پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان زنجان که ارتباط مستقیم با افزایش درآمد گله پرورش گوسفند داشتی دارد مد نظر بوده است.

وی تصریح کرد: عملیات اصلاح نژادی بر روی این صفات انجام شده است و این موضوع یکی از دلایل اصلی استقبال گوسفندداران ۱۵ استان کشور از گوسفند افشاری اصلاح شده محسوب می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه هزینه‌‌های اصلاح نژاد گوسفند در استان زنجان توسط گوسفنددار پرداخت نشده بلکه این هزینه ها تا اتمام فاز تحقیقاتی توسط دولت تامین و پرداخت شده است، گفت: عرضه گوسفند اصلاح شده با بیش از ۹۵ درصد خون گوسفند بومی افشاری و حفظ پتانسیل های بومی گوسفند افشاری در پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان زنجان از دیگر دلایل استقبال چشمگیر از این طرح به شمار می رود.

وی عنوان کرد: تقریبا تمامی صفات اصلاحی در طرح فوق منطبق بر مباحث ژنتیک مولکولی بوده لذا گوسفند اصلاح شده دقیقا حائز صفات اشاره شده است و گوسفنددار نیازی برای صرف وقت حداقل ۸ الی ۱۰ ساله برای تولید گوسفند اصلاح شده ندارد.

رستمخانی ادامه داد: در انتخاب پایه پدری برای پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان دقت و حساسیت لازم به کار گرفته شده تا گوسفندی هم طراز از لحاظ تیپ انتخاب شود.

وی با بیان اینکه پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشاری منطبق بر نیازهای جامعه پرورش دهندگان گوسفند افشاری و واقعیت های حاکم بر گله‌داری در استان و کشور بوده است، افزود: این موضوع نیز عامل مهم دیگری برای استقبال بهره برداران در داخل و خارج از استان محسوب می‌شود.

 

انتهای پیام/ع

 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست