• تاریخ: ۱۳۹۵-۱۲-۰۳
  • شناسه خبر: 4119

توسعه بهره برداری حفر چاه ها منجر به تشدید بحران آب می شود

پیام ملت– مدیر امور منابع آب شرکت آب منطقه‌ای شهرستان زنجان  گفت: در شرایط فعلی هرگونه توسعه بهره‌برداری با حفر چاه و اضافه شدن میزان برداشت آب، منجر به تشدید بحران خواهد شد. محمود سرمستی در در جلسه شورای حفاظت از ...

پیام ملت مدیر امور منابع آب شرکت آب منطقه‌ای شهرستان زنجان  گفت: در شرایط فعلی هرگونه توسعه بهره‌برداری با حفر چاه و اضافه شدن میزان برداشت آب، منجر به تشدید بحران خواهد شد.

محمود سرمستی در در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان زنجان اظهار کرد: آب به‌عنوان مهم‌ترین کالای اقتصادی نباید به طور رایگان در اختیار مصرف کننده قرار گیرد؛ چرا که این امر پایه و اساس عمده تخلفات در این زمینه را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته منابع آب کشور ۱۲۴ هزار و ۷۷۸ میلیارد مترمکعب بود که امروزه این رقم به ۸۸ هزار و ۷۷۴ میلیارد مترمکعب رسیده است.

این مسئول یاد آور شد: همان‌طور که آب موجب تشکیل و توسعه جوامع انسانی شده است، کمبود یا خشک شدن منابع آبی نیز می‌تواند روستاها و شهرها را خالی از سکنه را متروکه و مخروبه کند که در همین رابطه شواهد بسیاری در جای‌جای دنیا، ایران و استان قابل مشاهده است.

سرمستی با بیان اینکه منابع آب در استان زنجان مشتمل بر منابع آب سطحی بوده است خاطر نشان کرد: جریان آبی رودخانه‌های دائمی و فصلی استان را تشکیل می‌دهد، رودخانه‌های دائمی قزل‌اوزن، زنجانرود، ابهررود، سجاس‌رود، خرارود، شور و … و رودخانه‌های فصلی متعدد منابع تامین آب قسمتی از کشاورزی استان هستند و بر روی تعدادی از این رودخانه‌ها، سدهای بزرگ و کوچکی احداث شده و یا در حال احداث است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از منابع آب در گذشته از طریق چشمه‌ها و قنوات صورت می‌گرفت افزود: با ورود فناوری حفر چاه و استحصال آب از طریق چاه، برداشت از این ذخایر سرعت گرفته است و برداشت بی‌رویه از این منابع، وضعیت این ذخایر مهم آبی را با بحران مواجه ساخته است.

مدیر امور منابع آب شرکت آب منطقه‌ای شهرستان زنجان، یادآور شد: حفاظت از منابع آب امری ضروری و بسیار مهم بوده که مسئولیت و وظیفه حفاظت از آب به عهده عموم مردم خواهد بود. مسلما در شرایط فعلی هرگونه توسعه بهره‌برداری با حفر چاه و اضافه شدن میزان برداشت آب، منجر به تشدید بحران خواهد شد. بر همین اساس اکثریت دشت‌های استان از لحاظ توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی ممنوعه شده‌اند و حفر هرگونه چاه جدید یا افزایش بهره‌برداری ممنوعیت قانونی دارد.

سرمستی با اشاره به پروژه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی اظهار کرد: پروژه اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی یکی از زیرپروژه‌های طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی است که هدف آن ارتقای آگاهی‌های عمومی، تبیین و ظرفیت‌سازی برای رویکردهای غیرسازه‌ای و فراهم آوردن بستر و سرمایه اجتماعی برای اجرای طرح است.

وی تصریح کرد: بر اساس همین باور و نگرش پروژه اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی با هدف ایجاد سرمایه اجتماعی مثبت و کارا در جهت حمایت و پشتیبانی مردمی و دستگاه های اجرایی مرتبط، زمینه‌ساز اجرای موثر طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی استان است.

این مسئول اظهار کرد: بحران آب در نتیجه برداشت بی‌رویه از منابع آب ایجاد شده است و پیامدهایی جدی چون تخلیه منابع آب زیرزمینی، فرونشست زمین، شورشدن منابع شیرین آب زیرزمینی، کاهش کیفیت منابع آب زیرزمینی، ایجاد فروچاله‌ها و شکاف در دشت‌های حاصل‌خیز و افزایش تنش‌های اجتماعی، بیکاری، مهاجرت و … دارد و با مقایسه نحوه مصرف آب استان با ایران و جهان می‌توان دید که در مجموع بخش کشاورزی، بخشی است که بیشترین مصرف آب را به خود اختصاص داده است که در دنیا ۷۰ درصد از منابع آبی به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد و این رقم در کشور برابر با ۹۰ درصد و در استان برابر با ۸۹.۴۳ درصد است.

وی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار موجود، تعداد کل چاه‌های مجاز موجود تا پایان سال ۹۴ در استان زنجان ۱۰ هزار و ۵۴۷ حلقه است که از این تعداد ۳۰۶۹ حلقه به صورت عمیق و مابقی نیمه‌عمیق است.

سرمستی با بیان اینکه دشت‌های ممنوعه در استان زنجان ۵ دشت زنجان‌رود، سجاس‌رود، ابهر، قیدار و گل‌تپه‌زرین هستند، گفت: آخرین اطلاعات موجود حاکی از آن است که در مجموع تعداد ۷ هزار ۳۶۹ حلقه چاه به صورت غیرمجاز در استان زنجان در حال فعالیت است که از این تعداد ۲ هزار و۳۲۰  حلقه در دشت‌های آزاد و ۵ هزار و ۴۹ حلقه در دشت‌های ممنوعه در حال برداشت غیرمجاز از آب زیرزمینی هستند.

مدیر امور منابع آب شرکت آب منطقه‌ای شهرستان زنجان تصریح کرد: به منظور جلوگیری از وقوع بحران آب در استان، اجرای سه راهکار ضروری می‌شوند که این راهکارها شامل کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی، یکپارچه‌سازی اراضی و اصلاح الگوی کشت است.

 

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست