• تاریخ: ۱۳۹۵-۱۲-۰۳
  • شناسه خبر: 4129

لزوم توجه ویژه به بحث اصلاح الگوی کشت در کشور

پیام ملت– مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان گفت: بحث اصلاح الگوی کشت و در راستای آن الزام به کاشت محصولی خاص یا خرید تضمینی دولت بحثی گسترده است و تا به امروز در بسیاری از کشورها اتفاق نیفتاده است. حسام الدین امیرمقد ...

پیام ملت مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان گفت: بحث اصلاح الگوی کشت و در راستای آن الزام به کاشت محصولی خاص یا خرید تضمینی دولت بحثی گسترده است و تا به امروز در بسیاری از کشورها اتفاق نیفتاده است.

حسام الدین امیرمقدمی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان زنجان اظهار کرد: در حال حاضر در کشور ایران هنوز بحث الگوی کشت جاری نشده است و بزرگترین چالش دولت در این زمینه الزام خرید است.

وی ادامه داد: الزام به کاشت محصولی خاص، بحث الزام تضمین خرید را نیز به وجود می‌آورد.

این مسئول با بیان اینکه موضوعی مهمی که به عنوان متولی بخش کشاورزی پیگیر هستیم بحث ترکیب کشت است افزود: دانش بومی جزو مزیت‌های منطقه است و منع کاشت برخی از محصولات در مناطقی که هم پتانسیل‌های آن را دارا هستند و هم دانش بومی آن را دارند، امری نامطلوب به شمار می‌رود که بحث عدم کاشت برنج در بخشی از مناطق زنجان از جمله این موارد به شمار می‌رود.

امیر مقدمی یاد آور شد: در سال‌های اخیر نیز موفق به کشت نوعی از محصول برنج با مترین مصرف آب شده‌اند.

وی با اشره به اینکه توسعه باغات محصولاتی چون کلزا، پسته و چغندرقند که در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته است جایگزینی برای مهار رشد محصولاتی چون هندوانه و گوجه فرنگی است، افزود: باید توجه داشت که در بحران آب آماری که ارائه می‌شود ۹۰ درصد مصرف آب را به بخش کشاورزی اختصاص داده می‌شود که امری نادرست است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان زنجان خاطر نشان کرد: درمواردی چون تبخیر آب‌های سطحی، نفوذ آب در خاک و مباحثی از این قبیل نیز در آمار این بخش گنجانده می‌شود و توسعه الگوی کشت، توسعه گلخانه‌ها و اصلاح شیوه آبیاری از راهکارهای مدیری؛ت مصرف آب هستند.

 

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست