• تاریخ: ۱۳۹۵-۱۲-۰۸
  • شناسه خبر: 4178

همکاری صنعت با دانشگاه زمینه ساز پیشرفت و توسعه است

پیام ملت– استاندار زنجان گفت: دانشگاه‌های استان از لحاظ رشد علمی و کیفیت آموزشی، جایگاه خوبی دارند و همکاری این دو بخش با هم عامل مهم پیشرفت و توسعه خواهد بود. به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری زنجان، اسدالله ...

پیام ملت استاندار زنجان گفت: دانشگاه‌های استان از لحاظ رشد علمی و کیفیت آموزشی، جایگاه خوبی دارند و همکاری این دو بخش با هم عامل مهم پیشرفت و توسعه خواهد بود.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری زنجان، اسدالله درویش‌امیری در دیدار با مجمع روسای دانشگاه‌های استان با اشاره به توصیه‌ها‌ی مکرر مسئولان مبنی بر لزوم همکاری صنعت با دانشگاه، اظهار کرد: اعتقاد داریم همکاری صنعت با دانشگاه برای هر دو طرف مفید خواهد بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های استان از لحاظ رشد علمی و کیفیت آموزشی، جایگاه خوبی دارند، افزود: این امر می‌تواند مزیتی برای رشد بیشتر صنعت محسوب شود و به نوعی موتور محرک صنعت باشند.

استاندار زنجان با اشاره به وجود چالش‌هایی در زمینه همکاری صنعت با دانشگاه در کشور، خاطر نشان کرد: علی‌رغم توصیه‌های فراوانی که در سال‌های اخیر مبنی بر همکاری صنعت با دانشگاه از سوی مسئولان مختلف در کشور مطرح شده است، اما مسائلی همچون اعتماد نکردن صنعت برای سرمایه‌گذاری در دانشگاه و نبود نهادهایی که این دو ساختار را به یکدیگر پیوند دهد، چالش‌هایی بر سر راه این دو نهاد برای عدم همکاری و تعامل بیشتر قرار داده است.

درویش امیری با تاکید بر ضرورت برگزاری جلسات مشترک صاحبان صنایع با مجمع روسای دانشگاه استان، یادآور شد: نباید موضوع رابطه دولت، صنعت و دانشگاه را تنها به ضعف سیستم آموزشی کشور مربوط دانست.

وی با بیان اینکه در صنعت کشور با توجه به شرایط و تنگناهای ناشی از جنگ تحمیلی و نیز تحریم‌ها، به روزرسانی فناوری‌ها و استفاده از روش‌های نوین برای تولید بهتر، صورت نگرفته است افزود: بعضاً شاهد هستیم که برخی صنایع با ابزار و ماشین‌آلات فرسوده و فناوری‌های قدیمی، چرخ صنعت خود را به حرکت درمی‌آورند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه اصولاً در این میان بخش سومی به نام نهاد دولت نیز وجود دارد تصریح کرد: دولت تلاش کرده به صورت کنترل‌کننده و تعیین‌کننده روابط و روند تعاملات عمل کند و نمونه‌ای از این وضعیت را می‌توان در بخشنامه‌های متعدد یا ارائه لوایح قانونی شاهد بود.

درویش امیری با بیان اینکه در این بخشنامه ها دولت تلاش می‌کند تا به صورت یک حاکم مطلق در روابط بین دانشگاه و صنعت نقش تعیین‌کننده ایفا کند، گفت: با نهادینه کردن چگونگی روابط این دو نهاد و با استفاده از ابزارهای حاکمیتی همانند بودجه، این هدف را پیش ببرد که تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد این روند حاکمیتی تاکنون، کارکرد بسیار مؤثری برای دولت در کنترل روابط بین صنعت و دانشگاه داشته است.

وی به پیشینه قوی علمی استان زنجان به خصوص در حوزه فقه اشاره کرد و اظهار کرد: دانشگاه‌های زنجان باید در زمینه تکریم علما و فرهیختگان استان، همچنین رشد و تقویت نظریه‌پردازی در حوزه‌های مختلف، فعالیت بیشتر و چشم‌گیرتری داشته باشند تا بدین ترتیب، چهره واقعی استان زنجان از لحاظ داشتن علما و فرهیختگان تاثیرگذار در رشته‌های مختلف علمی در طول تاریخ، بیش از پیش نمایان شود.

استاندار زنجان در ادامه، کمک به شکل‌گیری کانونی برای برنامه‌ریزی آموزش عالی در استان را از اهداف مجمع روسای دانشگاه‌های استان دانست و اظهار کرد: هم‌افزایی و همکاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان در پیشبرد برنامه‌های یکدیگر، اطلاع‌رسانی و افزایش سطح آگاهی از برنامه‌ها و کاهش موازی‌کاری در مراکز آموزش عالی، امكان حمایت از طرح‌های مشترك بین اعضای هیئت علمی و دانشجویان، همچنین استفاده از امكانات آزمایشگاهی، كارگاهی، سایت، كتابخانه تخصصی، خوابگاه و مراکز رفاهی، از دیگر اهداف این مجمع است.

درویش امیری همچنین با اشاره به مشکلاتی از قبیل فاجعه کمبود آب، انتشار ریزگردها در برخی استان‌های کشور و برخی مشکلات این چنینی را محصول نامبارک تفکر فردی در کشور دانست و گفت: از آنجا که رفتار ما ریشه در نظام فکری ما دارد، کسی که دارای تفکر سیستمی است، با موضوعات نیز برخورد سیستمی می‌کند و همین امر به او کمک می‌کند به مسائل، به صورت جامع و نظام‌مند نگاه کند. این در حالی است که به عنوان مثال با بررسی مشکلات اشاره شده، رد پای تفکر فردی در بروز این موضوعات، دیده می‌شود.

گفتنی است، در این دیدار، روسای دانشگاه‌های زنجان، آزاد اسلامی، تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه و پیام‌نور، به بیان نظرات خود در حوزه‌های دانشگاهی پرداختند.

 

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست