• تاریخ: ۱۳۹۵-۱۲-۱۸
  • شناسه خبر: 4295

بدترین نوع اسراف و ریخت و پاش در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ اتفاق افتاد

پیام ملت– استاد تاریخ اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: بدترین نوع اسراف و ریخت و پاشی که در تاریخ مکتوب اقتصاد ایران سابقه دارد، در سال های ۸۴ تا ۹۲ اتفاق افتاد. متوسط رشد اقتصادی ایران در این سال ها به کمتر از ۲ درص ...

پیام ملت استاد تاریخ اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: بدترین نوع اسراف و ریخت و پاشی که در تاریخ مکتوب اقتصاد ایران سابقه دارد، در سال های ۸۴ تا ۹۲ اتفاق افتاد. متوسط رشد اقتصادی ایران در این سال ها به کمتر از ۲ درصد رسید.

سعید لیلاز با بیان اینکه در رابطه با این ادعا، البته خود دولت باید جوابگو باشد نه من، اظهار کرد: ارائه اطلاعات و ادعاهای کذب و ایراد تهمت‌های ناروا به یک روال در بالاترین سطوح مدیریت کشور تبدیل گردیده و همواره از آن به عنوان بهانه ای برای توجیه تصمیمات نادرست و پوشاندن ضعف ها ، بی تدبیری ها و ناکارآمدی ها و بعضاً آسیب رساندن به منافع ملی استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ یکی از بدترین سال های همه تاریخ مکتوب اقتصادی ایران بوده است، افزود: علی رغم اینکه ما در سال ۱۳۹۰ بیش از ۹۵ میلیارد دلار کالا و خدمات وارد ایران کردیم رشد اقتصادی ما فقط به ۴ درصد رسید.

این کارشناس اقتصاد سیاسی ادامه داد: در حالی که ما مجبور بودیم به ازای هر یک درصد رشد اقتصادی ۲۵ میلیارد دلار در سال ۹۰ کالا و خدمات دریافت کنیم همین الان و امسالی که من با شما صحبت می کنیم این ۲۵ میلیارد دلار به ۸ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

سعید لیلاز با بیان اینکه این عدد در سال ۸۱ ، دو و نیم میلیارد دلار بوده است،تصریح کرد: بدترین نوع اسراف و ریخت و پاشی که در تاریخ ایران سابقه دارد حتی بدتر از ۱۳۵۰ و سال های ۵۲ تا ۵۶ ، بدون اینکه بخواهم اسم احمدی نژاد و دولتش را بیاورم در این سال ها اتفاق افتاده است. من معتقدم اگر این مناظره در یک محیط آرام و یک محیط کارشناسی انجام بگیرد خیلی مناظره خوبی خواهد بود.

وی با بیان اینکه خزانه خالی بوده یا پر پول، در اقتصاد ایران یک نوع بازی با کلمات و اعداد است، گفت: ما باید ببینیم چقدر منابع تزریق کرده، چه میزان ستانده داشتیم و در این وسط چه مقدار از بین رفته است.

سعید لیلاز با اشاره به اینکه اسراف، بهره وری پایین و حتی دزدی در دوره ۸۴ تا ۹۲ در تاریخ ایران بی سابقه بوده است، افزود: کوهی از درآمدهای نفتی، انبوهی از واردات، و جالب اینکه الان می گویند ما در کشور برای خارجی ها اشتغال ایجاد می کنیم همین دیروز در یکی از خبرگزاری های اصول گرا نوشته بود و این ها دروغ های بزرگ است.

وی ادامه داد: می گویند که؛ در حال حاضر مقدار واردات نسبت به اوج سال ۱۳۹۰ حداقل به میزان ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار کمتر و رشد اقتصادی ما امسال تقریبا ۷۰ درصد بیشتر از نقطه اوج ۱۳۹۰ است. بنابراین به موازات افزایش درآمدهای نفت در دوره ۸۴ تا ۹۲ بهره وری و انظباط مالی از اقتصاد بیرون رفته است. که پرنسیب من اجازه نمی دهد که بگویم تقصیر احمدی نژاد است و بلکه به نظرم این ساختار بدین نحو دیگر کارآیی ندارد.

این کارشناس اقتصاد سیاسی بیان کرد: من معتقد نیستم که احمدی نژاد مسئول مستقیم همه گرفتاری‌های ایران است، این یک نوع رد گم کردن است. و در حال حاضر ما به نهایت ناکارآمدی ساختاری رسیده‌ایم و این ساختار دیگر کار نمی کند.

 

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست