• تاریخ: ۱۳۹۵-۱۲-۱۹
  • شناسه خبر: 4320

نگاه جمهوری اسلامی ایران نگاه خدمت‌ رسانی و محرومیت ‌زدایی است

پیام ملت– نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: فعالان جهاد سازندگی به عنوان سربازان امام راحل و پیام‌ رسانان انقلاب اسلامی، پیام انقلاب را با زبان و عمل خود به روستاها رساندند و نگاه جمهوری اسلامی ایران ...

پیام ملت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: فعالان جهاد سازندگی به عنوان سربازان امام راحل و پیام‌ رسانان انقلاب اسلامی، پیام انقلاب را با زبان و عمل خود به روستاها رساندند و نگاه جمهوری اسلامی ایران نگاه خدمت‌ رسانی و محرومیت ‌زدایی است.

آیت اله علی خاتمی در همایش نقش جوانان در توسعه روستا با بیان اینکه در دوران قبل از انقلاب ۶۵ هزار روستا در کشور وجود داشت، اظهار کرد: از این تعداد فقط یک هزار و ۵۰۰ روستا برق داشتند.

وی با اشاره به اینکه امروزه به برکت انقلاب اسلامی ایران همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار برق دارند، افزود:  در حال حاضر برای برق ‌رسانی به روستا های زیر ۲۰ خانوار نیز اقدام می‌شود و هدف از این اقدام خدمت ‌رسانی است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان خاطر نشان کرد:  در گذشته ۷۰ درصد جمعیت در روستاها و تنها ۳۰ درصد در شهرها ساکن بودند.

آیت اله خاتمی با بیان اینکه امروز به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی، نگرش زندگی مردم تغییر یافته است، افزود:  متاسفانه شاهد مهاجرت معکوس در جمعیت ساکن روستا هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید الگوی توسعه متناسب با شرایط و ویژگی های اقلیمی و اجتماعی هر منطقه تدوین و اجرا شود، خاطر نشان کرد: باید طرح های توسعه روستایی به صورت واقع ‌بینانه و متناسب هر منطقه باشد و در این راستا باید از جوانان و افراد تحصیل‌کرده روستاها نیز استفاده شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، توسعه علمی را بستر ساز توسعه و کارآفرینی در کشور عنوان کرد و ادامه داد: اگرچه در طول ۳ سال اخیر، اقدامات موثری در زمینه توسعه خدمات روستایی انجام شده است، اما هنوز فعالیت های بسیاری می توان در این حوزه انجام داد.

آیت اله خاتمی بر ضرورت انجام اقدامات سریع و زودبازده در توسعه مناطق روستایی در ۴ محور مهم تاکید کرد و گفت: با توجه به وجود معادن فراوان در سطح استان، صنعت و معدن می تواند به عنوان یکی از محورهای توسعه روستایی مورد توجه قرار گیرد و با رفع موانع می توان زمینه حضور و فعالیت سرمایه گذاران به ویژه در بخش صنعت و معدن را فراهم کرد.

وی توجه به توسعه کشاورزی مدرن را از دیگر محورهای توسعه روستاها برشمرد و خاطر نشان کرد: باید با استفاده از شیوه های مدرن به دنبال ایجاد توسعه پایدار در بخش کشاورزی باشیم، چرا که توسعه به بهانه ویرانی برخی از بخش‌ها و منابع طبیعی قابل قبول نخواهد بود. لذا نباید با استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، به محصولات کشاورزی و سفره های آب‌های زیرزمینی آسیب رساند.

امام جمعه زنجان بر ضرورت توجه به ظرفیت‌های گردشگری استان به عنوان یکی دیگر از محورهای توسعه روستایی تاکید کرد و گفت: باید زمینه و زیر ساخت‌های مناسب نظیر راه دسترسی و امکانات رفاهی منطقه ای به منظور جذب گردشگران در مناطق توریستی و طبیعی استان فراهم شود.

نماینده ولی فقیه در استان همچنین توجه به تولید در روستاها و اولویت‌های الگوی کشت هر منطقه را مهم دانست و اظهار کرد: روستائیان باید در نوع کشت و توجه به مزیت‌ها و اولویت‌های هر روستا به الگوی کشت نگاه علمی داشته باشند.

آیت اله خاتمی در سخنان خود بر ضرورت توجه به ایجاد درآمد پایدار در روستاها نیز تاکید کرد و ادامه داد: باید طرح‌ها و راهبردهای اجرایی مناسب، به صورت مرحله به مرحله و با اولویت ها و شرایط روستاها اجرا شود.

وی با بیان اینکه فراهم سازی امکانات رفاهی، درمانی و آموزشی از مهاجرت روستائیان به شهرها و توسعه حاشیه نشینی جلوگیری خواهد کرد، گفت: حاشیه نشینی، یک چالش اجتماعی و فرهنگی در شهرها و روستاها محسوب می شود که باید با برنامه ریزی صحیح، مدیریت شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان محیط حاشیه شهرها را بستر توسعه فساد و ناهنجاری ها دانست و گفت: در اغلب مناطق حاشیه شهری قانون، حکومت نمی کند و این مناطق مملو از بزه، ناهنجاری و آلودگی های فکری و اجتماعی است که باید مورد بررسی و کنترل قرار گیرد.

وی به خدمات و اقدامات انجام شده در راستای توسعه روستاهای کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: بیش از ۹۷ درصد از اقدامات زیر ساختی نظیر تامین آب، برق، گاز، تلفن و بهسازی راه‌های روستایی، پس از پیروزی انقلاب و در راستای عمران و آبادانی روستاها انجام شده است.

آیت اله خاتمی با یادآوری اینکه در گذشته از مجموع ۶۵ هزار روستای کشور تنها به ۱۵۰۰ روستا برق‌رسانی شده بود، خاطر نشان کرد: امروز در کشور، هیچ روستایی با بیش از ۱۰ خانوار وجود ندارد که از نعمت برق برخوردار نشده باشد.

نماینده ولی فقیه در استان، ایجاد و توسعه مراکز خدمات روستایی و کشاورزی، توجه به امر ترویج، آموزش و تغییر و اصلاح الگوی کشت و استفاده مطلوب از نیروی انسانی کارآمد را از دیگر اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر به منظور توسعه عمرانی روستاهای کشور دانست و گفت: در زمینه استفاده از سیستم‌های آبیاری مدرن نیز در دولت یازدهم، اقدامات مطلوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه معمار کبیر انقلاب اسلامی همواره، محرومان و پابرهنگان را ولی نعمتان اصلی انقلاب اسلامی می دانست، اظهار کرد: امام خمینی (ره) از ابتدای پیروزی انقلاب بر ضرورت رسیدگی به وضعیت روستائیان و اقشار محروم جامعه تاکید داشت و در راستای حرکت ارزشمند امام و به منظور توجه به این اقشار، جهاد سازندگی به فرمان ایشان تشکیل شد.

انتهای پیام/ع

 

 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست