• تاریخ: ۱۳۹۵-۱۲-۲۹
  • شناسه خبر: 4358

آیت الله خراسان چه تصمیمی خواهد گرفت ؟

پیام ملّت ؛ صادق انصاری – سال ۱۳۹۵ که مملو از حوادث و رخداد های تلخ و شیرین بود در خط پایان عمر خود قرار گرفت . رحلت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از برجسته ترین سیاستمداران جهان و از پایه گذاران نظام جمهوری اسلامی  ش ...

پیام ملّت ؛ صادق انصاری – سال ۱۳۹۵ که مملو از حوادث و رخداد های تلخ و شیرین بود در خط پایان عمر خود قرار گرفت . رحلت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از برجسته ترین سیاستمداران جهان و از پایه گذاران نظام جمهوری اسلامی  شوک بزرگی در جهان سیاست ایجاد کرد . خبر فقدان این اندیشمند دینی و متفکر سیاسی به سرعت در جهان پیچید و همانگونه که تصمیمات سخت و بزرگ هاشمی برای بسیاری از سیاستمداران سخت بود مرگ او نیز معادله ای دشوار پیش روی جهان سیاست قرار داد .

سایه آیت الله هاشمی بر انتخابات ۹۶

آیت الله هاشمی رفسنجانی بر انتخابات ۱۳۹۶ ایران سایه انداخته است و این سایه چنان سنگین است که کنار زدن آن چندان سهل و ممکن نخواهد بود . وی سنگ زیرین آسیاب سیاست و قدرت در جمهوری اسلامی ایران بود ، هرچند مخالفانش با استفاده از ابزارهای قدرت و ثروت او را مورد هجوم قرار می دادند تا راهی برای رفتن و ماندن در جایگاه او داشته باشند اما در برابر مواضع این سیاستمدار کهنه کار و کارآزموده راه به جایی نبردند .نتیجه تصویری برای رئیسی

رحلت هاشمی نیز آزمونی سخت پیش روی مخالفانش قرار داد و راهی برای آینده گشود تا از این منظر « رسم سیاست ورزی و اعتدال » در نظم نوین سیاسی ایران بنادین گردد .

سایه راهبردهای آیت الله هاشمی رفسنجانی بر انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ سنگینی می کند و شیخ حسن روحانی ، زیر چتر سیاست آیت الله هاشمی وارد گود رقابت با مخالفان سنتی و مدرن آیت الله خواهد شد .

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ، وارث ویرانه های اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی دولت مهرورزان طی ۴ سال گذشته بود . اثرات اقتصاد و معیشت بر زندگی ایرانیان ملموس  به قدری سایه انداخته که اقدامات دولت او در منظر عمومی به واردی انتقاد برده است .

آیت الله سیدابراهیم رئیسی ، نماینده مقام معظم رهبری در آستان قدس رضوی نیز در اندیشه بازگشت به پایتخت سیاسی ایران است . اگرچه تا کنون اظهار نظر صریحی از سوی ایشان مبنی بر حضور در بزگترین ماراتن سیاسی ۹۶ بیان نشده است اما تکاپو های سیاسی نشان از حضور مؤثر «سیدخراسان» در سپهر سیاسی ایران است .

اشتباهات در سپهر سیاسی

اصلاح طلبان ایران در انتخابات ۱۳۸۸ به رغم اطلاع از اوضاع سیاسی کشور و برآیند فعل و انفعالات در عرصه قدرت با دو نامزد اصلی شان – میرحسین موسوی و مهدی کروبی – وارد گود رقابت شدند تا رئیس دولت نهم را از سپهر سیاسی ایران حذف کنند و به گمان بسیاری از تحلیلگران سیاسی و اجتماعی حضوری بی موقع در عرصه رقابت سیاسی برای کسب قدرت بود .

اصولگرایان و عقلای این قوم با نگاه به گذشته نبردهای سیاسی آموخته اند گام نهادن در فضای سیاسی به الزامات اجتماعی و نگرش های دولت – ملّت که ریشه در گذشته های دور و تاریخی این سرزمین بوده ، بستگی دارد و سخت به نظر می رسد وارد کارزاری شوند که هزینه های آن بر فایده هایش چیرگی نماید .

سید ابراهیم رئیسی اگر به عنوان نامزد اصلی جریان اصولگرایی تلقی گردد می بایست بنای تحلیل را بر نیامدن وی فرض کرد چراکه جریان اصولگرایی وارد این نوع کارزار در عرصه سیاست ورزی نخواهد شد و رئیسی در اوضاع فعلی حضور در سایه را کارآمدتر می داند و اگر وی نامزد فرعی این جریان باشد درکنار افرادی مانند سعید جلیلی ، محمدباقر قالیباف ، محسن رضایی و … حضوری نصف و نیمه برای خالی نبودن عریضه خواهد بود که چنین تصمیمی با پیشینه « سیدخراسان » همخوانی ندارد و رئیسی با بسیاری از نامزدهای مطرح اصولگرایان تفاوت دارد . باید منتظر بود تا ابرها کنار بروند و تصمیم آیت الله خراسان را محک زد . سئوال اساسی این است انتخابات ۱۳۹۶ ایران به دوگانه شیخ و سید تبدیل خواهد گردید ؟ و بسیاری از سئوالات و تحلیل های دیگر .

اصولگرایان با درس گرفتن از گذشته و تجربه های دور با نامزدهای فرعی وارد گود رقابت با رئیس دولت یازدهم خواهند گردید تا راهی برای ۱۴۰۰ باز نمایند .

باید منتظر بود تا طلیعه صبح برای نامنویسی ها که گذر دوران چه سرنوشتی را رقم خواهد زد آیا اصولگرایان با فرمانده وارد عرصه سیاست خواهند شد یا سرباز .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست