• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۲-۰۷
  • شناسه خبر: 4607

پروژه طرح ویژه گنبد سلطانیه با همکاری کشور ایتالیا اجرائی شد

پیام ملت– مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه گفت: پروژه طرح ویژه گنبد سلطانیه در جهت رسیدگی هر چه بیشتر به شهر سلطانیه با همکاری کشور ایتالیا اجرائی شده است. ميرموسی انیران در گفت و گو با عصر ملت با بیان اینکه  پروژه ط ...

پیام ملت مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه گفت: پروژه طرح ویژه گنبد سلطانیه در جهت رسیدگی هر چه بیشتر به شهر سلطانیه با همکاری کشور ایتالیا اجرائی شده است.

ميرموسی انیران در گفت و گو با عصر ملت با بیان اینکه  پروژه طرح ویژه جایگزین مناسبی برای طرح تفصیلی می باشد، اظهار کرد: شهر سلطانیه یک شهر تاریخی است و نمیتوان طرح های تفصیلی را برای آبادانی آن اجرائی کرد و به جای ان از طرح ویژه که مختص بافت ها و شهرهای تاریخی است استفاده می کنیم.

وی به حضور معمارانی از کشور ایتالیا اشاره کرد و افزود: بزرگترین معمار ایرانی محمد منصور فلامکی به همراه گروهی از معماران و متخصصين مرمت  ایتالیائی انجام این طرح را بر عهده دارند.

مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه  با اشاره به انعقاد قرار داد این طرح ، خاطر نشان کرد: بخشی از کارهای اجرائی این طرح انجام گرفته است که  تا سال آینده به اتمام می رسد.

انیران با بیان اینکه شاهد جهش ۳۶ درصدی گردشگر و توریست در گنبد سلطانیه بوده ایم، گفت: در سال ۹۵، ۴۱ هزار نفر و در تعطیلات سال جاری ٥٣ هزار نفر از گنبد سلطانیه بازدید داشتند.

مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه ادامه داد: با تمهیدات انجام گرفته امیدواریم با بهبود شرایط موجود شاهد افزایش چشمگیرتر در سال های آینده باشیم.

انیران با بیان اینکه استان زنجان در طی سال ۹۶ با افزایش گردشگر همراه بوده است، افزود: با همکاری و تلاش های میراث فرهنگی استان ماندگاري گردگشگر در استان را از ۳ ساعت به ۵ ساعت افزایش داده ایم.

وی با اشاره به اینکه گنبد سلطانیه به دلیل تکنیک ساخت ویژه، نوع کاشی کاری و ارتفاع ۴۸/۵متری به عنوان بلندترین گنبد آجری جهان در دنیا شناخته شده است، افزود: این ویژگی ها سبب شده که برخی از کشورها معماری منحصر به فرد آن را مورد استفاده قرار دهند.

این مسئول  با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی برای شناساندن هر چه بیشترگنبد جهانی سلطانیه تبلیغات خوبی داشته است گفت: همکاری خوبی با مدیرکل پایگاه های میراث جهانی کشور در خصوص تبلیغات بیشتر انجام گرفت که در این خصوص میتوان به  تبلیغات در سایت ها و فضای مجازی اشاره نمود.

انیران با بیان اینکه شهر سلطانیه زیرساخت های خوبی برای توسعه دارد، افزود: در کنار توسعه این زیرساخت ها اقتصاد شهر هم رونق خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه بناهائی که دارای ثبت جهانی هستند علاوه بر میراث فرهنگی کل کشور، میراث فرهنگی جهانی نیز بر عملکرد آنها نظارت دارد، عنوان کرد: مسئولیت اصلی در خصوص گنبد سلطانیه حفاظت، نگهداری و ثبت وضع موجود است و مرمت در گذر زمان شکل می گیرد.

مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه به فضاسازی مناسب در گنبد سلطانیه اشاره کرد و گفت: در طی سفر استاندارمحترم زنجان به گنبد سلطانیه طرح محوطه سازی مجموعه با هزینه مناسب پیش بینی شد.

انیران ادامه داد: مصالح مربوط به زیباسازی محوطه خریداری شده که جهت فضاسازی مناسب درب شمالی گنبد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی به انتقال مسجد از داخل گنبد به ضلع شرقی این مجموعه اشاره کرد و افزود: در جهت زیباسازی بیشتر محوطه گنبد، با همکاری میراث فرهنگی کشور نسبت به این جابه جائی اقدام خواهد شد.

مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه با اشاره به بازگشائی درب شمالی گنبد به روی گردشگران خاطر نشان کرد: این درب در مقایسه با درب غربی به علت  زاویه دید بهتر نسبت به گنبد میتواند در جذب بیشتر گردشگر موثر باشد.

انیران به بازسازی برج بارو گنبد اشاره کرد و گفت: ضلع جنوبی و بخشی از ضلع شرقي این برج با سنگ های از پیش خریداری شده تکمیل و بازسازی می گردد.

 

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست