• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۲-۰۹
  • شناسه خبر: 4622

وعده‌های غیرقابل تحقق، اعتماد عمومی را از بین می‌برد

پیام ملت– عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: وعده‌های غیرقابل تحقق برخی از کاندیداها سبب کاهش اعتماد مردم به عرصه سیاست، مبانی دینی و اخلاقی می‌شود.  حجت‌الاسلام والمسلمین رحمت‌اله بیگدلی در گفت‌وگو با عصر ملت، با ...

پیام ملت عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: وعده‌های غیرقابل تحقق برخی از کاندیداها سبب کاهش اعتماد مردم به عرصه سیاست، مبانی دینی و اخلاقی می‌شود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمت‌اله بیگدلی در گفت‌وگو با عصر ملت، با بیان این‌که  تأیید صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری باید از روالی شفاف و قابل سنجش‌ برخوردار باشد، اظهار کرد: شورای نگهبان برای جلب اطمینان مردم باید به‌صورت کاملا شفاف و براساس‌ معیارهای قابل سنجش‌ و مورد اطمینان مردم، احراز صلاحیت‌ها را انجام دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به‌حضور چهره‌های مختلف با سوابق مختلف سیاسی، اجرایی‌ و قضایی و … در بین کاندیداهای ریاست‌جمهوری، افزود: اگر بخواهیم براساس نص قانون اساسی عمل شود، به‌موجب‌ اصل یک‌صد و پانزدهم قانون اساسی؛ رئیس‏ جمهور باید از میان‏ رجال‏ مذهبی‏ و سیاسی‏ که‏ واجد شرایط زیر باشند انتخاب‏ گردد: “ایرانی‏‌الاصل‏، تابع ایران‏، مدیر و مدبر، دارای‏ حسن‏‌سابقه‏ و امانت‏ و تقوی‏، مؤمن ‏ و معتقد به‏‌مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ و مذهب‏ رسمی‏ کشور”.

وی در ادامه گفت: با توجه به‌این اصل شاید بتوان گفت که در بین  تأییدصلاحیت‌شدگان، کسانی هستند که فاقد شرط رجال مذهبی، سیاسی هستند؛ زیرا هیچ‌گونه‌ سابقه‌ای‌ که حاکی از رجل یعنی شخصیت مذهبی‌ و سیاسی بودن آن‌ها‌ باشد از آنان ملاحظه‌ نشده است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی  تاکید کرد: رجل مذهبی، سیاسی یعنی کسی که به‌عنوان شخصیت مذهبی و سیاسی شناخته شده باشد و این غیر از این است که فردی دارای سمتی چون سمت قضایی، ورزشی و حتی وزارت باشد.

حجت الاسلام بیگدلی در خصوص اخلاق انتخاباتی با تقسیم مراحل انتخابات به‌سه دوره‌ قبل و زمان انتخابات و پس از انتخابات گفت: برخی افراد، محافل و جریان‌ها که ریاست‌جمهوری را به‌منزله طعمه‌ای چرب و نرم برای اهداف مادی خود می‌دانند برای نیل‌ به‌این‌ هدف از هیچ دروغ و تهمتی ابایی‌ ندارند و از مدت‌ها قبل از انتخابات به‌پمپاژ‌ دروغ، تهمت، نفرت و کینه به‌جامعه مشغولند.

وی با بیان این‌که سوابق این محافل نشان می‌دهد که در دوران انتخابات این تخریب‌ها و رفتارهای نادرست و غیراخلاقی بیش‌تر و شدیدتر می‌شود، تصریح کرد: پیامد این‌گونه رفتارها جز تخریب پایه‌های اخلاقی جامعه و سلب اعتماد عمومی به‌‌عرصه سیاست‌ نیست.

حجت‌الاسلام بیگدلی در ادامه گفت: کسانی که با پمپاژ‌ دروغ‌ و تهمت و نفرت به‌دنبال نیل به‌اهداف خود هستند باید متوجه این نکته باشند که نمی‌توان همگان را را برای همیشه فریب داد.

عضو شورای‌ سیاستگذاری‌ ستاد انتخاباتی دکتر روحانی با بیان این‌که عدول از اصول اخلاق انتخاباتی، آثار منفی جدی بر حضور مردم در انتخابات دارد، تصریح کرد: فضای رقابتی به‌دور از اخلاق‌، انتخاب درست‌ را برای مردم دشوار خواهد کرد.

حجت‌الاسلام بیگدلی با حساس شمردن ایام تبلیغات انتخاباتی، تأکید کرد: کاندیداها و هواداران آن‌ها باید از انتشار اخبار و مطالبی که به‌صحت آن‌ها یقین ندارند خودداری کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به‌دوره سوم‌ یعنی دوران پس از انتخابات و با تأکید بر این‌که رفتارهای پس از انتخابات تأثیر بسزایی بر  توسعه کشور و تأمین منافع ملی دارد، گفت: اگر در دوران انتخابات هم به‌هر دلیل موجه و ناموجهی ما شاهد برخی بداخلاقی‌ها باشیم، عقل‌ و مصلحت کشور ایجاب می‌کند که پس از انتخابات جز‌ به‌رفاقت و ‌تأمین منافع ملی نیاندیشیم و جز در این مسیر عمل نکنیم.

حجت الاسلام بیگدلی در ادامه با اشاره به‌وعده‌هایی که امکان تحقق آن‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: این‌گونه وعده‌های فضایی و غیرقابل تحقق، موجب کاهش اعتماد مردم به عرصه سیاست و فعالان سیاسی و مبانی دینی و اخلاقی می‌شود.

وی با اشاره به‌برخی ‌وعده‌ها و رفتارهای نادرست بعضی از کاندیداها، خاطر نشان کرد: وعده‌ها و رفتارهای نادرست برخی کاندیداها حاکی از آن است که گویی این افراد معتقدند که هدف وسیله را توجیه می‌کند و این اعتقاد نادرست را به‌یک اصل‌ روابط اجتماعی تبدیل می‌کنند.

حجت‌الاسلام بیگدلی با تأکید بر این‌که نهادهای اجماعی و رسانه‌های مرتزق از بیت‌المال و بودجه عمومی نباید وارد منازعات سیاسی و جانبداری از جریان و کاندیدایی‌ خاص شوند گفت: ورود نهادهای اجماعی و رسانه‌های مرتزق‌ از بودجه عمومی و بیت‌المال به‌منازعات سیاسی بسیار خطرناک است و موجب بی‌اعتمادی‌ مردم به‌اساس نظام‌ و اسلام می‌شود. این‌ نهادها و رسانه‌ها باید نگاهشان‌ به‌همه جریان‌های سیاسی و کاندیداها یک‌سان باشد.

وی درخصوص رفتار رسانه ملی هم افزود: رسانه ملی نباید مبدل به‌ستاد انتخاباتی برخی کاندیداها و تریبونی‌ برای  تخریب برخی دیگر شود شود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: اگر رسانه ملی، اخبار و اقعیت‌ها را به‌درستی منعکس کند موجب آرامش عمومی و حضور حداکثری مردم در انتخابات خواهد شد.

 

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست