• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۲-۱۹
  • شناسه خبر: 4708

وزارت علوم، پیشرفت خوبی در حوزه دانش بنیان داشته است

پیام ملت– معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم در بحث دانش‌بنیان ورود خوبی داشته است که در این راستا با صندوق نوآوری و شکوفایی ارتباط خوبی گرفته شده است. مجتبی شریعتی‌نیاسر در نشست خبری خود در زنجان، ب ...

پیام ملت معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم در بحث دانش‌بنیان ورود خوبی داشته است که در این راستا با صندوق نوآوری و شکوفایی ارتباط خوبی گرفته شده است.

مجتبی شریعتی‌نیاسر در نشست خبری خود در زنجان، با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ تعداد ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در  ۹۱۷ مرکز آموزش عالی مشغول به تحصیل بودند، اظهار کرد: سالانه ۷۸۰ هزار فارغ‌التحصیل وجود دارد که ۱۰۰ هزار نفر آن دکترا، ۲۳۰ هزار نفر کارشناسی ارشد و مابقی کارشناسی و کاردانی هستند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه تا سال ۹۲ شاهد رشد ۱۲۰ درصدی تعداد دانشجویان و افزایش تعداد مراکز دانشگاهی بودیم که بی‌رویه و خارج از کنترل شده بود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه طی چهار سال گذشته دولت اهتمام ویژه‌ای برای مهار افزایش نامتوازن و توجه به ماموریت‌های اصلی مراکز دانشگاهی به کار گرفت، خاطر نشان کرد: به تصویب رساندن طرح آمایش آموزش عالی در اسفند سال ۹۴ یکی از این موارد به‌شمار می‌رود.

شریعتی نیاسر  با اشاره به منطقه‌ای کردن آموزش عالی و تقسیم کشور به ۱۰ منطقه، تصریح کرد: تدوین طرح مدیریت منطقه و تفویض اختیار به دانشگاه‌ها و هم‌افزایی بین مراکز آموزش عالی، از دیگر مصادیق بارز دولت در بهبود وضعیت به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه طی چهار سال گذشته، دانشگاه پیام‌نور در راستای ارائه آموزش‌های غیرحضوری روی ریل خود قرار گرفته و در مجموع ۲۵۰ مجوز آموزش‌های مجازی و الکترونیک دریافت کرده است، خاطر نشان کرد: در دانشگاه‌های دیگر نیز ظرفیت را بر اساس نیاز دستگاه‌های تابعه محدود کرده‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه آموزش و پرورش به حمایت جدی نیاز دارد، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان به خوبی می‌تواند این خلاء را پر کند، البته هماهنگی و همکاری دستگاه آموزش عالی در این رابطه بسیار موثر است.

شریعتی‌نیاسر تصریح کرد: سیاست‌های ابلاغی زمینه‌ای را فراهم کرده که جمعیت دانشجویان مازاد به طور طبیعی کسر شده‌اند.

معاون وزیر علوم همچنین در خصوص مدرسه غیرانتفاعی کسب و کار صوفی زنجان گفت: صوفی از موسساتی است که سطحی متوسط و رو به پایین دارد و تنها در صورتی که مشکلاتش در حوزه هیئت علمی، سرانه آموزشی و استاندارد را حل کند، می‌تواند توسعه یابد؛ در واقع سطح‌بندی مراکز دانشگاهی از دو سال پیش آغاز شده و مدرسه صوفی از سطح سه برخوردار است. شرایط توسعه موسسات نیز به سطحی که کسب می‌کنند بستگی دارد.

وی افزود: موسسات غیردولتی به پنج سطح تقسیم می‌شوند و موسسات سطح پنج در هیچ رشته و مقطعی اجازه توسعه ندارند. ولی موسسات سطح یک در همه مقاطع و رشته‌ها حق توسعه داشته و شاخص‌های تشویقی هم دریافت می‌کنند.

شریعتی‌نیاسر در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: وزارتخانه ورود خوبی به شرکت‌های دانش‌بنیان دارد. موسسات کارآفرینی نیز از رشد مطلوبی برخوردار بوده و با صندوق نوآوری و شکوفایی ارتباط هدفمند و موثری دارند. این در حالی است که تعداد شغل‌های ایجاد شده در پارک علم و فناوری ۵۰ درصد رشد داشته و در حال حاضر در این پارک‌ها ۳۲ هزار شغل داریم.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: صادرات دانش‌بنیان در سال ۹۲ بالغ بر ۱۴ میلیون دلار بود و این رقم در سال ۹۵ به ۱۴۰ میلیون دلار ارتقا یافته است. همچنین رتبه شتاب علمی کشور در طول چهار سال گذشته از ۲۵ به اول در سراسر دنیا ارتقا یافته است. رتبه ایران در پایگاه ISI نیز در طول چهار سال گذشته از ۲۱ به ۱۷ ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه تعداد مقالات داغ ایران بین یک درصد از مراکز آموزشی دنیا از ۸ دهم درصد در سال ۹۲ به ۲.۲ درصد در سال ۹۵ ارتقا یافته است، خاطرنشان کرد: پروژه‌های تحقیقاتی که با دستگاه‌ها قرارداد بسته‌اند از ۱۷ مورد در سال ۹۲ به ۲۳۵ مورد در سال ۹۵ افزایش یافته است. این در حالی است که دولت فعلی انعقاد تفاهم نامه را مگر در شرایط خاص متوقف کرده است. خوشبختانه سال ۹۴ تعداد تفاهم‌نامه‌هایی که به قرارداد منتج شد ۲۴ مورد بود و سال ۹۵ نیز ۳۲ درصد از تفاهم‌نامه‌ها به صورت قرارداد منعقد شدند.

شریعتی‌نیاسر افزود: در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، چهار طرح به وزارت علوم واگذار شده است که دو طرح به معاونت آموزشی و دو طرح به معاونت پژوهشی مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی باید ازپنج مرکز دانشگاهی به تراز بین‌المللی ارتقا یابد، افزود: اکثر دانشگاه‌های سطح یک این توانایی را دارند که به سطح ۲۰۰ دانشگاه برتر برسند ولی تفکیک رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی یکی از مواردی است که امتیازات دانشگاه‌ها را تقسیم می‌کند. در حالی که در اکثر دانشگاه‌های برتر دنیا رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی در یک مرکز ارائه می‌شود.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: متاسفانه تعاملات بین‌المللی و ارتباطات خارجی را دست‌کم گرفته‌ایم، در حالی که باید توانمندی خود را به دنیا بشناسانیم و از نظر علمی قدرت‌نمایی کنیم. اگر در عرصه علم خود را به دنیا ثابت کنیم هیچ‌کس نمی‌تواند نسبت به ما کوچک‌ترین تعرضی داشته باشد.

وی یادآور شد: تعدادی از مراکز آموزش عالی از استانداردها فاصله دارند و یکی از بندهای طرح آمایش، ساماندهی موسسات است. این مهم از دو سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد. مثلا در دانشگاه آزاد ۴۲ واحد علوم تحقیقات داشتیم ولی در حال حاضر فقط مرکز علوم تحقیقات تهران را به رسمیت می‌شناسیم.

 

انتهای پیام/ع

 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست