• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۲-۲۲
  • شناسه خبر: 4726

عدالت محوری هدف اصلی جنبش اصلاحات است

پیام ملت– محمدرضا خاتمی گفت: اهداف جنبش اصلاحات ایجاد رفاه عمومی، تحقق استقلال و عدالت محوری در جامعه است. وی با اشاره به اینکه  چرا انقلاب کردیم، اظهار کرد: ملت ما احساس می‌کردند هرچه قدر هم بتوانند به رفاه نسبی ب ...

پیام ملت محمدرضا خاتمی گفت: اهداف جنبش اصلاحات ایجاد رفاه عمومی، تحقق استقلال و عدالت محوری در جامعه است.

وی با اشاره به اینکه  چرا انقلاب کردیم، اظهار کرد: ملت ما احساس می‌کردند هرچه قدر هم بتوانند به رفاه نسبی برسند، اما در سرنوشت خودشان حاکم نیستند و نمی‌توانند آن‌گونه که خود می‌خواهند مسیر خود را انتخاب کنند و در راهی که خود تعیین می کنند پیش بروند.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش از اتنقلاب حاکمیت تحت نفوذ بیگانگان و مجری برنامه‌های آن‌ها بود، افزود: در این گونه حکومت برای ملت جایگاهی در تعیین مسائل مهم وجود نداشت. بنابراین ملت ما دنبال استقلال بود، برای اینکه بتواند در درون خودش تصمیم بگیرد و آنچه را که خود می‌پسندد به ‌منصه‌ظهور برساند.

خاتمی در  ادامه گفت: مسئله بعدی عدالت بود؛ علی‌رغم رفاه نسبی، تبعیض آشکار و شکاف طبقاتی بسیار فراوانی در جامعه وجود داشت و این دل همه مردم را به رنج آورده بود و به دنبال آن بودند که این تبعیض‌ها را از بین ببرند.

وی تاکید کرد: این سه هدف اصلی برای انقلاب بود و سبب آن شد که یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های تاریخ جهان و یکی از کم‌هزینه‌ترین انقلاب‌های تاریخ بشری صورت گیرد. مبارزات، سالیان سال ادامه داشت اما جریان انقلاب با حضور مردم در کمتر از یک سال و نیم به نتیجه رسید.

خاتمی با بیان اینکه در سایه این اهداف است که ما می‌توانیم کشور بزرگ خودمان را اداره کنیم، تصریح کرد: باید بتوانیم معیشت مردم را تامین کنیم؛ عزت مردم را برقرار کرده و در جهان جایگاه ویژه خودمان را داشته باشیم.

وی یادآور شد:  البته باید اعتراف کنیم که ما در طول سال‌های سال، هم به خاطر مشکلات و فشارهای بیرونی و هم به خاطر مسائل مختلفی که در داخل کشور داشتیم، نتوانستیم به‌طور کامل این اهداف را محقق کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه از نظر وضعیت اقتصادی در مقایسه با کشورهای هم جوار وضعیت به سامانی نداریم، افزود: اما به لحاظ آزادی‌ها، به لحاظ استقلال و به لحاظ دخالت مردم در سرنوشت خودشان قابل مقایسه با کشورهای دیکتاتوری اطراف خودمان نیستیم.

خاتمی با تاکید بر اینکه بعد از پایان جنگ تحمیلی، دولت سازندگی علی ‎ رغم مشکلات وگرفتاری‌های فراوانی که وجود داشت، توانست زیربناهای نابود شده را بازسازی کند، ادامه داد: بعد از جنگ و بعد از رحلت امام شخصیت کم‌نظیری مانند آیت‌الله هاشمی زمام امور را در دست گرفت و توانست زیربناهای منهدم شده در جنگ را بازسازی کند.

وی افزود: دولت اصلاحات وقتی بر سر کار آمد از این تجربه ۸ سال دفاع‌مقدس از این زیربناهای آماده شده، حداکثر بهره را برد. من نمی‌خواهم آمار بگویم فقط شما جوانان عزیز به پدران، به مادران و اقوام و خویشانی که از اول انقلاب بودند و امروز هم هستند بگویید بهترین دوران زندگی شما چه زمانی بود؟ اگر نگفتند دوران اصلاحات عرضی ندارم.

خاتمی در ادامه گفت: اما اگر گفتند دوران اصلاحات یک رابطه صریح در اینجا هست که باید به آن توجه کرد. دولت اصلاحات شعارش اقتصادی نبود، شعار یارانه و کم کردن تورم و رفع بیکاری نبود. شعارش آزادی و کرامت و حرمت انسان‌ها و عزت مردم بود؛ همین نکته ظریف را درک کنید.

وی ادامه داد: حالا مقایسه کنید با شعار دولت بعد از اصلاحات. شعارها چه بود؟ ما نفت را بر سر سفره مردم می‌آوریم، عدالت اجتماعی برقرار می‌کنیم، معیشت مردم را درست می‌کنیم، همه بیکاران را صاحب کار می‌کنیم. وقتی گفته می‌شد آزادی و رونق اقتصادی، می‌گفتند آزادی و رونق اقتصادی یعنی چه؟ نتیجه چه شد؟ در ۸ سالی که از نظر درآمدها در تاریخ کشور ما در یک دولت بی‌سابقه بوده است

خاتمی اظهار کرد: در طول زمان تبلیغات این بایدها و نبایدهایی که گفته می‌شود حتی یک خط برنامه برای تحقق این بایدها دیده‌اید؟ ندیده‌اید. باید بیکاری از بین برود باید فقر از بین برود باید درآمد مردم چنین و چنان شود باید یارانه چنان شود. چگونه؟ کدام اقتصاددان، عالم علم سیاست و کدام جامعه‌شناس را می‌توانید پیدا کنید که برای این شعارها کوچک‌ترین ارزشی قائل باشد.

 

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست