• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • شناسه خبر: 5057

ایران، تنها کشوری که در سند ۲۰۳۰ حق تحفظ دارد

پیام ملت– سعدالله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در پاسخ به انتقادات حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره سند ۲۰۳۰ ، توضیحات کاملی درباره سند ۲۰۳۰ ارائه کرد. به گزارش پیام ملت، دب ...

پیام ملت سعدالله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در پاسخ به انتقادات حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره سند ۲۰۳۰ ، توضیحات کاملی درباره سند ۲۰۳۰ ارائه کرد.

به گزارش پیام ملت، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در این توضیحات تاکید کرده که این سند هیچ ارتباطی به آمریکا و صهیونیسم ندارد و تنها کشوری که در قبال آن حق تحفظ دارد ایران است. ضمن اینکه سایر کشورها از جمله کشورهای اسلامی‌همچون مالزی، عربستان و قطر هم از اول ژانویه ۲۰۱۶ اجرای آن را آغاز کرده اند.
متن کامل توضیحات دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو بدین شرح است:
جناب آقای دکتر حسن رحیم پور ازغدی
عضو محترم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
با سلام و احترام
به فرخی و مبارکی  ماه پر خیر و برکت صیام و قبولی طاعات و عبادات، به استحضار می‌رساند؛  پیرو بیانات اخیر جناب‌عالی در رسانه‌ها در ارتباط با چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰، و با هدف آگاهی و اشراف بیشتر افکار عمومی‌نسبت به این موضوع؛  لازم آمد تا  نکاتی چند را به اطلاع برسانم:
۱- در ارتباط با چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰، تا کنون هیچ تفاهم‌نامه، یا توافقنامه‌ و یا معاهده‌ای از طرف مقامات کشور امضا نشده است. اگر به سایت یونسکو مراجعه کنید ملاحظه می‌فرمائید که یونسکو سه نوع معیار حقوقی دارد که شامل کنوانسیون‌ها ، توصیه نامه ها و بیانیه ها است. در بین این سه معیار حقوقی که توسط دولتها امضا می‌شود فقط کنوانسیون‌ها هستند که توسط دولت‌ها امضا می‌شوند و فرآیند الحاق و اعلان آن به یونسکو نیز پس از تصویب مجالس کشورهای عضو صورت می‌پذیرد.
بر این اساس، چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰ ، یک سند توصیه‌ای است و جنبه الزام‌آور برای کشورهای عضو ندارد.
۲- پیش‌نویس اولیه چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰ در مجمع جهانی آموزش که در تاریخ ۱۹ تا ۲۲ مه ۲۰۱۵ (۳۰ اردیبهشت تا ۲ خرداد ماه ۱۳۹۴) در کره جنوبی برگزار شد، ارائه گردید که در این جلسه هیاتی از جمهوری اسلامی‌ایران به ریاست آقای دکتر فانی وزیر محترم آموزش و پرورش وقت، نماینده‌ای از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، کارشناسی از وزارت امور خارجه و سفیر و وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ‌ایران در کره جنوبی  حضور داشتند. در این نشست، هیات ایرانی حمایت جمهوری اسلامی‌ایران را از چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰ اعلان کرد ولی درخواست کرد نظر به ضرورت عدم تعارض با قوانین و اولویت‌های ملی، «حق تحفظ» را برای جمهوری اسلامی‌ایران در خصوص بخش‌هائی از سند که به هر نحوی مغایر با ارزش‌های ملی و دینی کشورمان تفسیر و تعبیر شود قائل شوند که این موضوع «در اسناد کنفرانس ثبت گردید». همچنین در این نشست، جمهوری اسلامی‌ایران بندهائی از سند را که با قوانین کشور مغایرت داشت اعلان کرد و با رایزنی با برخی از کشورهای منطقه موفق شد آن موارد را از چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰، قبل از نهائی شدن حذف و یا جایگزین نماید.
۳- چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰ در میز گرد وزرای آموزش ۲۰۳۰ در سی و هشتمین کنفرانس عمومی‌یونسکو که در آبان ماه ۱۳۹۴ در مقر یونسکو در پاریس برگزار گردید، مورد تصویب نهائی قرارگرفت. در این نشست آقای دکتر فانی وزیر محترم آموزش و پرورش وقت کشورمان حضور داشتند که در آن جا نیز آقای دکتر فانی اعلام کردند: سند تحول بنیادین  آموزش و پرورش ایران دارای اشتراکات بسیاری با چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰ است، جمهوری اسلامی‌ایران با رعایت حق تحفظ از چارچوب آموزش ۲۰۳۰  حمایت می‌کند و معتقد است این  سند چارچوبی برای همکاری‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است و به صراحت تاکید کردند: ” نده از هیات رئیسه  درخواست می‌کنم نظر به ضرورت عدم تعارض با قوانین و اولویت های ملی، حق تحفظ ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی‌ایران درخصوص بخش‌هائی از این سند که در اجلاس اینچئون ارائه شده است، عینا در اسناد مربوط به این اجلاس درج شود.” از همان زمان متن تحفظ ایران در سایت یونسکو ثبت گردید.
۴- با عنایت به آنچه که گفته شد، هیچ یک از اقدامات مربوط به چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰ مخفیانه نبوده است درواقع  از زمانی که وزیر آموزش و پرورش، آقای دکتر فانی در اجلاس میزگرد وزرای آموزش برای تصویب نهائی آموزش ۲۰۳۰ شرکت کرد، گزارش شرکت ایشان و محورهای سخنرانی ایشان در وبگاه‌ها و مطبوعات کشور درج گردیده است که به راحتی قابل دسترسی است از سوی دیگر جلساتی که کمیته‌های آموزش و آموزش عالی کمیسیون ملی یونسکو در ارتباط با آموزش ۲۰۳۰ برگزار کردند، به طور شفاف و قابل دسترسی در سایت کمیسیون ملی قرار داده شده است(fa. Irunesco.org)
با این تمهید مایلم در خصوص برخی دیدگاه‌های جناب‌عالی مواردی را به استحضار شما برسانم:
۱- جناب‌عالی در بیانات خود اشاره فرموده‌اید که آمریکا و انگلیس و صهیونیست‌ها این سند را نوشته‌اند. این درحالی است که سازمان یونسکو  از سال ۲۰۱۱ توسط امریکا تحریم شده و علت آن هم به رسمیت شناختن عضویت کشور فلسطین در یونسکو بود. همچنین باید تصریح نمایم که رژیم غاصب صهیونیست جزو اعضای منزوی سازمان جهانی یونسکو است ( این وضعیت در پی تصویب دو قطعنامه سال ۲۰۱۶و ۲۰۱۷ شورای اجرایی یونسکو بر علیه رژیم اسراییل به عنوان قدرت اشغال‌گر سرزمین‌های فلسطین اشغالی موجب خشم و موضع‌گیری‌های خصمانه آمریکا، انگلیس و اسراییل در یونسکو شد.)
۲- لازم به ذکر است که یونسکو مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست که در آن قدرت‌های بزرگ حق وتو و جهت‌گیری داشته باشند. بلکه بالعکس سازمان جهانی یونسکو به جهت اجماع کشورهای مختلف جهان به مکانی برای مقابله با تکسو نگری قدرتهای بزرگ تبدیل شده است و همین امر سبب انزوای این قدرت‌ها و تحریم یونسکو از سوی آنان شده است بنابراین موضوع تدوین چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰ به هیچ وجه ارتباطی محتوایی با جهت دهی و جهت گیری قدرتهای اشغالگر مانند اسراییل و آمریکا ندارد .
۳- این چارچوب عمل پس از طی شش مرحله جرح و تعدل، نهائی گردید که هر نسخه آن طی زمان‌های متفاوت به همه دولت‌های عضو یونسکو جهت ارائه نظر ارسال شد. در این مراحل برخی از بندها که با آرمان‌های جمهوری اسلامی‌ایران سازگاری نداشت، طبق هماهنگی گسترده ای که توسط کمیسیون ملی یونسکو با وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت پذیرفت، بازنگری گردید و مجموعه نظرات پیشنهاد جمهوری اسلامی‌ایران به دبیرخانه اسپک در یونسکو، ارسال شد.
۴- همانگونه که اعلام فرموید با استناد به اصل ۷۷  قانون اساسی، مجلس باید بر قراردادها نظارت کند، لیکن  چارچوب عمل  آموزش ۲۰۳۰، نه قرار داد و نه تفاهم نامه بوده است که مطابق با اصل فوق ضرورت نظارت مجلس را داشته باشد. مضافاً بر اینکه در اولین حضور رسمی‌جمهوری اسلامی‌ایران در ارتباط با چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰ یک نماینده از کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی‌حضور داشته است. همچنین هیأت تطبیق مصوبات مجلس، مصوبه شهریورماه هیأت دولت در ارتباط با آموزش ۲۰۳۰ را مغایر با قانون اساسی و سایر قوانین مرتبط ندانسته است.
۵- جناب‌عالی اشارت فرموده‌اید که در آسیا و اقیانوسیه کسی در ارتباط با آموزش ۲۰۳۰ قدمی‌برنداشته است، لازم به ذکر است پس از تصویب آموزش ۲۰۳۰ در یونسکو کلیه کشورها از جمله کشورهای اسلامی‌مانند مالزی، اندونزی، عربستان و قطر و … اجرای آن را  از اول ژانویه ۲۰۱۶ مطابق با چارچوب عمل جهانی آغاز کرده‌اند. تنها کشوری که در ارتباط با چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰ حق تحفظ دارد، جمهوری اسلامی‌ایران است، لذا قبل از هر گونه اقدام به اجرای سند ۲۰۳۰ مصوب یونسکو و بر اساس تجربه ای که در ارتباط با برنامه «آموزش برای همه» داشتیم و قبلاً «سند ملی اموزش برای همه» نوشته شده بود، اقدام به تدوین چارچوب عمل ملی آموزش ۲۰۳۰ شد تا مواردی که با نظام ارزشی و اسلامی‌کشور مغایرت داشت، حذف گردد و مطابق با اسناد بالادستی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی‌و سایر مراجع قانونی به بومی‌سازی آن پرداخته شود.
۶- جناب‌عالی در سخنان خود فرموده‌اید که در سند ۲۰۳۰ همجنس‌بازان می‌توانند کلاس آموزشی داشته باشند، جای شگفت است که فردی خردمند و دانشور در حوزه فرهنگ و اندیشه اسلامی‌سخن خلاف واقع بر زبان براند!، واقعا در کجای این چارچوب عمل ۲۰۳۰ ، این اصطلاح آورده شده است؟ اگر اصطلاحی در این سند باشد که در کشوری بخواهند در راستای همجنس‌گرایی تعبیر کنند، کدام سند بالادستی ما اجازه می‌دهد که در روند بومی‌سازی به آن پرداخته شود. حق تحفظ یک اقدام احتیاطی در همین راستا است. این اصطلاحات عیناً در برنامه آموزش برای همه بود و ۱۵ سال در ایران اجرا شده است. در کدام گزارش ما چنین اقدامی‌صورت گرفته است و کدام سازمان بین‌المللی بر مواضع ما اعتراض و یا تذکر داده است.
۷- در جایی دیگر اشارت فرمودید که این سند در صدد ترویج  آموزش جنسی برای کودکانی که به بلوغ نرسیده‌اند می‌باشد! مزید اطلاع‌تان در چارچوب عمل فقط یک بار به آموزش جامع جنسی اشاره شده است. سابقه این موضوع به اهداف توسعه هزاره برمی‌گردد که طی سالهای ۲۰۱۵– ۲۰۰۰ در همه کشورها  از جمله جمهوری اسلامی‌ایران اجرا شد. یکی از اهداف توسعه هزاره، مقابله با بیماری‌های واگیردار، مالاریا،   Hiv/ aids بوده است. در واقع این درخواست کشورهای افریقایی بود که نرخ بالایی از  ویروس Hiv و ابتلا به ایدز داشتند و از یونسکو خواستند آنها را در زمینه ارائه آموزش‌های پیشگیرانه  به دانش‌آموزان در دوره متوسطه یاری کند و بر اساس تجارب کشورها و با همکاری روانشناسان و متخصصین ارشد جهانی داده‌های اطلاعاتی و آموزشی در زمینه مدیریت بهداشتی دوران بلوغ و پیشگیری از مواد‌مخدر و‌… تهیه کند. لازم به ذکر است قبلا هم وزارت آموزش و پرورش ایران با همکاری وزارت بهداشت برخی از بروشورهای اطلاعاتی در زمینه پیشگیری از ابتلا به ایدز تهیه کرده بود و با همکاری مربیان بهداشت دبیرستان‌ها اطلاع‌رسانی موثری در این خصوص انجام شده است.
۸-   نکته دیگری که شما  اشاره کرده‌اید  مربوط به فرهنگ صلح و عدم خشونت است و گفته‌اید: تضمین صلح بدون خشونت را مطرح می‌کنند و حتی عزاداری برای امام حسین را خشونت می‌دانند.
در کنار این تعبیر و تفسیرها آنچه در عمل اتفاق افتاده است این است که با پیگیری کمیسیون ملی یونسکو و نهادهای ذیربط سازمان جهانی یونسکو با ثبت جهانی آیین‌های تعزیه و عزاداری امام‌حسین‌(ع) در قالب همه سنت‌های محرم و صفر در شهرهای مختلف ایران در سال ۱۳۸۹و همچنین ثبت جهانی مشهد اردهال (قیام عاشقان خاندان اهل بیت به خون‌خواهی سلطان علی بن امام محمد باقر (ع)‌ در فهرست میراث معنوی جهان؛ احترام و احتشام ویژه به اهل بیت و جاودانگی و آزادگی قیام عاشورا را در سطح جهان ابراز کرده و همین امر سبب شده است تا در موسم محرم طیف وسیعی از گردشگران خارجی جهت حضور در مراسم عاشورای حسینی ازکشورهای مختلف غربی و شرقی به ایران سفر کنند و مروج فرهنگ ظلم ستیزی ایرانیان باشند.
۹- جناب‌عالی در بیانات خود فرمودیده‌اید که  چارچوب عمل ملی آموزش ۲۰۳۰ را کمیسیون ملی یونسکو نوشته‌ است و اسناد بالادستی کشور دور زده شده است. لازم است به اطلاع جناب‌عالی برسانم فقط مقدمه و پیشگفتار این چارچوب عمل توسط این کمیسیون نوشته شده است. نقش کمیسیون ملی یونسکو بر اساس اساسنامه قانونی آن فقط هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی ذیربط در تدوین اینگونه اسناد است. نهادهای ملی که عهده دار هر یک از موضوعات مربوط به آموزش هستند با همکاری متخصصان ارشد کشور و با توجه به اسناد کلان بالادستی نظیر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علم و فناوری کشور آن را تهیه کرده اند که این امر را می‌توانید در بخش آغازین گزارش کار گروه‌های ملی که در چارچوب عمل ملی آموزش ۲۰۳۰ آورده شده است، ملاحظه فرمایید.
۱۰- نکته دیگری که جناب‌عالی اشاره کرده‌اید نقش شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و مجلس در تدوین چارچوب عمل ملی آموزش ۲۰۳۰ است. اولاً اینکه پیشینه چارچوب عمل ملی آموزش ۲۰۳۰ به «برنامه آموزش برای همه» بر می‌گردد. در سال ۱۳۸۳ سند ملی “آموزش برای همه” نوشته شد و توسط دولت تصویب و اجرا گردید و در آن زمان هم به مجلس و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه نشد. ثانیاً ضمن احترام به جایگاه رفیع این دو نهاد قانونی، کمیسیون ملی یونسکو طبق ماده ۱۳ اساسنامه خود موظف است با همکاری نهادهای دولتی، اسناد متناظر با اسناد نهادهای بین‌المللی را تهیه کند. البته همه ما بر این نکته واقفیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌گذار و دیده‌بان کلان فرهنگی کشور است و تاکنون اسناد بالادستی مهم و مؤثری را تدوین و تصوب کرده است که بر مواردی مثل آموزش ۲۰۳۰ دست بالا دارد. لازم به ذکر است که در ارتباط با  آموزش ۲۰۳۰، سندی نوشته نشده است، بلکه تفسیری ملی از یک چارچوب عمل جهانی مطابق با نظام ارزشی کشور و همین اسناد بالادستی توسط معتمدین جمهوری اسلامی‌انجام شده است. در واقع فرض بر این بود که نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نیز نقشه جامع علمی‌کشور لحاظ شده است و قرار است چارچوب عمل ملی آموزش ۲۰۳۰ ذیل این اسناد بالادستی بومی‌سازی و اجرا شود.
در فرجام سخن و در ایامی‌که آراسته به عطر و بوی ماه مبارک رمضان است امیدوارم با سعه صدر و فرزانگی و خردمندی که از سال‌ها تلاش حضرتعالی در ترویج اندیشه اسلامی‌و ایرانی سراغ دارم؛ بار دیگر با نگاهی موشکافانه و ژرف محتوای سند مذکور را مطالعه و ما را از رهنمودهای خویش بی‌نصیب مگذارید .
جهان یادگار است و ما رفتنی
به گیتی نماند به جز مردمی
*سعدالله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو

 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست