• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۳-۳۱
  • شناسه خبر: 5181

صلح و سازش در ۵۶ درصد از پرونده های شورای حل اختلاف زنجان

پیام ملت– معاون قضایی دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان زنجان گفت: ۵۶ درصد پرونده های قابل صلح و سازش ورودی به شوراهای حل اختلاف استان زنجان به صلح و سازش منجر شده است که نسبت به کل پرونده ها ۴۲ درصد می باشد. ...

پیام ملت معاون قضایی دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان زنجان گفت: ۵۶ درصد پرونده های قابل صلح و سازش ورودی به شوراهای حل اختلاف استان زنجان به صلح و سازش منجر شده است که نسبت به کل پرونده ها ۴۲ درصد می باشد.

به گزارش پیام ملّت، سید نجم الدین صفوی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف یکی از مراجع قضائی محسوب می شود،  اظهار کرد: طی مصوبات سال های اخیر کلمه شبهه قضائی از این مراکز برداشته شده  و هم اکنون جزو مراجع قضائی اطلاق می شوند.

وی با بیان اینکه  بار بزرگی از امور قضائی به ویژه امور حقوقی بر عهده شورای حل اختلاف است، افزود:  رسیدگی به امور جزائی بسیار محدود و جرائم خاص و کم اهمیت در شورای حل اختلاف رسیدگی می شود.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان زنجان خاطر نشان کرد:  این مراکز صلاحیت ورود به همه امور اعم از جزائی و حقوقی را داراست.

صفوی به گستردگی شورای حل اختلاف در کل استان زنجان اشاره کرد و گفت: بر خلاف محاکم و دادسراها که فقط در شهرستان ها می باشند شورای حل اختلاف در روستاهای استان نیز نیرو داشته  که  کارهای بزرگی در روستاها انجام میدهند.

وی با بیان اینکه اموری که در شورای حل اختلاف رسیدگی می شود امور حقوقی مدنی است، خاطر نشان کرد: مطالبات وجه مهمترین رجوعاتی است که در شوراها رسیدگی می شود و پس از اجاره بها، گواهی انحصار ورثه در ردیف دوم و سوم جای گرفته است.

فعالیت ۵۵۴ شعبه شوراهای حل اختلاف در استان زنجان

رئیس شورهای حل اختلاف استان زنجان به ۶۴ شعبه شهری شورای حل اختلاف در استان زنجان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۴۹۰ شعبه حل اختلاف روستائی در حال فعالیت می باشند.

صفوی خاطر نشان کرد: در شوراها کمبود نیرو نداریم و افرادی که در این شوراها فعالیت می کنند اغلب تحصیل کرده دانشگاه هستند و تعدادی هم از معتمدین و ریش سفیدان و روحانیونی می باشند که تحصیلات مربوطه را دارند.

وی با بیان اینکه  برای ۴۶۶ نفر در سال گذشته  دوره های آموزشی برگزار شده است، عنوان کرد: تعداد شرکت کنندگان ۴هزار و ۵۴۹ نفر و نفرساعت ۴۵هزار و ۵۶۴ نفر بوده اند که اساتید آموزشی اغلب قضات با تجربه از مجموعه دادگستری استان زنجان بودند.

این مسئول در ادامه به موضوعات دوره های آموزشی اشاره کرد و افزود: دوره های آموزشی در حوزه های مسائل خانواده، دعاوی مربوط به اسناد تجاری، تعدیل اجاره بها، دستور تخلیه، قانون موجر و مستاجر، قانون جدید شوراهای حل اختلاف، ادله اثبات دعوا و موضوعات آیین دادرسی مدنی و کیفری برگزار می شود

صفوی با بیان اینکه ۵۶ درصد پرونده های قابل صلح و سازش ورودی به شوراهای حل اختلاف به صلح و سازش منجر شده است، عنوان کرد: این میزان نسبت به کل پرونده ها ۴۲ درصد می باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: پرونده های وارده  در سال گذشته ۷۱ هزار و ۳۹۲ فقره بوده است که از این تعداد۷۰ هزار و ۴۴۸ فقره مختومه شده است.

رئیس شوراهای حل اختلاف زنجان گفت: تعداد پرونده های شعبه صلح و سازش ویژه زندانیان، ۵۳۵ فقره می باشد که سه فقره که در مورد قتل بود به صلح رسیده است.

 

 

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست