• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۶-۱۵
  • شناسه خبر: 5949

حیات دانشگاه آزاد اسلامی

پیام ملّت؛علی اکبر شیوخی- دانشگاه آزاداسلامی طی نزدیک به چهار دهه فعالیت همواره با چالش هایی مواجه بوده است و دولت های مستقر به سهم و وسعشان در فرایند توسعه آن کارشکنی کرده اند و اوج این مشکلات به دولت آقای احمدی نژاد بر ...

پیام ملّت؛علی اکبر شیوخی- دانشگاه آزاداسلامی طی نزدیک به چهار دهه فعالیت همواره با چالش هایی مواجه بوده است و دولت های مستقر به سهم و وسعشان در فرایند توسعه آن کارشکنی کرده اند و اوج این مشکلات به دولت آقای احمدی نژاد برمیگردد .

دانشگاه آزاداسلامی در دو بعد درون سازمانی و برون سازمانی به تغییر و اصلاح نیاز دارد. دانشگاه برای برون رفت از مشکلات بیرونی نیاز به انسجام و سامان درون دارد و یکی از مولفه های این سامان اصلاح تشکیلات عریض و طویل سازمان است .

چارت تشکیلات دانشگاه آزاد اسلامی طی سالهای اخیر بسیار وسیع و سنگین شده است . تشکیل و تاسیس معانت ها و ادارات کل در سازمان مرکزی و واحد های دانشگاهی استانها بدون توجه به کارایی و بهره وری به پاشنه آشیل مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل شده است .

برخی پست های سازمانی ایجاد شده در واحدها و سازمان مرکزی این دانشگاه تداعی نوعی کاسبی و معامله گری بود .

ایجاد تشکیلات وسیع در واحدها سبب شده است هزینه اداره واحدها و مراکز به طور چشم گیری افزایش پیدا کند .

یکی دیگر از مشکلات موجود در واحدها و مراکز افزایش بدون محاسبه حق مسئولیت روسای واحدها و معاونت ها و ادارات کل در واحدها بود به گونه ای شاید در برخی مسئولیت ها تا بیش از ۱۰۰ درصد حق مسئولیت ها افزایش پیداکرد بدون آنکه تغییری در سامان دادن به امور سازمان بوجود بیاید .

جذب هیات علمی بدون توجه به وضعیت پذیرش دانشجو و نیازهای جامعه از دیگر مشکلات واحدها و مراکز دانشگاه آزاداسلامی است . دربرخی واحدها و مراکز افرادی به عنوان هیات علمی جذب شده و یابورس شده اند که اساسا آن رشته یا وجود ندارد و یا متقاضی تحصیل ندارند .

نکته مهم و کمتر مطرح شده دیگری وجود دارد ؛ مقامات عالی این دانشگاه به تبعیت از یک سنت غلط و کهنه معمولا آمارهای بَزَک کرده مسئولان واحدها و مراکز را مبنای محاسبات قرار می دهند و خروجی آن اتخاذ تصمیمات غلطی خواهد بود که سیستم سازمان را مختل می کند .

اکنون آقایان دکتر ولایتی و دکتر فرهاد رهبر راه دشواری برای اصلاح ساختار سازمان وسیع دانشگاه آزاداسلامی در پیش روی دارند . حیات و استمرار امید بخش دانشگاه آزاداسلامی به تغییر درون برای رهایی بر مشکلات برون سازمانی نیاز دارد .

آرزو می نمایم سازمان دانشگاه آزاداسلامی به سامان برسد .

روزنامه نگار

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست