• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۸-۰۶
  • شناسه خبر: 6416

جامعه‌ای که نتواند به رسانه خود تکیه کند، ناامن است

پیام ملّت– وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه را رکن سوم امنیت ملی خواند و گفت: جامعه‌ای که خبرهای دقیقش را از بیرون از مرزهای کشورش مطالعه کند و برای دقت و صحت خبر، نتواند به رسانه خود تکیه کند، ناامن است. سیدعباس صا ...

پیام ملّت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه را رکن سوم امنیت ملی خواند و گفت: جامعه‌ای که خبرهای دقیقش را از بیرون از مرزهای کشورش مطالعه کند و برای دقت و صحت خبر، نتواند به رسانه خود تکیه کند، ناامن است.

سیدعباس صالحی در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، افزود: دولت دوازدهم طلیعه‌ای برای نقطه عطف جدید در حوزه فرهنگ و رسانه است.

وی با اشاره به رویکرد دولت یازدهم و عملکرد این دولت در قبال رسانه‌ها و آزادی بیان، اظهار کرد: دولت یازدهم در حوزه رسانه و مطبوعات گام‌هایی را برداشت؛ البته نه در خور اصحاب رسانه بلکه در حد توان خود. در دولت یازدهم در حوزه توسعه مطبوعات اتفاقات قابل توجهی پدید آمد؛ یکی از آن‌ها اینکه پس از انقلاب از ۱۵ هزار مجوزی که صادر شد، ۵۶ درصد آن در همین دولت بود.

وی در ادامه سخنان خود درباره عملکرد دولت یازدهم یادآور شد: نگاه دولت یازدهم به توسعه رسانه و فضای بازتر برای تحقق عرضه افکار و اندیشه در ارقام قابل مشاهده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با اشاره به حمایت دولت یازدهم از رسانه‌ها، درباره جنبه‌های حمایتی دولت اظهار کرد: البته توان دولت بسته و محدود بود، اما علیرغم همه محدودیت‌ها در توان اقتصادی دولت یازدهم، اتفاقاتی در حوزه حمایتی شکل گرفت و آن اینکه در آغاز دولت یازدهم بیمه‌شدگان حوزه رسانه‌ها ۵۰۰۰ و در پایان به ۱۶ هزار یعنی دو برابر و سه برابر رسید. همچنین نظام حمایتی شفافیت پیدا کرد و در آن همگان می‌توانند ببینند که گام‌های رو به جلو در حوزه شفافیت حمایتی اتفاق افتاده است.

وزیر ارشاد همچنین در این مراسم یادآور شد: در آغازین ماه‌های دولت دوازدهم به نظر می‌رسد پاره‌ای از رویکردها را باید جدی گرفت. رویکردهایی که در گذشته بوده اما می‌تواند تابلویی برای دوره جدید باشد. تقویت بنیه ملی رسانه یکی از این رویکردهاست.

وی با اشاره به رشد تکنولوژی و فناوری‌های اینترنتی و فضای مجازی و گسترش رسانه‌های غیرحرفه‌ای، اظهار کرد: رسانه‌های غیرحرفه‌ای می‌توانند فرصت باشند، اما اگر از رسانه‌های حرفه‌ای پیشی بگیرند، عامل تهدیدزدایی امنیت ملی هستند. این رسانه‌های حرفه‌ای هستند که باید برای رسانه جایگاه تعریف کنند و در حال حاضر این اهتمام هست که در معرض آشوب و اغتشاش رسانه‌های غیرحرفه‌ای هستند.

صالحی تأکید کرد: رسانه‌های حرفه‌ای به عنوان رکن سوم امنیت ملی باید جدی گرفته شوند. نمی‌گوییم به اندازه بنیه نظامی به رسانه کمک شود اما نگاهی هم به این اتفاق صورت بگیرد که جامعه بی‌رسانه جامعه بی‌سلاح و بی‌غذاست.

وی همچنین توجه جدی‌تر به مردم‌مداری را یکی از ویژگی‌های مهم یک رسانه دانست و گفت: رسانه‌ها می‌توانند بیش از گذشته زبان مردم باشند، خط‌های رسانه بایستی بیش از گذشته با مردم شکل بگیرد. اینکه زبان فارسی، ادبیات فارسی ایرانی اسلامی نمایه و تابلوی رسانه‌های ما باشد

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست