• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۸-۱۵
  • شناسه خبر: 6456

ایجاد فضای آرام سیاسی و فرهنگی تا رونق و تولید و اشتغال

پیام ملّت – اسداله درویش‌امیری یکم شهریور ۱۳۹۵ از سوی رحمانی فضلی ، وزیر کشور به عنوان استاندار زنجان منصوب گردید . از روز معارفه وی در سالن بقیه الله الاعظم نیروی انتظامی  به عنوان استاندار زنجان تا امروز حدود ۱۵ ...

پیام ملّت اسداله درویش‌امیری یکم شهریور ۱۳۹۵ از سوی رحمانی فضلی ، وزیر کشور به عنوان استاندار زنجان منصوب گردید . از روز معارفه وی در سالن بقیه الله الاعظم نیروی انتظامی  به عنوان استاندار زنجان تا امروز حدود ۱۵ ماه می گذرد. وی روزهای پرفراز و نشیبی را گذرانده که پیش از این گمان می رود در مسئولیت‌های قبلی آن را تجربه نکرده باشد . شاید وی با علم به همین سختی ها بود در مراسم معارفه از هزینه کردن سرمایه‌اش – آبرو، اعتبار، تجربه و دانش – سخن به میان آورد.

  • آبرویی که برای سرمایه گذاری، تولید و اشتغال هزینه شد

استاندار زنجان در آن جلسه، دست یاری به سوی تمامی مردم و البته مسئولین ، مدیران اجرایی، نظامی ، امنیتی و بخصوص علمای استان و همچنین رسانه ها و خبرنگاران دراز کرد تا بتواند دغدغه بزرگ ذهنی خودش را که همانا توسعه و پیشرفت استان با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، دولتی، سرمایه گذاری خارجی و نیز حل مساله اشتغال با توجه به حجم بیکاری فراوانی که از دولت پیش به استان به ارث رسیده بود، برطرف کرده و بتواند گامی مهم در راستای برطرف کردن این معضل بزرگ اجتماعی و اقتصادی کشور و استان بردارد تا بزرگترین منکَر جامعه، تعبیری که خود در جلسه معارفه به آن اشاره کرد، از بین رفته و نظام و دولت کارنامه آبرومندی در این راستا داشته باشد.

Image result for ‫درویش امیری / استاندار زنجان‬‎

 درویش امیری هنگامی که کلید استانداری زنجان را از سلف خود یعنی جمشید انصاری و در حضور وزیر کشور، معاون وی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان و مدیران استانی دریافت می کرد، با آگاهی از وضعیت استان در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، بهداشتی و سایر موارد وارد گود اجرایی استان شده و برنامه های دقیقی در این راستا با توجه به سیاست ها و برنامه های کشوری و از جمله برنامه ششم توسعه کشور و همچنین تاکید رییس جمهور مبنی بر اینکه حل معضل اشتغال از مسیر توسعه کشور می گذرد، در سر داشت.

همین حساسیت باعث شد تا با گذشت بیش از ۴۵۰ روز از تصدی گری درویش امیری در جایگاه استاندار زنجان، اقدامات موثری در حوزه های مختلف از جمله بهداشت و درمان، گردشگری و صنعت و معدن با برگزاری کارگروه ها و جلسات مختلف از جمله کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با توجه به نامگذاری سال به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفت که بی شک نمود تمامی این اقدامات در ارتقای وضعیت استان طی سال های اخیر در کشور قابل مشاهده است.

  • بالگردی به وسعت استان زنجان

یکی از حوزه هایی که استاندار زنجان توانست با تکیه بر همان موضوعی که در مراسم معارفه اش یعنی «استفاده از آبرو و اعتبار» خود، اقدام مهمی به منظور افزایش خدمت رسانی در حوزه بهداشت و درمان انجام دهد، همین حوزه است؛ به گونه ای که وی توانست با ارتباطات نزدیک خود با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اورژانس هوایی استان را با اختصاص یک فروند بالگرد و تجهیزات پزشکی، در دهه فجر سال گذشته راه اندازی نماید.

Image result for ‫درویش امیری / استاندار زنجان‬‎

ارزش و اهمیت این موضوع تا جایی است که بدانیم برای راه اندازی باند این اورژانس، ۱۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات وزارت بهداشت هزینه شده و برای هر ساعت پرواز این بالگرد، ۱۰ میلیون تومان و برای اجاره بالگرد به صورت ماهانه ۱۲۰ میلیون تومان هزینه می شود و در همین راستا و برای احداث پایگاه نهایی استقرار این اورژانس، ۳۰۰ میلیون هزینه شده است.

  • افتتاح بیمارستان ۱۰ سال پس از آغاز عملیات اجرایی

یکی دیگر از اقدامات بسیار مهمی که طی یک سال گذشته در حوزه بهداشت و درمان استان به وقوع پیوست، افتتاح بیمارستان ۲۲۳ تختخوابی الغدیر شهرستان ابهر بود که این مهم در آستانه هفته دولت درسال جاری و با حضور وزیر بهداشت و درمان صورت گرفت و بدین ترتیب مردم شهرستان ابهر پس از گذشت ۱۰ سال از زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه، شاهد تکمیل و عملیاتی شدن و افتتاح آن شدند.

عملیات اجرایی این طرح در دولت گذشته و در سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۵، روند اجرایی کندی داشت؛ به گونه ای که طی ۹ سال، تنها حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و با پیگیری ها و تمامی اقداماتی که در یک سال اخیر انجام شد، با اعتباری معادل ۶۸ میلیارد تومان شامل ۳۸ میلیارد تومان برای ساخت و ۳۰ میلیارد تومان به منظور تجهیز آن، مورد بهره برداری و استفاده قرار گرفت.

مهر ماه سال ۱۳۹۵ بود که خبر انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین استانداری زنجان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور ساخت و اجرای ۲۲۶ پروژه در سطح ۸ شهرستان استان با اعتباری بالغ بر ۸۱ میلیارد تومان منتشر شد؛ به طوری که سهم هر دستگاه به صورت ۶۰ درصد از سوی وزارت بهداشت، ۱۵ درصد از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خیرین حوزه سلامت استان و ۲۵ درصد از سوی استانداری مشخص گردید تا بدین ترتیب ۱۰۶ مورد خانه بهداشت، ۳۷ مورد مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۲۹ پایگاه سلامت شهری، ۱۴ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۳۵ پانسیون پزشکی، ۲ آموزشگاه بهورزی و ۳ ستاد شبکه بهداشتی طی یک سال از زمان عقد تفاهم نامه اجرایی شود.این طرح از اصلی ترین و جامع ترین طرح های استان در حوزه بهداشت و درمان طی یک سال اخیر می باشد که ۱۰۰ پروژه از مجموع ۲۲۶ پروژه به بهره برداری رسیده و ۱۲۶ پروژه دیگر در مراحل پایانی قرار دارد.

Image result for ‫درویش امیری / استاندار زنجان‬‎

همان گونه که گفته شد، حوزه بهداشت و درمان در یک سال گذشته روزهای پرکاری را به خود دیده است؛ به گونه ای که در این یک سال مجوز احداث بیمارستان جدید ۲۴۰ تختخوابی برای شهرستان خدابنده صادر شد و این مهم در برهه ای انجام شد که صدور مجوز جدید برای احداث بیمارستان ممنوع شده بود. برای احداث این بیمارستان حدود ۱۶ میلیارد تومان برای طراحی و آغاز عملیات اجرایی آن اختصاص یافته و برای تکمیل نهایی این مجموعه، حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با تامین اعتبار مورد نیاز، عملیات اجرایی آن طی ۲ سال آینده به اتمام خواهد رسید.

یکی دیگر از اقدامات مهمی که طی یک سال گذشته در استان و در حوزه بهداشت و درمان صورت گرفت، توسعه بیمارستان ولیعصر (ع) زنجان و مجتمع تجاری-اداری و مسکونی این بیمارستان به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان از طریق مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی است. لازم به ذکر است عقد قراردادهای مربوطه در این زمینه صورت گرفته و عملیات اجرایی فاز دوم این طرح در اردیبهشت ماه سالجاری آغاز و هم اکنون با پیشرفت مناسبی در حال انجام می باشد.

  • خون تازه در رگ های واحدهای تولیدی استان زنجان

پس از روی کار آمدن درویش امیری به عنوان استاندار زنجان، اغراق نیست اگر عنوان شود که خون تازه ای در رگ های واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل استان جاری شد؛ به گونه ای که با برگزاری جلسات و کارگروه های مختلف در زمینه های گوناگون، چرخ فعالیت بسیاری از واحدهایی که در سال های اخیر به کندی می چرخید، شتاب گرفت و اکثر این واحدها به چرخه تولید و فعالیت بازگشتند.

به گونه ای که علاوه بر پیگیری ها و تلاش های صورت گرفته در برگزاری مستمر جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در محل واحدهای تولیدی مشکل‌دار استان که هم اکنون رسیدگی به پرونده های واحدهای تولیدی استان به روز رسانی شده است، در سال گذشته حدود ۳۵ میلیارد تومان از جرائم مالیاتی واحدهای تولیدی استان به صورت کامل بخشوده شد و همچنین ۲۶۶ میلیارد تومان از بدهی این واحدها تقسیط گردید. بخشودگی جرائم بیمه تامین اجتماعی به میزان ۱۵ میلیارد تومان و تقسیط بدهی ۳۰ میلیارد تومانی ۹۵۰ واحد تولیدی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، از دیگر توفیقاتی است که طی یک سال گذشته در استان به دست آمده است.

تاکنون ۲۵ جلسه با ۸۳ دستور جلسه و ۸۰ مصوبه همچنین برگزاری ۷ جلسه با حضور مقامات کشورری، ماحصل برگزاری جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان است. در مورد عملکرد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز در طول یک سال گذشته می توان به برگزاری ۱۹ جلسه با ۱۷۳ مورد مصوبه اجرا شده و ۱۹۴ مصوبه در دست اقدام اشاره کرد که ۲۲ مورد از این مصوبات مربوط به حوزه سرمایه در گردش، ۸ مورد سرمایه ثابت، ۷۵ مورد استمهال، ۲۶ مورد تامین اجتماعی، ۳۶ مورد امور مالیاتی و ۱۴۲ مورد سایر موارد می باشد. کاهش تعداد واحدهای تولیدی غیر فعال استان از ۳۰ درصد در سال ۹۴ به ۲۱ درصد در شهریور ماه امسال و فعال شدن واحدهای تولیدی مهم استان از جمله کارخانه آرد سلطانیه، روغن نباتی جهان، چینی نور با تولید محصول جدید و مجموعه گروه صنعتی نیکو، ماحصل آن چیزی است که طی یک سال گذشته در استان اتفاق افتاده است.

در خصوص پرداخت تسهیلات طرح رونق اقتصادی به واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ استان نیز می توان به پرداخت ۲۷۷ میلیارد تومان به ۳۵۶ واحد تولیدی، پرداخت مستقیم ۹۷ میلیارد تومان به صورت درج در سامانه به ۱۹۸ واحد، پرداخت مستقیم بانک ها طبق آنچه بانک های متبوع اعلام کرده اند به میزان ۲۱۰ میلیارد تومان به ۵۷۶ واحد و پرداختی به واحدهای بزرگ استان به مبلغ ۵۷۲ میلیارد تومان به ۱۹ واحد بزرگ تولیدی استان مجموعاً هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان به ۱۱۴۹ واحد تولیدی استان اشاره کرد. در این زمینه بیش از ۲۵۰ واحد تولیدی، افزایش ظرفیت داشته اند و در مجموع ۲ هزار اشتغال از دست رفته مجدداً احیا شد و تعداد استفاده کنندگان از بیمه بیکاری در شهریور ماه سال گذشته با پیگیری های صورت گرفته به ۸۰۰ نفر کاهش یافت.

  • بازگشت نیروگاه سیکل ترکیبی زنجان‌۱ به مدار

 در سال ۱۳۸۵ و همزمان با سفر ریاست جمهوری وقت به استان زنجان، مصوبه احداث ۴ نیروگاه بخش خصوصی در استان نهایی شد؛ به گونه ای که یکی از آنها با سرمایه ‌گذاری دولت احداث و سپس به بخش خصوصی واگذار شد و البته ۳ نیروگاه دیگر استان که مجریان آنها از سال ۸۶ و ۸۷ مشخص شده بودند، به دلیل مسائل تحریم و وجود مشکلات ارزی در داخل کشور، نتوانستند عملیات اجرایی را شروع کنند که در سال های اخیر و پس از رفع موانع در خصوص ورود سرمایه گذاری خارجی، پیگیری های زیادی در خصوص اجرایی شدن این پروژه ها صورت گرفت.

در این خصوص باید عنوان کرد که پس از سفر دو سال پیش رئیس‌ جمهور چین به ایران، هر دو کشور در خصوص ادامه همکاری‌ها و مشارکت‌های استراتژیک، اعلام همکاری کردند و پروژه‌های دو کشور در قالب پروژه جاده ابریشم نام گرفت و همکاری‌های گسترده و رو به رشدی رخداد که آغاز عملیات اجرایی نیروگاه زنجان یک، بخشی از همکاری‌های ایران و چین در قالب پروژه جاده ابریشم است. در این رابطه باید عنوان کرد که مجوز این پروژه با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات به میزان سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون یورو با مشارکت سرمایه گذاران چینی و با مصوبه شورای اقتصاد در اواخر اسفند ۹۵ صادر شد و نهایی سازی مراحل قبول عاملیت بانک و استفاده از فاینانس چینی هم اکنون در دست اقدام است که با پیگیری های صورت گرفته، نامه گشایش اعتبار اسنادی آن در شهریور ماه امسال از سوی بانک صنعت و معدن به بانک مرکزی ارسال شد.

گفتنی است نیروگاه برق زنجان یک ، در طول حداکثر ۱۸ ماه وارد مدار برق کشور خواهد شد و حدود ۳۲۵ مگاوات از برق کشور را تامین می کند.

  • روستاهایی که گازدار شدند

یکی از نقاط عطف فعالیت یک ساله مدیریت عالی استان، گازرسانی به روستاهای استان بوده است؛ به گونه ای که از تعهدات سفر ریاست جمهوری به زنجان در سال ۹۳، گازرسانی به ۳۲۰ روستا بود که با پیگیری های صورت گرفته تنها در هفته دولت سالجاری، به ۶۳ روستای استان گازرسانی صورت گرفت و به ۲۳ روستا نیز در دهه فجر سال گذشته، گازرسانی انجام شد. از نیمه دوم سال ۹۵ تاکنون، گازرسانی به ۸۵ روستای استان با اعتباری بالغ بر ۷۴ میلیارد تومان انجام شده و بدین ترتیب در حال حاضر تعداد روستاهای استان که از این نعمت برخوردار هستند، به ۷۳ درصد رسیده است.

گازرسانی مابقی روستاهای مصوب که شامل ۱۱۵ روستا در سطح استان می باشد، هم اکنون در حال اجرا بوده و بین ۴۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. البته عملیات اجرایی گازرسانی به سایر روستاهای مورد تعهد استان نیز آغاز شده که تا پایان سال جاری با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ۸۷ درصد ساکنان روستاهای استان از نعمت گاز برخوردار خواهند شد. همچنین گازرسانی به شهر نوربهار به عنوان آخرین شهر استان نیز در این مدت انجام شد و هم اکنون تمامی شهرهای استان زنجان از نعمت گاز برخوردار شده اند.

مجموع اعتبارات هزینه شده در طول یک سال گذشته برای گازرسانی به شهرها و روستاهای استان، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شده است.

  • پتروشیمی زنجان، جان دوباره گرفت

بدون تردید یکی از بزرگترین پروژه هایی که از سال ها پیش به این دولت به ارث رسیده، پروژه شرکت پتروشیمی زنجان است که سال هاست عملاً تعطیل بوده و با توجه به حجم زیاد سرمایه گذاری، اهمیت و جایگاه اجرای چنین پروژه هایی برای استان، اما تا پایان سال ۹۵ با تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، با مشکلات جدی تامین منابع مالی و سرمایه ای در کنار مشکلات مدیریتی مواجه بود.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شرکت پتروشیمی زنجان از سال ۱۳۸۵ برای تولید اوره و آمونیاک با مشارکت بیش از ۹۶ هزار سهامدار جزء و ۹۰ هزار سهامدار بومی استان تاسیس شد و در چند سال اخیر نیز عملاً تعطیل بود که طی یک سال گذشته با پیگیری های مداوم و جدی مدیریت عالی اجرایی استان و با شرکت در جلسه هیات مدیره بانک ملی، مصوبه تامین منابع ریالی این پروژه در اردیبهشت ماه سالجاری اخذ شد و متعاقب این امر، در شهریور ماه نیز مصوبه هیات عامل صندوق توسعه ملی برای تامین منابع ارزی آن به مبلغ ۳۲۹ میلیون دلار اخذ شد و موافقت وزارت نفت در ارتباط با تولید اوره و آمونیاک خالص، حاصل شده است.

همچنین تسهیلات ریالی این پروژه نیز از طریق بانک ملی تعهد شده است تا بتوان با اقدامات صورت گرفته، پس از چند سال شاهد به ثمر نشستن این طرح بزرگ استان بود.

  • زنجان، مقصد سرمایه گذاری خارجی

در سال‌های گذشته و پس از اجرای برجام در کشور، شاهد افزایش حجم سرمایه گذاری های خارجی صورت گرفته در کشور و به تبع آن در استان بودیم؛ به گونه ای که میزان سرمایه گذاری خارجی تحقق یافته در ۴ سال اول دولت تدبیر و امید در استان معادل ۶۱۰ میلیون دلار می باشد. در این راستا یکی از بزرگترین واحدهای ذوب آهن بخش خصوصی کشور با سرمایه گذاری بیش از ۸ هزار میلیارد ریال توسط شرکت البرز ناب آرش ابهر با بیش از یک میلیون تن ظرفیت سالانه که در حال حاضر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

از سوی مدیریت عالی اجرایی استان حمایت و پشتیبانی شد و به نظر می رسد با توجه به وضعیتی که دارد، تا پایان سالجاری این پروژه بزرگ به بهره برداری برسد. لازم به ذکر است عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۴ آغاز شده و تا شهریور سال ۹۵، تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با پیگیری های صورت گرفته، هم اکنون به سرعت در حال تکمیل شدن و به بهره برداری رسیدن است.

در یک سال گذشته عمده سیاست گذاری صورت گرفته در استان، متمرکز شدن بر صادرات و حمایت از تولید کنندگان و صادر کنندگان استان بوده است؛ به طوری که هم اکنون تولید کنندگان استان به صورت مستقیم و یا از طریق صادر کنندگان به ۴۰ کشور در نقاط مختلف جهان دسترسی پیدا کردند و محصولات تولیدی استان به مقاصد تعریف شده صادر شد. البته از مبدا استان زنجان، هیچ گونه مواد معدنی به صورت خام صادر نمی شود و عمده واردات نیز به استان شامل مواد اولیه و ماشین آلات برای راه اندازی واحدهای تولیدی جدید است. گفتنی است در هدف گذاری صورت گرفته در استان، حجم صادرات استان ۵۵۰ میلیون دلار پیش بینی شده است.

گفتنی است طی یک سال گذشته از گمرک زنجان، ۱۱۷ هزار و ۴۲۱ تن کالا به ارزش ۲۴۰ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۳۰۶ دلار صادرات کالا صورت گرفته است. این در حالی است که میزان صادرات کالاهایی که مبدا تولید آنها استان زنجان است، به مراتب بیشتر از این ارقام است؛ به گونه ای که در این راستا ۳۲۸ هزار و ۲۰۴ تن کالا به ارزش ۴۵۳ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۱۴ دلار صادرات صورت گرفته است؛ به عبارت دیگر با توجه به اینکه برخی از تولیدات استان از گمرک سایر استان ها صادر می شود، این افزایش دو برابری اتفاق افتاده است.

در این مدت همچنین ۱۹۳ هزار و ۹۱۵ تن کالا به ارزش ۲۹۶ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۱۴۶ دلار واردات در گمرک زنجان صورت گرفته است.

  • حضور سرمایه گذاران ژاپنی در صنعت توتون استان

به منظور اجرای طرح توسعه افزایش ظرفیت شرکت آرین توتون صنعت، پیگیری هایی به منظور ورود سرمایه گذار خارجی و مشارکت در توسعه واحد توتون صنعت استان صورت گرفت؛ به گونه ای که یک سرمایه گذار ژاپنی به نام شرکت توباکو اینترنشنال تحت عنوان جی تی آی پارسیان به استان ورود کرد و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در حوزه دخانیات صورت گرفت.

در این راستا و تاکنون در فاز اول، ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام و به بهره برداری رسیده و فاز دوم طرح نیز در دهه فجر سال گذشته کلنگ زنی شد و در حال آماده سازی و تجهیز است که به نظر می رسد با روند اجرایی مناسبی که دارد، این واحد به زودی به بهره برداری برسد.

  • تامین زمین برای طرح های بزرگ صنعتی استان

از جمله فاز دوم طرح کاغذ سازی راشا کاسپین، طرح توسعه پارس سوئیچ در شهرک صنعتی شماره یک زنجان، طرح گروه صنعتی گلرنگ، طرح توسعه واگن ریلی ایریکو و طرح بزرگترین واحد رنگرزی پشم شمالغرب کشور از دیگر اقدامات صورت گرفته طی یک سال گذشته در استان می باشد.

در این راستا و طی یک سال گذشته، تعداد ۴۹۷ مجوز صنعتی با پیش بینی اشتغال ۱۲ هزار و ۵۳ نفر و سرمایه گذاری ۳ هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان همچنین صدور پروانه بهره برداری به تعداد ۱۷۲ فقره با اشتغال هزار و ۸۹۰ نفر و سرمایه گذاری ۹۶۷ میلیارد تومانی در استان صادر شده است. گفتنی است برابر اعلام نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش ۴۵ درصدی در حجم سرمایه گذاری صنعتی استان وجود داشته و استان، رتبه ۴ کشور در سال ۹۵ از حیث سرمایه گذاری های به بهره برداری رسیده را به خود اختصاص داده است.

شایان ذکر است هم اکنون بیش از ۳ هزار میلیارد تومان، طرح های مهم و تاثیرگذار در بخش صنعت و معدن استان وجود دارد و در حال فعالیت می باشد.

  • گام هایی در راستای حل مشکل اشتغال

طی یک سال گذشته واحدهای تولیدی زیادی بهره برداری و افتتاح شد که با این طرح های به بهره برداری رسیده، علاوه بر اینکه سرمایه داخلی و خارجی زیادی وارد استان شد، گام های جدی در راستای حل مشکل اشتغال استان برداشته شد که تاثیر این اقدامات صورت گرفته، نمود خود را در وضعیت اشتغال استان نشان خواهد داد.

افتتاح واحد فولادکاران افق با سرمایه گذاری ۱۴۰۰ میلیارد ریالی و اشتغالزایی ۲۲۰ نفر به عنوان بزرگترین و تنها واحد تولید فولاد آلیاژی الکترود جوشکاری، افتتاح واحد عایق های الکتریکی پارس با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۳۰۰ نفر با تولید انحصاری قطعات عایقی ترانس، افتتاح شرکت پویا ریس ابهر با سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۸۰ نفر و با تکنولوژی روز کشور سوئیس، همچنین بهره برداری از شرکت فوکا صنعت صبا با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۶۰ نفر با سرمایه گذاری خارجی در زمینه بازیافت اتوماتیک خودروهای فرسوده و افتتاح شرکت نیلگون نگار پارسیان با سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵۰ نفر، از مهم ترین این واحدها هستند که در یک سال گذشته به بهره برداری رسیده اند.

آغاز عملیات اجرایی طرح بزرگ تولید محصولات شوینده و بهداشتی گروه صنعتی گلرنگ در زنجان، افتتاح اولین واحد تولید پرمنگنات پتاسیم توسط شرکت آنا کیمیا منگنز، افتتاح بزرگترین واحد شمش چدن استان توسط سرمایه گذاری از کشور چین در شرکت ریخته گری پیوسته سهند، آغاز عملیات اجرایی پروژه تولید گیربکس اتومات با همکاری شرکت سرمایه گذاری پانچ بلژیک با سرمایه گذاری خارجی ۸ میلیون یورو ماشین آلات و تجهیزات و ۹۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی که در دهه فجر سال گذشته با حضور رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع و سفیر بلژیک کلنگ زنی شد، اجرای اولین واحد کنسانتره مس استان توسط سرمایه گذاران چینی، اجرای طرح بزرگترین و کامل ترین واحد نساجی ایران در استان از مرحله ریسندگی تا تولید پوشاک با سرمایه گذاری بیش از ۳ هزار میلیارد ریال توسط شرکت سرجین بافت، از پروژه های مهم به بهره برداری رسیده و یا در دست اجرای حوزه صنعت در یک سال اخیر به شمار می آید.

از جمله طرح های دیگری که در یک سال اخیر روند اجرایی پر شتاب تری داشته و آماده افتتاح و بهره برداری می باشد، شرکت کیلوس ابهر است. این طرح با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۵۰ نفر در زمینه تولید نوشیدنی های غیر الکلی بر پایه جو و تولید مالت برای اولین بار در کشور آماده افتتاح با حضور مسئولین کشوری است. لازم به ذکر است عملیات احداث این واحد از سال ۸۴ شروع شده و در دی ماه سال ۹۵ و پس از گذشت ۱۰ سال از زمان آغاز عملیات اجرایی، بخشی از تسهیلات بانکی این طرح از طریق بانک صنعت و معدن حل و فصل شد. همچنین با توجه به نیاز کشور به قوطی نوشیدنی ها و با حمایت و تشویقی که از سرمایه گذار طرح توسط مدیریت عالی استان صورت گرفت، در فاز دوم ۵/۲ میلیارد قوطی نوشابه در این واحد تولید خواهد شد و نیاز کشور به این قوطی ها که پیش از این از خارج از کشور تامین می گردید، برطرف خواهد شد.

یکی دیگر از واحدهایی که سال گذشته مجوز راه اندازی را گرفت و در هفته دولت امسال به بهره برداری رسید، شرکت یاسین شیمی ققنوس است که از جمله شرکت های دانش بنیان می باشد. گفتنی است تولیدات این شرکت شامل پودر نانو سایز و میکرو سایز و نمک های فوق خالص تمامی فلزات گرانبها نظیر طلا، نقره، پلاتین، پالادیوم، رودیوم، ایریدیوم، روتینیوم و اسمیوم در شکل های ورقه ای و کروی با خلوص بالا برای مصارف صنعتی و آزمایشگاهی می باشد و انواع خمیرها، جوهرها، رنگ ها و گریس های هادی جریان الکتریسیته از فلزات گرانبها برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه به عنوان محصول قابل رقابت تولید می نماید و در زمینه بازیافت انواع فلزات گرانبها از کاتالیزهای پالایشگاهی، پتروشیمی و الکترونیکی فعالیت دارد. گفتنی است محصولات تولیدی این واحد تا پیش از این به صورت واردات به کشور تامین می شد.

  • افتتاح ۲ واحد تولیدی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی

روزهای آخر هفته دولت بود که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان سفر کرد و با حضور خود، دو واحد تولیدی استان را افتتاح نمود.

 در این سفر، کارخانه تولید شمش روی ۳۳۰۰ تنی که با سرمایه گذاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و کشور ترکیه ساخته شده است، به بهره برداری رسید. همچنین افتتاح کارخانه ملات خشک، طرح دیگری بود که در این سفر مورد بهره برداری قرار گرفت؛ به گونه ای که عملیات اجرایی این واحد تولیدی که بعد از مدتی توقف در یک سال گذشته مجدداً آغاز شده بود، با اقدامات صورت گرفته توسط مدیریت عالی استان و در هفته دولت امسال به بهره برداری رسید.

  • کاهش زمان تردد از زنجان به تهران

سال گذشته بود که طرح دو خطه کردن مسیر ریلی زنجان به تهران مورد توجه مدیریت عالی استان قرار گرفت و برنامه ریزی هایی نیز به منظور انجام این طرح انجام شد؛ زیرا با توجه به فاصله نه چندان زیاد زنجان تا مرکز، عملاً برقراری پرواز بین زنجان تا تهران از طریق فرودگاه چندان توجیه اقتصادی نداشته و وجود آزادراه زنجان-قزوین و قزوین-تهران، ظرفیت های مناسبی به منظور تبادل جاده ای بین زنجان و تهران را میسر می سازد. در این میان راه آهن به عنوان یکی از محورهای مهم ارتباطی بین زنجان و مرکز، مورد توجه مسئولان قرار گرفت تا با دو خطه کردن آن و افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی در این محور، بتوان از پتانسیل موجود نهایت بهره را برد.

پروژه دوخطه کردن راه آهن زنجان-قزوین-تهران، از پروژه های مصوب سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۲ به استان بود که در سفر ریاست محترم جمهوری در سال ۹۳، مجدداً این موضوع در دستور کار قرار گرفته و با شرایط قرارداد EPCF، عملیات اجرایی آن در آبان ماه ۹۵ آغاز شد. با توجه به اهمیت پروژه و در طول یک سال بیش از ۳ بار توسط استاندار زنجان و یک بار همراه با وزیر راه و شهرسازی، طول مسیر اجرای پروژه بازدید شد و به منظور سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی پروژه، کمک های اساسی از طریق استانداری زنجان در زمینه تامین مصالح مورد نیاز (معدن)، رفع معارضین در طول خط و هماهنگی بین بخشی و همچنین پیگیری منابع مالی پروژه انجام شد و هم اکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال اجرا می باشد. گفتنی است در طول یک سال گذشته اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان از طریق پیمانکار پروژه هزینه شده است.

لازم به ذکر است این محور مقرر شده است در ۴ قطعه به طول ۱۷۲ کیلومتر به انجام برسد که با بهره ‌برداری از آن، سرعت قطارهای مسافربری به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و برای قطارهای باری نیز، ظرفیت ۳۰ تن در نظر گرفته شده است. همچنین برای ریل‌گذاری در ۱۷۲ کیلومتر از این پروژه، ۵۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و ۱۰۴ کیلومتر از این پروژه با اعتبار ۳۵۰۰ میلیارد ریال در استان زنجان واقع شده است.

همچنین قطعه اول این پروژه از قزوین تا سیاه‌باغ، قطعه دوم زرین‌دژ، قطعه سوم از سلطانیه و قطعه چهارم نیز از زنجان بوده که مقرر شده پروژه مذکور، طبق برنامه زمان‌ بندی شده به اتمام رسیده تا مردم استان از خدمات حمل و نقل ریلی به بهترین نحو برخوردار شوند.

  • بذری که برای کشاورزی پاشیده شد

 یکی دیگر از محورهایی که در یک سال گذشته مورد توجه مدیریت عالی استان و برنامه ریزان استانی قرار گرفت، ضرورت توجه به بحث کشاورزی به عنوان یکی از زمینه های اشتغالزایی در استان با توجه به وجود پتانسیل و قابلیت های فراوان در استان است؛ به گونه ای که این بخش را می توان در کنار صنعت و معدن، یکی از جنبه هایی دانست که می تواند با توجه به آن و استفاده از ظرفیت ها و تکنولوژی های نوین در توسعه این بخش، از زمینه های اساسی به منظور اشتغالزایی در استان باشد.

در همین راستا و با توجه به قرارگیری کشور در بحران کم آبی و لزوم توجه به استفاده بهینه از منابع آبی، اقدامات قابل توجهی در زمینه استفاده از تکنولوژی آبیاری نوین و تحت فشار در استان صورت گرفت؛ به گونه ای که این امر از مصوبات سفر سال ۹۳ رئیس جمهور به استان بود و مقرر شده بود وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان، ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشور را به سیستم آبیاری نوین تجهیز نمایند که پیگیری های صورت گرفته، تاکنون ۱۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان به این سیستم مجهز شده و یا در حال تجهیز می باشد. همچنین ۳ هزار هکتار نیز به منظور اجرا، در مرحله عقد قرارداد قرار دارد و ۱۲ هزار هکتار دیگر از اراضی استان برای مراحل بعدی اجرای این طرح، شناسایی شده است. لازم به ذکر است در ملاقاتی که اخیراً استاندار زنجان با وزیر جهاد کشاورزی داشت، ضمن پرداخت بدهی های گذشته اجرای این طرح به استان، سهم امسال استان به میزان ۸۵ میلیارد تومان به منظور انجام تعهدات باقی مانده، ابلاغ اعتبار شده است.

از دیگر اقداماتی که در یک سال گذشته و در بخش کشاورزی به منظور ایجاد اشتغال پایدار صورت گرفت، افتتاح و بهره برداری از فاز اول سیلوی یکصد هزار تنی ذخیره سازی گندم شهرستان خدابنده بعد از توقف ۵ ساله روند اجرایی بود که با پیگیری های صورت گرفته، این واحد در شهریور ماه امسال، افتتاح و به بهره برداری رسیده که این موضوع می تواند کمک شایانی به تولید کنندگان و کشاورزان منطقه به عنوان قطب تولید گندم استان کند.

همچنین احداث سیلوهای استاندارد ذخیره سازی گندم به حجم ۹۶ هزار تن در سال ۹۵ در شهرستان های زنجان و ایجرود، افزایش ۳ برابری ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی از ۲۲۱ تن به بیش از ۶۸۷ تن در ۵ ماهه اول امسال، افزایش ۳ برابری تولید محصول دانه روغنی کلزا در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، توسعه باغات زیتون در اراضی شیب دار با تامین آب از طریق سد خاکی در سطح ۲ هزار هکتار که ۴۰۰ هکتار آن در سال ۹۶ تحویل شد، توسعه گلخانه های استان در سطح معادل ۴۰ هکتار در سال های ۹۵ و ۹۶ و پیگیری مستمر مشکل منابع آبی و تامین منابع مالی آن و خرید تضمینی حدود ۳۵۳ هزار تن گندم، ۵ هزار و ۲۱۵ تن جو و ۳۳۶ تن کلزا مجموعاً به ارزش ۴/۵ تریلیون ریال و پرداخت ۱۰۰ درصد بهاء آنها، از جمله اقداماتی است که در یک سال گذشته محقق شده است.

Related image

هدف گذاری و پیگیری ویژه به منظور توسعه صادرات محصولات کشاورزی مازاد بر نیاز استان و صادرات حدود ۵۰ هزار و ۲۲۵ تن انواع محصولات کشاورزی استان تا شهریور امسال به ارزش حدود ۳۶ میلیون دلار و رشد ۱۴۰ درصدی این موضوع نسبت به برنامه، تامین، تخصیص و معرفی تسهیلات توسعه صادرات محصولات کشاوری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال و تشکیل میز صادراتی محصولات کشاورزی با حضور رایزنان بازرگانی کشورهای روسیه و عراق و فعالان تجاری استان با هدف تسهیل تجارت خارجی و توسعه رونق صادرات، از دیگر اقدامات استان در حوزه کشاورزی طی یک سال گذشته می باشد.

مرداد ماه امسال، روند اجرایی مجتمع کشت و صنعت خدابنده (طرح دامداری ۶ هزار راسی) نهایی شد که علیرغم کلنگ زنی توسط وزیر جهاد کشاورزی، متوقف بود. این در حالی است که در یک سال گذشته، پیگیری های زیادی به منظور اجرای این طرح تا قبل از شهریور ماه ۹۵ صورت گرفت و تسهیلات مورد نیاز به میزان ۷۵۰ میلیارد تومان با اخذ مصوبه از بانک کشاورزی در مرداد ماه ۹۶ صورت گرفت و آب مورد نیاز طرح به میزان ۶۰ لیتر در ثانیه نیز تامین شده و عملیات اجرایی آن از طریق بنیاد مستضعفان آغاز خواهد شد.

  • گردشگری زنجان، روی خوش به خود دید

حوزه گردشگری استان در یک سال گذشته روزهای بسیار خوشی را به خود دیده است؛ به گونه ای که برگزاری چندین جشنواره ملی و بین المللی و همچنین آمار رو به رشد بازدیدکنندگان از مراکز و جاذبه های دیدنی استان در این مدت، توانسته است رونق خوبی را به استان بدهد و وضعیت شاخص های مرتبط با این صنعت را در استان بهبود بخشد.

 البته این مهم با توجه به سابقه و پیشینه فعالیت استاندار زنجان در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور چندان عجیب هم نیست و می توان این تجربه را در بازگرداندن روزهای خوش به صنعت گردشگری استان، موثر دانست

برگزاری بسیار موفق و چشمگیر دوازدهمین جشنواره بین المللی آش در تابستان امسال و همچنین برگزاری موفق سومین جشنواره بین المللی غذای اکو-جاده ابریشم و برگزاری اولین جشنواره روستا در اواخر شهریور ۹۶ در استان زنجان که با مشارکت و استقبال گسترده مردم مواجه شد، از جمله برنامه هایی است که توانست خیل عظیم مردم را از سراسر ایران و حتی نمایندگان برخی کشورهای خارجی را به محل برگزاری آن در منطقه گاوازنگ زنجان بکشاند و این منطقه، روزهای بسیار شلوغ و پر ازدحامی را به خود دید؛ به گونه ای که حضور چند صد هزار نفری در آخرین روز برگزاری این جشنواره به ثبت رسید و رکورد جدیدی در این زمینه خلق شد.

در خصوص بازدید از مراکز و مجتمع های گردشگری و آثار باستانی استان در نوروز امسال نیز آمارها حاکی از روند رو به رشد بازدیدکنندگان از این مراکز دارد؛ به گونه ای که از بیست و پنجم اسفند ماه سال ۹۵ تا روز یازده فروردین ماه سالجاری، بیش از ۴۵ هزار بازدید از بزرگترین بنای آجری جهان صورت گرفت که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که بیش از ۳۰ هزار بازدید صورت گرفته بود، رشد ۴۷ درصدی را نشان می داد.

همچنین در خصوص دومین بنای پر بازدید استان که بنای رختشویخانه است، در تعطیلات نورورزی امسال، رشد ۷۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته محقق شد.

لازم به ذکر است موزه مردان نمکی و غار کتله خور نیز در همین مدت به ترتیب، ۷۶ درصد و ۳۴ درصد رشد بازدید داشتند.

گفتنی است در خصوص بازدید از سایر جاذبه های استان نیز در نوروز سال ۹۶، در مجموع از روز آغاز طرح خدمات سفر تا پایان آن، ۲۶۰ هزار و ۳۴۲ نفر بازدید کردند.

  • سیاست، اجتماع و فرهنگ بر مدار تدبیر و امید

 فضای سیاسی استان زنجان دراین مدت تحت تاثیر سیاست های اتخاذ شده از سوی مدیریت عالی استان، کمترین تنش و جنجال را به خود دیده است و این موضوع با توجه به تنش های گاه و بیگاهی که در گذشته در این فضا به وجود می آمد، بسیار قابل توجه و امید بخش است؛ به گونه ای که به نظر می رسد فضای سیاسی استان در پی رویه دولت مبنی بر جلوگیری از تنش سیاسی و استفاده از همه سلائق جامعه در اداره امور کشور و همچنین توجه به ظرفیت احزاب و گروه های مختلف سیاسی، در طی یک سال گذشته روزهای بسیار آرامی را پشت سر گذاشته و این مهم را می توان از نگاه بی طرفانه و همه جانبه نگر مدیریت عالی استان متاثر دانست.

بی گمان می توان نمود این مدعا را فضای بسیار آرام استان در راستای فعالیت های سیاسی با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا مشاهده کرد که در زمان برگزاری این دو انتخابات مهم کشور و با توجه به وضعیت سایر استان ها و شهرهای کشور، وضعیت استان زنجان بسیار قابل قبول تر و مناسب تر برای فعالیت سیاسی بود. البته این فضای آرام سیاسی در سایه سیاست مدیریت عالی استان به منظور پرهیز از ایجاد جنجال و فرو بردن جامعه در دعواهای سیاسی جناح های مختلف بوده است که تاثیر این اقدامات را البته می توان در بخش های اقتصادی و فرهنگی استان نیز به وضوح مشاهده کرد.

البته این فضای آرام سیاسی متاثر از اقداماتی است که در این حوزه طی یک سال گذشته در استان انجام شده است؛ به گونه ای که حضور و سخنرانی بیش از ۴۰ نفر از چهره های مختلف سیاسی و ملی با گرایش های مختلف در استان به خصوص در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری؛ بدون اینکه کوچک ترین حاشیه امنیتی در این سخنرانی ها به وجود بیاید، صدور مجوز فعالیت برای احزاب و تشکل های سیاسی در استان به تعداد ۱۱ مورد، تشکیل رسمی خانه احزاب در استان برای اولین بار در کشور در اواخر دی ماه سال ۹۵ و تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز از سوی مسئولان استانی، برگزاری نشست های مختلف با جامعه روحانیت استان همراه با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، برگزاری ۱۱۷ مورد دیدار با انجمن ها، کانون ها، تشکل های مختلف، بازاریان، اصناف و جمعیت های کارگری استان و برگزاری جلسات مختلف مشترک بین احزاب و مدیران استانی، از جمله اقداماتی است که در یک سال گذشته و به منظور بهبود فضای فعالیت های سیاسی در استان انجام شده است. این اقدامات وقتی نمود عینی می یابد و تاثیر مثبت خود را به نمایش می گذارد که بدانیم در گذشته بعضاً برخی برخوردها در فضای سیاسی استان، نه تنها آبی بر آتش فضای پر تنش سیاسی استان نمی ریخت، بلکه در بیشتر موارد هیزمی بود که بر شعله ور شدن آتش دشمنی ها و حب و بغض ها می افزود.

در خصوص برگزاری انواع جشنواره ها به منظور پاسداشت سنتها و رسوم محلی و منطقه ای و اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی برای جلوگیری از نفوذ و تاثیرگذاری فرهنگهای وارداتی و مبارزه با تهاجم فرهنگی و برگزاری کنسرت موسیقی سنتی و محلی، طی یک سال گذشته نیز اقدامات قابل توجهی در استان صورت گرفت؛ به گونه ای که در این مدت بیش از ۲۲ مورد کنسرت موسیقی و جشنواره در سبک ها و برای انواع سلیقه ها در استان برگزار شده است که برگزاری تمامی این برنامه ها، بدون به وجود آمدن کوچک ترین حواشی و در آرامش و امنیت کامل صورت گرفته است.

استاندار زنجان در یک سال گذشته البته همیشه ارتباط بسیار مناسبی با رسانه ها و مطبوعات استان داشته است؛ به گونه ای که گواه این مدعا، تعداد نشست های برگزار شده با فعالان مطبوعاتی و رسانه ای استان بوده است. در این زمینه تاکنون بیش از ۲۳ مورد نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه و دیدار و مصاحبه اختصاصی با رسانه های استان صورت گرفته و به خصوص در روز خبرنگار سال ۹۶ با صدور دستورالمعلی به مدیران اجرایی استان خواستار فراهم ساختن زمینه فعالیت حرفه ای فعالین رسانه ای شده و شخصا برای برگزاری نشست خبری در خانه مطبوعات استان حضور یافت و بدین ترتیب می توان گفت، ارتباط متقابل دو سویه مطلوب از سوی مدیریت عالی استان با فعالان عرصه اطلاع رسانی در حد مطلوبی بوده است. برگزاری همایش فعالان سازمان های مردم نهاد، صدور پروانه فعالیت به سازمان های مردم نهاد به تعداد ۳۲ مورد در یک سال گذشته، دیدار، گردهمایی و ملاقات با خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران به صورت مستمر به تعداد ۲۷ مورد و انجام ۳۰ سفر شهرستانی و حضور در هر شهرستان استان به صورت متوسط هر شهرستان ۴ سفر به منظور دیدار مردمی و رسیدگی به مسائل و مشکلات این مناطق، از جمله اقدامات دیگری است که توسط مدیریت عالی استان در یک سال گذشته صورت گرفت.

 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست