• تاریخ: ۱۳۹۶-۱۱-۲۲
  • شناسه خبر: 6740

دولت ها ساحت قدسی ندارند / مشکلات کشور را به گردن یک شخص و جریان نیاندازیم

پیام ملّت ؛ علی اکبر شیوخی – دیروز یک پاسدارِانقلابی در جبهه ها بود و امروز سخنان ساده و بی پیرایه اش بازنمایی از گذشته اوست ، صریح و انقلابی سخن می گوید هرچند در کسوت یک سیاستمدار و مسئول سیاسی است . دغدغه مردم و انقلاب ...

پیام ملّت ؛ علی اکبر شیوخی – دیروز یک پاسدارِانقلابی در جبهه ها بود و امروز سخنان ساده و بی پیرایه اش بازنمایی از گذشته اوست ، صریح و انقلابی سخن می گوید هرچند در کسوت یک سیاستمدار و مسئول سیاسی است . دغدغه مردم و انقلاب و نظام برایش مهمتر از سمت و سوهای رایج سیاسی است . منتقدان را دشمن نمی داند و نقادی رسانه ها و نخبگان را ضرورتی برای اصلاح امور فرض می داند. برای دستگاههای اجرایی ساحت قدسی قائل نیست و می گوید هیچ دستگاه و فردی مصون از نقد و انتقاد نمی باشد. چالش های دولت و آقای حسن روحانی را با درک از شرایط زمانه به زبان می آورد. تغییر مدیران را نیاز جامعه می داند و بر این باور است که دولت به همراهی کسانی نیازمند است که باورش داشته باشند و نکته اساسی در سخنان سید بیوک موسوی معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان این است زخم های زیادی بر تنِ استان زنجان وجود دارد . گفت و گوی عصرملّت با معاون استاندار زنجان را پی می گیریم.

  • تدبیر و امید مهمترین شعار دولت آقای روحانی بود ، الزامات طرح این شعار در سال ۱۳۹۲ را چگونه تحلیل می کنید ؟

مهمترین شعار جناب آقای روحانی بحث تدبیر و امید بود یعنی تصمیم گیری های عقلانی ، اصولی و آمیخته با علم و معرفت و استفاده از تجربیات دیگران و دخیل کردن افراد صاحب نظر در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و به  تبع این تصمیمات ایجاد نشاط اجتماعی و استفاده از  ظرفیت عظیم اجتماعی کشور در حوزه های مختلف عمرانی، صنعت و معدن، تولید و اشتغال و همچنین حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است . به نظر میرسد که از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید موفقیت های  زیادی هم کسب شده است که بخشی از این موفقیت ها را می شود در رای بالای مردم به جناب آقای روحانی در دوره دوم  تفسیر و تحلیل کرد.

  • آیا استقبال مردم و رای بالای دولت تدبیر و امید در دوره دوم انتخابات نشان از موفقیت های ایشان در چهار سال ابتدای ریاست جمهوری داشت ؟

 رویکرد مجدد مردم به دولت تدبیر و امید و اقبالی که مردم با رای مثبت شان نسبت به دولت نشان دادند تمایل مردم برای روی کار آمدن مجدد این دولت بود، البته به این معنا نیست که همه چیز حل و فصل شده بود و همه وعده های دولت تحقق پیدا کرده بود. مردم به نوعی احساس کردند نسبت به گذشته روند بهتری در حوزه های مختلف طی شده است . مثلا در مباحث مربوط به سیاست خارجی نسبت به قبل گشایش های فراوانی ایجاد شده است .

تحولات در حوزه سیاست خارجی کشور ملموس است و در حوزه داخلی هم مباحث مربوط به تولید و اشتغال ، مدیریت و استفاده از افراد متفکر و اندیشمند  در حوزه های مختلف و استفاده از افراد علمی و دانشگاهی که می توانستند به نوعی در التیام بخشی در بعضی از معضلات و مشکلاتی که جامعه از آن رنج میبرد تاثیر بگذارند. امروز یقینا به لحاظ آرامش نسبت به دوره های قبل یک آرامش نسبی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و حتی امنیتی داریم شما حتما ملاحظه میفرمایید که در بحث شادابی و نشاط اجتماعی در ایجاد امید بین مردم و جوانان و بانوان قدم های موثری برداشته شده است.

  • آیا این قدم های برداشته شده، همه آن چیزی بود که مردم منتظرش بودند؟

 هرچند این اقدامات با آن اهداف و افقی که دولت ترسیم کرده و مردم انتظار آن را داشتند و دارند ممکن است که همه آنها تحقق پیدا نکرده باشد ولی ریل گذاری به این سمت و سو است، البته در اجرای این سیاست ها هم موانع زیادی پیش رو بوده است و تک تک این موانع را تا حدودی مردم درک و لمس میکنند و تحقق آنها به این راحتی نبوده است علاوه بر  این در مرحله اجرا هم با موانع زیادی روبه رو هستیم  که هر حوزه برای خود تعداد زیادی موانع دارد . درمجموع موفقیت های دولت در خیلی از حوزه ها دیده میشود و ممکن است که آن چیزی  که مردم انتظار داشتند همه آنها به سرانجام نرسیده باشد ولی بطور نسبی  نسبت به دوره های مشابه قبلی بهتر شده است.

شما مستحضر هستید بسیاری از موفقیت های دولت مثلا در حوزه درمانی در انتهای چهارسال به ثمر رسید یا موفقیت هایی که در حوزه های کشاورزی و تولیدی و صنعتی در انتهای چهارسال آخر و نزدیک به انتخابات توانستند اینها را به نوعی بازگو کنند.

  • دولت آقای روحانی با شعار و تفکری که در سال ۹۲ وارد عرصه شد نتوانست خروجی آن را در سال ۹۶ ارائه دهد و احساس میشد که آقای روحانی نتوانسته اقبال عمومی را با خود همراه کند.

این به چینش مدیران برمیگردد، یعنی بخش اعظمی از جابجایی ها در همان دوره اول دولت خیلی جامه عمل نپوشید. خیلی از مدیران را در دستگاه ها اجرایی داریم که هنوز از دولت های قبل حضور دارند و برخی از آنها چه بسا عملکردهای دولت را باور ندارند در واقع دولت در چهارسال گذشته کارهای  زیادی انجام داد ولی خیلی رسانه ای نشد یعنی تیم رسانه ای دولت ضعیف بود و نتوانست این عملکردها را به نحو احسن به اطلاع مردم برساند . به نوعی  مدیران وقت در آن چهارسال در دفاع از دولت لکنت زبان داشتند هرچند در حال حاضر در خیلی از جاها هنوز هم دارند.

  • معتقدید دولت در حوزه اطلاع رسانی ضعیف عمل کرده است ، چرا این مسیر را برگزید؟

دلایلی از جمله  اینکه خیلی ابزار اطلاع رسانی را در دسترس نداشتند ، دوم اینکه اراده ای برای  این کار در بین مدیران احساس نمی شد . در همین استان زنجان هم ، همین شرایط موجود بود و تلاش و کاری را که بسیاری از افراد انجام میدادند گفته و بیان نمی شد. البته کارهای بر زمین مانده هم زیاد بود که برخی از مدیران جابه جا نشده بودند و بعضی از مدیران هم که جابجا شده بودند افرادی که به نوعی منصوب شده بودند با تاثیر پذیری از وزارتخانه های خود سعی میکردند که بیشتر سکوت کنند و بیشتر در لاک خودشان باشند و کارهای روزمره را انجام دهند که این امر لطمات زیادی به دولت زد. واقعا دولت آقای روحانی به لحاظ تبلیغاتی و رسانه ای به هیچ وجه با دولت  قبل قابل مقایسه نیست چرا که آنها همه ساز و کارها، بلندگوها، تریبون ها و تمام محافل در اختیارشان بود.

  • آیا جابه جایی های انجام شده در دولت تدبیر و امید قابل مقایسه با دولت های قبل است؟

در جابجایی های دولت های قبل مردم به یاد دارند در یک زمانی اصلا وجود یک شخصی که به طور مثال در حوزه استانداری تفکر مخالف داشته باشد وجود نداشت، به طوری که وی را بر نمی تابیدند و حتی یک نفر را نمی گذاشتند با تفکر مخالف در دستگاه های اجرایی بماند و همه مخالفین را جابجا میکردند و به نوعی آنها را از آن موسسات و دستگاه های تصمیم گیری اصلی جابجا و بازنشسته و یا به نوعی به جاهای مختلف فرستادند که حضور نداشته باشند به طور کلی منتقدان را به طور کامل درو کردند و سئوال من این است ، آیا در دولت آقای روحانی این اتفاق افتاد؟

البته ما هم انتظار نداشتیم این کار در دولت تدبیر و امید انجام شود و کسی هم به دنبال این هدف نبود که مثل آنها عمل نماید ، آن موقع یک شرایط خاصی بود و یک شعارهایی داده می شد و یک دولت را دولت قدسی تلقی میکردند و یک شعارهایی داده می شد که تقریبا به رئیس دولت قدسیت میدادند ولی ما اصلا  مخالف این حرکت ها هستیم و بنا نیست هر دولتی که می آید به نوعی خود را مبرّا از نقد و انتقاد بداند.

  • در زمان انتخابات فشردگی کار آقای روحانی به حدی بود که خودش کار اجرایی و کار تبلیغاتی انتخابات را انجام می‌داد، نقص کار کجا بود؟ چرا آقای روحانی در این چهار سال نتوانست روی این موضوع تمرکز کند؟

بنده نیز ایراداتی را نه به لحاظ سیاسی بلکه به لحاظ اجرایی نسبت به بخش هایی از دولت دارم، اینکه شخصی مسئولیتی را قبول می‌کند و الزامات آن مسئولیت را در عمل به اجرا در نمی آورد . الزامات یک مدیریت تلاش در چهارچوب وظایف مربوطه است و تلاش برای تبیین و تشریح این فعالیت ها و به نوعی اطلاع رسانی می باشد .

شخصی که مسئولیت یک دستگاه عظیم را قبول می‌کند، هم باید موجب رشد و بالندگی آن حوزه شود و هم  بتواند موفقیت های آن حوزه را به نحو احسن به اطلاع مردم برساند این ناتوانی در بسیاری از حوزه های دولت یازدهم بوده است.

  • در واقع ناتوانی برخی از دولتمردان و مسئولان اجرایی را تایید می کنید ؟

بله، جناب آقای روحانی  هم بار اجرایی را بر دوش می کشید و هم اطلاع رسانی را انجام می‌داد. این در صورتی است که همه باید در این قضیه دخیل می بودند و همراهی می کردند . در خیلی از موارد  اگر موفقیت هایی بوده باید گفته و بیان می شد ، البته در بیان خیلی از نکات هم مشکلاتی را داشتند.

  • چرا دولت یازدهم تخلفات دولت قبل را بازگو نکرد؟

صحبت های دادستان محترم تهران و سخنگوی قوه قضائیه که فرمودند رئیس دولت نهم و دهم کلکسیونی از تخلفات را در کارنامه خود دارد آیا اجازه اشاره به این کلکسیون داده شده؟ حتی خود آنهایی که میخواهند این تخلفات را بعد از ۵ سال طرح کنند چرا آن موقع مطرح نکردند؟

برای دولت یک سری مضیقه ها به وجود آمد و شرایط فراهم نشد ، چه بسا گفتن خیلی از مشکلات و نابسامانی ها هم دردی را دوا نمی کرد .

دولت آقای روحانی باید کارهای انجام شده خود را به اطلاع مردم برساند. فکر میکنم در انتهای چهارساله اول دولت، خیلی از مدیران تلنگری خوردند و یک حرکتی کردند و این حرکت باعث شدکه اقبال مردم بیشتر شود.

  • دولت آقای روحانی بعد از انتخابات بحث پاشنه لخ ها را مطرح کرد ( کسانی که نتوانستند با دولت همراهی کنند) در استان زنجان هم شاهد این موضوعات بودیم تدبیر مقامات عالی استان چگونه است؟ آیا استان زنجان خانه تکانی مدیریتی خواهد داشت یا خیر؟

تیم فعلی در یک زمانی وارد استان شد که حدود ۶ ماه به انتخابات مانده بود. در دو ماه اول ارزشیابی افراد صورت می گرفت که به زمان آغاز انتخابات برخوردیم و با مطرح شدن برگزاری انتخابات، جابجایی ها بطور کلی مُنتفی می شود و البته همیشه همین حالت بوده است که در زمان ۴ ماه مانده به انتخابات بسیاری از دستگاه ها پرونده جابه جایی مدیریتی را می بندند. چون ممکن است جنبه سیاسی پیدا کند، بعد از انتخابات هم که مدتی منتظر بودندکه هیئت دولت شکل بگیرد و طبیعی هم بود که به هر وزارتخانه ای اعلام میکردند که نفر شما را میخواهیم عوض کنیم می گفتند صبر کنید که وزیر بعدی بیاید. بعد از انتخاب هیئت وزیران، نوبت به استانداران رسید و هر زمان صحبت شد گفتند اجازه دهید استانداران تعیین تکلیف شوند.

بحث جابه جایی های مدیریتی در استان زنجان حدود ۵ ماه است شروع شده است و در همین ایام برخی افراد جا به جا شده اند و برخی از این افراد کسانی بودند که از تیم قبلی، اقداماتی برای جابجایی شان شده بود و تصمیم بر تغییر آنها بود و در این تیم اجرایی گردید .

بحث جابجایی مدیران شروع شده است و قطعا در طول این مدت که فرصت خوبی هم بوده و کارهای بزرگ و اثر بخش انتخابات را داشتیم یعنی به نوعی عملکرد و تلاش افراد و نحوه مدیریت آنها مورد توجه و آزمایش قرار گرفته است، تقریبا می شود گفت که مدیر ارشد استان یک ارزیابی کلی از عملکرد تک تک مدیران استانی در طول این مدت داشته و ادامه هم خواهد یافت.

  • بحثی تحت عنوان دلالی های سیاسی باب شده است که برخی مدیران به هر طنابی آویزان می شوند که در جایگاهشان بمانند، تدبیر مقام عالی استان در این زمینه چگونه خواهد بود ؟

چنین چیزی را در جابه‌جایی هایی که در طول این مدت در استان زنجان صورت گرفته نداشته ایم. حتی آن نگاهِ منفی به معنای تعامل یا معامله وجود ندارد. مجموعه استانداری بر اساس توانمندی، رزومه کاری و مشورت هایی که با برخی دستگاه‌ها و بعضی افراد دارد سعی می‌کند به یک نتیجه مطلوب در انتصاب مدیران برسد و بدین معنا نیست که حتما تصمیمی که میگیرد بهترین است، تلاش این بوده که منتج به بهترین شود .

جابه‌جایی هایی که در دانشگاه زنجان انجام گرفت از نظر ما جناب آقای دکتر نجفیان بهترین فرد از داخل مجموعه بود که می توانستیم انتخاب کنیم یا در دانشگاه علوم پزشکی با توجه به اینکه افراد بسیار فعال و پرتلاش و با رزومه کاری خوب در آن حوزه حضور دارند بنظر میرسد که خود استان و مجموعه وزارتخانه با انتخاب دکتر قزلباش نسبتا قویترین را انتخاب کرد . این انتخاب ها نشان میدهد که جابه جایی های مورد نظر با آن نگاهِ منفی به معنای تعامل اتفاق نیافتاده است چون اینها افراد باسابقه ای هستند و از قضا علاقه مند به اندیشه هایی می باشند که دولت تبیین می کند و سابقه خوبی هم در جریان انقلاب و دفاع مقدس و هم در حوزه تخصصی خودشان دارند.

  • ملاک انتصاب این مدیران چیست؟

اینکه مدیری چقدر توانمندی و قدرت تصمیم گیری دارد و چقدر میتواند در مواقع بحرانی عملکرد مطلوبی را از خود نشان دهد برای ما بسیار حائز اهمیت است. با توجه به تجربه و رزومه کاری، آموخته هایی که در خود آن افراد وجود داشته و شرایط مجموعه مورد توجه قرار می گیرد.

معتقد هستیم  ناتوانی مدیریتی صرف نظر از سمت و سوهای سیاسی دولت ، لطمه زیادی به جامعه می زند . در تصمیم گیری با افرادی که صاحب نظر هستند مشورت می شود و این تعامل فقط در حد مشورت است و این روند را ادامه می دهیم .

  • دولت آقای روحانی با توجه به آن شعارهایی که جنابعالی هم فرمودید بحث افکار عمومی برایش مهم بود، در استان زنجان تا چه میزان توانسته اید با افکار عمومی همراه شوید؟

نظرسنجی که مد نظر شما می باشد فعلا وجود ندارد که ما هر لحظه بتوانیم این نظرسنجی را داشته باشیم که چقدر توانستیم افکار عمومی را با خود همراه کنیم و یا یک جابجایی چقدر توانسته اقبال عمومی ایجاد کند یا چقدر نظر منفی ایجاد شده است! مطبوعات و سازمان های مردم نهاد ما بیشتر میتوانند این کارها را انجام دهند . فعلا تمامی اینها برای ما میسر نیست و آن چیزی که بنده میتوانم عرض کنم این است به طور کلی با توجه به فضای جامعه احساس میکنیم برخی از این جابه جایی هایی که صورت گرفته ، مطلوب بوده و چیزی که در سطح جامعه و فضای کلی می بینیم و نظرات کلی طیف ها، گروه ها و اندیشه های مختلف مطرح میکنند احساس میکنیم که نسبتا مقبولیت بیشتری را نسبت به قبل داشته است.

  • فضای سیاسی دانشگاه های استان را برای موافقین و مخالفین دولت چگونه ارزیابی میکنید؟آیا مطلوب دولت اقای روحانی می باشد؟

از دید ما نسبتا مطلوب می باشد . دولت برای ایجاد فضای نقادی، هزینه ی زیادی را پرداخت کرده و فشارهای زیادی را تحمل کرده و می کند . در حال حاضر فضای دانشگاه زنجان را با سایر دانشگاه های کشور مقایسه کنید شاید حضور برخی از افراد برای مناظره در دانشگاه ها مسئله ی ساده ای باشد ولی در خیلی از دانشگاه ها این مورد حتی در ایام انتخابات! دیده نمی شود.  تعداد افرادی که برای سخنرانی به استان ما آمده اند و سخنرانی کرده اند و بدون حاشیه رفتند را با سایر استان ها در نظر بگیرید!

بسیاری از افراد که برای سخنرانی به برخی از استان ها میرفتند برایشان حاشیه ایجاد شد و نتوانستند در آن استان ها حضور پیدا کنند و در خیلی از استان ها برخوردهایی با بعضی از افراد صورت گرفت ولی در این استان به دور از این فضاها بودیم.

  • درواقع معتقدید فضای سیاسی استان زنجان مطلوب دولت و حامیانش است ؟

نسبت به سایر استان ها فضای مطلوبتری در استان زنجان حاکم است به طوری که نماینده تفکرات مختلف، هرکدام به نوبه خود آمدند و در سطح استان حضور داشتند و بعضا به شهرستان ها هم رفتند و مشکلی هم پیش نیامد. نه کسی داد و بیداد کرد و نه سنگ پرانی شد و نه کشمکش و تنش ایجاد شد ، در یک فضای مطلوب و آرام آمدند  واین به همت همه اعضای شورای تامین استان شامل دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، سپاه و نیروهای اطلاعاتی بوده است . همه برای ایجاد این فضا کمک کردند و در حال حاضر هم همان فضا وجود دارد.

  • شما اشاره به فضای دانشگاه زنجان کردید در سایر دانشگاه های استان نظیر دانشگاه آزاد و پیام نور و دانشگاه تحصیلات تکمیلی این روند چگونه بوده است؟

در داخل دانشگاه ها یک هیئت نظارتی هست که بیشتر تصمیم میگیرند . اگر در دانشگاه زنجان ، آزاد و تحصیلات تکمیلی بخواهند این کار را انجام دهند ما از این فضای کلی حمایت می کنیم و کمکشان می کنیم ولی به اجبار که نمی توان گفت دانشگاهی برود و شخص خاصی را دعوت کند.

  • برخی دانشگاه ها این فضا را در اختیار تشکل ها و موافقین و منتقدین دولت قرار نمیدهند و میگویند ما میخواهیم فضا آرام باشد.

اگر اینگونه مسائل وجود دارد چرا تشکل های دانشجویی تا به این لحظه این پیام را به ما ابلاغ نکرده اند؟ چرا بازگو نکرده اند؟ ما که دیگر سهل الوصول ترین مدیرهستیم! هر کسی زنگ بزند پاسخگو هستیم و یا از طریق شبکه مجازی به راحتی میتوانند مطالبشان را منتقل کنند. چیزی تا به امروز به ما منعکس نشده است که بگویند ما میخواهیم شخصی را دعوت کنیم و دانشگاهی و یا مدیر یا افراد دیگر در آنجا مخالفت می کنند. سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی از دونفر دعوت بعمل آمد چه بسا خیلی هم مدیران وقت دانشگاه موافق موضوع  نبودند، ولی زمانی که مسئله را به ما منعکس کردند ما حمایت و کمکشان کردیم؛ افراد آمدند، سخنرانی هم کردند و اتفاقی هم نیفتاد.

  • آیا شرایط و ضوابط خاصی را برای موافقت با حضور این افراد دارید؟

 دانشگاه ها، گروه ها و طیف های مختلف اگر بخواهند فعالیت کنند باید در چهارچوب قوانین و مقررات با رعایت خط قرمز ها باشد. فرض کنید اگر افرادی را می خواهند دعوت کنند اگر آن افراد در سطح کشور اجازه و تریبون صحبت کردن را داشته باشند اینجا این حق برای آنها متصور هست و هیچکسی هم نمی تواند منعشان کند ما بارها این رابا صدای بلند گفتیم و در حال حاضر هم عرض میکنیم دانشگاه های زنجان با دانشگاه امیر کبیر و دانشگاه صنعتی شریف هیچ فرقی ندارد، دانشگاه در همه جا فی نفسه دانشگاه است.

  • برگردیم به یک مناقشه بپردازیم رای آقای روحانی در استان زنجان نسبت به استان های مجاور پایین بود چرا ؟ برخی عنوان کردند شکست سنگین دولت در زنجان !.

آقای روحانی در مجموعه استان زنجان ۴۸ درصد از آرا را کسب کرد که این شکست سنگین محسوب نمی شود یعنی ۲ الی ۳ درصد نسبت به رقیب پایین تر بود. ولی چرایی این موضوع را باید در آن ۴ سال جستجو کنیم که چه حوادثی رخ داده است و سبب بروز این آمار در آرای انتخابات شد. اولا این که اگر این موضوع را در یکی دو نفر خلاصه کنیم و بگوییم مسئولی باعث این اتفاق شد فکر می کنم که تیری در تاریکی انداختن است. تصورمن این است در بوجود آمدن آن فضا همه افراد دخیل بودند، همه کسانی که به عنوان کنش گران سیاسی – اجتماعی استانی تلقی می شوند تاثیر گذار بودند و احزاب موافق دولت و گروه هایی که به عنوان مدافع دولت الم و کتل در استان برداشتند و همچنین اختلافی که بین نیروها بود و شکافی که بین بدنه اجتماعی ایجاد شد همگی در این ریزش ها دخیل بودند.

  • آیا این تفکر صحیح است که مجموعه استانداری به تنهایی وظیفه اصلی را در تقلیل آرای آقای روحانی بر عهده داشته است؟

اینگونه قضاوت کردن صحیح به نظر نمی رسد. استانداری مدیرانی دارد که به امورات انتخابات رسیدگی می کنند و مابقی افراد نیز چند روز مانده به انتخابات وارد این عرصه می شوند. به واقع استانداری با همه عوامل مجری برگزاری انتخابات است . استانداری و مدیران اجرایی کار و مسئولیت های دیگری دارند و البته خروجی این فعالیت ها و تلاش ها باید ایجاد مقبولیت در بین مردم باشد که این خود هنر و یکی از کارکرد های مدیریتی است که یک مدیر بتواند با تلاش خود مقبولیت بیشتری ایجاد کند و با سازوکاری که در اختیاردارد بتواند بهترین و مثبت ترین فضا را ایجاد کند.

  • نقد گذشته در حال حاضر می تواند تاثیری بر روند مدیریتی داشته باشد؟

 امیدوارم همه گروه ها و افراد صادقانه و خالصانه گذشته را نقد بکنند و سهم هرشخصی را باید مشخص کنند یعنی اینکه گروه های مختلف چه کارهایی می توانستند بکنند و انجام ندادند و چه نقد های منصفانه ای در زمان خودشان می توانستند انجام دهند و انجام ندادند.

برخی از مسائل حتما باید مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد چون اگر آنها مورد توجه قرار نگیرد دوباره آسیب های جدی تری را خواهیم دید و حتما باید آسیب شناسی شود و ببینیم که چه معضلات ومشکلات و چه موانعی باعث شد که این اتفاقات در استان زنجان رقم بخورد.

  • در خصوص انتخابات شورای شهر زنجان با توجه به اینکه تائید انتخابات به طول انجامید و پس از آن جابه جایی فرماندار تا حدودی حاشیه ساز شد، آیا این موارد تاثیر منفی بر افکار عمومی داشت؟

در سلامت انتخابات هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد و هیئت نظارت هم همین باور را دارد اگر مورد خاصی بود حتما اعلام میکردیم. امکان ندارد خدای نکرده بخاطر اتلاف رای مردم بخواهیم لاپوشانی کرده و خود سانسوری کنیم البته این را باید عرض کنم که ضعف هایی در بحث نوع برگزاری انتخابات وجود داشت که این مشکل در کل کشور بوده است.

فرماندار وقت هم اولین انتخاباتی بود که در کسوت فرمانداری برگزار می کرد و طبیعتا ممکن بود که ضعف هایی هم داشته باشد. یقینا هر موردی بوده مربوط به سلامت انتخابات نیست و بحث هر چه بوده از نوع مدیریت یعنی در بخش های پشتیبانی نیروها و نوع سازماندهی نیروها و کارکرد اداری و اجرایی بوده است. ضمن اینکه در هرصندوقی چیزی در حدود ۳۰نفر فعال بودند که در جلو دیدگان ۳۰ نفر نمی شود تخلفی صورت پذیرد ضمن اینکه انتخابات شوراها مکانیزه انجام گرفت و دستی نبود که بخواهیم ادعا کنیم که خواب آلودگی باعث شد رای فلانی کمتر شمرده شود چرا که همه چیز به صورت ماشینی انجام میگرفت و همه این عوامل باعث میشود که ما در صحیح بودن انتخابات و آرای اعلام شده هیچ شک و شبهه ای نداشته باشیم .

  • تغییر فرماندار زنجان با انتخابات ارتباط نداشت ؟

تغییر و جابجایی فرماندار زنجان به انتخابات و نتایج آن هیچ ارتباطی ندارد. اگر بحثی در این تغییرات باشد مربوط به مسائل مدیریتی است که آن هم عرض کردم  این مسائل مربوط به پشتیبانی و نوع سازماندهی می باشد. تلقی ما این بود که اگر فرماندار وقت در جای دیگر مشغول خدمت شوند بیشتر مثمرثمر خواهند بود تا در کسوت فرمانداری!  چون فرمانداری و بخصوص در مرکز استان، کار بزرگ و عظیمی است و باید توجه داشت که فرمانداری مرکز استان با شهرستان های مستقل فرق میکند، یعنی یک توانمندی خاص میخواهد تا بتواند این کشتی را به سمت نجات برساند.

  • شایعه جابجایی آقای استاندار به کجا ختم شد ؟

آقای استاندار هنوز مقام عالی استان زنجان هستند و این موضوع بشدت تکذیب می شود.

  • بحث شکایت از آقای استاندار در انتخابات به کجا رسید و سرانجام آن چه شد؟

از این شکایت ها از قبل هم بوده و در حال حاضر هم هست و بعدها هم خواهد بود. اینگونه شکایت ها روال خود را طی کرده و دستگاه قضایی حکم صادر می کند و آن احکام هم در مراحل تجدید نظر و دیوان عالی مورد رسیدگی قرار می گیرد و تا زمانی که به بار بنشیند و نتیجه آن مشخص شود زمان می برد اما آنچه که مشخص است نظر مجموعه وزارت کشور و دولت محترم این بوده که  فعلا این روال مدیریتی در استان زنجان ادامه پیدا کند.

  • با توجه به اینکه خود آقای روحانی زیر شلاق نقد مطبوعات قرار دارد، واکنش مدیران دولت تدبیر و امید به نقد رسانه ها چگونه است ؟ چه پیامی به مدیران استان در این رابطه دارید؟

در صحبت های خود ، بنده مطبوعات را مورد انتقاد قرار دادم که چرا کم نقد می کنید. دستگاه های اجرایی ما باید این احساس را داشته باشند که عملکرد آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

در طول مدیریت استاندار محترم چنین چیزی نبوده که اگر روزنامه ای و یا هفته نامه ای و یا هرکدام از این مطبوعات محترم حتی مخالفین چیزی بنویسند ، به نقد آنها توجه و رسیدگی نمی شود.

بنای ما این نیست که یک ساحت قدسی برای دستگاه های خود قائل شویم، از قضا یکی از موضوعاتی که قبلا هم اعلام کردیم این بود که مطبوعات نقادانه عمل کنند؛ البته نقد باید منصفانه، کارشناسانه و عالمانه باشد. نقد عالمانه هم نه این که دستگاه و مدیری را مدح کنند و بگویند نقد عالمانه است و اگر مدحش نکردند بگوییم نقد کارشناسی نبوده است.

  • تاثیر این نقد و انتقادات را بر عملکردهای مدیریتی چگونه ارزیابی می کنید؟

ما گرفتاری های زیادی داریم و دستگاه های ما ممکن است نارسایی های زیادی داشته باشند وقتی مدیری و دستگاهی مورد نقد قرار میگیرد این احساس را پیدا میکند که عملکرد آنها مورد بررسی قرار می گیرد . مثلا موضوعاتی از قبیل مسائل مربوط به مدیریت شهری، وظایف اجتماعی برخی از شرکت های بزرگ در قبال استان زنجان و حتی پرداختن به بعضی از پروژه های بزرگِ زمان بر از جمله موضوعاتی هستند که باید مطبوعات به آنها بپردازند و مورد نقد و بررسی قرار دهند.

  • ممکن است با نقدی که از سوی رسانه ها مطرح میشود، برخورد شود؟

به هیچ وجه؛ اگر قصوربنده و یا هر شخص دیگری باشد باید گفته شود، آقای استاندار هم بر همین عقیده هستند، بنده فکر می کنم، مجموعه استانداری قوی ترین ارتباط را با مطبوعات استان داشته است. تا امروز هم من ندیدم کسی بر علیه یک جریده ای یا یک مطبوعه محترمی شکایتی کند یا عنوان تشویش اذهان عمومی را به آنها نسبت دهد.

به تمامی مدیران اعلام کرده ایم که ما صرف نظر از دیدگاه های سیاسی( چون برخی از مدیران ما بعضا افرادی هستند که دیدگاه سیاسی منطبق با دیدگاه های دولت ندارند) تا زمانی که در آن چهارچوب ها کار و فعالیت می کنند حمایتشان می کنیم زیرا مهم خروجی کار آنها می باشد و هرچقدر زحمات آنها موجب مقبولیت دولت و به تبع آن مقبولیت نظام شود یقینا ما آنها را حمایت خواهیم کرد.

  • بعضی پروژه ها در زنجان رویای دست نیافتنی هستند چه تصویری از سبزه میدان در ذهن شماست؟

اگر بخواهم حرفی بزنم نظراتم را به طور کلی بیان کرده ام و ممکن است این حس ایجاد شود که این نقد موسوی نسبت به نوع مدیریت است! شما برداشتتان هرچیزی هست عنوان کنید من نظرم را عرض کردم. نباید پروژه ای که قرار است ۲-۳ سال تمام شود بیش از ۹ سال به طول بیانجامد!!  اگر نمی توانیم کاری را انجام دهیم آن را از ابتدا شروع نکنیم . ماحق نداریم بگوییم پروژه ای را ۶ ماه تمام می کنیم و این کار ۶ سال طول بکشد و یا بگوییم ۴ ماه دیگر تمام می شود بعد بگوییم قیر آمد و قیف نیامد و یا  قیف آمد و قیر نیامد! ما حق نداریم با افکار عمومی بازی کنیم.

  • نحوه برخورد با پروژه های طولانی پس از انتخابات تغییری داشته است؟

در ایام انتخابات خود سانسوری کردیم و خیلی در این حوزه ها ورود پیدا نکردیم ، احساس کردیم ممکن است انتخاباتی تلقی شود اما یقینا این  فضا را تحمل نمی کنیم.

فرقی هم ندارد اگر این نقیصه مربوط به مدیران استانداری باشد همین نقد را خواهیم داشت و مربوط به دستگاه های بیرون هم باشد همین نقد را خواهیم داشت.

پروژه ها هر چه زودتر باید به اتمام برسند و یا تعیین تکلیف شوند البته این دو پروژه سبزه میدان و پل سید الشهدا (ع) جلو چشم هستند و همه مردم و رسانه ها آنها را رصد می کنند اماپروژه هایی هم هستند که خیلی دیده نمی شوند مثلا ورزشگاهی باید ۳ ساله تمام می شد اما ۱۲ سال است عملیات اجرایی اش طول کشیده است!.

یک بار بنده درخصوص سد گلابر صحبت کردم و از مطبوعات انتظار دارم روی این گونه مسائل پیگیر و حساس باشند چرا که این ها زخم است مگر می شود ما میلیارد ها تومان برای سدسازی بدهیم، سازنده های سد خون و دل هایی بخورند تا سد ساخته شود و بعد از آن استفاده کشاورزی، صنعتی، ورزشی و تفریحی نشود،  آیا می شود اسم این را مدیریت گذاشت؟!

سخن آخر؛

گاهی که این صحبت ها و نقدها مطرح می شود برخی دوستان از ما می رنجند ، در خصوص طرح این موضوعات اصلا بحث اختلاف نیست همه کسانی که در این استان کار می کنند دوست و رفیق ما هستند ولی در بحث خدمت به مردم با کسی تعارف نداریم حتی اگر برادر بنده باشد!

هر شخصی در هر زمینه ای ممکن است قصور و کوتاهی داشته باشد اما آنچه که حائز اهمیت است این است که باید اشتباهات را با جان و دل بپذیریم و نارسایی ها را قبول کنیم و اصلا خودمان باید این بحث ها را شروع کنیم.

در حوزه فرهنگی اگر نقدی هست با صدای بلند باید خودمان آن را اعلام بکنیم نه این که به دروغ از مدیری دفاع شود! حتی اگر گفته شود مدیری خوب کار می کند خب باید خوبتر فعالیت نماید و جدی ترباشد .

در بحث های فرهنگی و اجتماعی کارهای خوبی در سطح استان انجام شده است ، همین سر و صدایی که  گاهی ایجاد می شود بینی و بین الله ما نمیخواهیم شهر را به شهر کنسرت ها  تبدیل کنیم ولی قرار هم نیست شهر هم فقط شهر آه و ناله باشد.تکریم شاعر اسلامی  به ویژه دستگاه آقا اباعبدالله الحسین (ع) و تکریم عزاداری های اهل بیت (ع) سر جای خود وکسی حق ندارد خدشه ای به آن وارد کند .

 سد گلابر را اول از این جنبه که می توانست در شادابی و نشاط  اجتماعی اثر گذار باشد مطرح کردم . در بحث  کشاورزی و یا آبی آن ممکن است بگویند حوزه مربوط به شما نیست ورود پیدا نکنید، ولی به عنوان یک تفرجگاه چقدر مردم می توانستند در این ۱۰ سال از آنجا بهره مند شوند که نشدند و محروم ماندند چقدر ورزشکاران ما می توانستند از این فضا برای شنا ، قایقرانی و ماهیگیری بهره مندشوند ولی نشدند . چطور میشود این همه امکانات و ظرفیت عظیم را نادیده گرفت هرچند که امثال این ها زیاد است.

  • از وقتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم

تشکر میکنم از جنابعالی و همکاران محترم مجموعه هفته نامه عصرملّت و پایگاه خبری و تحلیلی پیام ملّت و آرزوی موفقیت و سرافرازی برای کسانی که در امر رسانه و خبر در سطح  استان مشغول فعالیت هستند دارم، خصوصا هفته نامه ها، ماهنامه ها و مطبوعاتی که با هر تفکری در استان تلاش و زحمت می کشند و یقینا این زحمات موجب رشد و بالندگی عرصه های فرهنگی، اجتماعی و هنری استان خواهد شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست