• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۴-۱۱
  • شناسه خبر: 7200

اجرای انواع طرح‌های پایلوت باغبانی با کلکسیون باغ مادری میسر می شود

پیام ملّت –  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر گفت: اجرای انواع طرح‌های پایلوت باغبانی کلکسیون باغ مادری ژنتیکی ارقام انگور در شهرستان ابهر میسر می شود. مجید قزوینیان با بیان اینکه امسال کلکسیون باغ مادری انواع ژنوتیپ ...

پیام ملّت –  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر گفت: اجرای انواع طرح‌های پایلوت باغبانی کلکسیون باغ مادری ژنتیکی ارقام انگور در شهرستان ابهر میسر می شود.

مجید قزوینیان با بیان اینکه امسال کلکسیون باغ مادری انواع ژنوتیپ‌های برتر و تجاری ارقام انگور در محوطه اداری مدیریت راه‌اندازی شد، اظهار کرد: می‌توان به این گلخانه به عنوان یکی از منابع ژنتیکی غنی و قابل توسعه در استان نگاه کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر از مزایای کلکسیون مذکور چنین برشمرد: کلکسیون باغ مادری نه تنها در شناساندن و معرفی ارقام مهم انگور برای محققین، باغداران مفید است بلکه به‌ عنوان یک باغ مادری ایده‌آل برای اجرای انواع طرح‌های پایلوت باغبانی و نیز پایان‌نامه‌های باغبانی حتی تا سطح دکترا نیز می‌تواند مطرح باشد.

وی با اشاره به اینکه با تحقیق علمی و فنی در بخش مورفولوژی و مارکرهای مولکولی، می‌توان با شناسائی و سلکسیون بهترین رقم سازگار با توجه به شرایط نامساعد اقلیمی و خاکی از جمله سرما و یخبندان، خشکی و شوری، ارقام را برای کشت به باغداران معرفی کرد، اضافه کرد: این اقدام شروعی برای پیشرفت‌های بعدی به شمار می‌رود.

‌رتقای بهره وری و افزایش تولید انواع محصولات باغی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر و کارآمد در امر صادرات محصولات خشکباری و ارزآوری برای کشور محسوب می‌ شود، قزوینیان در این باره اظهار کرد: با توجه به پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی باغبانی در سطح جهان، حرکت در مسیر علوم نوین باغداری با ضریب مکانیزاسیون بالا، لازمه توسعه همه جانبه در بخش کشاورزی است. پس هدف حرکت روبه جلو و کسب موفقیت‌های اثرگذار است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست