• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۴-۱۲
  • شناسه خبر: 7216

۳۵ درصد روستاهای زنجان برای دسترسی به آب سالم مشکل دارند

پیام ملّت – مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان گفت: بررسی ها نشان می دهد، ۳۰ تا ۳۵ درصد روستاهای این استان در دسترسی به آب تحت کنترل، سالم و بهداشتی مشکل دارند. جمال ناصحی افزود: بر اساس آخرین آمار ۷۸.۶ درصد جمعیت م ...

پیام ملّت – مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان گفت: بررسی ها نشان می دهد، ۳۰ تا ۳۵ درصد روستاهای این استان در دسترسی به آب تحت کنترل، سالم و بهداشتی مشکل دارند.

جمال ناصحی افزود: بر اساس آخرین آمار ۷۸.۶ درصد جمعیت مناطق روستایی استان تحت پوشش شرکت های آب و فاضلاب هستند که این شرکت با توجه به رسالت اصلی خود در جهت تامین آب شرب سالم پیگیری های لازم را انجام می دهد.
وی یادآوری کرد: بر این اساس به لحاظ تعداد ۶۰ تا ۶۵ درصد روستاهای تحت کنترل شرکت آب و فاضلاب به آب سالم دسترسی دارند.
ناصحی به ایرنا گفت: با وجود مهاجرت شمار زیادی از روستاییان به مناطق شهری و کاهش جمعیت روستاها در زمان حاضر خانوارهای زیادی در این مناطق ساکن هستند که باید خدمات مورد نیاز از قبیل آب سالم در اختیار آنان قرار گیرد که متولی این امر شرکت آب و فاضلاب روستایی است.
این مسئول ادامه داد: گستردگی، شمار و پراکندگی زیاد روستاهای استان در عمل امکان کنترل آب مصرفی به ویژه از منابع نامطمئن مثل چاه های دستی، قنات و چشمه را با مشکل مواجه می کند.
وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان مسئول کنترل کیفی آب آشامیدنی مناطق شهری و روستایی است و در این راستا با توجه به حساست موضوع اقدامات در فصول گرم سال تشدید می یابد.
ناصحی افزود: ساکنان برخی روستاها در سال های گذشته از طریق بخش خصوصی و متولیان وقت نسبت به لوله کشی آب منازل خود اقدام کرده اند، اما مشکل اساسی در این بخش مستعمل بودن شبکه و همکاری نکردن اهالی روستاهاست.
مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان ادامه داد: روستاهایی که لوله کشی آب ندارند و از منابع نامطمئن استفاده می کنند، به توصیه های کارشناسان بهداشتی و بهورزان در ارتباط با نحوه صحیح استفاده از کلر مادر برای ضد عفونی آب توجه جدی داشته باشند.
ناصحی خاطرنشان کرد: کلر مادر بصورت رایگان در اختیار روستاییان قرار می گیرد و در صورت عدم دسترسی به کلر، باید آب را به مدت پنج دقیقه جوشانده سپس مصرف کنند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست