• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۴-۱۴
  • شناسه خبر: 7300

واکنش‌های مردم به «دستگیری سلطان سکه»؛ از ابهام در اتهام تا ضعف نظارتی در برابر فساد

پیام ملّت – دستگیری سلطان سکه با ۲ تُن سکه بهار آزادی، واکنش های بسیاری را به دنبال داشت؛ واکنش هایی که در یک سوی آن ابهام در خصوص اتهام این فرد پررنگ بود و در سوی دیگر آن برخی با مفسد دانستن وی، ضعف نظارتی برخی دس ...

پیام ملّت – دستگیری سلطان سکه با ۲ تُن سکه بهار آزادی، واکنش های بسیاری را به دنبال داشت؛ واکنش هایی که در یک سوی آن ابهام در خصوص اتهام این فرد پررنگ بود و در سوی دیگر آن برخی با مفسد دانستن وی، ضعف نظارتی برخی دستگاه ها را بستر شکلگیری این مفاسد می دانستند.

به گزارش تسنیم ، به دنبال انتشار خبر دستگیری فرد ۵۸ ساله‌ای تحت عنوان «سلطان سکه» که به گفته رئیس پلیس تهران بزرگ طی یکسال گذشته حدود ۲ تن سکه را از سطح بازار جمع آوری کرده بود، تعداد زیادی از مخاطبان، نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. واکنش‌هایی که طیف وسیعی از نظرات را در برمی‌گرفت.

در این خبر آمده بود: «این فرد که به همراه پسرش فعالیت می کرده، پیش از این هم دستگیر شده بود به افراد و نوچه‌های خود دستور داده بود در بازار تهران به‌راه افتاده و بدون توجه به قیمت روز سکه، تمام سکه‌های موجود را بخرند تا در روزهای آینده خودش تعیین‌کننده نرخ سکه باشد.»

بعد از انتشار این خبر شوکه‌آور واکنش‌ها و ابهامات زیادی در شبکه های اجتماعی مطرح شد؛ مثلاً برای تعدادی از مخاطبان یک سوال مطرح شد؛ اینکه «۲ تن سکه میشه چند تا سکه؟؟!!» مساله‌ای که در شبکه‌های اجتماعی هم خیلی‌ها را دست به کار کرد و ماشین به دست مشغول محاسبه شدند و اعداد و ارقام مختلفی را برای تبدیل این دو به هم عنوان کردند.

علاوه بر آن کسانی هم بودند که این اقدام سلطان سکه را باعث متلاطم شدن بازار سکه و طلا می دانستند و خواستار برخورد جدی با این فرد شده و معتقد بودند: «این پول‌پرستان شیطان صفت را فقط اعدام کنید» یا با انتقاد نسبت به دستگاه های نظارتی عنوان می کردند «واقعا کِی جلوی این انگل‌های اقتصادی میخواد گرفته بشه؟»

البته همه مخاطبان چنین نظری را نداشتند و بعضی ها هم با اشاره به وجود نداشتن قانون محدود کننده خرید سکه و طلا، نه تنها موافق با نظرات مخاطبان قبلی نبودند بلکه در جهتی عکس معتقد بودند این رفتار طبیعی برای یک سرمایه دار است و عنوان می کردند:«خوب؟ جرم ایشان چه هست، من یک سرمایه دار هستم که باید ارزش سرمایه خودم را حفظ کنم». حتی برخی ها نوشتند: «وقتی سقفی برای خرید سکه در قانون وجود نداشته چرا باید با این فرد برخورد شود؟»

بعضی از مخاطبان هم با مقایسه نحوه برخورد کشورهای مختلف با موارد اینچنینی معتقد بودند: «در کشورهای اروپایی تمام فعالیت های اقتصادی افراد شفاف است و دولت و اداره مالیات همه حساب و کتاب افراد را می داند حتی میزان موجودی فروشگاههای را و اگر کسی این مقدار سکه بخرد اول باید ثابت کند که این پول ها را از کجا اورده و گرنه به جرم پول شویی اموالش مصادره و خودش بازداشت می شود و بعد باید ۶۰ الی ۷۰ درصد سود این کار را به دولت مالیات بدهد این طوری با شفافیت اقتصادی و سیستم الکترونیک اقتصادی کشورهای پیشرفته توانسته اند جلوی دلالی و رانت خواری نجومی و گرانی را بگیرند و رانت خواران بی رحم نمی توانند خون مردم را بمکند ولی با تاسف شدید در کشور ما وزیر صنعت و معدن و تجارت می گوید اگر لیست ارز بگیران را اعلام کنم اقتصاد به هم می ریزد و بخش خصوصی نابود می شود و به زور لیست نصف و نیمه می دهد و می گوید که ما نمی توانیم جلوی گرانی را بگیریم و مردم این کار را بکنند اگراین طوری باشد که مردم بازار را رصد کرده و جلوی گرانی را بگیرد»

برخی ها هم بودند که در جهتی عکس به موضوع نگاه کرده و با مقایسه مشابه، در پاسخ به این گروه عنوان می کردند: این دوستانی که میگن جرم ایشون چیه یا خواب هستن یا خودشون رو زدن به خواب ! عزیز دل برادر … کجای دنیا شما میتونی براحتی این حجم ثروت رو تصاحب کنی و به هیچ کسی هم پاسخگو نباشی؟ تو بعضی کشورها اگه تو جیب مبارک بیشتر از مبلغ خاصی پول نقد داشته باشی باید بری کلانتری و جواب بدی . اینی که شما میگید قانون جنگل هست و برای حیوانات که عقل ندارن حاکمه…نه تو جامعه انسانها. البته قوانین ما نیاز به بازنگری داره و بازرسی ها و مدیریت نظام مالی ما باید دگرگون بشه.» یا اینکه معتقد بودند «در منفی بودن اخلاقی کار این آقا شکی نیست اما مگر رفتن به بازار و خریدن سکه به نرخ روز خلاف است؟این بنده خدا که حتی ثبت نام هم نکرده و از بازار سکه خریده که برخلاف ارز خرید آن هم ممنوع نیست.برادر مشگل جای دیگر است که چرا حاکمیت اینقدر نقدینگی مازاد ایجاد کرده که در دست افرادی مثل ایشان متراکم شود و اجازه این نوع فعالیت ها را به او بدهد اگر پول مازاد نبود چگونه او می توانست این حجم سکه بخرد؟»

در این میان برخی ها هم سرنخ این ماجرا را در جایی دیگر می دیدند و معتقد بودند: «ارباب، سوال اصلی همه هم همینه که چرا دولت های بعد از انقلاب این همه رانت راه انداختند که امثال این یارو به این به قول شما بنده خدا!!!(آخی!!! دلم آدم میسوزه براش!!!) بتونه این کار رو بکنه، شما چندتا سکه میتونی بخری!؟ بعدش این کار اسمش احتکار و به قصد اخلال اقتصادی انجام شده که همه جای دنیا جرم هست. احتکار هر چیزی به قصد سوء استفاده اقتصادی جرم است.»

 در شرایطی که نه تنها وضعیت اقتصادی مردم بلکه جو روانی جامعه نیز ملتهب است، شناسایی و دستگیری این فرد، فارغ از نوع اتهامات وی، واکنش های بسیاری را ایجاد کرد؛ واکنش هایی که بر گرفته از فضای حاکم بر بخش ها و لایه های مختلف جامعه است.

به هر حال امید آن می رود که با اصلاح قوانین از یک سو و همچنین مبارزه با هرگونه فساد و رانتی که می تواند وضعیت معیشتی مردم و جو روانی حاکم بر جامعه را تهدید می کند، شاهد اتفاقات مشابه و سر بر آوردن اخباری از این دست از لابه لای صفحات رسانه ها نباشیم.

انتهای پیام/

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست