• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۵-۰۳
  • شناسه خبر: 7555

غبار بیابان زایی بر سیمای ۱۸ استان کشور

 پیام ملّت– مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در ۱۸ استان شدت بیابان زایی در حد متوسط تا زیاد بوده؛ به طوری که در استان های خوزستان، کرمان، یزد، اصفهان و سیستان بلوچستان این وضعیت ب ...

 پیام ملّتمدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در ۱۸ استان شدت بیابان زایی در حد متوسط تا زیاد بوده؛ به طوری که در استان های خوزستان، کرمان، یزد، اصفهان و سیستان بلوچستان این وضعیت به حالت بحرانی رسیده است.

فرهاد سرداری در جمع خبرنگاران زنجان بیابانزایی را از دست دادن پتانسیل تولید اعلام کرد که دو عامل انسانی و اقلیمی را در تحقق و تشدید آن مؤثر دانست و گفت: در ۱۸ استان کشور شدت بیابانزایی در حد متوسط تا زیاد بوده به طوری که  در استان های خوزستان، کرمان، یزد، اصفهان و سیستان بلوچستان این وضعیت به حالت بحرانی رسیده است.

وی با بیان اینکه وضعیت بیابانزایی در زنجان بسیار کمرنگ در حال وقوع است، به اجرای پروژه های موردنظر از جمله مالچ پاشی(بیش از ۲۵۰ هزار هکتار)  و ایجاد جنگل دست کاشت به سطح بیش از ۲ میلیون  و ۱۰۰ هزار هکتار در ۵ دهه گذشته اشاره کرد و گفت: پروژه ایجاد جنگل دست کاشت در دنیا نمونه است.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در ۱۸ استان کشور در قالب محدوده ای پایلوت پروژه ترسیب کربن اجرایی شده است، تصریح کرد: البته پایه این پروژه از ۱۵ سال قبل در استان خراسان جنوبی ۵ سال انجام و نتیجه گیری آن طول کشید و به تدریج به سایر استان ها تعمیم داده شد.

وی عنوان کرد: از بین روستائیان منطقه پروژه ترسیب کربن را اجرای می کنیم این پروژه از موفق ترین پروژه های سازمان ملل است که به عنوان پروژه برتر از سوی این سازمان معرفی شده است.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور ابراز کرد: جلوگیری از تخریب منابع طبیعی از اهداف اصلی اجرای پروژه ترسیب کربن است که جنبه های مختلف از جمله معیشت روستائیان مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر سرداری عنوان کرد: از صفر تا صد بازاریابی و فروش را قبل از اجرای پروژه را در قالب برگزاری کلاس آموزشی برگزار می کنیم تا در کنار جلوگیری از تخریب اراضی ملی و طبیعی اشتغال مولد مناطق را شناسایی نمائیم.

وی مشارکت مردم در تحقق اهداف و موفقیت اجرای پروژه را تاثیرگذار دانست و گفت: سیستم دولتی نباید به تنهایی وارد کار شود و به صورت مشارکتی با مردم برنامه ها را عملیاتی کند.

وی با عنوان اینکه راهکارهای لازم برای تقویت صندوق های خرد اعتباری را در مناطق محل اجرای پروژه های ترسیب کربن ارائه می‌دهیم، افزود: خراسان شمالی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان و کرمان در این زمینه از موفق ترین استان ها در بهره مندی از این راهکار هست

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست