• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۵-۱۱
  • شناسه خبر: 7674

طرح تحول در مسیر سلامت

پیام ملّت – طرح تحول سلامت از مهمترین و بزرگترین دستاورد دولت تدبیر و امید بشمار می رود که علاوه بر کاهش پرداختی ها از جیب مردم به افزایش کیفی خدمات درمانی و زدودن غبار محرومیت از مناطق روستایی این استان منجر شد. ب ...

پیام ملّت – طرح تحول سلامت از مهمترین و بزرگترین دستاورد دولت تدبیر و امید بشمار می رود که علاوه بر کاهش پرداختی ها از جیب مردم به افزایش کیفی خدمات درمانی و زدودن غبار محرومیت از مناطق روستایی این استان منجر شد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم مشکلاتی در حوزه بهداشت و درمانی به ویژه تامین اقلام دارویی مورد نیاز مردم وجود داشت که دولتمردان بر آن شدند برای دسترسی راحت و آسان کاهش هزنیه های سرسام آور حوزه درمانی را با طرح تحول نظام سلامت کاهش دهند.
هدف از اجرای این طرح در راستای تامین سلامت جسمی، روانی، اجتماعی آحاد مختلف جامعه بویژه قشر کم برخوردار بود.
به گفته مسولان بهداشت و درمان استان زنجان نیز یکی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت تشکیل پرونده الکترونیک برای جمعیت تحت پوشش استان بود که ۱۰۰ درصد آن تحقق یافته است.
به گزارش ایرنا ، بر این اساس از خرداد سال ۹۴ تا کنون ۹۱۸ هزار و ۴۲۸ نفر از افراد یکبار خدمت را دریافت کرده اند که اقدامی موثر بشمار می رود.
به گفته مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان، اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت بسیار موثر بود و ادامه حمایت ها از سوی بیمه ها و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کاهش بروز بیماری ها منجر می شود.
دکتر خدیجه ابراهیم خانی اضافه کرد که در دولت یازدهم ۱۱۴ هزار و ۳۵ نفر در صندوق بیمه سلامت همگانی این استان بیمه شدند که نسبت به سال ۹۲، رشد ۷۱۲ درصدی را نشان می دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این ارتباط گفت: همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور و در راستای اجرای ۱۰ طرح پشتیبان برنامه تحول بهداشت و به منظور تکمیل، تجهیز و توسعه شبکه های فرسوده و ناکارآمد شهری و روستایی در حوزه بهداشت به استناد تفاهم نامه ای سه جانبه منعقده ما بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی زنجان و استانداری زنجان برابر ضوابط و دستور العمل های مورد توجه قرار گرفت.
دکتر پرویز قزلباش افزود: برابر با ضوابط مقرر شد که ۲۲۶ طرح حوزه سلامت با اعتبار ۸۱۰ میلیاردریال در این استان با اولویت مناطق محروم و شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت و مناطق روستایی با کاربری محل زندگی پزشکان و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت شهری و مراکز آموزش بهورزان، خوابگاه ها و آزمایشگاه ها و ستاد شبکه بهداشت و درمان در نیمه دوم سال ۹۵ عملیاتی و اجرا شد.
وی ابراز کرد: با گذشت ۲۱ ماه از اجرای تفاهم نامه تعداد ۱۱۶ طرح به بهره برداری رسید و ۴۱ طرح نیز با ۱۳۰ میلیارد ریال افتتاح شد.
این مسئول ادامه داد: روز گذشته و با حضور وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی به استان این تعداد طرح افتتاحی شامل: ۲۵ واحد خانه بهداشت، ۶ واحد پایگاه سلامت شهری، پنج خانه پزشک، ۱ واحد مرکز خدمات جامع سلامت شهری، سه واحد مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و یک واحد انبار دارو و ملزومات بود.
وی خاطر نشان کرد: براین اساس از مجموع طرحها شهرستان زنجان ۸، خدابنده ۹، طارم ۸، سلطانیه ۵، خرمدره ۵، ۴ماهنشان، ابهر یک و در ایجرود نیز یک طرح به بهره‌برداری رسید.
رئیس شبکه بهداشت و درمان ایجرود نیز در این ارتباط گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت در این شهرستان احداث ۱۳ طرح بهداشتی و درمانی با اعتبار ۴۱ میلیارد و ۶۸۷ میلیون ریال و زیر بنای ۲ هزار و ۶۳۱ متر مربع در دستور کار قرار گرفت.
دکتر ابراهیم خسرو شاهی افزود: از این تعداد طرح ساخت سه مرکز خدمات جامع سلامت، هفت خانه بهداشت، و سه اقامتگاه پزشکان در سال ۹۵ آغاز شد.
وی بیان کرد: سال گذشته هفت طرح شامل سه خانه بهداشت، سه اقامتگاه پزشکان و یک مرکز جامع سلامت در این شهرستان با زیر بنای یکهزار و ۲۳۱ متر مربع به بهره برداری ر سید.
این مسئول ادامه داد: طی روزهای گذشته نیز با حضور وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به استان زنجان نیز بصورت وئدئو کنفراس طرح هایی در اقصی نقاط استان مورد افتتاح قرار گرفت که سهم این شهرستان یک خانه بهداشت روستای خانجین با زیر بنای ۷۶ متر مربع و اعتبار یک میلیارد و ۲۸۷ میلیون ریال بود.
وی اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی انجام گرفته به زودی سه خانه بهداشت، ۲ مرکز خدمات جامع سلامت تکمیل و در دسترس عموم ایجرودی ها قرار خواهد گرفت.
خسروشاهی افزود: هم اکنون این شهرستان با بیمارستان ۳۲ تختخوابی ایثار که در سال ۹۱ افتتاح شد، بخش هایی از قبیل اطفال، اورژانس ، مامایی ، داخلی و دیالیز راه انداری شده و به عموم مردم خدمات ارائه می کند.
وی بیان کرد: این شهرستان به لحاظ تامین نیاز پزشکان مورد نیاز در رشته های داخلی، زنان و زایمان مشکلی ندارد هر چند کمبودهایی وجود دارد اما در مقایسه با سال های گذشته تحولاتی چشمگیر انجام گرفته است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان ایجرود ادامه داد: طرح توسعه این بیمارستان با توجه به افزایش شمار مراجعه کنندگان در سال های آینده امری ضروری بوده که تحقق آن چشم انداز بهتری را ایجاد می کند.
این مسئول ادامه داد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه های درمان که قبل بسیار بالا بود، کاهش یافت و حتی مردم مناطق روستایی این شهرستان برای دریافت خدمات مورد نیاز به مرکز استان مراجعه می کردند.
وی بیان کرد: این شهرستان سه پایگاه فوریت های پزشکی با بهره گیری از ۶ دستگاه آمبولانس عملکرد بهتری را در امداد رسانی مطلوبی در هنگام وقوع حوادث و سوانح داشته است.
به گفته خسرو شاهی در زمان حاضر این شهرستان ۳۶ هزار و ۵۰ نفر جمعیت ،۷۲ روستا دارد که برای دسترسی مردم به خدمات درمانی نیز ۴۲ خانه بهداشت، هشت مرکز خدمات جامع سلامت و ۲ پایگاه بهداشتی ایجاد و احداث شده است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان طارم نیز ادامه داد: طبق تفاهم نامه بین بین استانداری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی استان بازسازی و احداث ۲۶ طرح بهداشتی در این شهر ستان شامل ۱۸ خانه بهداشت، سه خانه پزشک، سه مرکز خدمات جامع سلامت و یک مرکز شبانه روزی چورزق با اعتبار ۷۲ میلیارد ریال و با زیر بنای یکهزار و ۱۴ متر مربع در دستور کار قرار گرفت.
دکتر فرامرز اسکندری افزود: هم اکنون سه مرکز خدمات جامع سلامت این شهرستان در آب بر و تشویر با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت قرار دارد و مرکز درام نیز بدلیل مشکلات در حال واگذاری به پیمانکار دیگری است.
وی بیان کرد: هم اکنون ۶۱ مرکز بهداشتی فعال در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد هشت باب آن در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده و خدمات رسانی به آحاد مختلف مردم را تسهیل کرده است.
این مسئول ادامه داد: روزهای گذشته نیز همزمان با سفر وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به ان استان نیز بصورت ویدئو کنفراس هشت خانه بهداشتی با اعتبار ۱۱ میلیارد ریال افتتاح شد که تحولی مهم در راستای خدمات رسانی بهینه بوده است.
وی اظهار داشت: یکی از برنامه های مهم طرح تحول نظام سلامت اجرای خدمات دندانپزشکی به جمعیت ۴۸ هزار نفری طارم بود که هم اکنون سه دندانپزشک فعالیت می کند که یک نفر از آنان به دلیل اتمام طرح خدمت، فرد دیگری جایگزین خواهد شد.
اسکندری افزود: بر اساس شاخص ها و طبق قانون طرح تحول به ازای هر ۱۵ هزار نفر جمعیت یک دندانپزشک باید وجود داشته باشد که این مهم تا حدودی در این شهرستان محقق شده و خدمات مورد نیاز لازم نیز بصورت رایگان به افراد زیر ۱۲ سال و زنان باردار ارائه شده است.
وی، برنامه غربالگری ملی با عنوان کنترل بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر شامل بیماری های دیابت، سرطان، قلبی و عروقی و مزمن ریوی را از دیگر برنامه های مورد توجه ذکر کرد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان طارم ادامه داد: با راه اندازی بیمارستان ۳۲ تخت شهدای طارم نیز خدمات مورد نیاز به مراجعه کنندگان ارائه می شود و تخصص های کودکان، زنان و زایمان، داخلی و بیهوشی جراحی عمومی خدمات ارائه می کنند.
وی یادآوری کرد: در زمان حاضر در حوزه بهداشت به ازای هر چهار هزار نفر یک پزشک در این شهرستان وجود دادرد که ۱۲ پزشک مشغول فعالیت هستند علاوه بر آن نیز شمار خانه بهداشت شهرستان از ۳۳ باب به ۴۲ باب افزایش یافته که ۹ باب آن در دولت تدبیر و امید مورد افتتاح قرار گرفته است.
به گفته اسکندری، شمار مراکز جامع خدمات سلامت نیز از ۶ به هشت واحد ارتقا یافته که خدمات رسانی به احاد مختلف مردم را بیش از گذشته تسهیل کرده است.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون با همکاری بنیاد علوی نیز سبد غذایی هر ۲ ماه یکبار به گروههای هدف به منظور پیشگیری از بیماری های احتمالی ارائه می شود.
این مسئول اضافه کرد: همچنین برای ۱۰۰ درصد جمعیت شهری رو ستایی شهرستان پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده که در هنگام مراجعه فرد با ارائه کد ملی خدمات مورد نیاز ارائه می شود.
رئیس شبکه بهداشت و درمان ابهر نیز ادامه داد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت در این شهرستان ۲۹ طرح بهداشتی با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال و به مساحت چهار هزار و ۶۰۰ متر مربع مورد توجه قرار گرفت.
دکتر کوروش شعبانی افزود: از مجموع طرح های یاد شده ۱۴ خانه بهداشتی شامل پنج پایگاه بهداشتی، یک مرکز بهداشتی و ما بقی آموزشگاه بهورز احداث شد.
وی بیان کرد: طی مدت یاد شده ۱۴ مرکز خدمات جامع سلامت در این شهرستان به بهره برداری رسید که از این تعداد چهار مرکز آن شهری، ۶ مرکز روستایی و چهار مورد دیگر نیز شهری و روستایی شامل می شود.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون این شهرستان ۷۵ روستا دارد که از این تعداد ۱۴ روستا فاقد سکنه، ۲۳ روستای قمر(ساکنان خیلی محدود) را شامل می شود.
وی یادآوری کرد: بر این اساس برای جمعیت ۵۰ هزار نفری روستایی ۴۱ خانه بهداشت ایجاد شده و در مقایسه با سال های گذشته تحول یافته است.
شعبانی افزود: این در حالی است قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت شمار روستاهای دارای پزشک بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بود که این رقم هم اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده است.
وی بهره برداری از بیمارستان ۲۲۰ تخت بیمارستان الغدیر ابهر را از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد و گفت: هم اکنون مجموع تخت های بیمارستان الغدیر، امدادی و امید ابهر به حدود ۳۸۰ تخت رسیده که پاسخگوی نیازهای مراجعه کننندگان است.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون کلینیک ویژه ابهر با پیشرفت ۸۰ درصدی در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۷۰۰متر مربع و با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال در دست ساخت بوده و علاوه بر آن توسعه اورژانس و غربالگری بیمارستان امدادی ابهر با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال و یکهزار و ۸۰۰ متر مربع با پیشرفت ۹۰ درصدی در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید که تحولی مهم در خدمات رسانی را ایجاد خواهد کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته جاری در سفر دو روزه خود ۵۰ طرح بهداشتی و درمانی را به بهره برداری رساند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست