• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۶-۱۱
  • شناسه خبر: 8318

مشکلات زیادی موسیقی ایران را تهدید می‌کند

پیام ملّت؛ صغری بنابی – امیر احدی در چهارمین روز فروردین سال ۱۳۷۲ در خانه ای  که بام و درش از بانگ ترانه سرشار بود، متولد شد.  از همان کودکی از نغمه‌های ساز پدر و خواهر به وجد می‌آمد و در جستجوی بهانه‌ای بود تا در این نغ ...

پیام ملّت؛ صغری بنابی – امیر احدی در چهارمین روز فروردین سال ۱۳۷۲ در خانه ای  که بام و درش از بانگ ترانه سرشار بود، متولد شد.  از همان کودکی از نغمه‌های ساز پدر و خواهر به وجد می‌آمد و در جستجوی بهانه‌ای بود تا در این نغمه‌ها خود را شریک کند.

از سن ۴ سالگی به شکل خودآموز تمبک را آموخت و پدر و خواهر را در برنامه‌ها و اجراها همراهی کرد. در سن ۹ سالگی با راهنمایی پدر ساز تار را انتخاب کرد. در کلاس‌های استاد هادی اکبری شرکت کرد و فنون و روش‌ها و تکنیک‌های تار نوازی را نزد وی آموخت. او در کنار این آموزش‌ها اجراهای بسیاری همراه ارکستر و همچنین به شیوه تکنوازی در کشور داشته است.

در سال ۸۶ در جشنواره موسیقی  فجر جوان موفق به کسب مقام اول کشوری در گروه سنی الف شد و پس از آن رغبت و اشتیاق بیش از پیش در او شعله ور شد.  سال ۹۳ هم در جشنواره مذکور در مسابقات تار که به داوری استاد حسین علیزاده، استاد داریوش طلایی و استاد هوشنگ ظریف برگزار شد، موفق به کسب مقام اول در گروه سنی ب شد. در همان سال به دعوت استاد امیر فیروزبخت وارد ارکستر آوای ایرج به خوانندگی استاد حسین خواجه امیری (ایرج) شد و در اجراهای بسیاری همراه استاد بود. در زیر گفتگوی ما با این نوازنده تار را می خوانید:

چرا ساز تار را انتخاب کردید؟

به جهت قرار داشتن در جو و فضای هنری و اینکه پدرم همین ساز را می‌نواختند.

وضعیت هنر را در آنجا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ابهر شهرستان ویژه‌ای در عرصه هنر است. هنرمندان بزرگی دارد و افتخارات زیادی در دامنش رشد کرده‌اند. شاید اگر این شهر یکی از شهرهای اروپایی بود اینک در موسیقی صاحب نام و آوازه‌ای می‌بود!.

آیا مردم نسبت به هنر شما احساس خوبی دارند و جذب شنیدن آن می شوند؟

بنده به شدت انرژی مثبتی از مخاطب ها را دریافت می‌کنم و البته این احساس را با زبان هنر انتقال می‌دهم.

چه مشکلاتی در ابهر هنر موسیقی را تهدید می کند؟

مشکلات زیادی موسیقی ایران را تهدید می‌کند. ابهر هم به عنوان جزئی از این کل دست به گریبان مشکلات زیادی است. بی انگیزگی، نبود جشنواره‌های مستمر، نبود امنیت اقتصادی برای هنرمندان، نبود جو سالم ارائه هنر و برخی از معضلات هستند.

از موسیقی چه آموخته اید؟

از موسیقی صداقت و صافی، لطافت و ظرافت، شرافت و انسانیت، امیدواری و روشنایی، سپیدی از پس سیاهی، درک احساس انسان ها و گفتن احساس به زبان هنری را آموخته‌ام.

به نظر شما تا چه میزان هنرمند و اثرش در جذب مخاطب تاثیر دارد؟

این هنرمند است که اگر صدای سخنش نشان عشق داشته باشد، به دل می‌نشیند. عامل گیرایی سخن هنر در آفریننده‌اش است.

چه تصویری از موسیقی در ابهر برای آینده دارید؟

اوضاع عمومی هنر ناراحت کننده است؛ تنها امید می‌تواند بهترین همراه باشد!. این روزها توجه نسل جوان به موسیقی کمی ناامید کننده است و باید گفت کمی سخت است با این شرایط تصویر زیبایی در ذهن داشت.

مسئولان حوزه هنر در ابهر تا چه میزان همراه هنرمندان هستند؟

مسئولان معمولا همراه هنر نیستند!. گویی بی توجهی به هنر عمری به بلندای تاریخ دارد درین سرزمین محزون.  ولی در ابهر به نسبت بعضی شهرها اقبال بیشتری از جانب مسئولان مشاهده می‌شود.

مخاطبان چگونه می‌توانند حامی هنرمندان باشند؟

مخاطب با گوش شنوا و درک عمیق می‌تواند احساس امنیت را در هنرمند ایجاد کند که او هر آنچه می‌خواد و درک کرده با فهم متقابل به مخاطب انتقال دهد.

البته مخاطب تا زمانی می‌تواند برای هنرمند زمان بگذارد که از او صداقت در بیان، مسئولیت، تعهد اخلاقی و اجتماعی مشاهده کند.

از برنامه‌های آینده خودتان در عرصه هنر بگویید.

هدف‌های مهم من در آینده نزدیک اجرای کنسرت‌های داخلی و خارجی برای شناسایی ساز تار و سبک و سیاق شیوه‌های رمانتیک در تارنوازی و ضبط آلبوم‌های موسیقی و تدریس است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست