• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۶-۲۰
  • شناسه خبر: 8581

اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در ۱۶ حوزه آبخیز زنجان

پیام ملّت – معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان زنجان از آغاز اجرای یکپارچه پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در ۱۶ حوزه آبخیز با تزریق اعتبار ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی از محل صندوق توسعه ملی در سال جاری خبر داد ...

پیام ملّت معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان زنجان از آغاز اجرای یکپارچه پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در ۱۶ حوزه آبخیز با تزریق اعتبار ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی از محل صندوق توسعه ملی در سال جاری خبر داد.

جعفر بیات با اشاره به اهمیت اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در وضعیت مسائل مربوط به محدودیت منابع آبی و تغییرات بارش از برف به باران اظهار کرد: در حال حاضر احیا و حفاظت از پوشش گیاهی، تامین آب شرب، همگام کردن مردم و سمن ها با دستگاه های دولتی، کنترل فرسایش مدیریت سیل و کنترل سیلاب و مبارزه با عوامل خشکسالی باید مورد توجه مسئولین و برنامه ریزان باشد.

وی با اشاره به آغاز اجرای یکپارچه پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در ۱۶ حوزه آبخیز با تزریق اعتبار ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی از محل صندوق توسعه ملی در سال جاری  تصریح کرد: این پروژه ها در ۵ محور عملیاتی خواهند شد.

بیات در توضیح محورهای یاد شده با بیان اینکه پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری شامل عملیات مکانیکی با حجم ۶۲ هزار مترمکعب می باشد، ادامه داد: اجرای عملیات بیولوژیک در قالب اجرای طرح های مرتعداری نظیر بذرکاری، نهالکاری، تبدیل دیمزار، کپه کاری در عرصه های ملی ۱۶ حوزه، اجرای پروژه کاداستر و حدنگاری اراضی ملی به سطح ۱۱۰ هزار هکتار، اطفا حریق و حفاظت از عرصه ها به سطح ۱۱۰ هزار هکتار در کنار آموزش، ترویج و ظرفیت سازی و تسهیل گری بین جوامع به عنوان مهم ترین رکن این محورها در ۱۶ حوزه محسوب می شود.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان زنجان کبودگنبد سلطانبه، قزل تپه یا آرپاچای زنجان، آق بلاغ، حوزه قیدار، حوزه آبخیز چسب در ایجرود، چهرآباد زنجان، حوزه کرسف در خدابنده، میراخور ماهنشان بالادست روستای میراخور، هارون آباد طارم، مراش یک در ماهنشان در چندکیلومتری دندی که یک سد مخزنی می باشد، حوزه هیدج در ابهر، خوشنام ابهر، زیرحوزه های کینه ورس ۲. ۳ و ۴ حوزه مخزنی سد کینه ورس ابهر با هدف افزایش عمر مفید سد و حفاظت خاک و آب حوزه از جمله این ۱۶ حوزه می باشند که توسط کارشناسان شناسایی شده بودند که به منظور پایدارسازی، کنترل سیل، جلوگیری از رسوب و فرسایش، کنترل سیل، آبخوانداری و تغذیه مصنوعی در بالادست آب شرب و اراضی زراعی، مرمت و بازسازی مورد توجه قرار گرفته اند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست