• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۶-۲۱
  • شناسه خبر: 8609

بازآمد بوی خرج مدرسه

پیام ملّت ؛ پریسا یوسفی – بندهای کفش‌ کودک هفت ساله‌اش را بست و دوباره راه رفته را برگشت، قرار بود کودکش امسال با آغاز پاییز به مدرسه برود و همین موضوع باید بهانه‌ای می‌شد برای ذوق و شوقش اما … هر بار که کودک ...

پیام ملّت ؛ پریسا یوسفی – بندهای کفش‌ کودک هفت ساله‌اش را بست و دوباره راه رفته را برگشت، قرار بود کودکش امسال با آغاز پاییز به مدرسه برود و همین موضوع باید بهانه‌ای می‌شد برای ذوق و شوقش اما …

هر بار که کودکش دست به لوازم‌التحریر می‌برد باید حواسش به قیمت‌ها می‌بود که بتواند از پس‌اش بربیاید. خودکارهای خارجی، مدادرنگی‌های ۳۶ رنگ که همیشه وقتی کم‌سن و سال‌تر بود، آرزوی داشتن‌اش را داشت. به رنگ‌های شاد بسته مدادرنگی زل زد. دست کودکش را گرفت و آرزو کرد بچه‌اش با همین بسته مدادرنگی بتواند دنیای رنگی‌تری را تصور کند.

 این روزها با شروع سال تحصیلی، بازار خرید لوازم‌التحریر داغ داغ است اما هر بار که به مغازه‌ها رجوع می‌شود، شاهد کودکانی هستیم که گاهی نق می‌زنند و غرغر می‌کنند که من این یکی رو می‌خوام و خانواده کشان‌کشان این کودکان را از در مغازه بیرون می‌کشند و حسابی حرص می‌خورند.

به بازگشایی مدارس چند روز بیشتر نمانده و خانواده‌ها برای تهیه لوازم‌التحریر راهی مراکز خرید این محصولات می‌شوند و پیاده‌روهای شهر مملو از خانواده‌هایی است که به همراه فرزندان خود به بازار آمده‌اند تا توشه سال تحصیلی جدید را خریداری کرده و به خانه ببرند.

نوشتن مشق حمایت از کالای ایرانی با لوازم‌‌التحریر خارجی

ذوق و شوق کودکان که با دیدن هرکدام از اجناس و کالاها برق جدیدی در چشمان‌شان می‌درخشد، هر مخاطبی را بر سر ذوق می‌آورد و ما را نیز مشتاق به تماشا و صحبت می‌کند. «نرمین» دانش‌آموز کلاس سوم است که همراه مادرش برای خرید لوازم‌التحریر به بازار آمده، او دفترهایی که عکس «کیتی» دارند را انتخاب می‌کند، زیرا به گفته خودش خیلی قشنگ و جذاب هستند.

مادر نرمین در این رابطه می‌گوید: همه جا را لوازم‌التحریر خارجی پر کرده و کمتر فروشگاه یا مغازه‌ای هست که لوازم‌التحریر ایرانی بفروشد و این در حالی است که مسئولان، خانواده‌ها را به خرید لوازم‌التحریر ایرانی تشویق می‌کنند اما وقتی به بازار مراجعه می‌کنیم جنس با کیفیت ایرانی نمی‌بینیم و تنوعی نیز در آن نیست و کیفیت بهتر لوازم خارجی سبب می‌شود تا این اجناس مورد استقبال خانواده‌ها قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بیشتر طرح‌های ساده را می‌پسندد اما دخترش به طرح‌های شاد و شخصیت‌های کارتونی علاقه دارد، می‌افزاید: قیمت‌ها نیز نسبت به سال گذشته گران‌تر شده و در برخی از مغازه‌ها در یک محله تفاوت قیمت وجود دارد.

زمانی را که مادر نرمین مشغول صحبت با ما است، نرمین با دقت بالایی به خریدهای دانش‌آموز دیگری زل زده و صحبت‌های مادرش را با بیان اینکه چیزهایی بیشتر از لوازم آن دانش‌آموز می‌خواهد، قطع کرد تا به اصطلاح خودش باکلاس‌تر به نظر برسد.

سنت به صرفه‌تر از مدرنیته

تفاوت قیمت‌ها بین فروشگاه‌های عرضه‌کننده لوازم‌التحریر در خیابان‌های تجاری و بازار سنتی به وضوح قابل رویت است و خانواده‌هایی که قصد خرید به صرفه‌تری دارند، می‌توانند از بازارهای سنتی، لوازم‌التحریر خریداری کنند.

یکی از عرضه‌کنندگان لوازم‌التحریر در بازار سنتی قیصریه زنجان، می‌گوید: رنگ و لعاب لوازم‌التحریر خارجی چشم بچه‌ها را گرفته و آن‌ها فارغ از قیمت اجناس خارجی یا فکر کردن به دیگر موارد، به دنبال طرح و رنگ هستند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر مردم برای خرید لوازم‌التحریر به بازار می‌آیند، به‌طور کلی با وجود شرایط سخت اقتصادی فروش تا به امروز رضایت‌بخش بوده است؛ چرا که لوازم‌التحریر جزو کالاهایی است که مایحتاج ضروری محسوب می‌شود و خانواده‌ها در حد توان و حداقل‌ها خرید انجام می‌دهند.

این فعال صنف لوازم‌التحریر ادامه می‌دهد: بچه‌هایی که به فروشگاه می‌آیند به ظاهر لوازم‌التحریر نگاه می‌کنند و هر محصولی که زیباتر باشد را خریداری می‌کنند، چون تنوع اجناس خارجی زیاد است و بیشتر خواهان دارد و کالای ایرانی نمی‌تواند با آن رقابت کند.

آقای ملک‌لی، پدر یکی از دانش‌آموزان در رابطه با لوازم‌التحریر موجود در بازار می‌گوید: طرح‌هایی مانند «شکرستان» و «تصاویر شهدا» خوب و پسندیده است و باعث اشاعه و ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی‌ می‌شود اما برخی از این طرح‌ها به دلیل طراحی‌های‌ نامناسب و نیز تبلیغ کم این محصولات، کمتر مورد توجه خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که اگر کالای داخلی خوب تبلیغ شود مطمئنا فروش بیشتری دارد، ادامه می‌دهد: جنس ایرانی باید توان رقابت با خارجی را داشته باشد، اگر کالایی بدون کیفیت تولید شود و مشابه خارجی آن موجود باشد، تولیدکننده پول خود را دور ریخته است.

مغازه‌هایی که کیف‌ها را تعمیر می‌کنند نیز شلوغ شده‌اند و برخی از آنان حتی سفارش جدید نیز نمی‌پذیرند.

مدرسه رفتن گران تمام می‌شود

دانش‌آموزان علاوه‌ بر لوازم‌التحریر، کیف، کفش، اونیفورم، لباس ورزشی، لیوان آب را که جزو ضروریات آغاز بهار تعلیم و تربیت است، نیاز دارند ولی افزایش قیمت این کالاها بهار تعلیم و تربیت را مصادف با خزان حساب بانکی و جیب پدر و مادرها کرده است.

مشاهدات بازار نشان می‌دهد که حداقل قیمت کیف و کوله‌پشتی از ۵۰ هزار تومان برای تولیدات ایرانی آغاز می‌شود و شما می‌توانید کیف‌های خارجی با قیمت ۵۰۰ هزار تومان را نیز در بازار مشاهده و در صورت داشتن وسع مالی، خرید کنید.

وضعیت کفش‌ها نیز همانند کیف از حدود قیمتی ۳۵ هزار تومان برای کفش‌های سطح متوسط ایرانی آغاز می‌شود و تا ۳۰۰ هزار تومان برای کفش‌های کتونی سطح متوسط خارجی ادامه دارد و لباس‌های ورزشی ایرانی نیز در بازار لباس ‌ورزشی فروشی‌های زنجان در بازار سنتی (پاساژ امین) با حداقل قیمت ۶۰ هزار تومان قابل خرید است.

برای خرید یک دست لباس مدرسه نیز بین ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان باید هزینه کرد. در کنار این باید خرید لوازم مورد نیاز و ضروری از جمله کتاب، دفتر، مداد و لوازمی از این دست را نیز باید مدنظر قرار داد که رقمی بین ۶۰ تا ۳۰۰ هزار تومان را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، با این توصیف برای خانواده‌ای با دو فرزند دانش‌آموز مهرماه با خرجی حدود ۵۰۰ تا یک میلیون تومان آغاز می‌شود و در کنار آن خرج‌های جانبی ۹ ماهه تحصیلی را نیز باید مدنظر قرار داد.

مادری که با خستگی به مغازه‌های مختلف که برای قیمت کردن لوازم‌‌التحریر و کیف و کفش سر می‌زند، با نگاهی نگران می‌گوید که سه فرزند دانش‌آموز دارد و در روزهای اخیر همه پس‌انداز خانواده را برای اجاره خانه صرف کرده است و اقساط تسهیلات بانکی، اجاره‌خانه‌، مخارج روزمره خانواده با وجود گرانی‌های موجود و تاخیر در پرداخت حقوق همسرش، علتی بر نگرانی‌های این روزهای او شده است.

وی می‌افزاید: مدارس دولتی به ندرت یافت می‌شود و دیگر تحصیل رایگان وجود ندارد و درس خواندن نسبت به گذشته گران تمام می‌شود و با آغاز سال تحصیلی طبق روال هر سال برای خرید کتاب‌های کمک‌درسی تجویز شده توسط معلمان، بار دیگر با نگرانی و اضطراب از قیمت‌ها به بازار خواهد آمد.

لوازم‌التحریر، پیام فرهنگی شما را منتقل می‌کند

یک کارشناس روان‌شناسی در رابطه با لوازم‌التحریر با فروشندگان هم‌نظر بوده و متعقد است که کودکان و نوجوانان با توجه به جذابیت و هیجان‌انگیز بودن، عکس‌های شخصیت‌های موردنظر خود را طبقه‌بندی می‌کنند.

اعظم نوری می‌گوید: برخی طرح‌های موجود در بازار نامتعارف بوده و به میزان زیادی رفتارهای خشونت‌آمیز را به نمایش می‌گذارد. باید توجه داشت که کالاهای فرهنگی مانند لوازم‌التحریر حاوی پیام‌هایی است، بنابراین باید کاری کنیم تا این کالاها برگرفته از الگوهای ایرانی و اسلامی باشد و به این صورت می‌توانیم به انتقال فرهنگ به معنای صحیح آن کمک کنیم.

باز آمد بوی خرج مدرسه

با همه گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی موجود، در روزهای آینده دانش‌آموزان با بهار تعلیم و تربیت در مدارس به بار می‌نشینند و راه رسیدن به آینده‌های روشن را طی می‌کنند ولی در این میان افزایش قیمت‌ها برای خانواده‌ها مژده خرج مدرسه را می‌دهند.

منبع : ایسنا (منطقه زنجان)

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست