• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۷-۱۶
  • شناسه خبر: 8941

ضمیرمان هوای پاک می طلبد تا زیبا بیاندیشد، کتاب ها را نفس بکشیم

پیام ملّت ؛ راحله سعادتی خمسه – اگر یک از مشتاقان کتاب هستید، بزرگترین خوشبختی جهان را دارید (ژول کارداتی) وقتی جهل و بی خبری جامعه ای را از پای درآورد یا شبهه ها ذهن جوانان را فلج کند، بدون شک یکی از مهمترین کارها ...

پیام ملّت ؛ راحله سعادتی خمسه – اگر یک از مشتاقان کتاب هستید، بزرگترین خوشبختی جهان را دارید (ژول کارداتی)
وقتی جهل و بی خبری جامعه ای را از پای درآورد یا شبهه ها ذهن جوانان را فلج کند، بدون شک یکی از مهمترین کارهایی که می تواند، آفت جهل و حیرانی را بزداید، مطالعه است و آنچه می تواند شبهه های ذهن و ضمیر را به زیباترین شکل دفع کند و نورمعرفت را به قلب ها تزریق نماید، کتاب خوانی است.


کتاب دربردارنده اندیشه و تفکرات اندیشه ورزان و نخبگان ملل و امانت دار عقلانیت و خردورزی است.کتاب به سان باران رحمتی است که هر انسان تشنه ای می تواند از آن سیراب گردد، جرعه جرعه بنوشد و مزرعه حیات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی خود را با آن غنی، شاد و خرم کند.
اعتقاد به این باور که روح یک جامعه در پرتو کتاب و کتابخوانی بارور می شود، نقش کتابخانه را در انتقال علوم و خرد نمایان می سازد، از این رو کتابخانه را می توان به عنوان کانون همایش صاحب نظران و موزه پرطراوت اندیشمندان در نظر گرفت.
این نهاد کانونی می تواند، بالندگی و شکوفایی استعداد لایه های ذهنی جامعه را به ارمغان آورد و در نهایت به تولید اندیشه، دانش و رشد فرهنگ مطالعاتی جامعه منجر شود.
در واقع کسی که در کتابخانه قدم می نهد به گلگشت دل انگیز در مجمع اندیشمندان و خردمندان قدم نهاده است.
بی تردید کتاب و کتابخوانی و میزان گرایش به مطالعه، در دنیای امروز یکی از شاخص های توسعه به شمار می رود، به وجود آوردن فرهنگ مطالعه در جامعه مستلزم تدوین و اجرای برنامه هایی است که عادت به مطالعه را رونق می بخشد.
بنابراین برای رسیدن به شرایط مطلوب چاره ای نداریم جز این که عادت به کتابخوانی را از دوران کودکی در افراد ایجاد کنیم.
– بعضی کتاب ها را باید چشید، برخی را باید بلعید و معدودی را باید جوید تا قابل هضم شود (سرفرانسیس بیکن).
در راستای ترغیب وتشویق آحاد جامعه به کتاب و کتابخوانی بایسته است، سازمان ها و موسسات فرهنگی و مسئول، جلودار و در خط مقدم پیشتازان عرصه فرهنگ و فکر باشند و اهل قلم را حمایت کنند و حاصل تلاش های فعالان قلم و اندیشه را در دسترس همگان قرار دهند و به این وسیله به رسالت معنوی اخلاقی خود مدد برسانند .
بدیهی است در یک جامعه فرهنگی سالم و پویا، فرهنگ نقد و بررسی در موازات مطالعه و تولید کتاب عرصه حیات دارد.
آنچه می تواند زیبایی ها و زشتی های پنهان در دل هر کتاب را فراروی قرار دهد ( نقد و بررسی است).
نقد و بررسی به عنوان تلاشی هدفمند سالم و لازم می تواند به پویایی ، بالندگی و تکامل آثار مدد رساند.
در همین راستا به نویسندگان وسعت عمل و اندیشه بخشد و در ادامه حیات تولید و نشر آثاری قوی و گرانسنگ موثر گردد.
در پایان مایل ام بگویم، دنیای بزرگ و شگفت انگیز کتاب / کتابخوانی به گروه خاص و ویژه ای تعلق نداشته و هر فرد باید روش زندگی بهتر را تجربه کند، و این مهم میسر نخواهد شد مگر کتاب و کتابخوانی را به عنوان یک نیاز حیاتی و احساس دایمی لازم و روزانه در میان سایر نیازهای زندگی فردی و اجتماعی خود قرار دهد،
بدیهی است با ترغیب جامعه به سمت کتاب و کتابخوانی، گام های زیرکانه توام با شرافت و آزادگی در جهت رشد، توسعه و تعالی ابعاد زندگی اجتماعی، فرهنگی و قطعا سیاسی برداشته خواهد شد.
جامعه شریف و پویا جامعه ای است که مردمانش به مطالعه کتاب همان قدر اهمیت می دهند که به سلامت زیبایی و فیزیک خود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست