• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۷-۱۸
  • شناسه خبر: 8974

زنجان بهشت خیران است

پیام ملّت – نشست مشترک جمعی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان و خیریه های حوزه سلامت این استان به منظور تبادل نظر و بررسی وضعیت سلامت ...

پیام ملّت نشست مشترک جمعی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان و خیریه های حوزه سلامت این استان به منظور تبادل نظر و بررسی وضعیت سلامت در استان زنجان برگزار گردید. در این نشست دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ، سید مرتضی خاتمی نایب رئیس این کمیسیون و معاون حقوقی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حضور داشتند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان های مردم نهاد به موازات مجمع خیرین سلامت که اقدامات اثر گذاری در کشور انجام داده اند، فراتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت سرمایه گذاری کرده اند.

به گزارش ایرنا، حسینعلی شهریاری در نشست مشترک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و خیریه های حوزه سلامت استان زنجان افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان دوره هفتم مجلس شورای اسلامی فرمودند که از ظرفیت و پتاسیل خیرین نباید غافل شد و نهایت استفاده را باید داشت.

وی اظهار داشت: ۲ سال پس از این رهنمودها، مجمع خیرین سلامت در سطح کشور شکل گرفت که تا سال گذشته این مجمع به جز خیریه های مختلفی که در کشور وجود دارند، حدود ۶هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه گذاری کردند.

شهریاری ادامه داد: طی اجرای طرح تحول سلامت بیمارستان های کشور نوسازی و بازسازی، تجهیزات مناسب خریداری و در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی نیز تحولاتی ایجاد شد.

به گفته این مسئول، طی سه سال گذشته بیش از یکهزار و ۵۰۰ خانه بهداشت در کشور ایجاد شد و علاوه بر آن احداث مجتمع های سلامت و برخورداری مناطق حاشیه نشین از پایگاه های بهداشتی از دیگر اقدامات چشمگیر این بخش بوده است.

فعالیت مجمع خیرین سلامت در ۳۰۰ نقطه کشور

دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور هدف از تشکیل این مجمع را خدمتگزاری و تسهیلگری اقدامات در این بخش ذکر کرد و افزود: هم اکنون این مجمع در ۵۶ دانشگاه و دانشکده مستقل فعالیت می کند.

شهریاری افزود: بر این اساس مجمع خیرین سلامت در بسیاری از شهرستان های کشور فعالیت دارد بطوری که در بیش از ۳۰۰ نقطه کشور خیرین سلامت تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف عمده تشکیل معاونت های اجتماعی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این است که کار خیریه های حوزه سلامت را تسهیل کند و بر خلاف تصور رقابت با این حوزه نیست.

شهریاری افزود: وجود هیات مدیره کلان در این مجمع می تواند به پیشبرد و برنامه ریزی بهتر منجر شود و همسو با نقطه نظرات دانشگاه های علوم پزشکی مسائل را مورد توجه قرار دهند.

دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور ادامه داد: این مجمع باید در زمنیه تحقیقات و پژوهش به تشخیص دانشگاه علوم پزشکی وارد شود چرا که درمان، هزینه بر است و باید و به سمت پیشگیری و بهداشت حرکت کرد.

وی تاکید کرد: تحقیقات و پژوهش ها باید کاربردی باشد و به طور قطع این مهم می تواند مشکلی از مشکلات مردم را برطرف کند و در این راستا نیز آمایش آموزش پزشکی هم در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

شهریاری افزود: با تصویب این آمایش مشخص می شود که نیروی انسانی متناسب با ظرفیت ها تربیت شود و بیش از آن، ورود به بازار کار را بامشکل جدی مواجه می کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت برخی دانشگاهها از این فرصت مناسب و تخصیص اعتبارات لازم نهایت استفاده را برای توسعه بهداشت و درمان استان خود استفاده کردند، که این مهم در استان زنجان نمود داشت اما متاسفانه برخی دانشگاهها استفاده نکردند که این منابع اعتباری، کجا هرینه شده، معلوم نیست.

مجلس در راستای رفع کاستی های حوزه سلامت قدم برمی دارد

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای این کمیسیون باتلاش، هم افزایی و ایجاد توازن در جهت جبران کاستی های حوزه سلامت کشور گام بر دارند.

دکتر مرتضی خاتمی در نشست مشترک نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خیریه‌های حوزه سلامت استان زنجان افزود: به رغم پیشرفت هایی که در حوزه های مختلف به ویژه حوزه سلامت کشور کسب شده است هنوز کمبودهایی در این بخش وجود دارد.

وی اظهار داشت: طی بازدیدهای انجام شده از مجموعه خیر ساز بیمارستان ولی عصر (عج)زنجان، خیریه مهرانه و انجمن های ام اس و کلیوی استان ظرفیت ها و اقدامات خیرین حوزه سلامت بسیار نمود داشت.

خاتمی ادامه داد: اعضای این کمیسیون با سفر به استان های مختلف و تبادل الگوی کارهای انجام گرفته در بین استانها تلاش دارد تا اقدامات موثری در این حوزه انجام دهد.

خاتمی خاطرنشان کرد: در پایش عملکرد محیطی و بازدید از مؤسسات خیریه زنجان که انجام شد، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی شاهد شکوفایی بذر خیر در این استان بودند که گام‌های نیکو در این حوزه برداشته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان نیز ادامه داد: این واحد دانشگاهی همراهی با خیریه‌های استان را بر مبنای برنامه‌ریزی، خلاقیت و شفافیت قرار داده است چرا که تحقق این سه محور به پیشبرد کارها منجر شده و از موازی کاری نیز پیشگیری می کند.

پرویز قزلباش افزود: با اجرای طرح تحول سلامت ۴۵۷ هزار نفر در حاشیه شهرها و روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر استان تحت پوشش شبکه بهداشت قرار گرفتند.

وی ابراز کرد: زیرساخت‌های طرح ارجاع در این استان هم به لحاظ سخت ‌افزاری و نرم‌افزاری فراهم شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در زمان حاضر ۸۳ درصد از بیماران به صورت الکترونیکی ارجاع می‌شوند، هرچند تا تکمیل شدن این طرح باید اقدامات جدی تری انجام گیرد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

خیریه های حوزه سلامت از موازی کاری اجتناب کنند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خیرین حوزه سلامت از موازی کاری اجتناب کنند و حوزه معاونت اجتماعی دانشگاه های علوم پزشکی نیز در کنار مجمع خیرین سلامت طوری سیاستگذاری کنند که این مسائل ایجاد نشود.

دکتر ابراهیم گلمکانی در نشست مشترک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و خیریه های حوزه سلامت استان افزود: رقابت در بین خیریه های حوزه سلامت امری پسندیده محسوب می شود، اما وجود این مساله منوط به برنامه ریزی بهینه است تا موازی کاری نشود.

وی اظهار داشت: سلامت، حوزه بسیار گسترده ای را شامل می شود و سیاست های کلی نظام و برنامه پنجم توسعه جلوگیری از تحمیل هزینه های بالا در این حوزه بر مردم است.

گلمکانی افزود: حدود ۶۰ درصد هزینه های سلامت بر عهده مردم بود که با همت و تلاش انجام شده هم اکنون این میزان به ۳۸ درصد رسیده است که در برنامه ششم توسعه انتظار می رود این رقم به ۲۵ درصد برسد.

این مسئول ادامه داد: هم اکنون بیماران زیادی در کشور وجود دارد که منتظر سخاوت خیران هستند و بر این اساس رسیدن به اهداف ترسیم شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدون مشارکت خیران امکان پذیر نیست.

وی ابراز کرد: طی بازدید انجام گرفته از تمامی بخش های بیمارستان ولی عصر(ع) شهر زنجان این موضوع به خوبی نمایان بود که ساخت بخش ها و تجهیز بیمارستان با مشارکت خیران انجام شده است که این نگاهی نو در حوزه سلامت است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این نوع رویکرد بسیار اثر بخش است چرا که ورود خیرین برای خدمتگزاری و ارائه خدمات لازم به بیماران به وضوح قابل مشاهده بود و نمود این مساله بارز نیز در مهرانه ( انجمن حمایت از بیماران سرطانی) شهر زنجان جریان داشت.

وی یادآوری کرد: طبق گزارش های اعلام شده بخش دوم انجمن حمایت از بیماران سرطانی(مهرانه) در دست ساخت است که با بهره برداری کامل این انجمن در کشور بی نظیر است.

این مسئول خاطرنشان کرد: نکته مهم سرمایه این مرکز اعتماد مردمی است و دغدغه ای که رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مردم نگرانی غیر از رنج بیمار نداشته باشند این مهم بخوبی نمود دارد و این نوع تفکر و کار ارائه شده در سطح بین المللی است که می تواند در تمامی کشور نیز تسری یابد.

بیش از ۸۳ درصد بیماران در زنجان بصورت الکترونیک ارجاع می شوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به اجرای طرح ارجاع در استان زنجان اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌ها به لحاظ استقرار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام شده و همه اقدامات مربوط به پذیرش بیمار توسط پزشک انجام می‌شود و ۸۳ درصد از بیماران به صورت الکترونیک ارجاع می‌شوند هر چند این طرح تا تکمیل شدن راه طولانی داریم.

پرویز قزلباش در نشست مشترک نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این جلسه نخستین مورد از جلساتی استانی برای میزبانی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است، اظهار کرد: این کمیسیون همواره از حامیان دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به حضور مدیران کل استانی و خیرین در جلسه اشاره و تصریح کرد: حضور همه این بزرگواران منشأء خیر و برکت خواهد بود.

وی با اشاره به فعالیت خیران در حوزه سلامت استان زنجان افزود: سنگ بنای دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان توسط یک خیر به نام «احمد مهدوی» نهاده شده که منشاء خیری برای استان شده است که نخستین بنای آن از دانشکده پزشکی آغاز شده است.

قزلباش با بیان اینکه ساختمان نخستین دانشکده پزشکی بیش از ۵۰ درصد دانشجویان را پوشش می‌دهد، گفت: در حال حاضر حدود ۴ هزار نفر در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌های منابع موجود این دانشگاه موفق به افزایش فضای آموزشی دانشکده پزشکی نشده است، ادامه داد: دختر مرحوم مهدوی انجام مراحل فونداسیون توسعه فضایی را تقبل کرده است.

وی زنجان را بهشت خیران دانست و افزود: زمینه خوبی برای فعالیت خیران در این استان فراهم شده و دانشگاه هم همه تلاش خود را برای همراهی انجام داده و خیران از مفاخر زنجان محسوب می‌شوند کما اینکه بیمارستان ولی عصر توسط این خیران بنا نهاده شده است.

قزلباش به فعالیت خیران در دیگر حوزه‌های سلامت از جمله حمایت‌های از بیماران سرطانی انجمن «مهرانه» اشاره کرد و گفت: دیگر انجمن‌های خیریه از جمله حمایت از بیماران کلیوی هم فعالیت‌های موفقی دارند که در این رابطه در آستانه بهره‌برداری از مرکز دیالیز قرار داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان انجمن حمایت از بیماران «ام، اس» را یادآور شد و گفت: این انجمن هم پوشش قابل توجهی برای بیماران درگیر انجام داده‌ است.

۶۷ درصد جمعیت استان در شهرها زندگی می‌کنند

قزلباش شعار همراهی دانشگاه علوم پزشکی با خیریه‌ها را حرکت بر مبنای برنامه‌ریزی و خلاقیت و شفافیت دانست و افزود: این سه محور عهد بین ما و خیریه‌ها است تا ضمن پیشبرد کارها، از موازی کاری هم پیشگیری شود.

وی در ادامه گزارشی از وضعیت جمعیتی استان زنجان با آمار یک میلیون و ۸۰ هزار نفری ارائه کرد و افزود: نسبت زن و مرد در این استان تقریبا مساوی و ۶۷ درصد جمعیت در شهرها ساکن هستند.

به گزارش فارس ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از سال ۱۳۹۴ به عنوان رئیس کلان منطقه‌ای قطب ۶ دانشگاه علوم پزشکی انتخاب شده است، ادامه داد: اراک، قزوین، البرز، قم، ساوه و خمین نیز در این کلان منطقه قرار دارند و هماهنگی بسیار خوبی در بین این دانشگاه‌ها وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان شاخص‌های آموزشی تعداد دانشجو و تعداد اعضای هیأت علمی را از جمله دلایل انتخاب زنجان به رئیس کلان منطقه‌ای دانشگاهی عنوان کرد و ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی استان در حال حاضر ۳۶۰ عضو هیأت علمی دارد که ۶۰ درصد از تمام وقت هستند که در رشته‌های مختلف تکمیلی و دو رشته فوق تخصصی غدد و نوزادان و ۱۱ رشته تربیت دستیار و دو رشته جدید هم مجوز اخذ شده است.

وی به اجرای طرح تحول و درمان هم اتفاقات بزرگی در هشت حوزه اشاره و گفت: حوزه نظارت و هتلینگ هم اتفاقات خوبی اجرا شد و همه بیمارستان از آن بهره‌مند شده که نمونه آن شهرستان خدابنده است که پیشانی اقدامات انجام شده است.

قزلباش به اقدامات انجام شده در حوزه کلینیک‌های ویژه اشاره کرد و افزود: این مراکز ابتدا به صورت ۶ مرکز اجاره‌ای بود که تبدیل به تملکی شد و زنجان بزرگ‌ترین کلینیک‌ ویژه را دارد که ماهانه ۱۵ هزار نفر از این مرکز خدمات می‌گیرند و کلینیک‌های ویژه شهرهای ابهر خرمدره و خدابنده هم یا افتتاح شده و یا در حال احداث است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از فعالیت دو مرکز تشخیص و درمان سرطان در استان خبر داد و تصریح کرد: ۲۲۶ پروژه هم به صورت سه جانبه بین استانداری دانشگاه و وزارت بهداشت عملیات شده که از این مجموع ۱۶۸ پروژه به بهره‌برداری رسیده و بقیه هم در دست احداث است.

وی تجهیز و نوسازی مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: امروز استان زنجان چهار مرکز «ام آر آی» در بخش‌های دولتی و خصوصی فعال است.

قرلباش تاکید کرد: تعداد تخت‌های «آی سی یو» و «ان آی سی یو» هم افزایش یافته و به لحاظ کیفی هم ارتقای یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به اجرای طرح تحول سلامت در بخش بهداشت اشاره کرد و افزود: در این حوزه ۴۵۷ هزار نفر در حاشیه شهرها و روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر زیر پوشش شبکه بهداشت قرار گرفتند.

وی به اجرای طرح ارجاع که مورد تاکید وزارت بهداشت است در استان زنجان اشاره و تاکید کرد: زیرساخت‌ها به لحاظ استقرار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام شده و همه اقدامات مربوط به پذیرش بیمار توسط پزشک انجام می‌شود و ۸۳ درصد از بیماران به صورت الکترونیک ارجاع می‌شوند هر چند این طرح تا تکمیل شدن راه طولانی داریم.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست