• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۷-۲۶
  • شناسه خبر: 9215

موذن بام کعبه تجلیل شد

پیام ملّت – برنامه «آیین آواز ایرانی» با تجلیل از احمد مراتب موذن بیت‌الحرام برگزار شد. حسام‌الدین سراج خواننده آواز از شخصیت هنری و مذهبی احمد مراتب سخن گفت و آوازی کوتاه خواند و آن را به این مناجات خوان قدیمی و ا ...

پیام ملّت – برنامه «آیین آواز ایرانی» با تجلیل از احمد مراتب موذن بیت‌الحرام برگزار شد.

حسام‌الدین سراج خواننده آواز از شخصیت هنری و مذهبی احمد مراتب سخن گفت و آوازی کوتاه خواند و آن را به این مناجات خوان قدیمی و استاد ردیف آوازی تقدیم کرد.

آوازی قدیمی نیز متعاقب این صحبت‌ها با صدای مراتب پخش شد. مجری مراسم نیز با اشاره به پیشینۀ اذان‌گویی این هنرمند از احمد مراتب به عنوان یکی از معدود ایرانیان و شیعیانی نام برد که تاکنون موفق به گفتن اذان بر بام کعبه در بیت‌الحرام شده است.

در ادامه تعدادی از پیشکسوتان هنرمند آواز روی صحنه آمدند تا تجلیلی درخور از این مؤذن و خواننده مناجات و آواز برآمده از مکتب اصفهان برگزار کنند.

در بیوگرافی این استاد آواز ایرانی آمده است؛ احمد مراتب (متخلص به درت التاج) خوانندۀ آوازهای دستگاهی و مذهبی متولد ۱۳۳۱ اصفهان است.

در سن ۶ سالگی به مدرسه رفت، صبح‌ها سر صف به قرائت قرآن می‌پرداخت، مدیر و مؤسس مدرسه که خود هنرمندی توانا و خواننده‌ای با حنجرۀ قوی و آگاه به مبانی موسیقی و دستگاه‌ها و ردیف آوازی سنتی بود از وی خواست که برای تقویت حنجره و کاربرد بهتر صدایش موسیقی را نزد او فراگیرد که این کار حدود ۴ تا ۵ سال طول کشید.

تقریباً به موازات و از سن ۸ سالگی نیز به توصیه پدر جهت آگاهی از علوم و فنون شعر و ادبیات مربوطه به خدمت استاد محمدرضا شمشیری متخلص به شکیب اصفهانی رفت و چندین سال از محضر او کسب فیض کرد و بهره‌های فراوان برد. در این مدت از راهنمایی‌ها و مجالست اساتید دیگری چون جلال‌الدین همایی،علی مشفقی (معروف به معلم)، محمدحسین صفیر اصفهانی، عبدالکریم بصیرنژاد، مسعود بصیر، محمدحسین شاکر و عباسعلی موزون بهره برد.

از سن ۱۲ سالگی و تقریباً در پاییز سال ۱۳۴۳ به دبیرستان صارمیه رفت و با شرکت در گروه هنری دبیرستان در مناسبت‌ها به اجرای برنامه پرداخت.

در بخش‌های دیگر بیست و ششمین نشست آیین آواز همچنین محمد اسعدی شاعر برگزیده جشنواره شعر آیینی، اثر برگزیده‌اش را به مناسبت تقارن این ایام با سوگواری برای شهدای کربلا قرائت می‌کند. سعید ناظمی شاعر و داستان‌ نویس اصفهانی نیز دیگر شعرخوان این بخش خواهد بود.

سلیمان رضایی شاگرد برگزیده کلاس آواز حسام‌الدین سراج نیز آوازخوان دیگر برنامه خواهد بود.

علیرضا جعفرزاده نیز آوازی را اجرا خواهد کرد. علیرضا امینی کارشناس برنامه هم می‌کوشد طی یک سخنرانی به این پرسش پاسخ دهد که «آیا آواز ایرانی غمبار است؟». ذبیح‌الله کردعلیوند هم یکی دیگر از خوانندگان این ماه است و سرانجام محمد میرزایی به همراه نی علی عرب خوانساری نیز آوازی را خواهد خواند.

بیست و هفتمین نشست آیین آواز ساعت ۱۸ روز سه‌ شنبه ۲۹ آبان در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست