• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۸-۰۲
  • شناسه خبر: 9308

نقش آمار در برنامه ریزی های کلان کشور بسیار حیاتی است

پیام ملّت – مدیر عامل شرکت خانه آمار زنگان با بیان اینکه نقش آمار در برنامه ریزی های کلان کشور بسیار حیاتی است، گفت: آمار یکی از مهمترین حوزه هایی است که در کشورهای دنیا برای توسعه به آن توجه کرده اند. عارف تیموری ...

پیام ملّتمدیر عامل شرکت خانه آمار زنگان با بیان اینکه نقش آمار در برنامه ریزی های کلان کشور بسیار حیاتی است، گفت: آمار یکی از مهمترین حوزه هایی است که در کشورهای دنیا برای توسعه به آن توجه کرده اند.

عارف تیموری در گفتگو با «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت»، درباره جایگاه این علم در کشورمان افزود: هر چند در کشور ما توجه به این رشته کم بوده و حق مطلب ادا نشده، ولی در سال های اخیر نیاز به این علم بیشتر و در برنامه ریزی ها از آن استفاده می شود.

وی یکی از مهمترین اهداف علم آمار را تولید بهترین اطلاعات از داده های موجود و سپس استخراج دانش از آن اطلاعات اعلام کرد و ادامه داد: این مهم در انتخاب تصمیم نقش بسزایی دارد و امروز برنامه ریزی بدون استفاده از علم آمار کار مشکلی است.

تیموری با پرداختن به جایگاه آمار در دنیای امروز اضافه کرد: امروزه حجم دانش هر روز افزایش می یابد و تمامی علوم از جمله علوم پایه پیشرفت روز افزون دارد و آمار هم از این قاعده مستثنی نیست.

به گفته  مدیر عامل شرکت خانه آمار زنگان، کشورهای توسعه یافته به شکل کاربردی از علم آمار بهره می برند  چرا که امروزه باید بیشتر به عمل توجه کرد تا نظریه.

وی با بیان اینکه امروزه بحث داده کاوی و داده های حجیم بسیار اهمیت دارد و آمار مدرن برای انجام بعضی از محاسبات خیلی پیچیده و بزرگ مستلزم بهره گیری از نرم افزارهای پیشرفته و به روز است، یادآور شد:  امروزه کل شاخه های آماری با استفاده از محاسبات کامپیوتری انجام پذیر شده است و یکی از علومی که در دنیا روی آن بیشتر تمرکز شده علوم داده ها که همان تلفیقی از علوم کامپیوتر و آمار است.

مدیر عامل شرکت خانه آمار زنگان با اشاره به نامگذاری هفته اول آبان به نام آمار و برنامه ریزی گفت: مسئولان باید از این علم برای اداره و پیشرفت کشور بیشتر استفاده کنند و این یک ضرورت مهم است.

وی با ابراز تاسف از اینکه رابطه آمار با صنعت و خارج از دانشگاه ضعیف است، اضافه کرد: برای ساختن آینده بهتر باید با سایر بخش های خارج از دانشگاه ارتباط برقرار شود. البته این رشته در زمینه روش های تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها با دانشگاه در ارتباط است.

تیموری بیان کرد: خوشبختانه طبق مصوبه هیات وزیران دستگاه های اجرایی ملزم هستند که پروژه های آمار را به شرکت های آماری واگذار کنند.

شرکت خانه آمار زنگان بیشتر در حوزه های پزشکی، بازرگانی، کشاورزی، محیط زیست و غیره از سال۹۳ فعالیت خود را شروع کرده و اکنون در محل پارک علم و فناوری استان زنجان مستقر است.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست