• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۸-۰۲
  • شناسه خبر: 9298

کمبود نقدینگی جریان مستمر خدمات را متوقف نمی‌کند

پیام ملّت – رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: کمبود نقدینگی جریان مستمر خدمات را متوقف نمی‌کند. به گزارش ایسنا، پرویز قزلباش در مراسم بزرگداشت هفته بیمه سلامت با تاکید بر این‌که در مقطع حساسی هستیم و همه بای ...

پیام ملّت رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: کمبود نقدینگی جریان مستمر خدمات را متوقف نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، پرویز قزلباش در مراسم بزرگداشت هفته بیمه سلامت با تاکید بر این‌که در مقطع حساسی هستیم و همه باید برای رفع مشکلات کمک کنیم، اظهار کرد: کار حوزه سلامت، تیمی است و هیچ‌کدام مگر در قالب کار تیمی نمی‌توانیم برنامه‌ها را پیش ببریم. هدف نهایی همه ما ارتقای سلامت مردم در سطوح مختلف است و اگر کار تیمی خوب شکل نگیرد، بدون شک مشکل ایجاد می‌شود.

این مسئول ادامه داد: بیمه سلامت در بحث پوشش جمعیتی اقدام بسیار مطلوبی انجام داده و پوشش افراد، رشد قابل توجهی پیدا کرده است. ولی در بحث کیفیت خدمات، نیازمند بازنگری و اصلاح فرآیندها هستیم. در استان زنجان بیش از ۸۰ درصد از بار درمان بر عهده دانشگاه علوم‌پزشکی است و اصلی‌ترین مشکلی که سیستم درمان دارد، بحث کمبود منابع و نقدینگی است. هر چقدر روی مدیریت بهینه منابع کار کنیم، به همان میزان چرخه حوزه سلامت بهتر می‌چرخد .

وی افزود: نگران این هستیم که در این مقطع مالی، سلامت مردم به ویژه اقشار کم‌برخوردار آسیب ببیند. کمبود منابع وجود دارد و وزارت بهداشت و بیمه سلامت، همه تلاششان این است که در سال ۹۷ این منابع را مدیریت کنند. دانشگاه علوم پزشکی زنجان که مسئولیت قطب ۶ را بر عهده دارد نیز باید مدیریت منابع دانشگاه های تحت مسئولیت خود را مورد توجه قرار دهد.

قزلباش با تاکید بر این‌که تفاهم‌نامه‌ای بین واحدها و ستاد عقد شده و بر اساس آن مقرر است که ۱۰ درصد از هزینه‌ها کم شود، افزود: بحث سقف قرار دادن برای خدمات بیمه‌ای، به خاطر محدودیت منابع مطرح شده است و سقف بیمه‌ای تفاهم شده برای امسال، ۵ درصد کمتر از پارسال است. همچنین پیش‌بینی برای ارائه خدمت به بیمه‌شدگان سلامت، ۱۸۰ الی ۱۹۰ میلیارد تومان است و تفاهمی که داریم ۱۴۴ میلیارد تومان است. بدون شک این روند باید مدیریت شود؛ چراکه پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال، دانشگاه فقط در حیطه سلامت ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان کسری داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان این‌ که جریان مستمر خدمت را نمی‌توانیم متوقف کنیم، ولی نقدینگی متناسب با آن را نداریم، تصریح کرد: با همه مشکلات باید خدمات به مردم معطل نماند تا از این مقطع به خوبی عبور کنیم . در تحریم‌های قبلی، بخش سلامت مشکل نقدینگی نداشت ولی با اجرای طرح تحول سلامت که به خاطر حمایت مالی از مردم بود، از طرف نظام و دولت موظف به حمایت از مردم هستیم و حق نداریم بیمار را برای تامین دارو و تجهیزات به بیرون هدایت کنیم.

وی با اشاره به این‌ که اگر شرایط قبل را داشتیم، نگران نبودیم و کمبودها را از بخش خصوصی جبران می‌کردیم، یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر لشکر رسانه‌ای نیز همراه دولت نیست و کار این لشکر، دامن زدن به انتظارات مردم و تزریق سم مهلک به بطن جامعه است؛ در واقع مشکلات امروز فقدان نقدینگی، محدودیت‌های جدی در واردات در حوزه‌های مختلف و عدم حمایت تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی را شامل می‌شود.

قزلباش با تاکید بر این‌که هر چند در معرض آسیب هستیم، حتما از این برهه به خوبی رد می‌شویم، خاطرنشان کرد: نیازمند نظارت‌های باثبات هستیم، چون قوانین و آیین‌نامه‌های بیمه‌ای بسیار دچار تغییر و نوسان است و باید آموزش‌های بیشتری به ناظران ارائه شود. همچنین پرداخت‌های دیرهنگام به ویژه در بیمه روستایی، ایجاد زحمت می‌کند و سامانه الکترونیک در بیمه روستایی برای رصد کسورات خیلی کمک کننده است.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست